vilse i sadeldjungeln

ameo

Trådstartare
Moderator
Vilka hoppsadlar går att hitta (eller värma om till) XX-vid och passar på en häst med rak (bred, platt) rygg? Och det ska vara en hoppsadel med rejäla klossar både fram och bak....

Jag behöver köpa en annan sadel till min häst, men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Jag har fått för mig att en Kieffer Donau borde funka, vad tror ni? Vilka andra modeller finns?

Sv: vilse i sadeldjungeln

Kieffer levereras endast i standard vidd, dvs ca 85 grader. Kieffe rär gjorda för smala, takformade hästar och är därmed inte optimala för breda platta hästar, om du nu skulle kunna få den tillräckligt bred.

Det bästa och billigaste tipset jag kan ge är Jensen Exmoor hopp. Har stora stöd fram och bak (avtagbara), mycket kort anläggningsyta, kan lätt göras 130-140 grader bred utan problem, ändringsbar bomvidd, passar en riktigt rak och platt rygg.
Har bilder på hur min såg ut ifall du vill se.

Prestige är jättesmala. Deras vidaste är ca 97 grader vilket kan jämföras med t.ex en Albion MW.....
Inte särskilt breda mao.

Jag tittar gärna på bilder på Jensensadeln!

Kan man inte värma om Prestigesadlarna till större vidder?

Den här sadeln är precis lagom vid till hästen ifråga:
lewa.jpg

Crown!

Passade mitt fikabord till häst i alla fall (bred, kort, platt) och hoppmodellerna har rejäla stöd.

Du kan ju såklart prova att göra den bredare, men garantin förfaller och du riskerar att bommen knäcks. Har hästen rak rygg kommer inte Prestige passa ändå hur du än vrider och vänder på det.
Sadeln du visade såg inte så bred ut, men är den gammal kan den kännas bredare än vad den egentligen är i koppjärnet. Är det en Lewa eller?

Här var sadeln sprillans ny, 130 grader bred

3.jpg

17.jpg

25.jpg

Efter ett par år
IMG_2805.jpg

Jag är mitt uppe i en flytt så jag kommer inte åt andra bilder för tillfället. Är det något särskilt du vill se kan jag leta fram andra bilder om någon vecka när min ordinarie dator är uppkopplad.

Det är en gammal Lewa (dressyr) ja. Och den är betydligt vidare än de sadlar jag hittat i vid och x-vid, men inte så vid som din. Riktigt så vid behöver jag alltså inte... (tackochlov :p)

Hon är inte helt rak i ryggen, men klart åt det rakare hållet, fast hon har lite manke också.

De Lewa jag har träffat på har egentligen inte varit särskilt vida, dock har de haft korta ortspetsar och därmed är panelerna mjukare än hos de flesta (nya) sadlar. Dock ska man inte låta sig luras av detta, för bommen kan ändå vara för smal och trycka vid manken.
Är hon rak men nte spikrak kan jag rekommendera Crown H&C serien. De är vida och passar platta ryggar.
har du ingen bild på hästen? För det är lättare att ge bra tips då.

Isf har jag svårt att tro att din sadel passar. En Prestige 34 är typ 85 grader... (eller så är din häst inte särskilt bred)
Något som är väldigt vanligt är att folk koncentrar sig på utrymmet mellan manke och framvalv när de kollar om en bomvidd är lagom eller inte. Problemet med detta är att om bommen är för svängd kommer sadeln tippa fram även om sadeln är alldeles för smal. Dvs för att en för böjd sadel ska hamna i bakvikt och ligga alldeles för högt över manken måste den vara alldeles för smal, ca 20+ grader. Man måste alltså se till hela sadelns passform om den passar eller inte....

Isf har jag svårt att tro att din sadel passar. En Prestige 34 är typ 85 grader... (eller så är din häst inte särskilt bred)
Något som är väldigt vanligt är att folk koncentrar sig på utrymmet mellan manke och framvalv när de kollar om en bomvidd är lagom eller inte. Problemet med detta är att om bommen är för svängd kommer sadeln tippa fram även om sadeln är alldeles för smal. Dvs för att en för böjd sadel ska hamna i bakvikt och ligga alldeles för högt över manken måste den vara alldeles för smal, ca 20+ grader. Man måste alltså se till hela sadelns passform om den passar eller inte....

Den är utprovad hons auktoriserad sadelmakare med mattes pad under pga tidigare ryggproblem. Hon är smal över manken men bredare över bogbladen. Så hon är bred/smal.

här finns länk med bilder med div sadlar: http://www.pixbox.se/alb_show_id1217376_page0.html

Fast du skriver ju att allt annat har varit för smalt trots att du har provat xxw. De du visar bild på är ju normal bom allihop.

Min Wintec Wide var väl lagom med bredaste järnet men för svängd va?
så var det

De Lewa jag har träffat på har egentligen inte varit särskilt vida, dock har de haft korta ortspetsar och därmed är panelerna mjukare än hos de flesta (nya) sadlar. Dock ska man inte låta sig luras av detta, för bommen kan ändå vara för smal och trycka vid manken.
Är hon rak men nte spikrak kan jag rekommendera Crown H&C serien. De är vida och passar platta ryggar.
har du ingen bild på hästen? För det är lättare att ge bra tips då.
Jag har en till Lewa (hoppsadel), som är smalare än denna, trots x-vid, och den är för smal.
Den här är verkligen exakt lagom i vidden.
Bild009.jpg

jag har tyvärr ingen bild på henne utan sadel på ryggen...

Kieffer levereras endast i standard vidd, dvs ca 85 grader. Kieffe rär gjorda för smala, takformade hästar och är därmed inte optimala för breda platta hästar, om du nu skulle kunna få den tillräckligt bred.

Det bästa och billigaste tipset jag kan ge är Jensen Exmoor hopp. Har stora stöd fram och bak (avtagbara), mycket kort anläggningsyta, kan lätt göras 130-140 grader bred utan problem, ändringsbar bomvidd, passar en riktigt rak och platt rygg.
Har bilder på hur min såg ut ifall du vill se.

Men exmooren finns väl bara upp till 16,5 ?

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: skiesabove
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Träning och hälsa del 12
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur