Vill börja dansa (igen) men är jävligt osäker... Hjälp?

_Charlotte_

Trådstartare
Först och främst: varning för gnäll :o

När jag var liten (ca 9 år) dansade jag något år i en vanlig barngrupp som gjorde lite av varje, mest street, show och disco. Jag vet ärligt talat inte varför jag slutade, antar att jag som många ungar i den åldern ville prova allt och var tvungen att välja bort något till förmån för nåt annat.
Hur som helst, under gymnasiet dansade jag också i ett år, även då mest street, show, disco, och lite jazz. Jag tyckte då att det var hur kul som helst!

Några år senare anmälde jag mig till en nybörjarkurs i balett. Det var skitkul, verkligen, men jag blev sjuk och missade större delen av terminen. De flesta andra i gruppen var också runt 15 år (åldergränsen var 13+) så jag kände mig som en pensionär med mina dryga 20 år.

Nu vill jag börja dansa igen och har kollat upp utbudet. Trots att jag bor i en relativt stor stad är det väldigt klent med danskurser för vuxna här :( Eller ja, det finns lite kurser i bugg och sånt, men det är jag inte intresserad av. Och så har jag hittat en kurs i street, hiphop och annat diverse.
Men det jag egentligen vill dansa, d.v.s. balett, jazz och sånt, det finns "bara" för 13+ (där ju de flesta är typ 10 år yngre än mig) eller en "tant- och gubbgrupp" där de flesta är 50+.

Jag vill inte gå i en tant- och gubbgrupp, eftersom de inte ens håller till i en riktig dansstudio utan i ett vanligt klassrum med stolar som stång. Jag vill lära mig under mer seriösa förhållanden än så, plus att jag inte riktigt känner att jag platsar bland 50plussarna heller.

Men alltså... Vad ska jag göra? :confused: Jag vet att ni inte kan svara på det åt mig, men försök ändå ;)
Jag är så sjukt osäker på mig själv så jag känner mig helt fel i en grupp med tonåringar, som dessutom har dansat i flera år många av dem. Dessutom känns det så dumt att gå tillbaka när jag förra gången (för några år sedan) försvann mitt i terminen p.g.a. sjukdom.
Jag kan ju börja i den gruppen som dansar street och hiphop, men jag är varken en talang för den sortens dans eller tycker att det är speciellt kul jämfört med mer "kontrollerad" dans.

Alternativet annars är att åka 10 mil till närmsta storstad, där det finns nybörjargrupper i både balett för folk som är 20+, och det känns ju väldigt kostsamt för lite dans :down:

Sååå.... Vad göra? Vad skulle ni ha gjort?

Glömde: Det finns även möjlighet att ta privatlektioner, har ingen aning om vad det kostar dock. Antagligen väldigt dyrt, men kanske det är lättare att dansa med duktiga, unga dansare om jag iallafall kan lite grunder först...?
 
Har du provat att ringa eller maila till någon av de som håller i kurserna? De kan säkert komma med förslag om du beskriver dina tidigare erfarenheter och vad du vill. Ibland finns det ju någon grupp som på pappret kanske heter 13+ men egentligen består av mer blandade åldrar, eller så är någon ny grupp på väg att starta upp utan att det har offentliggjorts än.

Jag är lite i samma sits som du, men i mitt fall handlar det om att jag eventuellt ska försöka hitta en ny ridskola med någon lämplig grupp att rida i. Jag kommer definitivt att vara på instruktörerna och ställa frågor om det mesta innan jag anmäler mig till något. ;)
 
Har du provat att ringa eller maila till någon av de som håller i kurserna? De kan säkert komma med förslag om du beskriver dina tidigare erfarenheter och vad du vill. Ibland finns det ju någon grupp som på pappret kanske heter 13+ men egentligen består av mer blandade åldrar, eller så är någon ny grupp på väg att starta upp utan att det har offentliggjorts än.

Jag är lite i samma sits som du, men i mitt fall handlar det om att jag eventuellt ska försöka hitta en ny ridskola med någon lämplig grupp att rida i. Jag kommer definitivt att vara på instruktörerna och ställa frågor om det mesta innan jag anmäler mig till något. ;)

Nej, det har jag inte. Det är på stans största (enda med visst utbud för vuxna) dansskola och de har en väluppdaterad hemsida, så jag har bara räknat med att det som står där är det som finns.
Men det är klart att jag kan ta kontakt med dem och höra mig för. Med lite (mycket) tur kanske det är fler "gamlingar" nu i balettgruppen som är för 13+.

Börja på en ny ridskola som (ung) vuxen kan nog också vara lite knepigt! Jag vet inte hur utbudet är hos dig förstås, men här verkar många ridskolor ha tonårsgrupper som är mer "ambitiösa" och mer träning, och de mer renodlade vuxengrupperna verkar mest typ trava över bommar och rida ut. Är det vad man vill är det förstås toppen, men jag undrar alltid var de lite mer satsande vuxna ridskoleryttarna gömmer sig? :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 576
Senast: Bapelsin
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 470
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Jag är världens största fegis. Jag är helt värdelös i sociala situationer (social fobi m.m.) och är en fegis även fysiskt, på nivån, jag...
Svar
11
· Visningar
1 205
Senast: Pica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp