Vindskydd på hjul

F

Fjunet

Spinner vidare på det Djurjouren sa i en av mina trådar angående vindskydd för ett tag sedan. Tillåter er kommun att ni sätter upp ett vindskydd på hjul och därmed slipper undan bygglov och dylika tillstånd?

Sv: Vindskydd på hjul

Det är ungefär som att fråga om er komun tillåter att man ställer en husvagn i en hage.... :-)

Är det lagligt:confused:

Fast egentligen....varför inte?
Borde gå , men då kommer det nog en ny lag som förbjuder detta, inga bygglov behöver godkännas: inga pengar till kommunen. Låter inte alls bra:devil:

Tror du det? Tror du inte att bygget måste godkännas ändå? :confused:

Hos oss gäller:

Uteboxar, där hästen bor på natten: gjutet golv.

Lösdriftstall, utan stängningsbar del, hästarna går fritt ut och in, underlag valfritt, men, utfodringsplatsen måste varieras.

Carola som har haft Miljöinspektion här idag..och fått godkänt..:banana:

Äsch..trodde ni diskutedae golv, ser nu att det var inte så. Upp till 4 hästar så slipper man bygglov.

Om man bygger en ligghall på hjul: Krävs förprövning då?

Om underlaget inte behöver vara någonting förutbestämt och lagsatt så borde man kunna ha hjul på och flytta det till olika platser i hagen/hagarna.
Då slipper man en enda samlingsplats som trampas ned och blir geggigt:)
Jag menar alltså utanför vindskyddet där det gärna blir lite kletigt efter ett tag.

I så fall borde man inte behöva förprovning, eller?

Fjunet skrev:
Spinner vidare på det Djurjouren sa i en av mina trådar angående vindskydd för ett tag sedan. Tillåter er kommun att ni sätter upp ett vindskydd på hjul och därmed slipper undan bygglov och dylika tillstånd?

Hej!

Kan inte låta bli att undra hur ni i så fall löser problemet med att vindskyddet flyttar på sig, av sig självt med hjälp av vinden......

Håller hjälv på att bygga ett vindskydd och jag tycker att det svåraste var just detta, att hitta en bra, stadig grund så att skyddet INTE rör sig. Mitt vindskydd är för två hästar, så då behövs inget bygglov. Det är bara djurskuddslagens grundregler för storlek och beskaffenhet av skyddet som behöver följas. Detta enligt länstyrelsens veterinär.

På hjulen jag hade tänkt använda isåfall, finns det lås.

Gilbert skrev:
Om underlaget inte behöver vara någonting förutbestämt och lagsatt så borde man kunna ha hjul på och flytta det till olika platser i hagen/hagarna.
Då slipper man en enda samlingsplats som trampas ned och blir geggigt:)
Jag menar alltså utanför vindskyddet där det gärna blir lite kletigt efter ett tag.

I så fall borde man inte behöva förprovning, eller?

Upp till 4 hästar så behövs ju ingen förprövning.

Nu har jag fått svar av kommunen: Sätter jag upp en "liggvagn" som de så vackert kallade det, så får den stå på tomten i max 6 månader, under sommarhalvåret.

Nja Carola.........
Det handlar inte om hur mycket du bygger.
Det handlar om hur många hästar som skall vistas på fastigheten
när bygget är klart.

Alltså, har du upp till 4 hästar på fastigheten, så behövs ingen förprövning.
Har du däremot 5 hästar eller mer, så måste du förpröva även om du bara bygger en enda ny box.

Mer finns att läsa på jordbruksverkets och djurskyddsmyndighetens hemsidor.

Har själv en bekant som försökte komma undan förprövning genom att bygga ett stall med 4 boxar.
Det skiter sig eftersom han har 7 hästar på fastigheten.

Hug your horses!
/Mike

Inte rätt det heller........

Det beror helt på vilken typ av fastighet du har.
Är det en Lantbruksfastighet (enligt taxeringen) så behövs inte bygglov alls, då stall är en ekonomibyggnad, som inte är bygglovspliktig.
Däremot skall bygganmälan göras till kommunen.

Är fastigheten INTE en Lantbruksfastighet, så krävs alltid bygglov om du uppför en byggnad på över 9,9 kvadratmeter (friggebod)

Hug your horses!
/Mike

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 552
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 119
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 161
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18