_Runaway_

Trådstartare
Har tänkt börja spåra med min schäfer, eftersom jag tror det är en perfekt aktivitet och stimulans för honom och hans huvud. har av olika anledningar inte möjlighet att gå viltspårskurs på klubben, men efter att ha läst en del så troooor jag att jag vågar testa hemma själv :D
men jag har lite funderingar, för tillfället har jag svårt att få tag i klövar. Jaktlaget hemma har aldrig tagit hand om dessa då ingen haft hund att ha dom till, men jag har bett killarna att ge klövarna till mig i fortsättningen. Men tills dess, är det möjligt att ha någon annan belöning i spårets slut? grejen är ju att man ska dra klöven efter sig när man lägger spåret, man kan ju inte direkt dra en falukorv i blodspåret, eller ens ett märgben, det lär väl bli helt fel doft eller? Blir det rörigt för hunden när man väl lägger spår med riktig klöv?

Sen blodet, vad jag förstår ska man söka tillstånd hos SJV för att få beställa blod (via tex Ica?) för att ha i spårträning. Vilka djurslags blod kan/bör man använda? Är det skillnad på gris, nöt, häst..?

Sv: Viltspår

Angående blodet: nötblod finns vanligtvis att köpa på vilken butik som helst men jo, enligt alla lagar och föreskrifter skall man söka tillstånd hos SJV (Eller är det smittskyddet? Markägaren också?) för att lägga spår med det. Jag har dock hört att vissa låter bli och lägger spår ändå. *host.*
Själv brukar jag spara blodet när jag exemeplvis tinar älgfärs hemma, och frysa ned det i separata påsar. Funkar utmärkt!

Vid den här tiden på året tar jag alltid särskild hänsyn till jaktlaget oavsett vad jag använder för att lägga spåren.... bara som en passus. Jag vågar inte heller lämna klövar ute i skogen - inte ens fastbundna. ^^

Senast ändrad:

Blod (nöt) köper du på ica, fryst ca 25 kr för en liter. Tror du blandar ihop det lite med sjv. Det är om du köper t.ex. våm, strupar osv direkt från slakteriet för att hemma göra foder du behöver tillstånd.
Tror det bara är nötblod man kan få tag i. I alla fall kasserades allt annat när jag jobbade på scan och slakteriet jag jobbar på nu kommer allt blod kasseras.

Hunden behöver inte få klöven som belöning, tugga lite på den vid spårslut. När vi har spårtränat har flera hundar gått samma spår, med samma klöv i slutet.

Jag gav bort alla klövar jag hade i frysen, men har en bekant eftersöksjägare som i alla fall förra månaden hade ett 50-tal vildsvinsklövar i frysen ;) Kolla på olika jaktforum, finns det ingen annons om klövar starta en egen tråd och fråga.

Våran hund får gnaga lite på klöven sen godis. När han var valp fick han blodpudding i bitar vid spårslut.

När vi började spårträna (då han bara var bebis) så spårade vi med mat, drog en korv, torrisar i en påse med massa vatten, sticka hål och gå en bit. Bara för att få in hur han skulle använda nosen.

Presentera hunden för blodet hemma först i lugn och ro, vissa hundar tycker blod är obehagligt.

Senast ändrad:

Angående blodet: nötblod finns vanligtvis att köpa på vilken butik som helst men jo, enligt alla lagar och föreskrifter skall man söka tillstånd hos JBV (Eller är det smittskyddet? Markägaren också?) för att lägga spår med det. Jag har dock hört att vissa låter bli och lägger spår ändå. *host.*

Markägaren ska man fråga om det är okey.

Jag vågar inte heller lämna klövar ute i skogen - inte ens fastbundna. ^^

Ståltråd :idea: Går du och lägger klöven vid spårslut sen när det är dags att gå spåret så finns ju din vittring kvar där.

Saxat från jordbruksverkets hemsida
"Blodspårning
Jordbruksverket kan ge tillstånd till att du använder blod av livsmedelskvalitet för träning och bedömning av hundar för sökning efter skadat vilt.
Observera att du även måste ha tillstånd om du handlar blod i en livsmedelsbutik som du sedan ska använda för spårning.

Du får inte använda blodet förrän tidigast två veckor efter det att blodet lämnat slakteriet. Anledningen till detta är att varor som lämnat slakteriet ska kunna återkallas om till exempel mul- och klövsjuka eller svinpest spåras till djur som passerat slakteriet.

Det kostar 300 kronor att få ett beslut om tillstånd. Tillståndet gäller i tre år. Ansökningsblanketten finns till höger.

Du behöver inget tillstånd för att få lägga blodspår med blod från vilda djur. Men du får bara använda blod som kommer från djur som du inte misstänker är infekterade med sjukdomar som kan överföras till människor eller djur.
"

Ståltråd :idea: Går du och lägger klöven vid spårslut sen när det är dags att gå spåret så finns ju din vittring kvar där.

Åh, jag är inte särskilt oroad för att jag skall störa spåret så länge jag inte korsar det när jag går upp för att lämna klöven. Herregud, det lär ju stinka människa om hela skogen när jag lagt ett spår ändå - anledningen till att jag inte lämnar klöven i skogarna just nu är främst alla jaktjyckar som ränner hitan och ditan över markerna.

Ståltråd låter annars inte dumt. Då slipper man oroa sig för räven i alla fall. XD

Jordbruksverket kan ge tillstånd till att du använder blod av livsmedelskvalitet för träning och bedömning av hundar för sökning efter skadat vilt.

Du ber ica (eller vilken butik de är) att ta hem blod som är en animalisk biprodukt :idea:
Här får man fråga om blod, det hålls inte ute i butiken.

Herregud, det lär ju stinka människa om hela skogen när jag lagt ett spår ändå

Beror ju på hur fort du går spåret efter, vi väntar minst 6 timmar. 5 timmar tror jag gränsen är att "luktsporerna" från människa delat sönder sig och typ försvunnit sist vi var på spårkurs för nån domare i viltspår. Gick nått spår då som var 600m med vinklar och 2 eller 3 bloduppbehåll.

Senast ändrad:

Du ber ica (eller vilken butik de är) att ta hem blod som är en animalisk biprodukt :idea:
Här får man fråga om blod, det hålls inte ute i butiken.

.

Fast då åker du dit på att du inte får sprida det i naturen... Ibland tror jag att myndigheterna har missat att det redans finns djur i naturen... :angel:

TS, Nu är älgjakten nära och då blir det betydligt lättare att få tag på älgklövar. Jag har något år även tagit reda på blod vid älgjakten, men det var mer kladd än nytta, det är enklare att köpa på affären.

Blod köper du i affären. Vissa har det ute i frysdisken, på andra ställen får man beställa/hämta från lagret.
Det finns även blodpulver man kan köpa och blanda med vatten, men det har jag inte testat själv..

Du ska enligt lag ha tillstånd från jordbruksverket om du lägger blod som inte är viltblod. Markägaren behöver du egentligen inte be om lov (förutom om du ska ha kurs) men det kan ju vara trevligt ändå.

Självklart ska du ha klöv när du lägger spåret! Att träna viltspår utan klöv blir liksom inte viltspår..
Blod kan man vara utan om man vill, men klöven tycker iallafall jag att man måste ha!
Sålänge kan du ju lägga godisspår/personspår om du nu vill. Men det är ju något helt annat än viltspåret.

Som andra har sagt, annonsera efter klövar om du inte har några jägarkontakter. Vissa butiker säljer också.

Du ska enligt lag ha tillstånd från jordbruksverket om du lägger blod som inte är viltblod. Markägaren behöver du egentligen inte be om lov (förutom om du ska ha kurs) men det kan ju vara trevligt ändå.
Mitt fetade. Men det stämmer väl ändå inte? Jag har fått lära mig att lägger jag viltspår med blod måste man ha markägarens tillstånd.

Nej jag tror faktiskt inte att man måste om man bara lägger för sin egen skull. Men det är ju aldrig fel att prata med markägaren ändå.

Nej det är du som är ute och cyklar :)

Om man spårar med nötblod från ICA exempelvis som du skriver så måste man ha tillstånd från jordbruksverket. Om man spårar med vilt ( rådjur, älg, björn, rå, vildsvin, hjort m.f ) så behövs inget tillstånd. Tillståndet är också avgiftsbelagd om jag minns korrekt.

När jag tog jägarexamen i våras så var det bara att man ska ha tillstånd från markägaren.

SJV kommer till jobbet på måndag och SLV på tisdag. Får se om jag träffar på dem och kan fråga. Vi pratade för bara någon vecka sen att det förut vart problem när privatpersoner köpt våm m.m från slakteriet direkt till djurfoder att det behövs tillstånd. Men att det slakteriet löst det med att sälja som biprodukt och då får man som privatperson köpa det utan tillstånd.

Ja slakteriet slipper problem, men den som köper har fortfarande skyldighet. Det gäller att ha koll på var i kedjan man är!
Och jägarexamen går ju inte in på jordbruksverkets regler, utan enbart jaktlagen och vapenlagen och de föreskrifter som handlar om det. Och som sagt, använder du blod från vilda djur så behöver du inte ansöka om tillstånd från jordbruksverket.

Man kan även använda blodpulver som man blandar ut med vatten så slipper man frysa och krångla! :idea: Det finns att köpa i vissa djurbutiker både i affären och internet.

Nej, Calazirya har rätt. Som Snurrfian säger, så gäller det att ha koll på vart i "kedjan" man är. :-)

Du får tro mig om du vill, jordbruksverket är tydlig på den punkten. Vad du lärt eller icke lärt på din jägarexamen är en sak, det kanske förhåller sig så att dom räknar med att man spårar med viltblod alt att man själv tar reda på vad som gäller om man ska blodspåra.

Köpa utan tillstånd JA, spåra med blodet utan tillstånd NEJ

Jordbruksverket skrev:
Blodspårning

Observera att du även måste ha tillstånd om du handlar blod i en livsmedelsbutik som du sedan ska använda för spårning.

Du får inte använda blodet förrän tidigast två veckor efter det att blodet lämnat slakteriet. Anledningen till detta är att varor som lämnat slakteriet ska kunna återkallas om till exempel mul- och klövsjuka eller svinpest spåras till djur som passerat slakteriet.

Det kostar 300 kronor att få ett beslut om tillstånd. Tillståndet gäller i tre år. Ansökningsblanketten finns till höger.

Du behöver inget tillstånd för att få lägga blodspår med blod från vilda djur. Men du får bara använda blod som kommer från djur som du inte misstänker är infekterade med sjukdomar som kan överföras till människor eller djur.

Senast ändrad:

Men det var ju inköpet som TS frågade om.

_Runaway_ skrev:
Sen blodet, vad jag förstår ska man söka tillstånd hos SJV för att få beställa blod (via tex Ica?) för att ha i spårträning

Vilket man inte behöver. Förut var det väldigt hårt på det. Man fick inte ens köpa direkt från slakterier för att göra mat till sin egna hund utan att behöva ha och registrera en godkänd anläggning. Vilket är borttaget nu (eller snarare, går att komma runt)

Men om du läser tråden, inser du då inte att Runaway ska spåra, dvs lägga spår med det blod som köps in. Jag tycker att det är solklar beskrivning?

Du skriver ju bland annat att man måste ha markägarens tillstånd, inte pratar du då om att man behöver markägarens tillstånd till att köpa blodet eller hur, utan för att TS givetvis ska spåra med blodet som köps.

Jag skrev att när jag tog jägarexamen i våras så fick vi bara info om att markägaren ska ge tillstånd för att lägga spår.

Liknande trådar

Hundträning I helgen hade vi en liten kullträff hemma hos mig med två av Theos kullsyskon och mamma. Det blev mkt vallning och spårträning då alla... 2
Svar
33
· Visningar
2 994
Senast: Kildegrei
·
Övr. Hund Hej alla! Idag testade jag att lägga ett kort spår till min schäfer tik för att se om det kanske är något som hon skulle tycka är... 2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: ElinAgnes
·
Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika... 2
Svar
35
· Visningar
3 163
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 957
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Att lämna i smyg

Hund, Katt, Andra Djur