Vill ha barn men… vissa saker håller på att ”kväva” mig.

För mig låter det som att det är ngt du hade behövt hjälp att prata om med någon professionell - det känns inte sunt att låta en barnlängtan få stå tillbaka för en tämligen orimlig hälsooro över riskerna för passiv rökning i den mån du ger uttryck för. Självklart ska man undvika att ställa barnvagnen i rökrutan och i görligaste mån undvika rök runt barn liksom, men herregud, vi har ju generationer av idag fullt friska, fungerande människor som växte upp med mammor som kedjerökte under graviditeten, rökte inomhus och i bilar osv.

Jag håller helt med om att man inte ska låta en barnlängtan och viljan att få barn få stå tillbaka pga omgivningens vanor. Men sådär går det ju inte heller att resonera. Världen av full av fullt friska fungerande människor som överlevde en barndom utan bilbälten också. Är det anledning att strunta i bilbälte?
 
Jag håller helt med om att man inte ska låta en barnlängtan och viljan att få barn få stå tillbaka pga omgivningens vanor. Men sådär går det ju inte heller att resonera. Världen av full av fullt friska fungerande människor som överlevde en barndom utan bilbälten också. Är det anledning att strunta i bilbälte?
Har jag sagt det?
 
Jag tycker inte du överreagerar. Jag skulle inte utsätta mina barn för passiv rökning eller berusade människor. Sen om någon serverar vin och öl på ett barnkalas.. jag hade inte reagerat på det så länge folk håller sig till ett glas eller två. Men vi själva och inom vår släkt serveras det kaffe och saft.

Jag tycker du är klok som reflekterar kring sånt här i samband med barnlängtan.
 
Jag tycker inte du överreagerar.
Jag har väldigt ont av cigarettrök och tycker det är rent äckligt.
Min svärmor röker, och jag tycker inte om att hon gör det när hon är hos oss. Även om hon går ut. Det sätter sig i kläder och på händer och i hår och det rekommenderas av 1177 att en rökare ska duscha och byta kläder efter rökning om personen ska träffa ett spädbarn.
Jag tycker gott rökare kan använda nikotin plåster eller tuggummi när de ska träffa små barn.
https://www.1177.se/Gavleborg/liv--halsa/tobak-och-alkohol/skydda-barn-mot-tobaksrok/

Vad gömmer alkohol är det en sak att smutta på en öl eller glad vin. Men berusning hör inte hemma runt barn.
 
Vad var annars poängen med att säga att det finns massor med friska fullt fungerande människor som överlevt att deras föräldrar kedjerökt genom graviditeter och inomhus?
Överlevt ja. Spinner vidare. Barnbarn till rökare, där föräldrarna är ickerökare, har en högre risk att få astma jämfört med barnbarn till ickerökare.

Barn till rökare (om jag minns rätt) är ofta mindre vid födseln jämfört med ickerökares barn osv.
 
Jag hade inte låtit mina barn stanna längre stund hos en som röker. Jag själv tål inte röklukten och blir illamående av det. Hade jag haft en släkting som rökte och som ville tex vara barnvakt hade jag faktiskt sagt nej. Det kanske låter hårt men det är inget jag vill utsätta mina barn för.

När yngsta dottern var född besökte vi en släkting som rökte. Trots att vi var där kortare stund och personen hade vädrat och inte rökt innan besöket så fick jag tvätta babyskydd, kläder, snuttisar och allt vi hade med oss varje gång.
 
Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra…

Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar.
Som det är nu utsätts vi för passiv rökning flera ggr i månaden.
Det bekommer inte sambon som är uppväxt så även om han har uttalat till mig att han tycker att de är dåligt av dem att tända en cigg precis bredvid.
Jag har väl inte heller brytt mig så mkt innan.
Men nu snurrar de rejält i huvudet.
Rökning både andrahand och tredjehand ska inte bekomma i närheten av mina ev barn så pass ofta.
(Man kan ju tyvärr inte undvika det när man är iväg någonstans)
De röker inte inomhus men de röker i sina uthus, sitt växthus och deras bilar.
Även i våra uthus tills jag sa till sambon att han fick säga till dem att de är inte okej här… (Dock tror jag han fortf inte har sagt till sin mor)
Han fick säga till henne att hon inte fick tända ciggen inne i vårt hus 😡 för att sedan gå ut och röka.

Sambon känner inte ens röklukten, så skadad av passiv rökning är han.

Svärmor vill jättegärna ha barnbarn och hade varit en jättebra farmor om hon inte hade rökt.

Min förhoppning är att de vill offra rökningen för ett ev barnbarn. Svärfar har slutat röka inför operation tex så tror han har lättare för det.

Slutar de inte röka så blir det ingen barnpassning iaf.


Andra delen som snurrar mycket i huvudet är alkohol och hur pass normaliserat de fortfarande är.
I min värd är barn och alkohol inget man kombinerar.
Vi har ett kompispar som fick barn tidigt, där fadern oftast dricker stora mängder sprit varje helg. Vid tex en vanlig middagsbjudning. Det är liksom en vodkaflaska som försvinner varje gång. 😳
Ska vi åka dit efter vi fått barn så får de inte följa med iaf…
...
Zacci, du skriver med emfas och man märker att du är mycket upptagen kring detta med rökning och alkohol, i allmänhet och i synnerhet.

Det är bra att tänka efter innan man skaffar barn, och det är naturligt att man funderar i vidare, och kanske nya, banor när man överväger att sätta ett barn till världen. Saker sätts i ett annat perspektiv.

Litegrann får jag ändå känslan att du hamnat i ett tunnelseende just då det gäller andra människors rökande&drickande. DU kan inte skaffa barn för att DE gör si eller så.

Jag funderar på om det finns någon bakomliggande faktor som gör att du vill skjuta frågan om barnanskaffandet ifrån dig, och att just dessa två grejer med rökning&alkohol blir vad du lägger fokus på för att slippa ta riktig ställning? Det blir svärföräldrarnas och andras uppträdande som får avgöra, inte du själv. Det är främst detta med att svärföräldrarna INTE ska få passa barnet och att barnet INTE får följa med till vissa vänner som får mig att undra över om du försöker värja dig mot ansvar. Det kan vara en omedveten process och jag kan ha fel, men jag vill iallafall lyfta reflektionen.

Det är klart att passiv rökning är mindre bra, och fylla likaså, men det är som många skrivit långt ifrån det enda våra små barn kommer möta som är farligt/ohälsosamt/svårt etc. Jag tänker att man får lösa saker allteftersom och att det är en viktig grej att visa barn att alla inte är lika eller gör lika och att det går att förhålla sig till skiftande situationer och människor.

Man kan inte skräddarsy sina svärföräldrar, vänner och andra så att de passar en själv, utan man får vackert förhålla sig till att de är egna personer som har sina egna vanor och idéer om saker.

Man kan resonera om allt, och det vore väl toppen om du kunde berätta om din oro för passiv rökning och höra hur de ställer sig till detta. Jag skulle dock rekommendera dig att lägga bort tanken om att det är ett "krig" du ska utkämpa. Det här är din oro, den får du äga själv, men att prata om den med andra och låta dem få ta ställning till vad de kan eller vill göra tycker jag vore en bra början. De flesta människor är villiga att kompromissa och kommer säkert vara förstående om du ger dem en chans.
 
Tack! ❤️

Tyvärr är det väl så att sambon inte bryr sig lika mycket om något av det så de känns som det är jag som får föra det ”kriget”.

Vad säger din sambo när du framför dina tankar kring detta?

Jag tänker att ni behöver ju inte ha samma åsikt från början för att komma överens om en strategi. Vill han ha barn lika mycket så borde ju han vara motiverad att få dig att känna dig trygg i beslutet. Vill han inte det eller förminskar dina känslor så får du kanske fundera på om det är den personen du vill ha barn med (18 år av samarbete och kompromissande).
 
Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra…

Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar.
Som det är nu utsätts vi för passiv rökning flera ggr i månaden.
Det bekommer inte sambon som är uppväxt så även om han har uttalat till mig att han tycker att de är dåligt av dem att tända en cigg precis bredvid.
Jag har väl inte heller brytt mig så mkt innan.
Men nu snurrar de rejält i huvudet.
Rökning både andrahand och tredjehand ska inte bekomma i närheten av mina ev barn så pass ofta.
(Man kan ju tyvärr inte undvika det när man är iväg någonstans)
De röker inte inomhus men de röker i sina uthus, sitt växthus och deras bilar.
Även i våra uthus tills jag sa till sambon att han fick säga till dem att de är inte okej här… (Dock tror jag han fortf inte har sagt till sin mor)
Han fick säga till henne att hon inte fick tända ciggen inne i vårt hus 😡 för att sedan gå ut och röka.

Sambon känner inte ens röklukten, så skadad av passiv rökning är han.

Svärmor vill jättegärna ha barnbarn och hade varit en jättebra farmor om hon inte hade rökt.

Min förhoppning är att de vill offra rökningen för ett ev barnbarn. Svärfar har slutat röka inför operation tex så tror han har lättare för det.

Slutar de inte röka så blir det ingen barnpassning iaf.


Andra delen som snurrar mycket i huvudet är alkohol och hur pass normaliserat de fortfarande är.
I min värd är barn och alkohol inget man kombinerar.
Vi har ett kompispar som fick barn tidigt, där fadern oftast dricker stora mängder sprit varje helg. Vid tex en vanlig middagsbjudning. Det är liksom en vodkaflaska som försvinner varje gång. 😳
Ska vi åka dit efter vi fått barn så får de inte följa med iaf…

Jag kan tycka att de kan vara okej med en öl eller en cider och en snaps till maten vid jul. Annars är det barnvakt som gäller.

Vi var på ett ettårskalas, där de serverades öl, vin och cider. Förlåt men firar man ett barn så är det väl vatten, läsk eller saft som gäller?
Kan man verkligen inte klara sig utan alkohol?

Är det jag som överreagerar på allt och är överkänslig? 😩
Jag hade sagt att rök inte i närheten av barnen. Börjar de sätta emot eller röker ändå så avgränsa umgänget. Iaf när de är riktigt små.
Sedan för deras egen skull borde de blossa mindre. Det är så förlegat att röka idag.
 
Ja du. Inte var det att diskutera trafiksäkerhet i alla fall.

Utan istället var det…?

Nu var ju jämförelsen med trafiksäkerheten just en jämförelse och inget annat. Syftet var att tydliggöra det orimliga med ditt argument, inte att diskutera trafiksäkerheten som sådan. Men det förstod du nog egentligen.

Men man kan ju också beskrivs det så här:

Det faktum att det finns en massa friska fullt fungerande människor som överlevt att deras föräldrar rökt under graviditet och tillsammans med dem inomhus är inget som helst argument för att utsätta barn för passiv rökning. Det finns massor med saker vi utsatt barn för genom åren som vi idag anser vara olämpligt. För att vi helt enkelt vet bättre nu.

Inte heller att det existerar saker som är värre än passiv rökning är någon anledning.
 
Vad var annars poängen med att säga att det finns massor med friska fullt fungerande människor som överlevt att deras föräldrar kedjerökt genom graviditeter och inomhus?
Att relativisera den ytterst lilla risken för skadlig påverkan på ett barn pga. kvarstående partiklar i hud/hår/kläder från en rökare (alltså inte ens passiv rökning i form av inandning av rök utan partiklar som ligger kvar från nikotin på ytor). Jag tycker det låter nästa overkligt nojigt att avstå barn pga. denna minimala risk för skador och att det låter som en osund fixering snarare än en sund omsorg. Jämförsvis tror jag att det är ett tiotal personer max som årligen drabbas av lungcancer pga. passiv rökning i Sverige - jämfört med att jag läste någonstans att det är ca 5000 personer minst som dör i förtid pga luftföroreningar pga. trafik. Jag är helt fascinerad över hur många som förbehållslöst hejar på denna märkliga fixering givet att utomhusmiljön sannolikt är mångfaldigt mer 'skadlig' för en bebis om man bor vid trafikerade vägar, utsätts för vedeldningsrök osv än några timmars exponering för rökluk från kläder/hud/hår vid besök av anhöriga. Lite som att vägra umgänge med vuxna som kör fossilbil, eftersom de släpper ut så jävla mkt skit på vägen till besöket. Typ.
 
Jag är extremt anti-rökning! Och en rätt nojig och orolig själ. Samt förälder.

Jag tycker att det är problematiskt att dina svärföräldrars rökande gör att du funderar på att låta bli att skaffa barn. Jag hade bara sagt till dem att de inte får röka i närheten av mitt barn. Om de röker i bilen så hade mitt barn inte fått åka bil med dem. Om de rökte inomhus i sitt hem så hade vi inte besökt dem utan de hade fått komma hem till oss och hade absolut inte fått röka inne hos oss. Allt detta hade för övrigt även gällt utan barn. JAG hade aldrig besökt någon som rökte inomhus! Men det hade räckt för mig som som sagt är rätt extremt anti-rökning. Detta eftersom jag vet att jag hade haft min man till 100% på min sida i det här. Min tolkning av det jag läser är att du inte känner samma 100%-iga uppbackning från din partner. Det är ett större problem än att dina svärföräldrar röker och eventuellt blir sura för att ni (du och din partner) sätter gränser. För de gränserna bör ni sätta tillsammans! Om din partner inte backar upp dig i det här så hade iaf jag funderat över om jag verkligen ville ha barn med just honom. Oavsett vad hans föräldrar gör eller inte gör. För att rökning är en deal-breaker för mig.
 
Jag är extremt anti-rökning! Och en rätt nojig och orolig själ. Samt förälder.

Jag tycker att det är problematiskt att dina svärföräldrars rökande gör att du funderar på att låta bli att skaffa barn. Jag hade bara sagt till dem att de inte får röka i närheten av mitt barn. Om de röker i bilen så hade mitt barn inte fått åka bil med dem. Om de rökte inomhus i sitt hem så hade vi inte besökt dem utan de hade fått komma hem till oss och hade absolut inte fått röka inne hos oss. Allt detta hade för övrigt även gällt utan barn. JAG hade aldrig besökt någon som rökte inomhus! Men det hade räckt för mig som som sagt är rätt extremt anti-rökning. Detta eftersom jag vet att jag hade haft min man till 100% på min sida i det här. Min tolkning av det jag läser är att du inte känner samma 100%-iga uppbackning från din partner. Det är ett större problem än att dina svärföräldrar röker och eventuellt blir sura för att ni (du och din partner) sätter gränser. För de gränserna bör ni sätta tillsammans! Om din partner inte backar upp dig i det här så hade iaf jag funderat över om jag verkligen ville ha barn med just honom. Oavsett vad hans föräldrar gör eller inte gör. För att rökning är en deal-breaker för mig.
Jag håller med om detta! Ni som partners måste ha en enad front, det pratade jag och min sambo om mycket i början, att nu är VI en familj som fattar beslut om hur VI vill ha det, hur våra föräldrar vill göra och vad de tycker om våra beslut får stå för dem. Jag hade också sagt tvärnej till rökning inomhus hos oss, eller på vår veranda för den delen, och hade inte heller låtit barnet åka i bil som rökts i, eller besökt någon som röker inomhus. Men jag tycker det blir jättedumt och synd att helt strunta i barn (speciellt när man vill ha dem!) för att man inte kan förmå svärföräldrarna att helt sluta röka, man kan inte ställa såna krav på släkten i min värld. Ens partner kanske men inte vidare än så.
 
Jag som växt upp med föräldrar som valt rökning före mycket och även varit nära alkohol där det förtärs FÖR mycket tycker inte du överreagerar.

Jag hade pratat med min man först om mina tankar. Sen hade jag velat prata med svärföräldrarna om när ett eventuellt barn dyker upp o fråga hur de själva anser om rökningen. Sen säga att ni inte vill att de röker i närheten av erat barn (tycker din man borde ha samma åsikt)
Sen vad de gör all annan tid är såklart upp till dem.

Den man som dricker för mycket på kalas hade jag även undvikit.

Nej man kan inte skydda från allt och ja de lär se fulla människor men det är kanske bättre att hantera det när de är lite äldre?

Jag tycker faktiskt att folk runt barn kan ta dem före alkohol/rökning.
Sen vad alla andra/bekanta gör är en annan sak. Men närmaste familj borde kunna prioritera bättre.
 
Jag håller med om detta! Ni som partners måste ha en enad front, det pratade jag och min sambo om mycket i början, att nu är VI en familj som fattar beslut om hur VI vill ha det, hur våra föräldrar vill göra och vad de tycker om våra beslut får stå för dem. Jag hade också sagt tvärnej till rökning inomhus hos oss, eller på vår veranda för den delen, och hade inte heller låtit barnet åka i bil som rökts i, eller besökt någon som röker inomhus. Men jag tycker det blir jättedumt och synd att helt strunta i barn (speciellt när man vill ha dem!) för att man inte kan förmå svärföräldrarna att helt sluta röka, man kan inte ställa såna krav på släkten i min värld. Ens partner kanske men inte vidare än så.

De få gånger vi hade besök av rökare så fick de inte ens röka på vår balkong trots idioter till grannar som rökte på sina balkonger och gjorde att vi inte kunde använda vår. Nån blev sur men det sket jag fullständigt i! Skulle de röka så fick de gå ut ur huset. Jag är som sagt, extremt anti-rökning.
 
Jag som växt upp med föräldrar som valt rökning före mycket och även varit nära alkohol där det förtärs FÖR mycket tycker inte du överreagerar.

Jag hade pratat med min man först om mina tankar. Sen hade jag velat prata med svärföräldrarna om när ett eventuellt barn dyker upp o fråga hur de själva anser om rökningen. Sen säga att ni inte vill att de röker i närheten av erat barn (tycker din man borde ha samma åsikt)
Sen vad de gör all annan tid är såklart upp till dem.

Den man som dricker för mycket på kalas hade jag även undvikit.

Nej man kan inte skydda från allt och ja de lär se fulla människor men det är kanske bättre att hantera det när de är lite äldre?

Jag tycker faktiskt att folk runt barn kan ta dem före alkohol/rökning.
Sen vad alla andra/bekanta gör är en annan sak. Men närmaste familj borde kunna prioritera bättre.

Rökfrågan hade varit utredd långt innan jag fick barn då jag själv inte hade accepterat att bli utsatt för passiv rökning. Jag hade alltså inte besökt någon som röker inomhus. Och hade gått därifrån om någon börjat röka inomhus och som vägrade gå ut medan jag var där. Barn eller inte är alltså oväsentligt för mig.
 
Rökfrågan hade varit utredd långt innan jag fick barn då jag själv inte hade accepterat att bli utsatt för passiv rökning. Jag hade alltså inte besökt någon som röker inomhus. Och hade gått därifrån om någon börjat röka inomhus och som vägrade gå ut medan jag var där. Barn eller inte är alltså oväsentligt för mig.

Jo de framgick. Jag svarade TS
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Få in träning i vardagen
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp