Sv: Vill inte äta!!
1.
Och vilka skillnader skulle det vara?
Där har gjorts en del genetiska undersökningar där varg och hund har jämförts. Dessvärre hittar jag ingen information om just tarmsystemets skillnader, utan litar på vad veterinären sa.
http://www.funpecrp.com.br/gmr/year2007/vol2-6//pdf/gmr0309.pdf
http://www.nature.com.ep.fjernadgang.kb.dk/nature/journal/v464/n7290/full/nature08837.html
http://www.sciencemag.org.ep.fjernadgang.kb.dk/cgi/content/abstract/276/5319/1687
(hoppas länkarna funkar!)
2.
Helt fel, hunden klassificieras fortfarande som carnivor.
Om du läser ordentligt vad jag skrev, så står där att hundar är carnivorE = kan äta kött, men inte carnivorA = köttätare. Det är skillnad. Pga. att hundar idag (och ett bra tag bakåt) fodras med en mkt varierad kost innehållande kött, spannmål och evt. grönsaker, så klassas de nu som omnivore = allätare. Men det är också riktigt det du säger att de är carnivorE (precis som jag också skrev). Klassificeringen är diffus.
3.
Att hundar sedan kan anpassa sig till att äta en diet på i huvudsak spannmål och vegetabilier innebär inte att det är vad de huvudsakligen är skapta för att äta,
Men det är ju det som allt går ut på. Hundar har vidareutvecklats från vargar och har de senaste flera tusen år fodrats med en annan typ af diet än vargar = ANPASSNING. Att gå tillbaka och fodra så som vargar äter kan i mina ögon, tyckas vara lite drastisk, när forskare menar att hundarna började anpassa sig till människor och skilja sig från vargar redan för 100.000 år sen. Dock ses de största skillnader för omkring 15.000 år sen.
4.
Du kan inte jämföra en hunds matsmältningsystem med en människas. Skillnaderna kan du läsa om i den mest grundläggande biologin, men låt mig förklara.
Efter att ha suttit med anatomiböckerna i över 4 år nu, så tycker jag att jag kan det

Det är snarare värre att jämföra människan med herbivore. Var ser du likheterna i tarmsystemet där?
Människans tarmsystem: esophagus (matstrupen) --> magsäcken --> duodenum (tolvfingertarmen) --> jejunum + ileum (tunntarmen) --> cecum (blindtarm) + colon (tjocktarmen) --> rectum (ändtarmen)
Tunntarmen är ca. 5-6m lång och tjocktarmen är ca. 1,5m lång. Blindtarmen är ca. 2-3 cm.
Hundes tarmsystem: esophagus --> magsäcken --> duodenum --> jejunum --> ileum --> cecum + colon --> rectum
Tunntarmen är ca. 3-4 ggr hundens kroppslängd = 4-5m för en 50-60kgs hund. Blindtarmen är några cm. Tjocktarmen är omkring 0,7-1m.
Hästens tarmsystem t.ex: esophagus --> magsäcken --> duodenum --> jejunum --> ileum --> cecum + colon --> rectum
Tunntarmen: 25m (mer än 3-4 ggr kroppslängden) - dock misstänker man att den är kortare på en levande häst. Blindtarm: ca. 1m och rymmer 30liter. Tjocktarm: 7-8m.
Så redan här tycker jag att man tydligt kan se att likheterna mellan en herbivores och människans är mkt mindre än människans och carnivores likheter. Sen vet jag inte om du tänker att chimpansen är en herbivor, men precis som människan så klassas chimpansen och alla andra primater som omnivore = allätare. Så där måste jag tyvärr säga att du har fel.
Om man ser till amylase innehållet i salivet så har det ingen betydelse för huruvida man kan bryta när vegetabilier eller ej. Det stämmer att amylase är ett kolhydratnedbrytande enzym, men inte att det är avgörande för om man kan ta till vara på kolhydrater/vegatabilier. Dessutom har hunden - precis som andra, amylase bundet till globuliner i blodet, och är där med till att bryta ned kolhydrater.
Det är viktigt att komma ihåg att salivets huvudsakliga uppgift inte är att bryta ner föda, utan att fungera som lubrikation - göra det lättare att svälja maten i och med att den blötas upp.
Blygsam produktion av bukspottkörteln (pancreas): det som händer är att pancreas vid stimulering från duodenum (när mat och pepsiner kommer ner där) producerar choleocystokinin och secretin = hormoner som stimulerar levern till att producera galla. CCK reglerar dessutom mängden saltsyra och pepsin i magsäcken (minskar mängden).
Galla: är mest med till att hjälpa tunntarmen att ta upp fettet som kommer.
Magsyreproduktion: att den skulle vara starkare hos carnivore har jag inte hört något om, så det får du gärna berätta mer om, intressant!
Med dessa fakta, tycker jag i vart fall att dagens hund mkt väl liknar människan och fullt kapabel till att metabolisera växter och kolhydrater.
5.
Du får jättegärna hänvisa till en vetenskaplig artikel som påvisar torrfodrets förträfflighet.
Just nu hittar jag ingen vetenskaplig artikel om varför torrfoder är bättre än BARF. Det finns däremot några stycken som visar på patogener i BARF (tänk salmonella, campylobacter osv)
Här hittar du några av dem.
http://canadianveterinarians.net/ShowText.aspx?ResourceID=554
Också de amerikanska veterinärerna är inte speciellt glada över BARF.
http://www.avma.org/onlnews/javma/jan05/050115ww.asp
Hos valpar som har fodrats med BARF har där setts en ökad förekomst av osteopeni (kan tyvärr inte länka den - måste vara medlem för att se den, så kopierar abstractet)
"
Author(s): Taylor MB (Taylor, Mark B.)1, Geiger DA (Geiger, David A.)2, Saker KE (Saker, Korinn E.)3, Larson MM (Larson, Martha M.)2
Source: JAVMA-JOURNAL OF THE AMERICAN VETERINARY MEDICAL ASSOCIATION Volume: 234 Issue: 8 Pages: 1041-1048 Published: APR 15 2009
Abstract: Case Description-An 8-month-old Shetland Sheepdog was evaluated because of the sudden onset of signs of neck pain, collapse, and inability to rise. A cursory diet history indicated that the dog had been fed a raw meat-based diet.
Clinical Findings-Initial evaluation of the dog revealed small physical stature, thin body condition, and signs of cranial cervical myelopathy. Radiographically, diffuse osteopenia of all skeletal regions was identified; polyostotic deformities associated with fracture remodeling were observed in weight-bearing bones, along with an apparent floating dental arcade. Hypocalcemia and hypophosphatemia were detected via serum biochemical analyses. The dog's diet was imbalanced in macronutrients and macrominerals.
Treatment and Outcome-The dog received supportive care and treatment of medical complications; neurologic abnormalities improved rapidly without intervention. Dietary changes were implemented during hospitalization, and a long-term feeding regimen was established. Following discharge from the hospital, exercise restriction was continued at home. Serial follow-up evaluations, including quantitative bone density measurements, revealed that dietary changes were effective. After 7 months, the dog was clinically normal.
Clinical Relevance-In the dog of this report, vitamin D-dependent rickets type I and suspected nutritional secondary hyperparathyroidism developed following intake of a nutritionally incomplete and unbalanced diet. The raw meat-based, home-prepared diet fed to the dog was not feed-trial tested for any life stage by the Association of American Feed Control Officials, and its gross nutrient imbalance induced severe metabolic, orthopedic, and neurologic abnormalities. Inadvertent malnutrition can be avoided through proper diet assessment and by matching nutrient profiles with patients' nutritional needs. (J Am Vet Med Assoc 2009; 234:1041-1048)"
Så det var nog allt, oj det långt tid att skriva ner haha