Vinterbete

Tar upp en gammal tråd. Mest för att höra hur det gått för TS, stödfodrar du eller klarar de sig på vinterbetet? Jag har bra hagar för ändamålet och en lättfödd häst. Hon fick bara nåt kg hö per dag hela hösten och det gick bra, sen har jag ökat så när det var snö o kallt fick hon 5 kg, nu nere på 4 igen och funderar på att minska ordentligt igen. Hon har överhull, rids inte just nu, och det finns som sagt stora ytor att beta....
Jag tycker det pratas o skrivs väldigt lite om detta (förutom studien från SLU, känner till den), fattar att de flesta har leriga/grushagar men några måste ju ändå ha vinterbeten?? Efterlyser erfarenheter från er som har!
 
Tar upp en gammal tråd. Mest för att höra hur det gått för TS, stödfodrar du eller klarar de sig på vinterbetet? Jag har bra hagar för ändamålet och en lättfödd häst. Hon fick bara nåt kg hö per dag hela hösten och det gick bra, sen har jag ökat så när det var snö o kallt fick hon 5 kg, nu nere på 4 igen och funderar på att minska ordentligt igen. Hon har överhull, rids inte just nu, och det finns som sagt stora ytor att beta....
Jag tycker det pratas o skrivs väldigt lite om detta (förutom studien från SLU, känner till den), fattar att de flesta har leriga/grushagar men några måste ju ändå ha vinterbeten?? Efterlyser erfarenheter från er som har!
Blev tyvärr inget vinterbete i år då jag står med flera ponnysar i sjukhage/mindre hage. Men får hoppas på nästa vinter
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
677
Senast: warg
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 993
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 028
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp