Vindotthingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare levalivet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 853
Sv: Vindotthingst?

*lånar knapp*

En fråga till alla som undrar om hon VERKLIGEN ska betäcka pga fång mm ... Om hon nu har OK från veterinär och hovslagare hur rättfärdigar ni erat "BETÄCK INTE" ??? Borde inte hennes veterinär/hovslagare och hon själv veta BÄTTRE än ni på om märren är avelsbar eller inte ???

Bara en undran från en som tycker folk här på Buke ibland lägger sej i saker de inte har me å göra !

Att påpeka de problem som faktiskt inte sällan uppstår om man betäcker en häst med fång är väl en bra och omtänksam upplysning?! Påpekandena kom ju dessutom INNAN hon skrivit något om att hon rådgjort med veterinär och hovslagare! Så jag förstår inte riktigt din reaktion och tillrättavisande ton? Dessutom är det här ett diskussionsforum där folk har rätt att ha åsikter och ingen har uttryckt sig elakt i tråden!

Jag kan ta ett exempel på en kamrat till mig som betäckte en häst som sedan fick fång den sommar hon fölat. Fölungen behövde ordentligt bete, bus med kompisar och stora ytor att röra sig på, men mamma fick absolut inte gå på gräs utan var tvungen att gå i sandpaddock! Det var en svår ekvation och jobbigt för kompisen att pga stoets hälsa inte kunna ge fölet den uppväxt det behövde och hon tyckte fölungen fick en dålig start i livet. Dessutom är ju fång en överkänslighetsreaktion och risken finns att det är ärftligt.

Jag klankar ingen för att betäcka en fånghäst men jag skulle själv inte vågat ta risken och det är ju inget fel i att skriva riskerna. Sedan är det ju upp till ägaren om hon vill ta den risken. Jag vill inte ha det merarbete det blir med ett sto som har fång och föl, oavsett vad stoet har för stam, psyke, gångarter, exteriör eller färg! Den åsikten har man rätt att skriva. Det är ju ändå ett debattforum och jag tycker du överreagerar lite. Ok, jag vet att det var andra i tråden som var mer tydligt avrådande och negativa än jag, men fång är ingen lätt åkomma. Utan hovar ingen häst och har man kommit i kontakt med ett par fånghästar som fått avlivas så blir åtminstone jag avskräckt. Ja sålde ett av mina ungston i fjol som billig fånghäst/ridhäst eftersom hon fick lindrig fång 3-4 dagar och hade svårt att gå. Nu var det mycket kraftigt bete med ovanligt hög sockerhalt förvisso och hon blev helt ok på några dagar i en hage med lätt bete och hö, men hon var tänkt att bli avelssto och jag har aldrig haft en fånghäst själv förut och vill inte ha fler, så jag beslöt att nej, det tänker jag inte satsa på, lindrig fång eller ej, och sålde hästen till en som haft fånghäs förr och visste vad det innebar.

Dessutom har jag haft bekanta som fått avliva sina fånghästar. Fy vad hemskt att få ett trevligt föl som vid ett par-tre års ålder sedan får allvarlig fång och måste avlivas! Är det då inte bättre att be någon tänka efter och åtminstone göra dem medvetna om risken och kanske skona dem från en sådan sorg och tragedi? Det finns ju så många bra friska ston att avla på! Vad händer om stoet får allvarlig fång efter förlossningen? Det finns ju förlossningsfång som också slutat i avlivning! Då står man där med ett föl utan mamma och tro mig, det är ingen lätt uppgift! Ett nyfött föl skall ha mat VARJE TIMME, DYGNET OM, de första veckorna. Jag blev ganska slut av att ta hand om ett sådant föl redan efter ett par-tre dagar. Och jag var ordentligt trött i fjol när mitt föl miste sin mamma vid 5 veckors ålder. Hon behövde "bara" mat var 4:e timme, dygnet om till att börja med...

Det är ingen bagatell att ta ett föl. Det är ett nytt liv som man skall se till har så bra förutsättningar som möjligt både anlagsmässigt och ur uppfödningssynpunkt. Jag vet inte om någon kan svara på hur stor risken är att avkomman ärver känsligheten för fång, men jag hade inte tagit risken. Det är mer jobb att sköta en fånghäst än en eksemhäst och innebär inte sällan att hästen får gå ensam i en liten gruspaddock på hö när kompisarna får gott och saftigt bete i stora hagar. Så jag tror en fånghäst riskerar lida mer psykiskt också. Men obs, nu talar vi om uttalade fånghästar. Det finns de som får lindrig fång en gång och aldrig mer, pga av tillfälligheter och väldigt extrem sockerhalt i gräset. Då tycker jag att det kan vara helt ok att använda hästen i avel. Vilken häst som helst kan ju få fång om man utsätter den för alltför häftiga foder/beten!

Senast ändrad av en moderator:

corzette skrev:
Bara en undran från en som tycker folk här på Buke ibland lägger sej i saker de inte har me å göra !

Hon funderar över hingstval och jag är av den åsikten att OM hästen skall betäckas så är omständigheterna runt betäckningen (alltså det sätt denna sker på) viktigare än färg på fadern. Detta för att det på islandshästsidan är vanligt med t ex fribetäckning, och att hästen då lämnas hos hingst nåra veckor till månader. Eftersom betäckningssäsong och betessäsong sammanfaller och det sistnämnda brukar kunna vara kritiskt för fånghästar så anser jag att det är en berättigad fråga.

Nu är ju inte orsaken till hästens fång angivet, så det vet man inte.

Veterinär och hovslagare kan visst veta om hon i det skick de ser henne är avelsbar - frågan är om de utan förbehåll rekommenderar transporter och vilket betäckningssätt som helst? Kolla Sambaengis exempel så förstår du vad jag menar.

Hästen har dessutom figurerat i en annan tråd där det talas om att den är/varit i otillfredsställande hull och tidigare ägare tagit hand om denna något bristfälligt. I vilket fall betäcks den knappast för sin egen skull, det är ju ägaren som väljer och bestämmer.

Det finns många sidor på detta, och vänder man sig till ett diskussionsforum får man nog finna sig i att kommentarerna flyter ut lite. Samtidigt kan ett annat synsätt vara tankeväckande.

Nu sysslar jag visserligen mest med halvblod dit även fång börjat "smyga" sej in ... Och som du säger beror det på "fångomfattningen" och naturligtvis på ANLEDNINGEN till fång...

På halvblodssidan betvivlar jag skarpt att den är "ärftlig" i den bemärkelsen då den ju inte är en vanlig (om än blir vanligare) form av sjukdom så inom halvblodssidan så tror jag den är i 99% av fallen foderbaserad. Har hästen väl utvecklat fång vet jag att den efter det inte "kan" gå som "vanligt" på mat igen för då e skadan redan skedd...

I stället för att klanka på fånghästen borde det ju då rimligen finnas även från avelsförbundens sida en bättre foderrådgivning när man köper sin häst ! Ett större tänkande / ägare skulle ge betydligt mindre fånghästar än det nånsin kommer komma genom avel !
Släpp vilken häst som helst på ett för bra bete å du har problem oavsett ras och ärftlighet !

Dvs visst tror jag på arv och miljö men i fångfall MEST miljö !!!

Jo, det kan jag hålla med dig om, men problemet är att när en häst väl fått fång, oavsett orsak, så är det ju problem med att ha den på bra bete, vilket sto och föl behöver för att få en bra uppväxt för fölet. Och som ang påpekar så brukar man fribetäcka islänningar på bete... Det blir alltså svårare och mer komplicerat att avla på en fånghäst helt enkelt och inget jag vill ge mig på i alla fall.

Sedan tror ju de flesta att det är hög proteinhalt som hästarna får fång av, men så är det inte. Senaste forskningen visar att det är socker och under vissa betingelser kan gräset få onormal sockerhalt och vissa växtslag innehåller mer socker än andra. Att fodra med betfor kan vara tillräckligt också för att hästen skall få fång. Okunskap men även att vissa hästar är känsligare samt att betet i samma hage varierar från år till år och under säsongen i sockerhalt, beroende på väderlek och nederbörd, är väl faktorer som påverkar fångförekomst. Men också i vilket hull man har sin häst eller hur duktig man är på att kontrollera och se tidiga symptom.

Den som fick fång hos mig var en häst som inte var tjockare än de andra eller överdrivet kraftig, en unghäst som växer, 3-åring på våren, hon släpptes på bete med de andra och gräset hade tydligen onormalt hög sockerhalt i fjol för det var många som drabbades i sina vanliga hagar. Hovslagaren hade aldrig haft så många fall någon vår förut. Men en sak skiljde sig på henne från de andra: Hon hade en hård hals hals och mankam, vilket de andra inte har, trots att de äldre avelsstona och vissa andra av ungstona har mer hull om man så säger. Jag har noterat detta förut på fångbenägna hästar (russ) och varit lömsk på just henne av den anledningen. Tydligen går det också under benämningen fångnacke. Jag är övertygad om att just en sådan häst har en ärftlig större risk att drabbas av fång, därav av mitt val att inte satsa på henne som avelsto + att jag som sagt inte vill ha den sämre uppfödningen av fölen och det merarbete som ett avelsto med fång innebär. Det finns så många andra bra och friska individer att avla på istället, så varför ta risken???

Men visst, i rätt miljö kan ju även en känslig fånghäst klara sig, om man nu tycker att gruspaddock är rätt för en häst sommartid...

Jag "köper" ditt tankesätt men nu finns det ju hästar med defekter som man väljer att avla på ändå (faktum) oavsett varken du eller jag gillar vissa defekter så finns det alltid nån som kommer se det som bara ett "litet" minus ... (obs alla har ju olika åsikter om vilken/vilka defekter som är avelsodugligt)

Men att ha som SKÄL att den inte ska betäckas är "för att hingten har fri betäckning på flock i hage" låter som ett dåligt argument ! Det är enbart ett skäl till att i såna fall INTE använda den hingsten om man nu vet att det kommer innebära problem för stoet...
Nu kanske ALLA till 110% har sina hingstar så och då är ju svaret enkelt "sorry du har ingen hingst att betäcka ditt sto med"... Eller så kollar man helt enkelt tills man hittar en hingststation som godtar ens egna "krav" ...

Är som sagt (fortfarande ;) ) bara bevandrad inom halvbloden och det händer faktiskt att även vi får inse våra begränsningar och välja en annan hingst än den "ultimata" för att det ska fungera ... Och att leta enbart färg är inget jag ser som negativt ...
hade en fuxmärr med svarta anlag, självklart så fanns det en DRÖS med godkända hingstar att välja på till henne men vi tog den hingst (godkänd) med störst sannolikhet till att få ett svart föl (bra ur säljsynpunkt) nu fick vi visserligen "bara" en brun men fortfarande med bra stam... Nu hade märren utåttåade framfötter vilket i sin tur nedärvdes nästan "dubbel bemärkelse" så den avkomman blev inte mkt att hänga i gran ändå, men det var ju ett risktagande som alla som avlar får ta. Väldigt få djur är perfekta och utan exteriöra fel eller andra defekter... Som sagt ett ställningstagande för varje "uppfödare" ...

Hon har inte haft fång på ett år! vi ska handbetäcka och hitta en bra hingst som det går att med och vi har redan hittat flera! jag skrev innan att jag ska nog inte betäcka henne detta året och kanske inte nästa igen heller! ett sto som är känslig för det gröna vår/sommar gräset, så kan ju en dräktighet vara bra för då går väldigt mycket energi från stoet till fölen i magen och senare till mjölkproduktionen. så skrev en annan här och det har jag även hört från veterinärer!

varför göra en så stor sak av detta? mitt sto mår bra, jag kan vänta flera år om det så behövs att betäcka henne eller inte betäcka alls! hon springer varje dag och mår bra.

släpper man en häst som har lätt att få fång (och de flesta islänningar har lätt att få fång om man släpper dom på en meter högt saftigt gräs) ja då kan man inte förvänta sig något annat!

sambaengi skrev:
Att påpeka de problem som faktiskt inte sällan uppstår om man betäcker en häst med fång är väl en bra och omtänksam upplysning?! Påpekandena kom ju dessutom INNAN hon skrivit något om att hon rådgjort med veterinär och hovslagare! Så jag förstår inte riktigt din reaktion och tillrättavisande ton? Dessutom är det här ett diskussionsforum där folk har rätt att ha åsikter och ingen har uttryckt sig elakt i tråden!

Jag kan ta ett exempel på en kamrat till mig som betäckte en häst som sedan fick fång den sommar hon fölat. Fölungen behövde ordentligt bete, bus med kompisar och stora ytor att röra sig på, men mamma fick absolut inte gå på gräs utan var tvungen att gå i sandpaddock! Det var en svår ekvation och jobbigt för kompisen att pga stoets hälsa inte kunna ge fölet den uppväxt det behövde och hon tyckte fölungen fick en dålig start i livet. Dessutom är ju fång en överkänslighetsreaktion och risken finns att det är ärftligt.

Jag klankar ingen för att betäcka en fånghäst men jag skulle själv inte vågat ta risken och det är ju inget fel i att skriva riskerna. Sedan är det ju upp till ägaren om hon vill ta den risken. Jag vill inte ha det merarbete det blir med ett sto som har fång och föl, oavsett vad stoet har för stam, psyke, gångarter, exteriör eller färg! Den åsikten har man rätt att skriva. Det är ju ändå ett debattforum och jag tycker du överreagerar lite. Ok, jag vet att det var andra i tråden som var mer tydligt avrådande och negativa än jag, men fång är ingen lätt åkomma. Utan hovar ingen häst och har man kommit i kontakt med ett par fånghästar som fått avlivas så blir åtminstone jag avskräckt. Ja sålde ett av mina ungston i fjol som billig fånghäst/ridhäst eftersom hon fick lindrig fång 3-4 dagar och hade svårt att gå. Nu var det mycket kraftigt bete med ovanligt hög sockerhalt förvisso och hon blev helt ok på några dagar i en hage med lätt bete och hö, men hon var tänkt att bli avelssto och jag har aldrig haft en fånghäst själv förut och vill inte ha fler, så jag beslöt att nej, det tänker jag inte satsa på, lindrig fång eller ej, och sålde hästen till en som haft fånghäs förr och visste vad det innebar.

Dessutom har jag haft bekanta som fått avliva sina fånghästar. Fy vad hemskt att få ett trevligt föl som vid ett par-tre års ålder sedan får allvarlig fång och måste avlivas! Är det då inte bättre att be någon tänka efter och åtminstone göra dem medvetna om risken och kanske skona dem från en sådan sorg och tragedi? Det finns ju så många bra friska ston att avla på! Vad händer om stoet får allvarlig fång efter förlossningen? Det finns ju förlossningsfång som också slutat i avlivning! Då står man där med ett föl utan mamma och tro mig, det är ingen lätt uppgift! Ett nyfött föl skall ha mat VARJE TIMME, DYGNET OM, de första veckorna. Jag blev ganska slut av att ta hand om ett sådant föl redan efter ett par-tre dagar. Och jag var ordentligt trött i fjol när mitt föl miste sin mamma vid 5 veckors ålder. Hon behövde "bara" mat var 4:e timme, dygnet om till att börja med...

Det är ingen bagatell att ta ett föl. Det är ett nytt liv som man skall se till har så bra förutsättningar som möjligt både anlagsmässigt och ur uppfödningssynpunkt. Jag vet inte om någon kan svara på hur stor risken är att avkomman ärver känsligheten för fång, men jag hade inte tagit risken. Det är mer jobb att sköta en fånghäst än en eksemhäst och innebär inte sällan att hästen får gå ensam i en liten gruspaddock på hö när kompisarna får gott och saftigt bete i stora hagar. Så jag tror en fånghäst riskerar lida mer psykiskt också. Men obs, nu talar vi om uttalade fånghästar. Det finns de som får lindrig fång en gång och aldrig mer, pga av tillfälligheter och väldigt extrem sockerhalt i gräset. Då tycker jag att det kan vara helt ok att använda hästen i avel. Vilken häst som helst kan ju få fång om man utsätter den för alltför häftiga foder/beten!
:bow: Mycket bra skrivet!!/Trilla-som själv har skött,fodrat och tränat fd. fånghästar.

corzette skrev:
Jag "köper" ditt tankesätt men nu finns det ju hästar med defekter som man väljer att avla på ändå (faktum) oavsett varken du eller jag gillar vissa defekter så finns det alltid nån som kommer se det som bara ett "litet" minus ... (obs alla har ju olika åsikter om vilken/vilka defekter som är avelsodugligt)

Men att ha som SKÄL att den inte ska betäckas är "för att hingten har fri betäckning på flock i hage" låter som ett dåligt argument ! Det är enbart ett skäl till att i såna fall INTE använda den hingsten om man nu vet att det kommer innebära problem för stoet...
Nu kanske ALLA till 110% har sina hingstar så och då är ju svaret enkelt "sorry du har ingen hingst att betäcka ditt sto med"... Eller så kollar man helt enkelt tills man hittar en hingststation som godtar ens egna "krav" ...

Är som sagt (fortfarande ;) ) bara bevandrad inom halvbloden och det händer faktiskt att även vi får inse våra begränsningar och välja en annan hingst än den "ultimata" för att det ska fungera ... Och att leta enbart färg är inget jag ser som negativt ...
hade en fuxmärr med svarta anlag, självklart så fanns det en DRÖS med godkända hingstar att välja på till henne men vi tog den hingst (godkänd) med störst sannolikhet till att få ett svart föl (bra ur säljsynpunkt) nu fick vi visserligen "bara" en brun men fortfarande med bra stam... Nu hade märren utåttåade framfötter vilket i sin tur nedärvdes nästan "dubbel bemärkelse" så den avkomman blev inte mkt att hänga i gran ändå, men det var ju ett risktagande som alla som avlar får ta. Väldigt få djur är perfekta och utan exteriöra fel eller andra defekter... Som sagt ett ställningstagande för varje "uppfödare" ...

Skälet är snarare hur fölets uppväxt blir och sto och föls tillvaro unders sommaren. Sedan är det givetvis upptill var och en vilka risker man vill ta och fortfarande har jag bara gett minsyn. Jag kan ju knappast förbjuda någon...

Jag avlar själv gärna på silversvart färg så det här med färgresonemanget är inget jag tar åt mig eller kritiserar i sig men det finns gott om friska silversvarta ston och hingstar och vill man vara garanterad en färg är det bättre att köpa en silversvart fölunge eller unghäst. Det blir dessutom biligare än att föda upp själv...

levalivet skrev:
Hon har inte haft fång på ett år! vi ska handbetäcka och hitta en bra hingst som det går att med och vi har redan hittat flera! jag skrev innan att jag ska nog inte betäcka henne detta året och kanske inte nästa igen heller! ett sto som är känslig för det gröna vår/sommar gräset, så kan ju en dräktighet vara bra för då går väldigt mycket energi från stoet till fölen i magen och senare till mjölkproduktionen. så skrev en annan här och det har jag även hört från veterinärer!

varför göra en så stor sak av detta? mitt sto mår bra, jag kan vänta flera år om det så behövs att betäcka henne eller inte betäcka alls! hon springer varje dag och mår bra.

släpper man en häst som har lätt att få fång (och de flesta islänningar har lätt att få fång om man släpper dom på en meter högt saftigt gräs) ja då kan man inte förvänta sig något annat!

De kan lika gärna få fång av dräktighet och inte minst efter förlossning, vilket drabbade min kompis sto! Det är liksom inte alls någon garanti! Fång är en överkänslighetsreaktion och ston utsatta för de hormonförändringar som dräktighet och digivning innebär är känsligare!

Sedan är det inte inte meterhögt gräs som är farligt! Det är det korta, saftiga gräset på våren med minimalt med fibrer! Och De flesta islandshästar är inte känsliga för fång! Islands beten är kraftigare än våra. Nu gäller ju det proteinhalten som är 2-3 ggr så hög i det isländska gräset jämfört med det svenska. Jag har ganska kraftigt bete till mina och har/har haft 60-70 islandshästar. Endast 1 har fått fång och det var den tidigare nämnda som fick fång i fjol! Och samma sak gäller i min bekantskapskrets, fång är tvärtom jämföreslsevis ganska sällsynt på isisarna.

Jag är dock försiktig med att släppa för tidigt på våren utan vill ha en viss höjd på gräset så sockerhalten minskar och fiberhalten ökar. Nu är grönskan tidig här nere så det brukar innebära första eller andra veckan i maj. Men i fjol var gräset senare och hade inte vuxit så högt som vanligt vid denna tidpunkt samt väder- och klimatförhållandena var sådana att sockerhalten i gräset var högre än normalt. Men av 17 hästar var det 1 som fick fång och jag var lömsk på hennes konstiga nacke innan som sagt så jag är inte förvånad att det drabbade just henne.

Men annars gör jag ingen stor affär av det. Jag ville bar i all välmening till dig och din häst och ett eventuellt föl påtala riskerna och de stora konsekvenser det kan leda till att avla på en fånghäst.

Trilla skrev:
:bow: Mycket bra skrivet!!/Trilla-som själv har skött,fodrat och tränat fd. fånghästar.

Tack! Jag har inte haft mer än en men det var fullt avskräckande! Däremot har jag kompisar som haft en och annan av skilda raser och deras berättelser är också avskräckande. I flera fall har fång återkommit varje år och ibland flera ggr varje år och i många fall har det slutat med avlivning. Så nej tack. Jag vill då inte riskera en fånghäst igen och skulle inte överväga 1 sekund att använda en fånghäst i avel. Det är min åsikt!

sambaengi skrev:
"Dessutom är ju fång en överkänslighetsreaktion och risken finns att det är ärftligt."

"Jag klankar ingen för att betäcka en fånghäst men jag skulle själv inte vågat ta risken och det är ju inget fel i att skriva riskerna. Sedan är det ju upp till ägaren om hon vill ta den risken. Jag vill inte ha det merarbete det blir med ett sto som har fång och föl, oavsett vad stoet har för stam, psyke, gångarter, exteriör eller färg! Den åsikten har man rätt att skriva. Det är ju ändå ett debattforum och jag tycker du överreagerar lite. "

"Ja sålde ett av mina ungston i fjol som billig fånghäst/ridhäst eftersom hon fick lindrig fång 3-4 dagar och hade svårt att gå. Nu var det mycket kraftigt bete med ovanligt hög sockerhalt förvisso och hon blev helt ok på några dagar i en hage med lätt bete och hö, men hon var tänkt att bli avelssto och jag har aldrig haft en fånghäst själv förut och vill inte ha fler, så jag beslöt att nej, det tänker jag inte satsa på, lindrig fång eller ej, och sålde hästen till en som haft fånghäs förr och visste vad det innebar. "

"Det är ingen bagatell att ta ett föl. Det är ett nytt liv som man skall se till har så bra förutsättningar som möjligt både anlagsmässigt och ur uppfödningssynpunkt. Jag vet inte om någon kan svara på hur stor risken är att avkomman ärver känsligheten för fång, men jag hade inte tagit risken. Det är mer jobb att sköta en fånghäst än en eksemhäst och innebär inte sällan att hästen får gå ensam i en liten gruspaddock på hö när kompisarna får gott och saftigt bete i stora hagar. Så jag tror en fånghäst riskerar lida mer psykiskt också. Men obs, nu talar vi om uttalade fånghästar. Det finns de som får lindrig fång en gång och aldrig mer, pga av tillfälligheter och väldigt extrem sockerhalt i gräset. Då tycker jag att det kan vara helt ok att använda hästen i avel. Vilken häst som helst kan ju få fång om man utsätter den för alltför häftiga foder/beten!"

Så du hade en avkomma som fick fång...

Misstänker att du genast tog reda på om det var ditt sto eller om det var hingsten som "ärvde" fång...
Och att du under den tiden inta avlade vidare på det stoet !!!
För du vill ju inte avla på ston som ger fång !

Stoet har aldrig visat fång och inte någon av hennes andra avkommor heller. Hon gick på samma bete dessutom och jag kollade hovarna varje dag första två veckorna och ingen annan blev ens varm om hovarna, inte hon heller. Givetvis vill jag inte avla på något som skulle ge fång men det tror jag absolut inte att det stoet har anlag för, då skulle det visat sig för länge sedan sådant matvrak hon är (fetast på gården) och eftersom hon är 11 år gammal! Då är det troligare att det kan komma från hingsten eftersom jag sett ett par till med den typen av nacke efter honom även om jag inte sett någon fånghäst efter honom heller. Det här hände i fjol så jag har inte hunnit få någon mer avkomma men jag betäckte henne med en annan hingst. Fånget var mycket lindrigt och försvann i annan hage med magert bete på 4 dagar men jag tyckte att ett sto på 3 år som får fång är allvarligt så jag vill inte ha henne i min avel, även om risken är liten att hon får fång igen om hon går på mindre kraftigt bete och även om risken är liten att hon får en fångavkomma. En gång fånghäst alltid fånghäst och jag vill inte ta ens den lilla risken eftersom jag anser fånga vara många ggr värre än knotteksem.

Mamman är jag inte ett dugg orolig för men hingsten kommer jag inte att använda igen av flera skäl. Kan tillägga att detta 3-årssto är mycket mer lik sin pappa än sin mamma i kroppskonstitution. Men skulle mamma visa fång så tar jag givetvis henne ur aveln bums! Jag vill som sagt inte låta föl växa upp isolerade i en liten gruspaddock för att mamma skall hålla sig frisk och jag vill inte ha det extra jobb en fånghäst ger eller riskera att få fler fångavkommor! Min kompis har tagit sitt sto ur aveln också. Hon vill inte heller ha det jobbet eller riskera få avkommor med fång. Hon tycker också att det är mer handikappande än eksem på en häst. Jag tycker det är egoistiskt att riskera lidande bara för att man prompt vill ha en avkomma efter just den hästen fast den inte är frisk... Men var och en får ju stå sitt kast, bara inte hästarna blir lidande... Jag vill dock bara ha hästar i min avel som tål kraftigt bete och det gör alla mina andra hästar. Det kan ju vara en mutation att just detta sto fick fång och i så fall så är det en genetisk förändring som nedärvs och den risken är jag inte beredd att ta helt enkelt.

Jag förstår inte varför det ska bli en så stor sak av detta?! jag frågade efter några fina hingstar, inge annat! tack för att ni lägger ner er dyrbara tid för att påpeka att ni är så duktiga och att ni kan ALLT om hästar. särskilt en viss person gör det..

Vi har fått klar tecken från veterinär och hovslgare att det går bra att betäcka henne, men som jag skrivit innan så ska vi vänta och se! vi har två andra islänningar och dom kan inte heller gå på så kraftigt bete eftersom dom lätt blir feta då!

Detta sto behöver inte alls gå i någon sandpadock och svälta, hon går i en hage med lite mindre bete och hö när gräset är för kraftigt.

Jag har inte skrivit efter någons åsikt, klart att alla får skriva vad dom vill, men varför lägga ner så jäkla mkt tid på detta?! jag är inte någon som bara vill ha ett föl för nöjets skull och jag litar mer på veterinärer än vad vissa skriver här!

Jag har skrivit allmänt om fång och nämnt min egen avkomma samt min rädsla. Jag har också skrivit att det finns de som får fång en gång och aldrig mer och att jag inte vet hur ärftlligt det är men att jag inte vågar ta risken samt talat om hur illa det var för min kompis. Hon fick ha sitt sto i gruspaddock eftersom hon fick fång då hon var dräktig och det gick inte ha henne på bete. Så dräktighet och föl minskar tyvärr inte risken för fång. Det är kanske tom tvärtom. Det var inget roligt alls. Det blir kanske inte så med din, jag bara tog ett exempel på hur jobbigt det kan bli. Både hästen och matte led.

Det är ett debattforum och alla har rätt att skriva sin åsikt som sagt. Dina veterinärer har sagt sitt men jag pratade med min veterinär i fredags och han tycker som jag. Han tyckte jag gjorde rätt i somras som tog det beslut jag gjorde med mitt ungsto även om hon hade lindrig fång och det gick över på magert bete och hö. Han sade just det jag skrev i ett annat inlägg; en gång fånghäst alltid fånghäst. Min veterinär är den duktigaste hästveterinären i trakten och både på Helsingborgs djursjukhus och på Stenestadskliniken hyser de största respekt för honom och det gör jag med och jag har anlitat honom i 12 år. Men veterinärer är som andra människor och de har olika åsikter och är olika försiktiga. Min är väldigt försiktig, det vet jag, men dina veterinärer kan lika lite som någon annan garantera att det går bra, din häst inte får fång och att fölet inte får det. Sedan är det upp till dig att själv välja.

Synd att du tar illa upp istället för att ta till dig av andras erfarenheter. Man brukar ju lyssna till alla möjligheter innan man tar ett beslut. Sedan är det givetvis du som väljer vilka risker du vill ta. Jag är kanske väldigt försiktig och rädd för fång men det beror på att jag sett flera hästar ha fruktansvärt ont och lida, sett flera trots ägarnas minutiösa skötsel få återfall varje vår/sommar och det har slutat med avlivning. Jag har mist hästar jag älskar och jag vill inte utsätta vare sig mig själv eller någon annan för en onödig risk att uppleva den smärtan lika lite som jag vill se djuren lida och uppleva fysisk smärta och vara ledsna för att de inte kan gå med kompisarna. Det är bra du har kompisar till henne och jag önskar ditt sto slipper få fång mer och om du betäcker henne hoppas jag det går bra och att avkomman blir frisk och inte får fång.

Inget jag skrivit har varit illa ment, tvärtom. Det är både djuren och dig jag tänker på. Det är fruktansvärt att se ett djur man älskar lida och kanske tom mista det. En fånghäst är känsligare och dräktighet är en påfrestning tex. Men nog om det nu. Jag tänker inte kommentera det mer eftersom du tar så illa upp.

*Knapplån*

Det som denna häst har haft, är foderfång. Men man vet, att hästar med någon fångsymtom faktiskt lättare drabbas av för överbelasningsfång i samband med dräktigheten vilket skulle bekymra mig som stoägare. Har inte hovslagare och veterinär påtalat detta, synes det då märkligt i mina ögon.

Efter fölning kommer ju förlossningsfång som du redan påtalat, då kan det ju iofs bli tråkigt för avkomman att gå i en sandhage ensam med stoet. Men då finns i varje fall ett levande föl, vilket kanske inte alls är säkert vid överbelastningsfång.:(

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
2
· Visningar
619
Senast: Freazer
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 721
Senast: Hedwig
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 445
Senast: Emuliiaa
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
524
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka