Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar -17/18 del 3

Ja, på tisdag ska jag ringa för TUL och det är där/då man får frågan vad jag förstått :)

Just bröd bakar jag faktiskt alltid :D (barnen har precis börjat lära sig att oooh:a och aaaah:a över doften av nybakat bröd, annars är deras stora lycka och lyx när de får köpebröd :meh:). Men det är enkla limpor som tar 15-20 minuter i aktiv baktid så det är inte alltför betungande :p

Recept? :angel:
Jag har precis börjat att baka endel till sambon och Havanna. Men jag kan inte vanligt mjöl (är själv gluten) så jag vet inte alls vilka recept som är bra, eller som är värda att testa.
 
Grannarna kommer ned en sväng i eftermiddag. Vi känner inte dom jättebra men vi hjälps åt med vad vi kan åt båda håll.

Kan jag baka en kladdkaka på mandelmjöl med 70% mintchoklad i, eller bör jag baka en vanlig kladdkaka? Inte alla som är så förtjusta i just mandelmjöl.
 
Nu har svärföräldrarna åkt hem, skönt att få vara bara vi i våran bebisbubbla igen faktiskt :) var ju mysigt och skönt med avlastning att ha dem här men känner att jag orkar inte vara riktigt social och trevlig, vill vara lite i fred. Så det var nog lagom med bara några dagar och att dem dessutom sov på hotell istället för hos oss var toppen tycker jag :up: fick man ändå kväll och morgon för sig själv.

Mår inte helt hundra idag, så nu blir det att sova lite med bebis som snusar här bredvid :love:
 
Jag tror vi får testa lactulos för jag antar att det är mindre mängd än 4×3 ml som ska ges? Finns det ett alternativ till detta så testar jag gärna för det är varken lätt eller trevligt atg ge henne oljan:down:
När jag pratade med bvc först så var rådet 2 ml per dygn men det räckte inte för sonen så jag fick fria tyglar att testa mig fram till en mängd som fungerade, den är inte farlig att dra på med (alltså öka lite tills man får effekt) eftersom den bara är laxerande. Den är väldigt söt och min son gapar snällt när vi kommer med dossprutan :) När det var som värst fick han 5 ml per dygn. Bäst är att ge på morgonen så rörelser under dagen också hjälper till att få igång magen.
En sak jag först reagerade på är att det innehåller mjölksocker men det är ju inte alls samma sak som mjölkprotein och därför ingen fara.
 
Vid den åldern har båda mina ätit minst varannan timme dygnet runt.

Min groda har ätit varannan timme dygnet runt fram tills han var tre veckor (alltid vaknat själv). Nu kan han efter dom längre amningspassen sova 3-3,5 h men då vaknar han ofta VÄLDIGT hungrig och blir lite ledsen innan han blir mätt så föredrar när han sover lite kortare stund.
 
Idag har vi provar bärsjal första gången. Bebis tyckte först att det var lite konstigt men somnade snabbt. Jag tyckte att det var lite varmt (han blev också lite för varmt trots att han bara hade blöja. Jag hade amningslinne) och blev lite osäker på hur bekvämt han satt (har kollat på den här instruktionsvideon) och om han verkligen fick stöd för nacken? Och hur längre han kan sitta där? Men bekvämt var det ju! Mysigt att ha bebis nära men ändå armarna fria.

Vi var och tittade på hus igår som verkligen kändes som att det kunde vara huset vi bor i tills vi blir pensionärer! Det var ett hus som passar både veckorna vi är storfamilj men som inte kommer kännas för stort varken när mannens barn flyttar ut eller när John blir stor. Så håll tummarna för att det inte sticker i budgivningen är ni snälla. :angel:
 
Idag har vi provar bärsjal första gången. Bebis tyckte först att det var lite konstigt men somnade snabbt. Jag tyckte att det var lite varmt (han blev också lite för varmt trots att han bara hade blöja. Jag hade amningslinne) och blev lite osäker på hur bekvämt han satt (har kollat på den här instruktionsvideon) och om han verkligen fick stöd för nacken? Och hur längre han kan sitta där? Men bekvämt var det ju! Mysigt att ha bebis nära men ändå armarna fria.

Vi var och tittade på hus igår som verkligen kändes som att det kunde vara huset vi bor i tills vi blir pensionärer! Det var ett hus som passar både veckorna vi är storfamilj men som inte kommer kännas för stort varken när mannens barn flyttar ut eller när John blir stor. Så håll tummarna för att det inte sticker i budgivningen är ni snälla. :angel:

Lycka till med huset :love:
Vår plan är att flytta innan Havanna börjar skola, så nu höjer vi mest värdet det vi kan.

Bebis kan åka sjal tills bebis säger ifrån. De som är riktigt skillade lär sig även att amma i sjal. Jag bar en hel del i sjal med Havanna men fastnade senare för sele.
 
Har börjat föra en liten logg för att ha koll på hur mycket bebis sover, äter och bajsar för att kunna hitta eventuella mönster. I natt hade hon sin bästa natt på länge, verkar vara lagom att lägga cirka halv elva och då sover hon i nästan 3 h. Sedan har hon sovit nästan 2 h i stöten under natten och bara behövt byta bajsblöja en gång. Totalt 7,5 h sömn! :up: Eller ja, hon gnyr ju och knorrar lite däremellan men är inte "vaken-vaken". Själv blev jag så pigg under natten att jag inte kunde somna haha.
 
Recept? :angel:
Jag har precis börjat att baka endel till sambon och Havanna. Men jag kan inte vanligt mjöl (är själv gluten) så jag vet inte alls vilka recept som är bra, eller som är värda att testa.

Jag är väldigt imponerad av de som kan baka gott och glutenfritt!

För 4 st limpor:

2 pkt jäst
1 l vatten
1/3-1/4 pkt farinsocker
2 ägg
1 msk salt
1 pkt (2 kg) rågsikt

Smula jästen och lös upp den i (en del av) vattnet. Häll i övriga ingredienser och bearbeta degen kraftigt, jag kör i maskin i 3 min vilket ger en fast deg som lätt bakas ut på sparsamt med mjöl. Baka ut till 4 limpor.

Låt jäsa till önskad storlek - jag använder kall degvätska och jäser i rumstemperatur, det brukar vanligen bli i 2-2,5 h. Ljummen degvätska går snabbare, under timmen.

Sätt ugnen på varmluft, 175 grader. Grädda bröden i 20 min. Stäng av värmen och grädda vidare på eftervärme i ytterligare 15 min.
 
Har börjat föra en liten logg för att ha koll på hur mycket bebis sover, äter och bajsar för att kunna hitta eventuella mönster. I natt hade hon sin bästa natt på länge, verkar vara lagom att lägga cirka halv elva och då sover hon i nästan 3 h. Sedan har hon sovit nästan 2 h i stöten under natten och bara behövt byta bajsblöja en gång. Totalt 7,5 h sömn! :up: Eller ja, hon gnyr ju och knorrar lite däremellan men är inte "vaken-vaken". Själv blev jag så pigg under natten att jag inte kunde somna haha.

Så skönt att du fick sova! :)
 
Idag har vi provar bärsjal första gången. Bebis tyckte först att det var lite konstigt men somnade snabbt. Jag tyckte att det var lite varmt (han blev också lite för varmt trots att han bara hade blöja. Jag hade amningslinne) och blev lite osäker på hur bekvämt han satt (har kollat på den här instruktionsvideon) och om han verkligen fick stöd för nacken? Och hur längre han kan sitta där? Men bekvämt var det ju! Mysigt att ha bebis nära men ändå armarna fria.

Vi var och tittade på hus igår som verkligen kändes som att det kunde vara huset vi bor i tills vi blir pensionärer! Det var ett hus som passar både veckorna vi är storfamilj men som inte kommer kännas för stort varken när mannens barn flyttar ut eller när John blir stor. Så håll tummarna för att det inte sticker i budgivningen är ni snälla. :angel:

Åh, vad spännande med husköp! Jag håller tummarna!
 
Jag är väldigt imponerad av de som kan baka gott och glutenfritt!

För 4 st limpor:

2 pkt jäst
1 l vatten
1/3-1/4 pkt farinsocker
2 ägg
1 msk salt
1 pkt (2 kg) rågsikt

Smula jästen och lös upp den i (en del av) vattnet. Häll i övriga ingredienser och bearbeta degen kraftigt, jag kör i maskin i 3 min vilket ger en fast deg som lätt bakas ut på sparsamt med mjöl. Baka ut till 4 limpor.

Låt jäsa till önskad storlek - jag använder kall degvätska och jäser i rumstemperatur, det brukar vanligen bli i 2-2,5 h. Ljummen degvätska går snabbare, under timmen.

Sätt ugnen på varmluft, 175 grader. Grädda bröden i 20 min. Stäng av värmen och grädda vidare på eftervärme i ytterligare 15 min.

Tack! Detta ska sparas, just nu testar jag att blanda vanligt vetemjöl och rågsikt i frallorna som ligger på jäsning.

Jag bakar mycket med mandelmjöl, kokosmjöl, bovetemjöl osv. till mig. Tycker det blir bäst samt att mitt blodsocker håller sig mer stabilt med det :)
Annars tycker jag att det är väldigt svårt att få till ett grövre gf bröd.
 
Vi har haft typ den värsta natten sedan Ronja kom. Ronja har vart vaken och missnöjd i stort sett hela natten. Havanna har vart vaken sedan 02 till och från och vart uppe och sprungit. Hur fasen ska vi öka att skola in henne idag :eek:
 
Vi har haft typ den värsta natten sedan Ronja kom. Ronja har vart vaken och missnöjd i stort sett hela natten. Havanna har vart vaken sedan 02 till och från och vart uppe och sprungit. Hur fasen ska vi öka att skola in henne idag :eek:
Usch, stackare!
Mycket vaket här också, tog tex 2 timmar innan Kotte somnade om efter nattmålet, och sen vaknade han av gaser vid 06. Så jag har sovit runt 3 timmar mellan 22 och 06..
Hoppas inskolningen går bra ändå!
 
Tack! Detta ska sparas, just nu testar jag att blanda vanligt vetemjöl och rågsikt i frallorna som ligger på jäsning.

Jag bakar mycket med mandelmjöl, kokosmjöl, bovetemjöl osv. till mig. Tycker det blir bäst samt att mitt blodsocker håller sig mer stabilt med det :)
Annars tycker jag att det är väldigt svårt att få till ett grövre gf bröd.

Jag tycker det är fluffet som är svårt att få till utan gluten! Vi kör därför kladdkaka så fort vi har glutenfria gäster, där ska det ju inte vara något fluff :D
 
Usch, stackare!
Mycket vaket här också, tog tex 2 timmar innan Kotte somnade om efter nattmålet, och sen vaknade han av gaser vid 06. Så jag har sovit runt 3 timmar mellan 22 och 06..
Hoppas inskolningen går bra ändå!

Dessa nätter är inte kul alls. Jag där sovit totalt 1.5h sammanhängande. Sedan 20 min här och där. Blä!

Ronja somnade dock om så fort hon blivit bytt på och fårf lite mer ersättning. Så dalvik ska gå upp och lägga sig igen när vi åker om en stund. Så får jag vilja lite när Havanna och han kommer hem igen.
 
Jag tycker det är fluffet som är svårt att få till utan gluten! Vi kör därför kladdkaka så fort vi har glutenfria gäster, där ska det ju inte vara något fluff :D

Testa glutenfri sockerkaka! Pappa tror han för när han äter glutenfritt, men just sockerkaka, då föredrar han den som är gf för den blir sjukt god :love:
 
Vi har haft typ den värsta natten sedan Ronja kom. Ronja har vart vaken och missnöjd i stort sett hela natten. Havanna har vart vaken sedan 02 till och från och vart uppe och sprungit. Hur fasen ska vi öka att skola in henne idag :eek:

Usch, stackare!
Mycket vaket här också, tog tex 2 timmar innan Kotte somnade om efter nattmålet, och sen vaknade han av gaser vid 06. Så jag har sovit runt 3 timmar mellan 22 och 06..
Hoppas inskolningen går bra ändå!

Uff, tyckte att vi haft lite tuffare kvällar på sistone med skrikig bebis men inte i närheten av er. Hon har skrikit och varit orolig från 22 ungefär men sen har hon somnat av att bli runtburen plus ammad innan midnatt. Därefter har hon sovit enligt sitt vanliga mönster (3-4 h i stöten, äter, somnar av amning). Bävar för tider då hon inte kommer att sova lika bra.
 
Fy låter som det gått troll denna natten O_o Hoppas ni alla får vila idag på dagen och att kommande natt blir lugnare.

Jag smackade till med feber igår och mådde öken. Kan man få feber när man har mjölkstas eller är det alltid vid mjölkstockning? Är öm i nederdelen av framförallt det ena bröstet och det släpper inte efter amning. Är inte röd eller nått, bara öm. Tur BVC kommer idag så jag kan fråga.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 680
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 892
Senast: orkide
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Lady_S
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 607
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp