Vilse i amningsdjungeln

Hon är snart 4 månader. BVC har sagt sen hon var nyfödd att hon kommer amma kortare och kortare tid men det har inte skett. Jag gissar att amningsnappen är boven, utan napp ammar hon betydligt kortare tid.
Går det att göra ett större hål i amingsnappen? Om problemet är att hålet är för litet så det inte rinner igenom så fort? Har aldrig använt en sån napp så vet inte riktigt hur de fungerar.

Annars låter det helt rimligt att fasa in ersättning. ❤️
 
Förstår helt dina känslor kring amningen. Kollade ni tungbandet förut? Jag tror jag har skrivit det tidigare, men för oss kom all skillnad efter tungbandsklippet.

Tips från min syster; lär barnet dricka kall ersättning… Min syster har flaskmatat bägge sina barn och med 2:an gav hon kall ersättning, det gjorde allt så mycket smidigare, speciellt när man är iväg. 😊
 
Går det att göra ett större hål i amingsnappen? Om problemet är att hålet är för litet så det inte rinner igenom så fort? Har aldrig använt en sån napp så vet inte riktigt hur de fungerar.

Annars låter det helt rimligt att fasa in ersättning. ❤️

Jag tror att det är kraften i suget som blir svagare, därav att det rinner långsammare. Nu har vi en stor fest i helgen så jag vill inte riskera mjölkstockning och onödigt mycket läckage inför den, men efter det ska jag nog bara bestämma mig för att ta bort den. Det lär bli kaos i början men även det borde ju lägga sig tillslut!
 
Förstår helt dina känslor kring amningen. Kollade ni tungbandet förut? Jag tror jag har skrivit det tidigare, men för oss kom all skillnad efter tungbandsklippet.

Tips från min syster; lär barnet dricka kall ersättning… Min syster har flaskmatat bägge sina barn och med 2:an gav hon kall ersättning, det gjorde allt så mycket smidigare, speciellt när man är iväg. 😊

Inte kollat tungbandet ännu, men ska nog fråga på BVC nästa vecka!

Bra tips!
 
Tips från min syster; lär barnet dricka kall ersättning… Min syster har flaskmatat bägge sina barn och med 2:an gav hon kall ersättning, det gjorde allt så mycket smidigare, speciellt när man är iväg. 😊
Hur lär man barn det? :p Min dotter har alltid vägrat kall ersättning och det går liksom inte att göra så mycket åt det känner jag ;).
 
Hur lär man barn det? :p Min dotter har alltid vägrat kall ersättning och det går liksom inte att göra så mycket åt det känner jag ;).

Vi gav det direkt hos amningsmotagningen på BB, så dottern var liksom lyckligt ovetande om att det fanns alternativ :angel: :laugh:

Gav bröstmjölk på samma sätt (dvs inte kylskåpskall men inte värmd utan mer rumstempererat)
 
Äsch vad less jag är på detta nu. En del saker har blivit bättre, som att bröstvårtorna inte gör lika ont längre. Hon har även blivit större så hon lyckas få grepp utan amningsnappen men jag behöver hjälpa henne genom att hålla och forma bröstet. Så vi varierar oss lite.

Mjölken rinner mycket snabbare utan nappen. Vilket resulterade i att det läcker mycket och fick mjölkstockning. Det är även lite osmidigt att behöva sitta och forma bröstet under hela matningstillfället. Samt att bröstvårtorna blir ömma direkt.

Med nappen kommer mjölken långsammare och hon ammar fortfarande en timme med den. Nu har hon dessutom börjat vakna oftare på natten igen, och även på dagarna ammas hon minst varannan timme. Blir ibland hungrig efter enbart 1,5 h så jag vet inte om hon får i sig tillräckligt mycket med nappen längre.

Nu har vi kört på napp senaste veckorna igen och det gör att jag ammar 30% av dygnet. Har sjukt ont i kroppen pga icke optimal ergonomi kring detta.

Blörk! Snart är hon 4 månader. Funderar på att börja pumpa oftare alternativt börja fasa in lite ersättning. Börjar inse att det här med amningen aldrig kommer att bli sådär smidigt som blir blir för många. Det kommer nog alltid antingen göra ont eller ta tid. Känns som jag bara vill hanka mig fram sista månaderna nu och sen slippa detta.

Fattar inte hur jag ska kunna ha ett socialt liv nu när sommaren kommer om jag antingen behöver amma en hel timme när vi sitter på café/uteservering alternativt sitta och forma bröstet och hålla koll på hennes grepp som hon ständigt glider av 😑🙃
För länge sedan iofs men jag hade mycket problem i början och upp till runt 4-5 månader. Sedan plötsligt mjuknade brösten och blev lättare att ta och barnet växte och fick större mun och väldigt mycket problem försvann faktiskt. Då plötsligt fick han in mycket mer av bröstet i munnen och det gjorde mycket mindre ont. Så inte för att säga ngt om det ena eller det andra men det kan bli bättre/ändras efter fyra, fem månader också.

Till slut kunde jag till och med liggamma. Tidigare var brösten för högt för honom att nå om man låg ned.

Där någonstans skaffade jag amningskudde också och det var oändligt mycket lättare. Verkar kanske lite oinspirerat men kunde faktiskt plötsligt läsa en bok och amma samtidigt, han höll på så himla länge, runt en timma. (önskade jag hade skaffat tidigare) (nej jag kan inte påstå att han direkt ammade väldigt mycket kortare senare)

Och btw drack han ersättning ur en tommee tippee nappflaska (ska vara väldigt bröstliknande och går att få med långsam napp så att de inte vill avbryta amning) från första månaden om jag var och red och han blev väldigt hungrig. Det påverkade inte amningen för just oss trots att den var trasslig (och stundvis blodig).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 932
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
2 629
Senast: Aliche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 319
Senast: miumiu
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 479
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda -21
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp