Om man har problem vid lastning ska man se över hela sin hästhantering. Är det verkligen DU som är ledaren i ert "förhållande"?
Jag var iväg på tävling med en kompis när dennes häst började krångla. Det tog 50 minuter innan hästen var på och då hade vi försökt med allt... (Man får liksom "nödlösa" situationen när man är ute någonstans...)
Häromdagen skulle vi åka iväg igen. Jag gjorde några ledarskapsövningar med hästen, bland annat backa och sen komma tillbaka (ge efter för tryck). Bara enkla övningar.
Sen gick vi till transporten och första gången tog det nog fem-tio minuter, hästen var lite skeptisk. Vi stod inne en stund och hade det allmänt trevligt (så trevligt man nu kan ha i en transport

)
Sen backade jag ut honom. Gick en sväng runt transporten och sen gick vi in igen. Där hästen stannat och avvaktat fem-tio minuter (uppe på lämmen men inte inne i transporten) första gången stanade han, han fick nosa lite på transporten och när han började tugga gav jag tryck i nacken igen varpå han gick in. Tog kanske tre minuter.
Så backade vi ut igen.
Gick en runda och sen in igen. Stannade upp på lämmen och nosade några sekunder, fick tryck och gick rätt in, alltså inte särskilt svårlastad längre.
Sen kom ägaren och h*n tog hästen och skulle gå in, PROBLEM. Då är det rätt tydligt var det brister och att det inte alls är hästen som är svårlastad...