Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ursäkta spammande, men jag har faktiskt fått tid över att sitta vid en dator en stund. Senast på gång här är som sagt stökiga nätter och stökiga läggningar på dagarna.

Positivt är dock att hon de senaste dagarna hajat gröten och tycker det är ruggigt gott, hon äter med sked men måste lära sig att vända den när den kommer in i munnen. Hon tar emot skeden och för den till munnen efter att jag skopat upp åt henne. Blir något (mycket!) kladdigt ... men tror på att hon ska få styra matningen själv för bästa matglädje och öva upp koordinationen snabbare så vi slipper mata henne.

Jag har även fått lite bättre kontakt med två föräldrar i närheten (5 respektive 15 min gångväg bort), där den ena har en nästan jämnårig och vi ska alla gå till öppna förskolan någon dag tillsammans.

Då hon har fått en tand borstar vi den också, och hon gillar det!

Vi ska även skaffa en cykelkärra då hon kan sitta stadigt med stöd och längre stunder utan stöd (om hon inte får syn på en leksak och sträcker sig efter den!). Då är tanken att vi kan göra lite utflykter i höst.

AC:n till bilen ska även fixas väldigt snart, väntar bara på att se om försäkringsbolaget tar det, och bilbarnstolen ska sättas in i helgen förhoppningsvis. Hoppas då att lilla F tycker bilen är okej igen, nu har vi bara kunnat åka kortare sträckor om någon sitter bredvid henne i baksätet och har på Babblarna på plattan.

Hon fortsätter krypa baklänges och är på G att knäcka koden framlänges, står på alla fyra och gungar fram och tillbaka. Snurrar runt på golvet som en tok.

Vilken härlig bild! :) Det låter som att ni har fullt upp på alla sätt!

Lite knapplån angående ätande - lilla A fick för första gången en lite större bit macka till frukost idag, och vid mellis förklarade han att han hade fattat galoppen - alla leksaker jag försökte ge honom kastade han bara iväg och satt och gjorde missnöjesljud tills han fick macka igen :p
 
Sjukdomar borde vara olagliga :mad:



Tack, jag behövde det där! :) Barnen längtar efter sina vänner och jag tror nog det blir bra med några dagar i veckan som kan utformas bara efter lilla A:s behov... men vi kommer ta mig tusan sakna dem också. Elände att det är skolplikt i det här landet, annars kunde man ju ta lite ledigt här och där och få det bästa från båda världar!
Håller med om det där med skolplikt, hade man fått ha dem hemma lite nu och då skulle jag absolut vilja fortsätta med skiftarbetet. Tänk att var femte vecka få lära dem precis allt som JAG tycker är viktigt;):heart
 
Vilken härlig bild! :) Det låter som att ni har fullt upp på alla sätt!

Lite knapplån angående ätande - lilla A fick för första gången en lite större bit macka till frukost idag, och vid mellis förklarade han att han hade fattat galoppen - alla leksaker jag försökte ge honom kastade han bara iväg och satt och gjorde missnöjesljud tills han fick macka igen :p
Han är ju född i Sverige och därmed typ avlad till att älska macka:D
Den viktiga frågan: vad fick han på?
 
Håller med om det där med skolplikt, hade man fått ha dem hemma lite nu och då skulle jag absolut vilja fortsätta med skiftarbetet. Tänk att var femte vecka få lära dem precis allt som JAG tycker är viktigt;):heart

Vilken lyx det hade varit! Nu får man nöja sig med loven (och bara när man själv är ledig dessutom, får väl skaffa en unge sisådär varannat år för att åstadkomma det för evigt ;). Ingen chans på skiftarbete inom mitt yrke!)
 
Han är ju född i Sverige och därmed typ avlad till att älska macka:D
Den viktiga frågan: vad fick han på?

Inget :o. Och stora barnen och jag äter bara smör på :o. Men det är supergott bröd, får jag säga till vårt försvar!

För övrigt så inleddes mitt senaste försök att hitta nya middagsrecept med en googling sv typ ”mat med bröd”. Tänkte att det borde vara en vinnare eftersom hamburgare, tacos och soppa (= endast bröd äts) brukar tas emot med glada miner :p
 
Inget :o. Och stora barnen och jag äter bara smör på :o. Men det är supergott bröd, får jag säga till vårt försvar!

För övrigt så inleddes mitt senaste försök att hitta nya middagsrecept med en googling sv typ ”mat med bröd”. Tänkte att det borde vara en vinnare eftersom hamburgare, tacos och soppa (= endast bröd äts) brukar tas emot med glada miner :p
Ja du bakar väl det själv? Då måste det vara supergott:D

De flesta matkulturer har ju sin egen form av brödmat. Gör lite goda indiska grytor med naanbröd till? Eller pitabröd med falafel i. Och om inte falafel går hem får ni väl köra på pulled pork/beef. (Det finns ju pulled oumph med olika kryddning, det kanske kan fungera om du inte berättar vad det är:idea::p)
Tunnbrödrulle med lax, potatis, gräddfil och rödlök i är ju också mumsigt:d
 
Ja du bakar väl det själv? Då måste det vara supergott:D

De flesta matkulturer har ju sin egen form av brödmat. Gör lite goda indiska grytor med naanbröd till? Eller pitabröd med falafel i. Och om inte falafel går hem får ni väl köra på pulled pork/beef. (Det finns ju pulled oumph med olika kryddning, det kanske kan fungera om du inte berättar vad det är:idea::p)
Tunnbrödrulle med lax, potatis, gräddfil och rödlök i är ju också mumsigt:d


Jupp, livet är för kort för att levas utan hembakat bröd! :D I alla fall för mig, en period gjorde barnen lyckodanser när de fick köpebröd :cautious:. Nu verkar de dock ha rättat in sig i ledet!

Du är ju bättre än Google på det här! :bow: Första försöker blev en salamiquesedilla på runda tunnbröd - i realiteten en variant på varm macka men det gick hem hos både mig och sambon i alla fall! 😛
 
Jupp, livet är för kort för att levas utan hembakat bröd! :D I alla fall för mig, en period gjorde barnen lyckodanser när de fick köpebröd :cautious:. Nu verkar de dock ha rättat in sig i ledet!

Du är ju bättre än Google på det här! :bow: Första försöker blev en salamiquesedilla på runda tunnbröd - i realiteten en variant på varm macka men det gick hem hos både mig och sambon i alla fall! 😛
Gör du alltid samma bröd eller varierar du dig?
Jag bakar eget i perioder. Nu är inte en sån period:p

Hur är det med pajer? Du kan ju alltid locka med tacopaj och smyga ner quornfärs, där är det väldigt svårt för även den mest inbitne köttätaren att märka skillnad;)

(Ja, jag har projekt minska köttkonsumtionen i vårt hem:p)
 
Är i samma situation, blä ... "This too shall pass" har väl någon i tråden som motto, @pollex kanske?
Jag trodde att sömnen skulle bli bättre med åldern, inte sämre. Å andra sidan inte det första jag haft helt fel föreställning om. Bra motto, tror jag snor det

Förstår dig, hoppas det blir bättring snart! Somnar hon inte alls, eller gör hon det efter gråt? Som lite perspektiv så går nog antalet gånger kotten somnat utan gråt och skrik sen han föddes att räkna på handens fingrar... Har liksom först nyligen insett att alla andra bebisar inte gör så ..

Men visst förstår jag hur uppgiven du måste vara! Går det inte att koppla krånglet till ett utvecklingssprång förresten? Om inte annat borde det isåfall vara övergående...
Hon somnar efter mycket om och men. Hon vrålar nåt fruktansvärt och ingenting jag gör hjälper, det är nytt för mig, har inte a eller b funkat så har c gjort det. Nu funkar inte ens ö. Jo, visst ska hon vara i ett utvecklingssprång - då är det kanske det som ställer till det.
Har du haft det såhär hela tiden så förstår jag verkligen att du har haft det tufft! :heart

Fick en liten tupplur på förmiddagen i alla fall. Efter den powernapen har jag enligt min Fitbit sovit 4 h och 9 min det senaste dygnet :cool: Måtte hon inte vara lika snorig inatt så vi får sova...
4 timmars sömn :down: Håller tummarna att ni får sova i natt!
 
Gör du alltid samma bröd eller varierar du dig?
Jag bakar eget i perioder. Nu är inte en sån period:p

Hur är det med pajer? Du kan ju alltid locka med tacopaj och smyga ner quornfärs, där är det väldigt svårt för även den mest inbitne köttätaren att märka skillnad;)

(Ja, jag har projekt minska köttkonsumtionen i vårt hem:p)

”Frukostbrödet” är alltid samma, tar mig ca 20 minuter att slänga ihop + tiden för jäsning/gräddning :up: (att jag måste flytta om brödet mitt i gräddningen beror bara på att varmluftsugnen i vår ugn underpresterar, men gör det lite osmidigare :down:). Sedan har jag tre olika sorters soppbröd och ett frukostbröd till Vasaloppet :d på ”standardbrödlistan”, men skulle inte orka pyssla med det varje vecka!

Inget barn äter paj, inklusive tacopaj :meh:. Köttätningsminskandet går sådär (inte alls) t, men köttomstyrningen går bättre - vi köpte nyligen ett halvt finstyckat KRAV-lamm och nu i veckan tillagade jag steken i en sous vide lånad av mamma. Femåringen tackade mig för maten och k r a m a d e mig efteråt för att det var så gott :bump:. Jag har aldrig varit med om det förut :eek:

(Kramar brukar jag alltså få! Men inte översvallande matberöm!)
 
Vilken tur att kramarna förekommit i alla fall:p:D
(Jag hade också kramat dig efter en sådan måltid;))

De där barnen hade nog svultit här hemma hos oss:o
Ska bli spännande att se hur matpreferenserna utvecklas här hemma! Hittills är det inte särskilt knöligt förutom att stark mat inte är så uppskattat. Eller svamp som inte är nerhackat.
 
R fick testa grötpinnar idag. Gick hem, men jag tycker de var väldigt svåra för henne att äta. VAd har ni för recept? :)
 
Vilken tur att kramarna förekommit i alla fall:p:D
(Jag hade också kramat dig efter en sådan måltid;))

De där barnen hade nog svultit här hemma hos oss:o
Ska bli spännande att se hur matpreferenserna utvecklas här hemma! Hittills är det inte särskilt knöligt förutom att stark mat inte är så uppskattat. Eller svamp som inte är nerhackat.

Du är välkommen ;) -särskilt om du lovar att du hade ätit av potatisgratängen också för så långt sträckte sig inte nämnda barn! :p

Risken för svält finns men å andra sidan kan de äta som att det inte finns någon morgondag när stjärnorna står rätt och maten får godkänt :p. Kan ju muntra upp alla med matglada barn med att femåringen (som är den som vägrar absolut mest mat, men tycker om mackor ;)) älskade typ allt han fick att stoppa i munnen under början av sin matkarriär :angel:;)
 
Hon somnar efter mycket om och men. Hon vrålar nåt fruktansvärt och ingenting jag gör hjälper, det är nytt för mig, har inte a eller b funkat så har c gjort det. Nu funkar inte ens ö. Jo, visst ska hon vara i ett utvecklingssprång - då är det kanske det som ställer till det.
Har du haft det såhär hela tiden så förstår jag verkligen att du har haft det tufft! :heart
Jag ska väl inte överdriva men visst är det standard är det ska gråtas och i vissa fall vrålad ganska ordentligt innan han somnar. Det är liksom bara så, och här oftast ett tecken på att han är nära att somna. Inser ju att inte alla bebisar beter sig så när jag umgås med tex föräldragruppen, men vi har vant oss nu. Jag hoppas dock verkligen att er lilla kommer ur utvecklingssprånget snart och sen börjar sova bättre igen! :heart
 
@soom Just det där med sömnen hade jag också helt tagit fel på med första barnet. Nu hade vi inte problem med nattningarna utan det var många uppvak extremtidiga morgnar.
Har nog inga knep liggandes som du inte redan testat på. Min enda erfarenhet som jag kan skicka vidare är att försöka hålla en och samma rutin i alla fall ett par veckor så att ni alla hinner landa i det som ni testar. Ibland kan igenkänningsfaktorn väga väldigt tungt.

Jag fick hem en ringsjal igår som jag skaffade just för att hjälpa till med sövningarna nu när vi snart ska bytas av och den har redan hunnit göra jobbet utmärkt 3 gånger:D:heart
 
Själv är jag så otroligt glad över att vi köpte en bärsele, den räddar verkligen våra dagar här. De flesta bebisar i vår omgivning har slutat sova i sele nu när de är lite större men här, peppar peppar, funkar det fortfarande oslagbart!
Du är inte sugen på att testa fler typer av bärdon?:)
 
Själv är jag så otroligt glad över att vi köpte en bärsele, den räddar verkligen våra dagar här. De flesta bebisar i vår omgivning har slutat sova i sele nu när de är lite större men här, peppar peppar, funkar det fortfarande oslagbart!

Skriver under på att bärsele är bäst! På god andraplats här hemma just nu är våra högtalare som styrs från mobil/iPad - inte för lilla A direkt då, men indirekt genom att äldsta kan ligga och läsa+lyssna på musik och mellan kan lyssna på ljudbok när lilla A sover :D.
 
Du är välkommen ;) -särskilt om du lovar att du hade ätit av potatisgratängen också för så långt sträckte sig inte nämnda barn! :p

Risken för svält finns men å andra sidan kan de äta som att det inte finns någon morgondag när stjärnorna står rätt och maten får godkänt :p. Kan ju muntra upp alla med matglada barn med att femåringen (som är den som vägrar absolut mest mat, men tycker om mackor ;)) älskade typ allt han fick att stoppa i munnen under början av sin matkarriär :angel:;)
Åh, vänta du bara! När det känns görbart väntar en resa till dina trakter med båda barnen för att hälsa på en kär vän från förr så då känns det ju bra med en barnvänlig plan b;):p
Jag började faktiskt inte äta potatisgratäng förrän efter 20:o det var en sån där rätt som jag inte förstod poängen med! Men nu är det ju jättegott?!

Det märks på stora barnet att det blir mer ocj mer petigt med maten men det är fortfarande en stor variation på det som är acceptabelt. Så jag håller tummarna för att det håller i sig! Men det är mycket humörstyrt, som med mig själv;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 554
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 592
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 850
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 596
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp