Vinglig häst.

GardenAngel

Trådstartare
Jag rider en häst som blir väldigt vinglig och ostadig, speciellt i galoppen. Ägaren tycker inte att hästen är vinglig, men hon har berättat att jag inte är den första som påpekar det.

Vad kan jag göra för att få hästen mer balanserad när jag rider den?

Moderator får gärna flytta tråden om det passar bättre på en annan plats.

Sv: Vinglig häst.

Muskler och kroppsmedveetenhet är nog det enda som hjälper, hur gammal är hästen? hur mycket riden är den? Min fyraåring är oxå jättevinglig men det tror jag ger sig med tiden

Det finns en liknande tråd på dressyrforum, och där talas det om att en välutbildad/skolad häst kan känna av hjälperna på ett finare sätt än tex en ridskolehäst, och då kan den tolka ditt kroppsspråk/dina hjälper på ett "ärligare" vis...
Min tanke om detta är att det stämmer väl in på mig och min häst - hon var jättevinglig, tills jag fick hjälp av duktig instruktör, som ser vad jag gör med min kropp!
Så, jag tycker att man ska vara tacksam att få rida en känslig häst, för då får man tydligare kvitto på vad man själv gör.
Sen kanske det har helt andra orsaker för ert ekipage varför det blir vingligt...

Det du skriver kan nog stämma in ganska bra på denhär kusen. :)
Hon är 13 år och har ridit LA - MSV. Så hennes utbildning är det inge fel på. Och hon är väldigt känslig.
Kan vara så att jag som är van vid tjocka ridskolehästar gör för mkt. Och att ägaren inte upplever hästen som vinglig eftersom hon har hittat "de rätta knapparna".

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 890
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 525
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 226
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈