Knights Siddhant - bomvidder?

Ida94

Trådstartare
Hej!

Jag har googlat och sökt i forumet men inte hittat något svar på min fråga, men finns det någon tråd dom tar upp specifikt denna sadelmodell så tar jag gärna emot tips. :)

Jag har en Knights Siddhant till min häst, just nu i MW, men jag börjar misstänka att den är för smal. Sadelmodellen i sig är utprovad av sadelutprovare, men eftersom man ska kunna byta koppjärn så vore det skönt att kunna lösa den biten själv.

Min fråga är om det finns någon som vet gradantalet på de olika koppjärnen?

Jag har även en utprovad Prestige Venus i 37 vilket enligt flera källor ska motsvara 100 grader. Min fundering är om hon behöver en W eller till och med XW i och med att 37 i Prestige ändå är deras vidaste.

Någon som vet, eller kanske har ett koppjärn i W eller XW som kan mäta?:D
 
Du kan ju alltid plocka ut koppjärnet, rita av det och sen mäta själv med gradskiva 🙂

Men det låter kanske som att du ska prova ett W koppjärn istället om Prestige i 37 passar. MW brukar hos många märken (dock ej alla!) motsvara ca 90-95 grader.

Jag har ett W till min Lippo Vanessa liggandes hemma, men vet inte om det koppjärnet är jämförbart med det som sitter i en Knights även om det är Källquist som "äger" både Lippo och Knights.
 
Ja, det kan jag ju faktiskt göra, får kolla om jag har någon gradskiva hemma bara:D

Jag har köpt hem ett i W, så behöver inte ens plocka ur det som sitter i egentligen. Tänkte om det var någon som visste på rak arm.

Men om jag hittar en gradskiva så kan jag återkomma med vinkeln ifall det är någon som letar efter samma information i framtiden.:)
 
Så, jag har mailat lite olika återförsäljare av koppjärn till Knights Siddhant utan resultat (ingen som visste), men testade att mäta själv och hur jag än vrider och vänder på det så får jag W-järnet till ca 90 grader och det ser ut att stämma för när man ställer/lägger järnet på ena sidan så pekar den andra sidan i princip rakt uppåt. Känns inte det lite "smalt" för att vara en W?:confused:
 
Så, jag har mailat lite olika återförsäljare av koppjärn till Knights Siddhant utan resultat (ingen som visste), men testade att mäta själv och hur jag än vrider och vänder på det så får jag W-järnet till ca 90 grader och det ser ut att stämma för när man ställer/lägger järnet på ena sidan så pekar den andra sidan i princip rakt uppåt. Känns inte det lite "smalt" för att vara en W?:confused:

Jo. W borde ligga på ca 95-100 grader. Ska mäta mitt W koppjärn (Pessoa/Lippo) när jag kommer hem 🙂
 
Helt sonika - ta det där W-koppjärnet och lägg det över hästens manke precis där du skulle placerat sadeln med koppjärnet i.

Om koppjärnet på bar rygg glappar på sidorna så är det för brett.
Om det lämnar luft på sidorna om manken men kniper nertill så är det för smalt.

Sen om sadeln passar i övrigt går inte att svara på utifrån bilder utan måste kännas efter.
 

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag funderar lite över vad som motsvarar passiers bomvidden, har en 28,5 pegasus som ligger som en smäck på hästen och är väldigt nära...
Svar
15
· Visningar
2 576
Senast: sommarminne
·
Utrustning Har googlat i en timme nu men hittar inget svar på min fundering! Hade ut en sadelutprovare igår, och vi kom fram till att min häst ska...
Svar
3
· Visningar
4 728
Senast: mooi
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 499
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp