Vilket utetäcke ska jag välja????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ryttarsmurfen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 935
R

Ryttarsmurfen

Jag står i valet och kvalet när det gäller ett nytt tjockt utetäcke till pållen.

Tänkte nu höra med er om ni har några erfarenheter av dessa täcken. Det står mellan Shires Hurricane, Ballistic och Event Four season.

Events är det med 2 x 220 gr fyllning, inget bogveck. Min fundering är om stoppningen verkligen ligger still eller om det flyttar sig tex bakåt när hästen rör på sig.

Shires båda har bogveck, är 400 gr fyllning och till Hurricane medföljer avtagbar hals som man själv får sy fast fästen till.

Hur hade ni tänkt, vilket hade ni valt och varför? Har ni något av dessa? Vad tycker ni om dom?

Snälla, hjälp mig nu med råd!!! :bow:

Sv: Vilket utetäcke ska jag välja????

Jag känner inte till de täcken du räknar upp, men generellt sett tycker jag att Shires täcken håller mycket bra kvalitet för ett lågt pris.
Jag har varit mycket nöjd med alla Shirestäcken jag haft.

Immer

Skulle nog välja Shires före Event faktiskt. Tycker de verkar vara bättre hållbarhet på.

Jag tycker att event täckena ofta är snyggare och ser ut att vara i bättre kvalitet..Men jag har iof inget varken event eller shires täcke...

Det som verkar bra med shires täcket är att har hals men bara lite komplicerat att behöva sy fast det själv? men å andra sidan så är det ju praktiskt att kunna välja mellan att ha 200 eller 400 g i even täcket.

Jag tror att jag skulle ha tagit shirestäcket bara för att det har hals (och själv har jag bara sånna vinter & höst täcken).
Annars om halsen inte är fodrad och om du ändå inte brukar ha det utan att det mest blev som en plus grej så tycker jag att du ska ta event...

Vi har Event Four Season till våran ponny och det är det bästa täcke vi har haft. Otroligt smidigt att kunna välja tjocklek. Passformen är kanon och även om täcket inte har bogveck så har ponnyn aldrig skav som hon kunde få av sitt gamla täcke med bogveck. Det är fjärde vintern vi har vårat och trots att det aldrig är impregnerat (slarvigt!!) är hon aldrig blöt igenom när det regnar.
:love:

Hm, jag vet fortfarande inte vilket jag ska välja.

Hade det varit ett shires med bogveck och med varierbar fyllning så hade jag köpt det med en gång men nu vet jag inte riktigt.

Shires täckena har jag bra erfarenhet av.

Men om man å andra sidan om man tänker på hur lång tid under året man behöver ha ett täcke med 400 gr fyllning i så finns det ju risk att Shires täcket kommer att bli liggande i ett hörn i skåpet ganska ofta. I det läget så skulle man ju ha mer andvändning av Event täcket eftersom man skulle kunna ha det som reserv ifall det tunnare täcket inte skulle hinna torka någon dag. Men iofs så har jag ju klarat mig bra fram till nu...

Någon mer som har några erfarenheter av täckena???

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka