vinkel på bomvidden på Prestige?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 5 638
Sv: vinkel på bomvidden på Prestige?

Hm... ja, det låter inte helt rätt... Rimligt borde väl vara att den blir runt 105...
Så är 37 runt 110-115

nu puttar jag lite å denna tråden igen.
Har du mätt din sadel domino? Någon annan som vet säkert hur många grader en 37:a är?

Min förra sadel var en TopDressage bomvidd 37 (omvärmd av Equalityline, var en 34 från början), den var ca 98°.

/Agnetha

Men jag är inte så säker på om dom blir lika vida när om värmer om som om dom har den vidden från början? Jag hade en GS i bomvidd 37 och den var Väldigt bred, den måste ha varit gott över 100 grader! Om jag lägger en i bomvidd 35 på hästen som hade 37'an så är den väldigt mkt för trång!

Jag skulle snarare vilja säga att en omvärmd Appaloosa har den bomvidd den är märkt med.... en "original" kan ha lite vad som helst..... det kan skilja otroligt mycket på två sadlar märkta med samma bomvidd. Golden Star-sadlarna verkar dessutom ha en egen måttabell..... de är vidare än de övriga Appaloosa.

/Agnetha

okej, det förklarar kanske saken då. Min golden star 37 var nämligen väldigt bred!! Jag mätte den lite ungefärligt en gång och den var helt klart över 110, uppskattningsvis 115-120. Men kan det skilja på mkt på sadlarna alltså? Jag har en Top Dressage i 34 och den är ganska bred... Men så har jag en Sidney i 35, och då borde det ju bara vara 1 cm skillnad eller hur? Jag tror det er mer.. Annars kan det ju vara att hoppsadlarna är lite annorlunda så dom blir vidare?

Intressant det här.... ;)

Jag tittade på Prestige-sadlar för några dagar sedan och funderade också över vidden. Kollade t ex på en Green Star i 37, men tyckte att den inte såg mycket vidare ut än t ex en Stübben i 31-32.

Skulle tro att 35 på Golden Star är ca 97 grader. Min häst hade tidigare en vinkel på 95 grader & då var jag tvungen att ha en pad för att den skulle ligga bra - men nu med lite mer muskler sitter den bra utan pad..

det är isf en synvilla, en stubben 31 är ungefär lika bred som en prestige 33...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jeg kan lite om bomvidde og bomvinkel. Kan to saler ha samme vinkel, men forskjellig bredde? Hvorfor/hvorfor ikke?
Svar
2
· Visningar
340
Utrustning Hej! Jag har googlat och sökt i forumet men inte hittat något svar på min fråga, men finns det någon tråd dom tar upp specifikt denna...
Svar
5
· Visningar
1 637
Senast: caballus
·
Utrustning Nån som vet hur många grader en pfiffsadel är i normal bomvidd, alltså bomvidd 2. Dom är rätt smala eller?
Svar
0
· Visningar
318
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka