Vilse i amningsdjungeln

Vet inte om det redan tagits upp, men om du ska pumpa är mitt råd att göra det i samband med amning av andra bröstet. Jag fick inte ut en droppe tills jag fick det här tipset, då kom det hur mycket som helst. Jag hade också väldigt, väldigt ont i början och åt smärtstillande för att klara den första tiden. Hade mycket känsliga bröst innan barn och tyckte att vanlig beröring var obehaglig. Det tog några veckor, sedan försvann känsligheten och den kom aldrig tillbaka.
 
Jag hade samma problem de första månaderna. Bebis kunde av någon anledning inte ta bröstet så jag använde amningsnapp. Sen när hon var 3-4 månader så slog hon vid ett tillfälle undan amningsnappen och bara tog bröstet som om hon aldrig gjort annat och sen behövde vi inte använda amningsnappen mer. Jag pumpade ibland och min man gav ett mål i flaska på natten så jag fick lite extra vila eller om jag skulle vara iväg några timmar. Hon blev inte mer förvirrad av att få flaskan ibland.
 
Ber om ursäkt för min frånvaro, har bebis i händerna 20 h per dygn just nu och där emellan är jag glad om jag hinner äta, duscha och borsta tänderna 😅 Så tacksam för alla era råd. Kommer med en uppdatering så snart jag får lite längre skärmtid.
Du kan inte få lite mer avlastning från partnern då? Om amningen är strulig är det än viktigare tror jag att partnern täcker upp och avlastar. När min bebis (Obs är bara en vecka gammal så vi är båda totala nybörjare på detta) är för bökig med amningen så tar min man henne, eller bara om hon eller jag behöver en paus. Då får jag pusta ut lite i mellan och vi slipper bli så frustrerade någon av oss. Likaså att när hon är matad och trött så tar han henne så jag får sova en eller två timmar. Gör stor skillnad mentalt tycker jag!
 
Du kan inte få lite mer avlastning från partnern då? Om amningen är strulig är det än viktigare tror jag att partnern täcker upp och avlastar. När min bebis (Obs är bara en vecka gammal så vi är båda totala nybörjare på detta) är för bökig med amningen så tar min man henne, eller bara om hon eller jag behöver en paus. Då får jag pusta ut lite i mellan och vi slipper bli så frustrerade någon av oss. Likaså att när hon är matad och trött så tar han henne så jag får sova en eller två timmar. Gör stor skillnad mentalt tycker jag!

Absolut, men med arbetsdagar på kontoret plus restid samt att hon samsover med mig på nätterna blir det inte många timmar över där han kan avlasta. Det är väl de 5 h mellan 18-23 och även där ammar hon, samt somnar på mig och vi får avvakta en stund innan vi flyttar henne, 2-3 h av dem.

Passar på att svara @Tora som frågade hur länge vi ammar. Hon äter ca 1 h, med några korta pauser för byte av bröst, rapning och ev. nåt snabbt blöjbyte. Ibland 45 min och ibland 1 h och 15 min, sen sover hon 1,5-2,5 h och sen börjar det om. Äter som en häst och börjar bli en riktigt knubbig liten bebis :D Amningskudde är beställt men inte kommit pga försenade leveranser :grin: Har just nu en prydnadskudde som är hårdare och längre.

Kan även glädja @VLMF med att jag köpt hem sjukt många nappar nu, vilket underlättar en hel del :up:
 
Lite allmän uppdatering. Multi-mam kompresserna gjorde tyvärr ingen skillnad för mig, det var ju synd! :down: Purelan däremot hjälper så jag har ett tjockt lager på hela tiden. Har bytt upp från M till L på napparna så att en del av vårtgården också kommer upp i nappen och inte enbart bröstvårtans spets, gissar att det fördelar trycket lite mer och har hjälpt lite. Har gett upp att testa amma utan nappen och släppt den pressen helt. Det kanske får bli napp tiden ut, eller några månader, vem vet.

Fortfarande ont men det är bättre, slipper gråta mig genom amningen. Vi har samma position som du @gulakatten och när hon väl tagit grepp så går det bra. Det som är svårt är att hon ibland håller händerna i ansiktet när man ska placera henne och kan veva om hon är sur/hungrig. Så nappen lossnar några gånger innan man ens hunnit börja. Sedan tar hon en del pauser, framför allt första 5-10 min och drar bak huvudet och upp med armarna igen. Så väl på plats går det som sagt toppen, men hon bråkar lite i början. Det är ju svårt för jag vill få henne på plats så hon blir nöjd men vill inte forcera henne för mycket.
 
Absolut, men med arbetsdagar på kontoret plus restid samt att hon samsover med mig på nätterna blir det inte många timmar över där han kan avlasta. Det är väl de 5 h mellan 18-23 och även där ammar hon, samt somnar på mig och vi får avvakta en stund innan vi flyttar henne, 2-3 h av dem.
Ah, okej. Jag trodde att din partner var hemma med er fortfarande. Fattar att det är tufft om amningen strular och du är ensam så mycket med bebisen! Kan ni inte dela på nätterna mer? Vi kör nätterna typ tillsammans, dvs maken är med mig när jag ammar och börjar bebisen strula så kan han ta henne så jag får pausa. Tror inte jag skulle orka annars faktiskt!
 
Ah, okej. Jag trodde att din partner var hemma med er fortfarande. Fattar att det är tufft om amningen strular och du är ensam så mycket med bebisen! Kan ni inte dela på nätterna mer? Vi kör nätterna typ tillsammans, dvs maken är med mig när jag ammar och börjar bebisen strula så kan han ta henne så jag får pausa. Tror inte jag skulle orka annars faktiskt!

Vaken för henne är i princip enbart amning just nu. Hon ammar, bajsar och sover typ :D Så visst kan han vara vaken för ett blöjbyte eller hålla henne medan jag byter bröst, men just på nätterna är hon faktiskt ganska duktig på att somna om direkt efter amningen. Så det blir inte så mycket pauser, även om han skulle ta henne all tid hon inte är vid bröstet. Det är ett snabbt blöjbyte som jag gör i knät eller när jag byter bröst, men det är inte där den tunga belastningen sker och då känns det onödigt att han ska vara vaken och få avbruten sömn även han när det tyvärr inte skulle bidra med så mycket just nu. Men visst väcker jag honom om det är en tuff natt eller jag verkligen behöver hjälp med något. Snart kommer vi även testa pumpa lite och ge med flaska, och förhoppningsvis kunna kombinera det med amningen. Då kommer han kunna ta större del :)
 
@Voeux Aha, jag trodde nätterna var tuffa med amningen. Men skönt att det funkar så bra då! :)

Det är dom, men som sagt, då ammar jag ju alltså kan inte maken avlasta. Han kan ju tyvärr inte göra så mycket åt att det gör ont i brösten, att hon drar loss nappen eller att hon kan få för sig att amma 1,5 h.
 
Det är dom, men som sagt, då ammar jag ju alltså kan inte maken avlasta. Han kan ju tyvärr inte göra så mycket åt att det gör ont i brösten, att hon drar loss nappen eller att hon kan få för sig att amma 1,5 h.
För mig innebär avlastningen att jag får en paus i stökandet som gör att jag orkar, att stöket inte känns så tufft, att jag inte känner mig ensam i det. Några minuters paus eller pepp gör all skillnad för mig.

Men alla lägger ju upp det på det sätt som passar dem såklart. Jag tyckte bara att det lät väldigt tufft att ha bebisen så mycket själv, och tufft för din partner. Men där är vi ju alla olika :).

Hoppas det blir lättare för dig om ni börjar kombinera med flaska! Jag har hört mycket gott om Elvie-pumpen :).
 
För mig innebär avlastningen att jag får en paus i stökandet som gör att jag orkar, att stöket inte känns så tufft, att jag inte känner mig ensam i det. Några minuters paus eller pepp gör all skillnad för mig.

Men alla lägger ju upp det på det sätt som passar dem såklart. Jag tyckte bara att det lät väldigt tufft att ha bebisen så mycket själv, och tufft för din partner. Men där är vi ju alla olika :).

Hoppas det blir lättare för dig om ni börjar kombinera med flaska! Jag har hört mycket gott om Elvie-pumpen :).

Fattar! Jag tänker mer att jag själv kan ta en nap tillsammans med henne på dagen sedan, medan maken är på kontoret och har dessutom ett ganska krävande arbete. Så förlorad sömn för mig går att ta igen men inte för honom. Alltså vill jag gärna att han sover på nätterna på vardagarna, om det går vill säga.

Att jag har henne så mycket var alltså inte en kommentar om att just det är tufft, även om det såklart kan vara det ibland också, utan som ett svar på varför jag varit frånvarande från Buke denna vecka. Sällan jag har händerna lediga :D Men tror både amningen, smärtan och rutinerna med den, samt ensamtiden med henne kommer bli enklare och enklare.
 
Absolut, men med arbetsdagar på kontoret plus restid samt att hon samsover med mig på nätterna blir det inte många timmar över där han kan avlasta. Det är väl de 5 h mellan 18-23 och även där ammar hon, samt somnar på mig och vi får avvakta en stund innan vi flyttar henne, 2-3 h av dem.

Passar på att svara @Tora som frågade hur länge vi ammar. Hon äter ca 1 h, med några korta pauser för byte av bröst, rapning och ev. nåt snabbt blöjbyte. Ibland 45 min och ibland 1 h och 15 min, sen sover hon 1,5-2,5 h och sen börjar det om. Äter som en häst och börjar bli en riktigt knubbig liten bebis :D Amningskudde är beställt men inte kommit pga försenade leveranser :grin: Har just nu en prydnadskudde som är hårdare och längre.

Kan även glädja @VLMF med att jag köpt hem sjukt många nappar nu, vilket underlättar en hel del :up:
Låter som fullt normal amningstid, det vill säga 20 timmar om dygnet :D
 
Siffran var inte allvarligt menad, utan mer ett konstaterande att det är full normalt att de äter ofta och länge :)

Jaha då är jag med :D Ja men verkligen, är fascinerad över hur mycket hon kan äta. Hon har enbart kräks en enda gång men då hade hon ammat i 45 min och kaskadkräktes upp precis allting. Både jag och maken kunde inte låta bli att skratta för det var helt absurt, som en vuxen människa som kräktes rakt över mig 😅 Mängder av mjölk, kan inte fatta att allt det där får plats i hennes kropp, varannan timme! Men ja, sen börjar hon ju bli en riktig liten Michelin-bebis också!
 
Jag avundades dem som kunde amma i sjal. För jag kände mig totalt fastkedjad i soffan en period. Att kunna gå runt ett varv i huset kändes som en total befrielse. :rofl:

Haha ja, exakt så! Jag har en liten korg med allt som jag vill ha när jag ammar. Vattenflaska, amningsnapparna, hudkräm till bebis, Purelan, handdukar, nappar, våtservetter, vanliga servetter, bebisnagelsax mm. mm. för jag vet att när jag väl sätter mig ner så kommer jag inte kunna röra mig på ett tag 😅 Så jag tar mer den och bunkrar upp med filtar, film och frukt. Mycket nötande på stackars rumpan just nu..
 
Vet inte om det redan tagits upp, men om du ska pumpa är mitt råd att göra det i samband med amning av andra bröstet. Jag fick inte ut en droppe tills jag fick det här tipset, då kom det hur mycket som helst. Jag hade också väldigt, väldigt ont i början och åt smärtstillande för att klara den första tiden. Hade mycket känsliga bröst innan barn och tyckte att vanlig beröring var obehaglig. Det tog några veckor, sedan försvann känsligheten och den kom aldrig tillbaka.
Samma här med pump. Så mycket lättare pumpa när bebis ändå drog igång utdrivningen.
 
Haha ja, exakt så! Jag har en liten korg med allt som jag vill ha när jag ammar. Vattenflaska, amningsnapparna, hudkräm till bebis, Purelan, handdukar, nappar, våtservetter, vanliga servetter, bebisnagelsax mm. mm. för jag vet att när jag väl sätter mig ner så kommer jag inte kunna röra mig på ett tag 😅 Så jag tar mer den och bunkrar upp med filtar, film och frukt. Mycket nötande på stackars rumpan just nu..
Med första barnet bodde jag i soffan och kunde inte röra mig när han ammade.

Med mitt andra barn hade jag henne på ena armen ammandes medan jag körde storebror 20 månader på trehjuling runt i huset. Cykeln hade en stång med handtag för ändamålet att putta med.

Bara som exempel på vad som kan gå att göra.

Alla mina tre barn har stödmatats med ersättning då mjölken inte räckt till. Mindre ersättning för varje barn dock.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 119
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
2 638
Senast: Aliche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 329
Senast: miumiu
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 489
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp