Vill köpa min ridskolehäst...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Nashua
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 5 299
Sv: Vill köpa min ridskolehäst...

Visst är det svårt att kunna säga när man är redo för egen häst. Det är så individuellt. Jag tycker själv att det viktigaste är att man kan ta till sig all kunskap och vettig hjälp som man kan få. Har man en tränare som hjälper en och kanske rider nån gång ibland också, så går det säkert hur bra som helst! Fråga din ridlärare vad hon tycker. Du kanske kan ha kvar hästen på ridskolan ett tag medans du lär dig och då kan ju din ridlärare kanske hjälpa dig med kunskap om skötsel och liknande... *Lycka till*

HeJ!

Jag har en kompis med naturlig fallenhet för ridning. Efter 4 (kanske 5) år på ridkolan blev hon uppflyttad i tävlingsgrupp och fick åka ut och tävla, hon jobbade med hästar i 2-3 år och efter detta köpte hon sin första egna häst. Hon var medryttare på flera hästar, och red massor på ridskolan..

Med detta vill jag säja att bara för att nån kompis säjer att man har naturlig fallenhet innebär det inte att man är redo för att ha häst. Det är mycket som kan gå fel, även om man köper en läromästare, jag har sett flera exempel på snälla läromästare som inte funkat "privat", oavsett hur de varit på ridkolan.

Själv köpte jag min första häst efter 10 år på ridskola, flera medryttarehästar, 2,5 års jobb med hästar och 1 års hästutbildning och jag känner fortfarande (inne på häst 3) att jag inte kan ens hälften av vad jag borde kunna..

Stanna kvar och rid på ridskolan och ha kvar ditt intresse, lär dej massor och bli medryttare på nån trevlig häst! Men vänta med hästköp tills du kan mer, tycker jag.

Dessutom är det ju "sagt" att hästen behöver en bättre ryttare än du, varför inte tro på det? Det brukar kunna finnas en orsak till såna kommentarer..

/ Lavinia, som alltid velat ha häst, men inte köpte en förrän hon tagit sin hästskötarexamen.

Nashua skrev:
Sedan blir jag litet ledsen när jag läser hur några menar att man inte har några som helst kunskaper eller förmåga att rida efter 1 1/2 år. Jag har en kompis som tävlat i dressyr på relativt hög nivå som sett mig rida och som säger att hon är imponerad av hur fort jag har utvecklats, och hennes bedömning är att jag har en naturlig fallenhet för ridning. Detta är absolut inte menat som skryt, men jag vill ändå framhålla att man inte behöver vara fullständigt värdelös som ryttare bara för att man har kort erfarenhet. Allt det här med att man riskerar att hästen blir sämre och rent av går sönder på grund av att den rids av en oerfaren ryttare: hur stämmer det överens med alla annonser om "läromästare" (kanske främst inom ponnyområdet) som säljs till barn med några få års erfarenhet av ridning? Jag trodde i min okunskap att en hästläromästare just var till för att ledsaga den mindre erfarne ryttaren framåt i utvecklingen, och jag ser "min" favorithäst just som en läromästare. Men så enkelt är det kanske inte?

Ingen anledning att bli ledsen, ingen av oss har sett dig rida och det skrev också de flesta. Mitt svar grundades på min egen erfarenhet av vuxna som ridit i 1.5 år. Och jag vill understryka att ingen ryttare är totalt värdelös, spelar ingen roll hur kort eller lång tid de har ridit.
Men som Axel påpekar, det behövs så mycket mer än bara god ridning för att vara mogen att bli hästägare.

Att bli hästägare är ett väldigt stort ansvar och när det gäller att köpa häst är det upp till var och en att avgöra när de är redo. Jag kan ta mig själv som exempel. Jag har ridit i 31 år, jag har arbetat som instruktör i 18 år och JAG letade en läromästare sist jag köpte häst. Då kanske du kan förstå min tveksamhet till att vara redo efter 1.5 år som ridskoleryttare. Det handlar om vad man anser som redo. Själv är jag petig med allt som har med hästar att göra och om jag blir tillfrågad av elever om de är klara för hästköp eller inte, så svarar jag alltid att de borde bli medryttare först, prova på livet som hästägare utan att ha hela ansvaret. Då lär de sig att se vad som ingår i hästägarrollen och kan bättre avgöra om de är klara för ansvaret eller inte.

angående kort riderfarenhet har jag en kompis som började rida när hon fyllt femton ungefär när hon ridit ungefär 1-2 år tävlade hon LA hoppning (kvalad msv) på en unghäst och en lite mer erfaren D-ponny. red dock aldrig på ridskola utan lärde sig och fick egen ponnny med en gång. Systrar som ridit hela sitt liv vill jag tillägga.

Hej ännu en gång.

Jag tror också att det kan vara en bra idé att ha en halvfoderhäst minst 5 ggr i veckan ett år innan du köper egen häst. Inte kanske så mycket för att komma framåt i ridningen, men för att det är väldigt svårt att föreställa sig vad det är att ha häst i svåra situationer om man inte varit där själv. Halvfodervärd är också ett bra sätt att dela ansvaret, även om man gärna vill ha hela det goda för sig själv ;) .

Som de flesta skriver så vet vi inte hur du rider och handskas med hästar, men vi kan säga det som vi med lite mer erfarenhet vet: 1. hästar förändras och 2. att äga en häst handlar kanske till 10% om ridning (beroende på vilken häst och disciplin), och då är det ändå den roliga biten.

Jag har hållit på med hästar i 10 år och varit medryttare i fem år, och jag skulle definitivt leta efter en läromästare om jag köpte en häst. Trots att jag rider en ung och "unghästig" häst nu och har ridit många olika hästar.

Framför allt ska du fråga dig själv (som alla andra också måste :) ) vilka begränsningar du själv har. Har du den enorma ekonomin för en häst? Tiden? Engagemanget? Tycker du att sju decimeter snö är jobbigt? Eller regn tre dagar i rad? O.s.v.
Innan någon köper häst tycker jag att man ska prova att ha delat ansvar för ett år och framför allt en vinter.

Okay, okay, I got the message.
Det tycks finnas en oändlig mängd hinder för att jag någonsin ska kunna äga en egen häst. Men då är det väl lika bra att jag lägger av med ridningen, för som det är nu vill jag inte fortsätta att ha det i x antal år. Att aldrig veta från gång till gång vilken häst jag får, att aldrig kunna bestämma själv vilka övningar jag ska göra etc. Rätt vad det är kan han ju bli såld, vad vet jag. Jag får ta en funderare på framtiden. Egentligen är det mina döttrars intresse, som sedan smittade av sig även på mig. Det har varit en underbar tid, och jag älskar att rida, men jag klarar inte av att fortsätta med hästar som jag inte känner mig trygg med och instruktörer som kör med en allt annat än pedagogisk stil. Min tanke var aldrig att enbart jag själv skulle rida och sköta den här hästen, utan jag hade tänkt att vi skulle vara minst tre (varav en erfaren) som red honom, och att han skulle vara helinackorderad på en gård i närheten där jag bor. Men det verkar på de flesta här som om jag är helt ute i det blå, så då lägger jag ner det hela. Jag vill framförallt att hästen ska ha det så bra som möjligt, eftersom jag tycker så mycket om honom. Tack för era olika råd. (PS: medryttare är inte så enkelt precis att bli, de flesta som har egen häst vill ju inte dela den med någon som inte är erfaren. DS).

Du överreagerar, du ville faktiskt ha tips och åsikter!
Kan hålla med de flesta i den här tråden. När man har ridit 1,5 år på ridskola har man oftast inte de kunskaper som behövs för att äga en egen häst.
Jag vet inte hur duktig du är, men ju mer man lär sig ju mindre förstår man att man kan. Jag har ridit i 9 år och har egen häst. Det finns stunder när man känner att kunskapen inte är tillräcklig.
Som någon skrev, att ha egen häst innebär så mycket mer än bara ridningen. Till exempel foderstat, skador, hur man ska reagera i olika situationer. Inte minst ledarskap och såna saker. Det är lätt att hästen kan få övertaget.
Jag tycker inte du ska köpa häst, 1,5 år är aldeles för lite. Däremot kan du hyra sommarhäst eller låna en häst.

Nashua skrev:
Allt det här med att man riskerar att hästen blir sämre och rent av går sönder på grund av att den rids av en oerfaren ryttare: hur stämmer det överens med alla annonser om "läromästare" (kanske främst inom ponnyområdet) som säljs till barn med några få års erfarenhet av ridning? Jag trodde i min okunskap att en hästläromästare just var till för att ledsaga den mindre erfarne ryttaren framåt i utvecklingen, och jag ser "min" favorithäst just som en läromästare. Men så enkelt är det kanske inte?

Nja, om det är en ponny tänker man sig ju att det är ett barn som rider, och har hjälp av föräldrar, som tar ansvaret.

En hästläromästare är visst till för att hjälpa den mindre erfarne, men det tar ju lång tid innan man har tillräckligt med erfarenhet. Jag har själv ridit på ridskola i 20 år, jobbat som hästskötare, tävlat lätt klass med goda resultat, samt haft medryttarhästar i fem-sex år. Nu funderar jag på att köpa häst, en läromästare som kan hjälpa mig som är mindre rutinerad. Så mindre rutinerad måste man se i jämförelse med de som haft häst länge och själv tränat upp en häst från noll till Msv eller så.

Nashua skrev:
Det tycks finnas en oändlig mängd hinder för att jag någonsin ska kunna äga en egen häst. Men då är det väl lika bra att jag lägger av med ridningen, för som det är nu vill jag inte fortsätta att ha det i x antal år. Att aldrig veta från gång till gång vilken häst jag får, att aldrig kunna bestämma själv vilka övningar jag ska göra etc. Rätt vad det är kan han ju bli såld, vad vet jag. Jag får ta en funderare på framtiden. Egentligen är det mina döttrars intresse, som sedan smittade av sig även på mig. Det har varit en underbar tid, och jag älskar att rida, men jag klarar inte av att fortsätta med hästar som jag inte känner mig trygg med och instruktörer som kör med en allt annat än pedagogisk stil. Min tanke var aldrig att enbart jag själv skulle rida och sköta den här hästen, utan jag hade tänkt att vi skulle vara minst tre (varav en erfaren) som red honom, och att han skulle vara helinackorderad på en gård i närheten där jag bor. Men det verkar på de flesta här som om jag är helt ute i det blå, så då lägger jag ner det hela. Jag vill framförallt att hästen ska ha det så bra som möjligt, eftersom jag tycker så mycket om honom. Tack för era olika råd. (PS: medryttare är inte så enkelt precis att bli, de flesta som har egen häst vill ju inte dela den med någon som inte är erfaren. DS).

Men om du själv säger att du känner dig otrygg med många av ridskolehästarna, är inte det en signal att du kanske skulle behöva mer rutin? Ridning är svårt, och tar lång tid att lära sig, tyvärr, men så är det. Det betyder ju inte att man inte ska hålla på med det. Inte för att vara elak, men det kanske finns en anledning till att hästägare vill ha någon mer rutinerad för att rida privathästar?

Även om du har duktiga medryttare är det ju du som ägare som har ansvaret.

En framkomlig väg vore kanske att börja rida två gånger i veckan på ridskolan? Då går det ju fortare att bli duktig?

Nashua skrev:
Hej,

angående "kissing spines": nej, han har inga sådana problem utan verkar helt frisk och pigg.

Hur jag är som ryttare: med honom känner jag att jag vågar det mesta, galoppera fort, hoppa. Jag är nästan alltid avspänd när jag sitter på honom. Sedan är det ju förstår så att jag inte kommit så långt än när det gäller dressyren. Håller på med det mest basala, skänkelvikningar och sådär. Men om jag kunde ordna en medryttare med ordentlig dressyrbakgrund, tror ni att det skulle kunna fungera i såfall? Jag är inte tävlingsintresserad, utan vill bara ha en go' och fin hästkompis att vara tillsammans med.

En tanke skulle kanske vara att köpa honom, men göra någon deal med ridskolan att han fick stå där och gå litet grann lektioner. Vet att det var en annan häst som det fanns liknande avtal för tidigare. Men, men...han är egentligen inte alls till salu. Anses vara en av ridskolans mest oersättliga hästar! Så att få köpa honom är väl mest en dröm. Men, som någon skrev, låt inte en bra häst gå förbi: jag tänker åtminstone uttömma alla möjligheter att få honom.

Nu du, nu ska jag komma med kommentaren alla ungar hatar :devil: Alla ridskolehästar/ponnyer är till salu till rätt pris. Frågan är ju bara vad priset är.

Med negativa följder tror jag att dom menar att han är högre utbildad än vad du är å det skulle försvinna om bara du red honom. Men det är väll inga problem med rätt medryttare som du säger så blir det nog bra. Å om ni fortsätter rida lektioner så kommer du nog lära dig fort, för då kan du träna på dom sakerna ni tränade på under lektionerna på en annan dag i veckan.

Jag har ägt förre detta ridskolehäst å jag "utbildade" henne. Hon var den lilla sketna ponnyn som gasade runt på lektionerna å "slängde" av ungarna :devil: Å en förändring blir det ju i beteendet, hon blev piggare men även mer sammarbetsvillig, dock gick det inte att få bort skänkelvikningshatet som satt i henne. Men allt annat har ju förbättras till det bättre.

Nashua skrev:
Det tycks finnas en oändlig mängd hinder för att jag någonsin ska kunna äga en egen häst.
Kan inte se att det är någon i tråden som har påstått att du aldrig någonsin kan ha egen häst, eller har jag läst slarvigt? Däremot ger de flesta dig rådet att skaffa lite mer erfarenhet inte bara av ridningen utan också av allting runtomkring en häst.

(PS: medryttare är inte så enkelt precis att bli, de flesta som har egen häst vill ju inte dela den med någon som inte är erfaren. DS).
De flesta hästägare vill framförallt ha någon som är noggrann och villig att lära, det är i alla fall min upplevelse. Prova att svara på lite annonser, sätt ut egen annons (finns ju länk till radannonser här på Bukefalos där det är gratis!) och sätt upp lappar i stallet där du rider (d.v.s. om det finns inackorderade privathästar där du håller till) innan du ger upp tanken på medryttarhäst. Tycker absolut inte du ska ge upp ridningen eller tanken på medryttarhäst innan du ens försökt. Om du sätter ut egen annons så beskriv ärligt och noggrannt dina erfarenheter och dina mål med en medryttarhäst.

Nu överreagerar du, det handlar inte om att du aldrig kan ha en egen häst!

Vad gäller ridskolan: försök få rida lektioner oftare eller byt ridskola! I hästvärlden gäller också tyvärr att man måste vänja sig vid att hästar byts ut mot andra som är minst lika härliga, eftersom de kan få skador, säljas, flyttas o.s.v.
Om du är otrygg både med andra hästar och andra ridlärare så tycker jag som tidigare, det är väl ett bra tecken på att du inte är mogen? Vad skulle hända om den här snälla hästen någon gång har en dålig dag (vilket alla hästar har någon gång)? Se till att kontakta någon som kan hantera din rädsla (sök t.ex. i trådarna här efter speciella tränare).

Och om att vara medryttare: jo då, det finns många hästägare här i landet som gärna lånar ut väldigt snälla hästar till mindre erfarna ryttare. Självklart får du inte en högutbildad häst då, men en snäll och trevlig allround eller uteridningshäst. Det handlar mer om att du ska ha en trevlig attityd och vilja lära dig!

Om det är så lätt för dig att ge upp hela hästeriet för att du inte kan få den häst just du vill ha just nu, ja då kanske du ska göra det. I mina öron låter du lite bortskämd, när de flesta andra har haft flera drömhästar utan ens en tanke på att kunna köpa dem.

Jag köpte min älsklingshäst från ridskolan för tre år sen.

Det första man ska tänka på är att hästen kan förändra beteende totalt om du flyttar den från ridskolan. Min egen häst förändrade sig tack och lov åt rätt håll, slutade att vara ett ridskolemonster;) och blev en trygg och glad häst. Jag vet en annan gammal snäll valack som efter sin flytt från ridskola blev som en unghingst igen! Så man kan inte ta för givet att hästen visar upp sitt gamla beteende i en ny miljö.

När man ska köpa häst tycker jag inte att ens ridkunskaper är det viktigaste. Det är istället att man kan ta hand om hästen, kan förstå när den är dålig och kan tolka dess signaler. Det är mycket viktigt att man ställer upp hästen där det finns kunniga personer och att man inte är rädd för att fråga dem när man är osäker. Under mitt första år som hästägare hade jag massor av frågor nästan varje dag;) men på det sättet lärde jag mig enormt mycket!

Vad gäller ridningen skulle jag i din situation dels rida för instruktör själv men också skaffa en medryttare som rider bra.

Nashua skrev:
Hej alla,

jag började rida i vuxen ålder och har hållit på i 1 1/2 år nu. Rider regelbundet på ridskola, en gång i veckan plus en del privatlektioner. Nu är det så att jag blivit väldigt fäst vid en speciell häst på ridskolan. Han är lättriden, pigg och framåt men ändå kontrollerbar, trygg i alla lägen. Dessutom underbart snäll att sköta i stallet. Det känns som om vi har fått en speciell kontakt. Om någon vill se honom så har jag lagt in ett foto tidigare, under kategori En häst (sök på mitt användarnamn så kommer han upp). Jag skulle gärna vilja köpa honom, förutsatt att jag kan ordna med minst en medryttare (jag har inte möjlighet att rida varja dag).

Vad är då problemet? Jo, det sägs att hästen behöver ridas av en ryttare som är på högre nivå än jag för att han ska hålla sig bra,
annars kan han på något sätt påverkas negativt. Förstår inte riktigt hur, då jag har tänkt fortsätta rida honom för instruktör en gång i veckan. Vad säger ni andra? Är jag helt ute och cyklar? Är det bättre att han blir kvar på ridskolan??

Hej. En del här avråder dig från att överhuvudtaget köpa häst och det är väl tänkvärt i och för sig. Ridningen kan du ju få hjälp med av någon duktig medryttare och fortsätt ta lektioner.

Men sen kommer den andra biten, dvs kunskapen och erfarenheten av hur man handskas och sköter en häst. Hur mycket kan du?

Men till skillnad från de som avråder dig så tycker jag så här: Man behöver inte kunna allt själv men då måste man se till att man har kunniga personer i sin närhet som man kan vända sig till om det händer något eller om man känner sig osäker.

Jag har t ex en mycket god väninna som jag kan ringa till så fort jag undrar något. Hon har från början varit ett mycket gott stöd för mig när vi köpte vår första häst. Visserligen hade jag själv ridit i många år när jag var yngre och min dotter hade ridit 9-10 år men det var ändå skönt att ha någon man litar på att kunna prata med. För det man lär sig på ridskolan är ju inte så "heltäckande".

Så visst tycker jag du kan köpa häst men se till att du har ett nätverk av pålitliga hästmänniskor som kan hjälpa dig.

Vill också instämma i vad en del sagt om att du får ta med i beräkningen att det kan vara stor skillnad på hästen om du flyttar den från ridskolan. En ridskolehäst som "lunkar" runt inom manegens trygga väggar kan bli världens "buse" när den upptäcker världen.

Kanske en bra idè att låta den stå kvar och eventuellt gå lite lektioner, åtminstone tills du blivit mer van. Lycka till! :)

Så som folk skriver här så borde kanske halva svenska folket inte ha häst..... Hur många ungar har inte häst utan hästvana föräldrar ??? Läser man trådarnar här på bukefalos så är det många som inte vet hur man räknar ut en foderstat o.s.v Men som någon skrev här så gäller det om att skaffa sig ett nätverk. Jag har själv ett otroligt stort nätverk o läser kontonuerligt hästfakta böcker det är nu så illa så de som har haft häst i många år kan börja fråga mig om råd. Det du ska tänka igenom är enligt mig : har jag tid vill jag offra mycket av min fritid regn o snö o kyla får ej vara avskräckande.
Lycka till jag kunde så kan du också

Hej,

det här blir mitt sista inlägg i den här tråden. Jag vill tacka för de olika konstruktiva råd och synpunkter som jag fått från en rad personer. Ni har gett mig en del att tänka på, så något impulsartat handlande från min sida blir det inte fråga om. Jag ska diskutera litet med ridskolan och se vad det finns för möjligheter för mig att kunna rida den här hästen oftare än jag gör idag. Sedan är det förstås så, som någon skrev, att det finns andra hästar och att jag kanske kommer att få lika bra kontakt med någon av dem. Just nu känns det dock som om det här är killen för mig, och att vi har en speciell kontakt.

Till er som kallar mig bortskämd och att jag överreagerar vill jag rekommendera att ni läser igenom i lugn och ro vad ni skrivit innan ni skickar iväg ett inlägg. Det blir lätt en onödigt hård ton när man svarar impulsivt. Jag gjorde själv det misstaget när jag skrev en ogenomtänkt sak i ett av mina inlägg här. Jag respekterar era synpunkter, så låt oss lägga ner den här diskussionen nu.

Tack för mig för den här gången!

Visst är hästägandet förenat med så mkt mer än bara ridningen!
Men som TS skriver så ska hon ta hjälp av medryttare och även fortsätta rida för instruktör.
Har man kunniga människor runt omkring sig så ser jag inget hinder att skaffa egen häst.
Det bästa vore väl att försöka bli medryttare alt. rida fler lektioner på ridskola(gärna privatlektioner)
Det viktiga är att hästen får sina behov tillfredställda!
Jag vet att det finns många som hållit på med hästar länge men inte har någon större koll ändå.

När jag köpte vår första häst kunde man skriva mina kunskaper på baksidan av ett frimärke med läppstift.
Tänk nu på att detta var ett föl jag köpte.
Jag har säkert gjort alla fel man kan göra men trots allt är hästen en kanonhäst som vi fått mkt beröm för.
Jag hanterade fölet väldigt mkt själv då min fru och jag jobbade så olika tider.
Det är bra att man har mod och vågar gå mot strömmen!
Som sagt var är det viktigt att ha kunnigt folk i sin närhet som kan ge tips och råd!
Lycka till!

/ Nanne;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med om att det blev en trist ton, och det känns tråkigt att det i alla fall verkade som att du tog kritiken/tankarna väl hårt.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag menar inte att skriva några regler kring hästägande, utan bara att man verkligen måste tänka sig för och gärna prova annat innan dess. Naturligtvis finns också många hästägare som enligt mig inte borde äga häst av olika anledningar! Så är det väl alltid, man har olika åsikter. Säkert finns de som kan köpa häst utan att veta alltför mycket och ändå klara det galant! Och jag känner inte dig som person.

Jag respekterar förstås att du inte skriver något mer, men jag ville ändå försöka förklara att det inte handlar om något slags hackning av vare sig dig eller andra som inte varit med i hästvärlden så länge. Det jag försöker är helt enkelt att svara på din första fråga utifrån de erfarenheter jag har!
Lycka till i fortsättningen hur det än går med just den hästen!

*lånar sista knappen*

Hade du varit ett barn/ungdom hade jag sagt nej rakt av, du är långt ifrån mogen att köpa häst. Men jag tror att de flesta vuxna har en bättre självkännedom och större förmåga (och bättre ekonomi!) och därmed tar hjälp mer.
Alltså, din tanke med att ha en/flera medyttare som kan underhålla hästen kunskaper och att du (och gärna dina medryttare) rider lektioner på hästen tycker jag låter bra.
Som flera andra nämnt, se till att ha ett bra nätverk omkring dig, fråga gärna någon/några personer du litar på om de kan tänka sig att vara "fadder" till dig i ditt hästägande. Kanske kan ridskolan rekommendera någon som känner hästen?

Jag känner en person som inte hade ridit mycket längre än vad du gjort när hon köpte sin häst, hon är dessutom äldre än jag kan gissa mig till att du är, vilket nog gjort henne lite osäker.
Hon köpte sin häst för snart ett år sedan, och jisses vad hon har utvecklats både som ryttare och som hästmänniska! Dock har hon lagt massor av tid och pengar i sitt hästeri.
Hon har ridit privatlektion för hästens tidigare ägare som dessutom är en väldigt duktig tränare 2-3 ggr i veckan, samt lektion i grupp 1 gång i veckan. Precis när hon köpte hästen stod vi i samma stall och hon frågade, läste, analyserade, jag tror att hon tänkte på hästar hela sin vakna tid!
Så visst går det, men räkna med att du kommer att få satsa helhjärtat på ditt hästägande!

Ett PS också... Jag skulle hellre ha en oerfaren medryttare till min häst, då man dels har större möjlighet att påverka och dels är många erfaran ridskoleryttare väldigt låsta i ridskolans ofta lite enkelspåriga tankemönster.

Senast ändrad av en moderator:

Tror dom menar att har man ridit i 1½år brukar man inte va sådär jätteduktig, tex brukar man inte kunna arbeta hästen helt rätt å så. Men satidigt om du skaffar en rytenerad medryttare som rider hästen nåra dar i veckan så att hästen blir ordentligt genomjobbad ser jag inte att det skulle vara några större problen. Ialle fall inte så länge som du hela tiden é öppen att lyssna på andra, mer kunniga personer!
Å ridskolehästar brukar ju dessutom va väldigt snälla å i dom flesta fallen även välutbildade, så dom kan ju bli jättefina förstahästar me!

Så ja, så länge du skaffar en duktig mefryttare, fortsätter ta lektioner å é öppen för att lyssna å ta råd av andra så tycker jag att du skulle kunna köpa hästen faktiskt:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 761
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från... 2
Svar
21
· Visningar
5 066
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 577
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller... 2
Svar
26
· Visningar
5 113
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka