M
magsun
Tycker ni att alla hästar ska ha en vilodag eller är det bara vid hårdare arbete?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vica skrev:för mej är det självklart då man som tvåbening har söndag som röd dag. brukar låta pållen stå en dag i veckan speciellt under tävlingssäsongen.. sen ser man ju lite till hästen, vissa hästar skulle inte kunna klara av en vilodag om man hoppar över träningen en dag. man får lixom ta det lite som man känner..![]()
Gisburne skrev:Tillägg: Generellt så tar det 48 timmar för en muskel att återhämta sig och på det andra dygnet är oftast träningsvärken värre än dagen innan. Därför kan det vara en tanke att antingen vila hästen två dagar i följd efter hård ansträngning, eller träna lite lugnare första dagen efter hård ansträngning och vila helt den andra dagen.
Med vila menar jag att hästen går i hage (alternativt skrittas) och den hagen ska vara så pass stor att hästen kan ströva omkring på hästars vis. Det bör alltså inte vara en liten rasthage där hästen knappt kan vända sig om. Då har inte vilan någon större effekt, eftersom hästen då bara står mer eller mindre stilla på samma fläck hela dagen.
Tränar man själv på gymmet för att bygga muskler ska man ju vila minst 48 timmar innan man tränar samma muskler igen. Vid träning bryter man ner muskeln och vid vila byggs den upp och stärks. Tränar man varje dag hinner musklerna aldrig återhämta sig och resultatet kan bli det motsatta istället. Detsamma borde ju gälla hästar. Därför är väl det allra viktigaste att man varierar träningen så mycket som möjligt, att man inte tränar på samma saker varje dag. Sen märker man väl på hästens temperament och själva ridningen om en vilodag är att bara skrota i hagen eller en promenad i skogen och hur ofta det behövs.Gisburne skrev:Tillägg: Generellt så tar det 48 timmar för en muskel att återhämta sig och på det andra dygnet är oftast träningsvärken värre än dagen innan. Därför kan det vara en tanke att antingen vila hästen två dagar i följd efter hård ansträngning, eller träna lite lugnare första dagen efter hård ansträngning och vila helt den andra dagen.
Jo, jag vet! Skulle bara komplettera lite!Gisburne skrev:Jamen, det är ju det jag skriver.Förutom att jag inte nämnde att man bör variera träningen, för det är så självklart för mig.