Vinterföräldrar 17/18 del 7

Ni som precis som jag fick ert första barn vintern 2018, får ni många frågor om syskon? Jag tycker att människor, både kända och okända, ställer frågan hela tiden! "Blir det några syskon då?"

Jag är inte ens säker på att jag vill ha fler barn och våndas ganska mycket kring syskon, så jag tycker att frågan är ganska oförskämd. Det är liksom privat för mig huruvida vi vill ha fler barn eller ej. Eller ens kan få fler! Hur känner ni andra?

Jag fick mitt första barn nu i somras 2018 och har redan fått frågan ett antal gånger om ett syskon O_o Nu har vi bestämt att vi ska (vill) ha ett syskon, men absolut inte nu!
Det stör mig väl inte sååå mycket av bara den frågan, blir mer provocerad när folk sedan argumenterar för hur lätt det är med bara ett barn, och att dem skaffade syskon tätt osv. Då blir jag lite sne :meh:
 
Ni som precis som jag fick ert första barn vintern 2018, får ni många frågor om syskon? Jag tycker att människor, både kända och okända, ställer frågan hela tiden! "Blir det några syskon då?"

Jag är inte ens säker på att jag vill ha fler barn och våndas ganska mycket kring syskon, så jag tycker att frågan är ganska oförskämd. Det är liksom privat för mig huruvida vi vill ha fler barn eller ej. Eller ens kan få fler! Hur känner ni andra?
Jag har sluppit frågan hittills, men däremot vädrat det lite allmänt med närmsta kollegorna/vännerna. Jag skulle inte heller uppskatta den typen av frågor, även om vi själva lutar åt att vi vill försöka få till ett syskon är jag inget fan av (två)barnsnormen och tjatet som följer den. Om någon som inte står särskilt nära frågar eller kommenterar tänker jag nog att jag kommer förklara hur ohyfsat det är.

Som sagt, troligtvis gärna syskon men ärligt talat är det först senaste månaderna jag börjat känna det på riktigt, och just nu finns liksom varken ork över för att göra barn eller längta speciellt mycket.
 
Ni som precis som jag fick ert första barn vintern 2018, får ni många frågor om syskon? Jag tycker att människor, både kända och okända, ställer frågan hela tiden! "Blir det några syskon då?"

Jag är inte ens säker på att jag vill ha fler barn och våndas ganska mycket kring syskon, så jag tycker att frågan är ganska oförskämd. Det är liksom privat för mig huruvida vi vill ha fler barn eller ej. Eller ens kan få fler! Hur känner ni andra?
Bara fått en kommentar, av en kund som ofta kläcker ur sig dumheter. Men det är väl bara en tidsfråga innan det börjar komma antar jag. Absolut oförskämt!
 
Äter era barn bra? Mycket? Varierat? Gärna? L har ätit sådär tycker jag, men sen igår vill hon nästan inte äta alls. Även säkra kort som alltid brukar gå ner ratas. Har nyss fått en tand, men den är igenom tandköttet så tycker inte det borde vara det. Känner mig lite stressad över det. Vill inte stressa, vill ha ett neutralt förhållningssätt till mat men det är svårt när ungen inte äter.
 
Ni som precis som jag fick ert första barn vintern 2018, får ni många frågor om syskon? Jag tycker att människor, både kända och okända, ställer frågan hela tiden! "Blir det några syskon då?"

Jag är inte ens säker på att jag vill ha fler barn och våndas ganska mycket kring syskon, så jag tycker att frågan är ganska oförskämd. Det är liksom privat för mig huruvida vi vill ha fler barn eller ej. Eller ens kan få fler! Hur känner ni andra?
Japp, fått kommentarer då och då om det...

Känner som du, det är ju väldigt privat och känns oförskämt att fråga.. eller snarare anta att man vill ha fler som de flesta gör, de frågar ju mest bara när nästa kommer.
 
Äter era barn bra? Mycket? Varierat? Gärna? L har ätit sådär tycker jag, men sen igår vill hon nästan inte äta alls. Även säkra kort som alltid brukar gå ner ratas. Har nyss fått en tand, men den är igenom tandköttet så tycker inte det borde vara det. Känner mig lite stressad över det. Vill inte stressa, vill ha ett neutralt förhållningssätt till mat men det är svårt när ungen inte äter.
Tycker det går lite till och från. Just nu äter hon lite sämre, mycket tänder som bråkat senaste tiden. Då väljer hon hellre flytande föda (blir mer amning främst.) Men hon äter som bäst när vi alla äter tillsammans, och ska alltid ha samma mat som oss. (Hon ratade ju barnmat från början också) men nu visar hon vad hon vill ha.
 
Äter era barn bra? Mycket? Varierat? Gärna? L har ätit sådär tycker jag, men sen igår vill hon nästan inte äta alls. Även säkra kort som alltid brukar gå ner ratas. Har nyss fått en tand, men den är igenom tandköttet så tycker inte det borde vara det. Känner mig lite stressad över det. Vill inte stressa, vill ha ett neutralt förhållningssätt till mat men det är svårt när ungen inte äter.
Går upp och ner här. Fram till årsskiftet var allt gott och slank ner med lätthet tycker jag, nu har vi mer och mer gått över på att vi alla äter samma mat och då är det lite varierat vad som funkar. Vissa dagar mumsar han i sig allt, äter själv med sked etc. Andra dagar kniper han ihop munnen, blänger ilsket och föser ner ALLT på golvet på ett mycket systematiskt sätt... :cautious::laugh:

Lunchen brukar gå bättre än kvällsmaten. Till kvällen blir det gröt rätt ofta just nu, när inget annat duger. Här poppar det ju upp tänder i rasande fart så jag misstänker att det har med allt att göra. Gör det inte ont i stunden så kliar det, liksom...
 
Nu har vildungen lärt sig att dra sig upp på saker med hjälp av armarna, och sen klättra vidare... O_o:meh:
Fotpallar, soffor, skötbord, matbord, you name it. Testat att lägga ner köksstolarna , han reser upp dom igen :up: Och fort går det! Sambon sa idag att han börjat förstå de som räknar ner till förskolestart :rofl:

Annars är han jordens gulligaste, skrattar och fnissar när vi larvar oss, vill dansa och sitter gärna i knäet för att läsa bok eller äta frukost. Säger och pekar på babba och mamma och härmar i allmänhet en himla massa ljud och ord. :love: Skulle tro att språng 9 är på gång här, ska bli spännande att se hur det går och vad för unge som kommer ut på andra sidan :p
 
IMG_20190228_175410_794.jpg
 
"Skönt" att ni också har lite dålig aptit @FeatherCloud @Cattaflajna . Här tror jag att det är mer konsistens än smak som ställer till det. Och allt som är nytt ratas, jag trodde inte det skulle börja riktigt än.

Idag har hon kissat på pottan för första gången! Det var kul. Man kunde plaska... :D:wtf:
Jag har läst att den stora kräsenheten generellt börjar runt 2 år, så jag tyckte det var lite jobbigt när han började strejka efter årsskiftet. Men det sägs ju också att barn kan behöva prova smaker flera gånger och det stämmer oftast här. Det som ratas vid kvällsmaten funkar ofta till lunch 1-2 dagar senare. Och det är stor skillnad på om han får sin kvällsmat vid typ 16.30-17 eller 18, för sent är han för trött och det hamnar mest på golvet, då blir det ofta byte till gröt efter en liten stund.
 
Kotten är med pappa i Göteborg och jag känner mig övergiven. Videosamtal innan läggdags igår och till skillnad från när dom var iväg i höstas förstod han att det var jag och blev glad istället för skeptisk :love:
 
Ni som precis som jag fick ert första barn vintern 2018, får ni många frågor om syskon? Jag tycker att människor, både kända och okända, ställer frågan hela tiden! "Blir det några syskon då?"

Jag är inte ens säker på att jag vill ha fler barn och våndas ganska mycket kring syskon, så jag tycker att frågan är ganska oförskämd. Det är liksom privat för mig huruvida vi vill ha fler barn eller ej. Eller ens kan få fler! Hur känner ni andra?

Han hann knappt ploppa ut innan de frågades, då vi svarade lite trevande att nä men vi får väl se så fick jag ett "Men du som har så många syskon själv" bara eh ja säger ju inte att jag själv vill ha tusen ungar, eller tycker att en storfamilj är de mest fantastiska i världen O_o

Jag är väldigt kluven, jag vill inte ha en stor familj så mycket vet jag, kanske vore ok med en till men är sjukt velande, idag vill jag inte ha en till iallafall
 
Äter era barn bra? Mycket? Varierat? Gärna? L har ätit sådär tycker jag, men sen igår vill hon nästan inte äta alls. Även säkra kort som alltid brukar gå ner ratas. Har nyss fått en tand, men den är igenom tandköttet så tycker inte det borde vara det. Känner mig lite stressad över det. Vill inte stressa, vill ha ett neutralt förhållningssätt till mat men det är svårt när ungen inte äter.

Skrev ett långt svar som försvann, men sammanfattningsvis ratas mycket här. Och hon vägrade även flaska med mig igår när jag var föräldraledig för första gången sedan oktober. Tur jag hade bröstmjölk kvar. När min man kom hem svepte hon en flaska ...

Vi har gjort det som vi sade att vi inte skulle göra, försökt truga i. Men tror det stjälper mer än det hjälper, bara svårt då hon blir så gnällig när hon är hungrig ...
 
Japp, fått kommentarer då och då om det...

Känner som du, det är ju väldigt privat och känns oförskämt att fråga.. eller snarare anta att man vill ha fler som de flesta gör, de frågar ju mest bara när nästa kommer.

Oj, tror jag har gjort mig skyldig till sådant. Helt ärligt inte tänkt på att det kan vara oförskämt, men nu vet jag. :up:
 
Alltså, hjälp! :nailbiting:

Lilla F är än så länge nöjd med att komma bärande på sina kläder och visa att hon vill gå ut och gunga. Hoppas hon inte upptäcker sådana där äventyr!
Hoppas för er skull också det! Helt galen klätterapa här som verkar tro han är oövervinnerlig, står och väger på kanterna av sitt torn, ska upp på alla stolar och soffor, reser upp(!) ikullagda stolar och blir fly förbannad om man hindrar honom att klättra...

Jag hoppas det är lite knutet till språnget som börjar nu, för det är oerhört intensivt just för stunden... Samtidigt som han är världens goaste, glad nästan jämt (utöver ovanstående situationer :p ) och är så himla med och förstår så mycket! Kan en massa gester till olika sånger och försöker tillochmed sjunga en del :love:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 625
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 058
Senast: Krålus
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
369
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
65 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp