Bukefalos 28 år!

S

sysh

Tänkte bygga ett vindskydd i den lilla hagen närmast stallet så att dom kunde gå ute längre på dagarna och även längre - dygnet runt på hösten.
De kunde gå i de större hagarna på dagen och sedan flyttas upp till "stallhagen" vid stallet tills natten.

Vad ska man tänka på när man bygger vindskydd.??
Ska man ha flera ingångar så att ingen kan bli "inklämd "??
Har också tänkt att ha någon form av foderhäck inne i skyddet.
har tänkt strö med halm direkt på jorden.. Synpunkter??
det kommer byggas mot stallgaveln med ett snetak ut... Hur högt i tak bör det vara ??
hade tänkt 3-4 *5 meter ungefär är det rimligt till två hästar ( liten stor häst och -ponny..)???

ja om ni har fler synpunkter eller tips så kom gärna med dom.


Har också en ide om en genomskinlig plåt i mitten av taket så att lite ljus kommer in.
 
Sv: Vindskydd

Tycker att dina ideer låter bra. Lycka till!!
 
Sv: Vindskydd

Tycker det låter som om du tänkt igenom det hela bra. Om du har höhäck där inne så försök hitta något de inte gör illa sig på om det blir trängsel, de knuffas ju litegrann om någon ska tränga sig förbi ut - oavsett hur rymligt det ju faktiskt är

Men, du kanske inte ska räkna med att hästarna använder det så mkt, annat än om du har hö därinne...;) Våra tre står ute oavsett väder, fast de fick så fint skydd. Men, men, kanske dina har en annan åsikt. Det är ju i alla fall jättebra att ha ett vindskydd! Om inte annat känns det bra för matte att det finns.:D
 
Sv: Vindskydd

nej,risken finns att de hellre står ute (har även träd i hagen) men då känns det iallafall bättre att lämna dom ute om du försår. Den ena är en robust pony så hon kommer nog att stanna ute mkt.. men araben kanske vill gå in för skydd mot blåst och nederbörd....men då väljer de själva... Har du ngt tips på en bra höhäck ??
Eller är det rent av bättre att fodra på marken ??' Har även sett någon som hade som en träkrubba på marken...kanske det kunde vara något....
 
Sv: Vindskydd

Du kan ju testa att lägga ut höet längs ena väggen, det funkar för oss. Billig variant att börja med om inte annat, sen kan man ju alltid bygga på med idéer.
En låg foderkrubba finns ju risken att de slår i benen i om det blir lite knuffar... kanske typ ett traktordäck eller så kan vara bra. Men, jag skulle gissa att höet i alla fall åker ut på marken ganska fort då...:smirk: Det är ju lite trist när de trampar ner höet och det blir bajsigt eller så, så jag förstår att du vill ha något.
Hur funkar hönät för dem?
Jag kan inte ha det för ena shettisen skrapar alltid på dem med framhovarna och fastnar. Där står han sen snällt till mamma kommer och räddar honom, men det känns ju inte så bra.
Lycka till!!
 
Sv: Vindskydd

Vi har också byggt lösdrift och det fungerar bra, hästarna går dit när de behöver det! Men du ska veta att de bajsar mycket mindre där inne om du inte fodrar där inne. Bara ett tips! Varmt lycka till!
 
Sv: Vindskydd

kanske bättre att sätta upp en höhäckk på en vägg utanför vindskyddet då... Jag gillar inte hönät ngt värst pga. skaderisken som finns...
menmen.....det blir nog bra...
 
Sv: Vindskydd

Du verkar ha tänkt på det mesta, men ett litet tips från mig är att grusa i vindskyddet innan du lägger dit halmen. Gärna riktigt grovtgrus först, sk bergkross, och sen lite finnare ovanpå. För blir ditt vindskydd populärt kommer det bli mycket tramp och det går åt mycket mer halm. Grusa också gärna några meter utanför. En takränna kan också vara bra för att göra det hela ändå torrare.
 
Sv: Vindskydd

Tycker det låter bra! Vad gäller måtten kan jag inte riktigt svara för det finns regler/anvisningar för särksilda bestämelser.
Att ha två öppningar tycker jag är klokt så ingen riskerar bli utestäng :)

Glömde; Jag hade lagt ett tjock lager spån eller torv på marken och sen strött halm över, så blir det lite att tugga på och isolerar mer om jag inte är fel ute?
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 234
Senast: Mabuse
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 329
Senast: Skrämd
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 093
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp