Vilse i amningsdjungeln

Tips för er som vill pumpa lite också är att man kan hyra en dubbelpump från Medela. 👍 Ifall man inte vet om det är något man vill hålla på med eller ej kan det ju vara bra att hyra en först, innan man eventuellt köper. 😊
 
Haha ja, exakt så! Jag har en liten korg med allt som jag vill ha när jag ammar. Vattenflaska, amningsnapparna, hudkräm till bebis, Purelan, handdukar, nappar, våtservetter, vanliga servetter, bebisnagelsax mm. mm. för jag vet att när jag väl sätter mig ner så kommer jag inte kunna röra mig på ett tag 😅 Så jag tar mer den och bunkrar upp med filtar, film och frukt. Mycket nötande på stackars rumpan just nu..
Så var det i början här, med bägge. Och då har amningen ändå fungerat från början. Men man är låst första tiden. I alla fall jag, uppenbarligen. När bebis bara äter, sover, skiter och så äter lite däremellan med.
Bägge mina har ammat korta stunder, men ofta ofta.

Efter 1-2 månader har jag kunnat amma i sele medan jag gjort annat (plockat hallon tex :D).
 
Lånar tråden och ställer amningsrelaterad fråga: Måste man sluta med amningsnapp? "Alla" är på mig om det men jag pallar inte, nu funkar det äntligen så bra att amma och jag orkar inte ens försöka utan. Alla säger att det är så bökigt med napp, men finns det några andra issues med att fortsätta med det? Jag tycker inte att det är bökigt nämligen. Får dock dåligt samvete och känner mig lite kass som fortfarande använder det...

Och @Voeux , hur går det för dig? Får du nån ordning på det?
 
Lånar tråden och ställer amningsrelaterad fråga: Måste man sluta med amningsnapp? "Alla" är på mig om det men jag pallar inte, nu funkar det äntligen så bra att amma och jag orkar inte ens försöka utan. Alla säger att det är så bökigt med napp, men finns det några andra issues med att fortsätta med det? Jag tycker inte att det är bökigt nämligen. Får dock dåligt samvete och känner mig lite kass som fortfarande använder det...

Och @Voeux , hur går det för dig? Får du nån ordning på det?

Nej du behöver inte sluta, min barnmorska sa att jag kunde använda den under hela tiden jag ammar om jag vill. Om det är bökigt eller inte bedömer du ju helt själv :)

Jag har fortfarande nappen, men det gör inte lika ont längre. Ibland kan det gå dagar utan att det gör ont alls och ibland känns det igen. Jag tycker det är bökigt med nappen, men alternativet är betydligt jobbigare. Tänker att jag ”nån gång” ska börja träna utan igen men jag är inte redo ännu. Just nu är jag bara glad att amningen funkar alls, så tillåter mig att landa i det ett tag!
 
@Voeux Vad skönt att amningen går bättre! Måste vara en stor lättnad. Tycker du tänker klokt med amningsnappen. Man får ju köra på det minst jobbiga bara liksom.

Tack för att du förmedlade infon från din BM :).
 
Lånar tråden och ställer amningsrelaterad fråga: Måste man sluta med amningsnapp? "Alla" är på mig om det men jag pallar inte, nu funkar det äntligen så bra att amma och jag orkar inte ens försöka utan. Alla säger att det är så bökigt med napp, men finns det några andra issues med att fortsätta med det? Jag tycker inte att det är bökigt nämligen. Får dock dåligt samvete och känner mig lite kass som fortfarande använder det...

Och @Voeux , hur går det för dig? Får du nån ordning på det?

Det är väl upp till dig tycker jag. Jag ammade med amningsnapp de första månaderna. Sen en dag slog dottern undan nappen och tog bröstet något hon aldrig gjort innan. Jag ammade med amningsnapp för att hon inte kunde ta bröstet utan. Så jag blev glad att jag slapp nappen då den var bökig och det var mycket enklare sen. Men om du är nöjd med amningsnappen och trivs att amma med den ska du naturligtvis göra det. Det har ingen med att göra överhuvudtaget!
 
Lånar tråden och ställer amningsrelaterad fråga: Måste man sluta med amningsnapp? "Alla" är på mig om det men jag pallar inte, nu funkar det äntligen så bra att amma och jag orkar inte ens försöka utan. Alla säger att det är så bökigt med napp, men finns det några andra issues med att fortsätta med det? Jag tycker inte att det är bökigt nämligen. Får dock dåligt samvete och känner mig lite kass som fortfarande använder det...

Och @Voeux , hur går det för dig? Får du nån ordning på det?
Har ni problem med svag viktuppgång kan det vara bra att försöka bli av med nappen, då det krävs ett hårdare sug för att få ut mjölk i och med att nappen skyddar bröstvårtan. Men man gör precis som man vill!

Jag ammade med napp första 2 månaderna, kunde inte inte få tag utan (annat än korta stunder), men sen konstaterades kort tungband och efter klipp så var det inga problem alls. Jag tyckte mest att nappen var lite jobbig att hålla ren, hade säkert 15 st men de skulle sköljas, kokas och torka varje dag. Själva användandet var ganska oproblematisk i övrigt.
 
Äsch vad less jag är på detta nu. En del saker har blivit bättre, som att bröstvårtorna inte gör lika ont längre. Hon har även blivit större så hon lyckas få grepp utan amningsnappen men jag behöver hjälpa henne genom att hålla och forma bröstet. Så vi varierar oss lite.

Mjölken rinner mycket snabbare utan nappen. Vilket resulterade i att det läcker mycket och fick mjölkstockning. Det är även lite osmidigt att behöva sitta och forma bröstet under hela matningstillfället. Samt att bröstvårtorna blir ömma direkt.

Med nappen kommer mjölken långsammare och hon ammar fortfarande en timme med den. Nu har hon dessutom börjat vakna oftare på natten igen, och även på dagarna ammas hon minst varannan timme. Blir ibland hungrig efter enbart 1,5 h så jag vet inte om hon får i sig tillräckligt mycket med nappen längre.

Nu har vi kört på napp senaste veckorna igen och det gör att jag ammar 30% av dygnet. Har sjukt ont i kroppen pga icke optimal ergonomi kring detta.

Blörk! Snart är hon 4 månader. Funderar på att börja pumpa oftare alternativt börja fasa in lite ersättning. Börjar inse att det här med amningen aldrig kommer att bli sådär smidigt som blir blir för många. Det kommer nog alltid antingen göra ont eller ta tid. Känns som jag bara vill hanka mig fram sista månaderna nu och sen slippa detta.

Fattar inte hur jag ska kunna ha ett socialt liv nu när sommaren kommer om jag antingen behöver amma en hel timme när vi sitter på café/uteservering alternativt sitta och forma bröstet och hålla koll på hennes grepp som hon ständigt glider av 😑🙃
 
Äsch vad less jag är på detta nu. En del saker har blivit bättre, som att bröstvårtorna inte gör lika ont längre. Hon har även blivit större så hon lyckas få grepp utan amningsnappen men jag behöver hjälpa henne genom att hålla och forma bröstet. Så vi varierar oss lite.

Mjölken rinner mycket snabbare utan nappen. Vilket resulterade i att det läcker mycket och fick mjölkstockning. Det är även lite osmidigt att behöva sitta och forma bröstet under hela matningstillfället. Samt att bröstvårtorna blir ömma direkt.

Med nappen kommer mjölken långsammare och hon ammar fortfarande en timme med den. Nu har hon dessutom börjat vakna oftare på natten igen, och även på dagarna ammas hon minst varannan timme. Blir ibland hungrig efter enbart 1,5 h så jag vet inte om hon får i sig tillräckligt mycket med nappen längre.

Nu har vi kört på napp senaste veckorna igen och det gör att jag ammar 30% av dygnet. Har sjukt ont i kroppen pga icke optimal ergonomi kring detta.

Blörk! Snart är hon 4 månader. Funderar på att börja pumpa oftare alternativt börja fasa in lite ersättning. Börjar inse att det här med amningen aldrig kommer att bli sådär smidigt som blir blir för många. Det kommer nog alltid antingen göra ont eller ta tid. Känns som jag bara vill hanka mig fram sista månaderna nu och sen slippa detta.

Fattar inte hur jag ska kunna ha ett socialt liv nu när sommaren kommer om jag antingen behöver amma en hel timme när vi sitter på café/uteservering alternativt sitta och forma bröstet och hålla koll på hennes grepp som hon ständigt glider av 😑🙃

Du måste inte stå ut, det är helt okej att sluta ❤️
 
Du måste inte stå ut, det är helt okej att sluta ❤️

Funderar på att börja halvamma. Är vi hemma är det ju inga problem att sitta med amningsnappen en timme och kolla på någon serie. Men på nätterna om hon vaknar mycket, eller när vi är på stan, kan ju ersättning vara bra. Tänkte köpa hem lite ersättning och se om hon gillar det/hur det funkar och sen får vi ta det där ifrån :heart
 
Funderar på att börja halvamma. Är vi hemma är det ju inga problem att sitta med amningsnappen en timme och kolla på någon serie. Men på nätterna om hon vaknar mycket, eller när vi är på stan, kan ju ersättning vara bra. Tänkte köpa hem lite ersättning och se om hon gillar det/hur det funkar och sen får vi ta det där ifrån :heart
Det tycker jag du rätt i faktiskt. Det låter som att det är begränsande, och det är SÅ skönt att vara två om att kunna äta. Du behöver inte ta alla nattmatningar osv ❤️
 
Äsch vad less jag är på detta nu. En del saker har blivit bättre, som att bröstvårtorna inte gör lika ont längre. Hon har även blivit större så hon lyckas få grepp utan amningsnappen men jag behöver hjälpa henne genom att hålla och forma bröstet. Så vi varierar oss lite.

Mjölken rinner mycket snabbare utan nappen. Vilket resulterade i att det läcker mycket och fick mjölkstockning. Det är även lite osmidigt att behöva sitta och forma bröstet under hela matningstillfället. Samt att bröstvårtorna blir ömma direkt.

Med nappen kommer mjölken långsammare och hon ammar fortfarande en timme med den. Nu har hon dessutom börjat vakna oftare på natten igen, och även på dagarna ammas hon minst varannan timme. Blir ibland hungrig efter enbart 1,5 h så jag vet inte om hon får i sig tillräckligt mycket med nappen längre.

Nu har vi kört på napp senaste veckorna igen och det gör att jag ammar 30% av dygnet. Har sjukt ont i kroppen pga icke optimal ergonomi kring detta.

Blörk! Snart är hon 4 månader. Funderar på att börja pumpa oftare alternativt börja fasa in lite ersättning. Börjar inse att det här med amningen aldrig kommer att bli sådär smidigt som blir blir för många. Det kommer nog alltid antingen göra ont eller ta tid. Känns som jag bara vill hanka mig fram sista månaderna nu och sen slippa detta.

Fattar inte hur jag ska kunna ha ett socialt liv nu när sommaren kommer om jag antingen behöver amma en hel timme när vi sitter på café/uteservering alternativt sitta och forma bröstet och hålla koll på hennes grepp som hon ständigt glider av 😑🙃

Hur mycket liggammar ni? Och hur funkar det? Liggammar du kan du få till en bättre ergonomi för dig själv som inte belastar kroppen så mycket.

Kanske inte helt att rekommendera ute på ett cafe dock ;) Men tänker om man försöker göra det så mycket som möjligt när man är hemma.

Allt förutsatt att du väljer att fortsätta amma något såklart! Det måste man ju verkligen inte. Och du måste ju heller inte fatta något beslut om att sluta eller inte nu. Går ju att börja lite med ersättning (eller pumpat) då och då och se var ni hamnar :)

Om du vill fortsätta amma (helt eller delvis) och minska produktionen så tipsar jag om att blockamma. Finns beskrivet en googling bort men kortfattat innebär det att amma på samma bröst flera gånger på rad.
 
Och just ja! Visst är hon 4-5 månader nu? Ju större bebisarna blir desto bättre/mer effektiva blir de på att äta. Det är ju såklart individuellt men det är inte orimligt att tro att amningarna kommer bli kortare framöver. Vilket jag inte tycker är något skäl till att stå ut med något som bara är besvärligt. Men kanske kan göra det värt att fortsätta delamma om det är något man skulle vilja göra :)
 
Hur mycket liggammar ni? Och hur funkar det? Liggammar du kan du få till en bättre ergonomi för dig själv som inte belastar kroppen så mycket.

Kanske inte helt att rekommendera ute på ett cafe dock ;) Men tänker om man försöker göra det så mycket som möjligt när man är hemma.

Allt förutsatt att du väljer att fortsätta amma något såklart! Det måste man ju verkligen inte. Och du måste ju heller inte fatta något beslut om att sluta eller inte nu. Går ju att börja lite med ersättning (eller pumpat) då och då och se var ni hamnar :)

Om du vill fortsätta amma (helt eller delvis) och minska produktionen så tipsar jag om att blockamma. Finns beskrivet en googling bort men kortfattat innebär det att amma på samma bröst flera gånger på rad.

Liggammar på nätterna främst, men ibland även på dagarna. Vet dock inte om det varit så mycket bättre för oss. Ebba är inte den som ligger still och äter utan släpper taget och tar nytt med nån minuts mellanrum, rör sig och vevar runt lite. Vilket gör att även om jag ligger ner så måste jag ständigt vinkla runt överkroppen för att hon ska hitta rätt igen, sen sparkar hon även på snittet i den positionen så jag måste hålla undan hennes ben eller ha en hand som varvar mellan att hålla för magen och hjälpa henne att hitta nappen igen.

Väldigt avslappnande och mysigt som ni hör 😅
 
Och just ja! Visst är hon 4-5 månader nu? Ju större bebisarna blir desto bättre/mer effektiva blir de på att äta. Det är ju såklart individuellt men det är inte orimligt att tro att amningarna kommer bli kortare framöver. Vilket jag inte tycker är något skäl till att stå ut med något som bara är besvärligt. Men kanske kan göra det värt att fortsätta delamma om det är något man skulle vilja göra :)

Hon är snart 4 månader. BVC har sagt sen hon var nyfödd att hon kommer amma kortare och kortare tid men det har inte skett. Jag gissar att amningsnappen är boven, utan napp ammar hon betydligt kortare tid.
 
Liggammar på nätterna främst, men ibland även på dagarna. Vet dock inte om det varit så mycket bättre för oss. Ebba är inte den som ligger still och äter utan släpper taget och tar nytt med nån minuts mellanrum, rör sig och vevar runt lite. Vilket gör att även om jag ligger ner så måste jag ständigt vinkla runt överkroppen för att hon ska hitta rätt igen, sen sparkar hon även på snittet i den positionen så jag måste hålla undan hennes ben eller ha en hand som varvar mellan att hålla för magen och hjälpa henne att hitta nappen igen.

Väldigt avslappnande och mysigt som ni hör 😅

Låter ju verkligen som något ni ska syssla med ute på stan ;) :D

Nej men allvarligt, jag skriver bara de tips jag kan komma på. Hoppas inte det tolkas som att jag försöker övertala dig till något!

Jag har alltid tyckt att det smidigaste med amningen är just när man är iväg. Att man inte behöver planera, inte passa tider, inte ha med sig något utan maten bara är där i perfekt temperatur. Men om det INTE är så. Om barnet har passerat allra första nyföddfasen och amning fortfarande innebär ett ”krångel” och försvårande faktor för att vara ute och röra sig. Då hade jag verkligen funderat på alternativ. Ingen blir lyckligare av att du upplever amningen som så begränsande.

Sen behöver det ju som sagt inte vara allt eller inget.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 132
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
2 641
Senast: Aliche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 337
Senast: miumiu
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 503
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp