Vill ni hjälpa en novis?

Lotus7

Trådstartare
Hoppas alla kloka på detta forum kan hjälpa mig att räta ut några frågetecken!

Har länge varit nyfiken på Western men aldrig riktigt vågat prova på.
Rider i vanliga fall AR på min pålle men är nu sugen på att prova detta med western.

Såg att det fanns E-klasser på tävlingarna. Så kallade "prova på" klasser. Till dessa krävdes ingen licens eller medlemskap i någon klubb. De grenar jag tittat på är Trail, Western Horsemanship och Western Pleasur.
Såg att det i dessa E-klasser heller inte var något krav på westernutrustning.

Så vad är det tillåtet att rida på?
Får man rida barbacka?
Får man rida på blank stång?
Får man ha hjälm?
Får man ha spö?
Får man ha sporrar?

Kanske en massa dumma frågor men jag har verkligen ingen koll :o

Sedan skulle jag vara glad om någon kunde beskriva dessa 3 grenar för mig. Hittade lite kort info på nätet. Men jag skulle vilja veta hur de skulle kunna se ut i en E-klass.

Och givetvis, allt annat som jag behöver veta eller ta reda på :D
Självklart ska jag hitta någon att träna för, men jag börjar här. Vill lära mig så mycket som möjligt och se om jag kanske kan anmäla mig till en E-klass i sommar för att just prova på!
:love:

Så om någon orkar svara så är jag himla tacksam för all hjläp! :bow:
 
Sv: Vill ni hjälpa en novis?

Du får inte rida barbacka och ha spö ..resten är ok
 
Sv: Vill ni hjälpa en novis?

Okej, tack!
Så då är det okej att ta sin engelska sadel då?

Om man rider på stång i E-klass, är det enhadsfattning som gäller eller får man rida på tvåhandsfattning fast man har stång?

Sedan finns det någon bra sida där man kan finna information om de olika grenarna och kanske kunna se hur mönstren ser ut?
Verkar som den mesta informationen står i regelboken (och den har jag inte) eller kan jag finna vad som är tillåtet etc. någon annan stanns?
 
Sv: Vill ni hjälpa en novis?

Man får rida med Engelsk utrustning på E-nivå, och så vitt jag vet så är det enhandsfattning på stång oavsett nivå.

På western.nu kan man läsa om dom olika grenarna och annat om westernridning. På Wras hemsida står det också om de olika grenarna...
Men smartast är nog att köpa en regelbok om du har tänkt tävla mer.

Pröva att googla på typ "trail mönster" så kommer det säkert upp lite. Du kan ju också söka på youtube, men det är oftast kllipp från lite större tävlingar.

Lycka till! :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill ni hjälpa en novis?

Vill bara förtydliga att när det talas om stångbett så är det ett bett med skänklar. Ett bett som är rakt i mundelen är inte ett stångbett.
 
Sv: Vill ni hjälpa en novis?

Jag rider på detta bett:
YO_090328_411_copy1024.JPG


En vanlig blank kandrastång, den måste ju gå som stång även i en westernklass, eller?
 
Sv: Vill ni hjälpa en novis?

Tack så jätte mycket!!!! :bow:
Ska genst googla på dina tips!

Vilken klass är lämpligast/roligast att prova första gången?
Kanske är helt upp till vilken typ av häst man har, men just nu vet jag lika lite om alla klasser.
Ja, ja får försöka läsa lite mer och kanske köpa regelboken då.
 
Sv: Vill ni hjälpa en novis?

Finns väl ingen som är mer lämplig än en annan...

Men har man en häst som kan bli lite på tårna och nervös, kanske inte Reining är den bästa grenen att välja första gången, eftersom att det är nästan bara galopp.
I Pleasure och Horsemanship så rider alla ekipage längs fyrkant-spåret samtidigt, i s.k railwork. (fast i Horsemanship rider man först ett mönster individuellt) Så har man en häst som gillar att springa ikapp så brukar det märkas när man rider någon av dom klasserna ... ;)

Western Riding är väl annars en ganska "nybörjarvänlig" klass. Mönstrena är enkla på lägre nivåer, och då brukar det heller aldrig vara galoppombyten.
Och Trail är en ganska lugn gren. Det blir lite mer teknik när man ska ta sig mellan koner, bommar, igenom grindar över broar.

Vill man annars börja från marken så finns det ju grenarna Showmanship och Trail at Hand.
I Showmanship ska man visa upp hästen av bästa förmåga för dommaren, och i Trail at Hand så tar man sig igenom en Trailbana, fast från marken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill ni hjälpa en novis?

Tack för ett jätte bra svar!
Min häst är väldigt lugn och trygg av sig, blir han rädd för något fryser han hellre fast än springer iväg ;)

Vi har tränat mycket från marken med att gå emellan, under och över saker, så trail tycker jag verkar jätte roligt. Men även de andra klasserna du skrev om verkar super skoj.

Hur många klasser/grenar kan man rida på en dag?
Nu är det ju E-klass jag kommer prova på. På en dressyrtävling skulle jag aldrig rida mer än två strater, men hur är det i dessa grenar. Antar att det kanske har att göra med vilka grenar man väljer.
 
Sv: Vill ni hjälpa en novis?

Man får rida max 5 grenar, och man får inte starta i samma gren på olika nivåer (Till exempel rida Rening på både E och D-nivå. Att däremot rida Reining på E och tex Trail på D är helt okej)

I E-klass behöver man inte ha westernsadel eller utrustning som tillhör western öht. Du måste dock ha sadel, träns och hjälm/hatt. Tror även ryttarens klädsel är obligatorisk, och det är Jeans/byxor av jeanstyp och skjorta/tröja med krage. Tror det gäller även för E....

:)

Western Pleasure är en gren där hästens exteriör, gångarter, skick och utseende bedöms. Man bedöms som helhet, men mest fokus ligger på hästen. Man rider alla sammtidigt på banan i alla gångarter längst fyrkantspåret. Man får INTE vända över banan eller lägga volter, men man får rida om på ett smidigt och säkert sätt.

Western Horsemanship
. Här bedöms du som ryttare. Du ska först rida ett individuellt mösnter, och sedan "rail work", precis som i Pleasure. I denna gren bedöms främst ryttarens förmåga att rida hästen.

Trail (är skitkul :D) och är som sagt en "hinderbana" där Grind, Bommar och Ryggningshinder är obligatoriska. Ofta är det även en bro med, och det kan förekomma höjda bommar och slalom mellan koner. I Ranch Trail är det mer som gårdsarbetet, med lassokastning, flytta regnrockar osv. (Ännu roliga än vanlig trail! :D)

LYCKA TILL!! Och fråga gärna mer! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ni hjälpa en novis?

Tack, tack :bow:
Nu börjar jag känna mig ännu mer sugen och sporrad. Ju mer jag läser ju roligare verkar det ju! :love:

Hur lång tid tar varje gren? Såg att det i E-klass (på den proppen jag tittade på) endast var skritt och trav. Tycker att de 3 E-klasserna på den tävlingen verkar jätte roliga och skulle vilja prova alla tre :o Men bilr det för mycket?
Detta är en tävling jätte nära där jag bor och grenarna är: Western Pleasure, Western Horsemanship och Western Riding.

Trail är dock den gren som jag tycker verkar roligast men kommer det någon till tävling i närheten i år så skulle jag ju kunna prova det då :D

Vad gäller byxor, skulle dessa vara okej att ha?
TN_090424_019_copy1024.JPG


Sedan en till dum fråga: hur ser er enhandsfattning ut? När jag tittar på bilder så skilljer den sig från den jag använder när jag rider AR. Någon som kan förklara?

Tack så jätte mycket till er alla som vill hjälpa mig med alla dessa dumma frågor! :D
 
Sv: Vill ni hjälpa en novis?

§171 Tillåtna tyglar är delade tyglar (split reins), mecate eller romal tygel. Ropingtyglar är tillåtna i ropinggrenar.

A. Med delade tyglar (split reins) menas två tyglar som var för sig är fästa i bettet och som ej får fästas i varandra eller knytas ihop på något sätt. Delade tyglar får användas till stångbett eller tränsbett.


§172 Vid ridning med delade tyglar gäller följande:

A. Vid ridning på stångbett, skall tyglarna hållas i en hand med de fria tygeländarna på samma sida som tygelhanden. Ex, tyglarna hålls i höger hand och de fria tygeländarna ligger på höger sida av hästens hals. Handen skall hållas runt tyglarna med knogarna riktade framåt. Det är tillåtet att hålla pekfingret mellan tyglarna…

Typ så här:
hand5.jpg


Ps: snygg longeringsbild
 
Sv: Vill ni hjälpa en novis?

Alltså nån som vet?
Jag tävlar pleasure , så jag får inte rida pleasure C & D? :O PM:a gärna
 
Sv: Vill ni hjälpa en novis?

:eek: Nu har jag anmält mig till två träningar! :o

*Super nervös*

Men oj vad skoj det ska bli :banana: :bump: :banana: :bump:
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 366
Senast: Lycan
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 055
Senast: mackan
·
Western Hej! Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig! :banana: Jag har bestämt mig för att gå all in för western efter att ha provat på...
Svar
6
· Visningar
2 070
Senast: sthu
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp