Jag "köper" ditt tankesätt men nu finns det ju hästar med defekter som man väljer att avla på ändå (faktum) oavsett varken du eller jag gillar vissa defekter så finns det alltid nån som kommer se det som bara ett "litet" minus ... (obs alla har ju olika åsikter om vilken/vilka defekter som är avelsodugligt)
Men att ha som SKÄL att den inte ska betäckas är "för att hingten har fri betäckning på flock i hage" låter som ett dåligt argument ! Det är enbart ett skäl till att i såna fall INTE använda den hingsten om man nu vet att det kommer innebära problem för stoet...
Nu kanske ALLA till 110% har sina hingstar så och då är ju svaret enkelt "sorry du har ingen hingst att betäcka ditt sto med"... Eller så kollar man helt enkelt tills man hittar en hingststation som godtar ens egna "krav" ...
Är som sagt (fortfarande

) bara bevandrad inom halvbloden och det händer faktiskt att även vi får inse våra begränsningar och välja en annan hingst än den "ultimata" för att det ska fungera ... Och att leta enbart färg är inget jag ser som negativt ...
hade en fuxmärr med svarta anlag, självklart så fanns det en DRÖS med godkända hingstar att välja på till henne men vi tog den hingst (godkänd) med störst sannolikhet till att få ett svart föl (bra ur säljsynpunkt) nu fick vi visserligen "bara" en brun men fortfarande med bra stam... Nu hade märren utåttåade framfötter vilket i sin tur nedärvdes nästan "dubbel bemärkelse" så den avkomman blev inte mkt att hänga i gran ändå, men det var ju ett risktagande som alla som avlar får ta. Väldigt få djur är perfekta och utan exteriöra fel eller andra defekter... Som sagt ett ställningstagande för varje "uppfödare" ...