Vinterföräldrar 21/22

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha ja, det verkar vara samma här! Tänker dock att det kan bero på att han är fixerad nu och inte har så många alternativ längre när det kommer till rörelse. :laugh:

Hoppas verkligen det inte är blodtrycket som spökar för dig! Jag har också fått regelbunden huvudvärk, men sömnen är sämre än nånsin nu och sömnbrist kommer alltid med huvudvärk för mig så är rätt säker på att det är orsaken. Med min senaste mätning på 105/65 är jag inte jätteorolig för högt blodtryck. :D
Nej det var ju verkligen inget blodtryck att oroa sig för! 🙏

Min var fortfarande rörlig vid senaste koll 😬 Men får se i morrn.

Vi var på vårt andra tillväxtultraljud idag och ungen fick återigen en OK-stämpel i baken. Ligger under snittet i vikt, men följer sin kurva. Han har fått ner huvudet rätt långt ner så troligen är det väl det som gjort att mitt SF-mått stannat av.

Annars var han allmänt osamarbetsvillig under ultraljudet och ville mest bara stöka runt. Jag har inte märkt av något om att det skulle bli lugnare i magen pga platsbrist nu mot slutet, det känns som att han bara tar i mer istället :meh:

Vi var på vårt andra tillväxtultraljud idag och ungen fick återigen en OK-stämpel i baken. Ligger under snittet i vikt, men följer sin kurva. Han har fått ner huvudet rätt långt ner så troligen är det väl det som gjort att mitt SF-mått stannat av.

Annars var han allmänt osamarbetsvillig under ultraljudet och ville mest bara stöka runt. Jag har inte märkt av något om att det skulle bli lugnare i magen pga platsbrist nu mot slutet, det känns som att han bara tar i mer istället :meh:
Ska det bli lugnare av platsbristen, menar du? Den infon har min också missat i så fall. :laugh:

Ska det bli lugnare av platsbristen, menar du? Den infon har min också missat i så fall. :laugh:
Jag tyckte jag läste det häromveckan på typ 1177 att rörelserna skulle bli lugnare/mindre spark och mer buff när det blev trångt på slutet. Men ja, som du säger, det kräver ju att ungen är informationsmottaglig :p

Jag tyckte jag läste det häromveckan på typ 1177 att rörelserna skulle bli lugnare/mindre spark och mer buff när det blev trångt på slutet. Men ja, som du säger, det kräver ju att ungen är informationsmottaglig :p
Aha, det har inte jag tolkat som lugnare, men att det blir mer hårda tryck och färre ”karatesparkar”, vilket jag absolut har upplevt. Här är det snarare diverse kroppsdelar som känns som att de försöker trycka sig igenom magen, medan de där sparkarna med ”fart” har blivit färre. Men lugnare? Nä, snarare tvärtom, nu är det ju som att jag känner varenda rörelse ungen gör. :p

Skönt att tillväxten är som den ska 👌

BM-besök idag, 38+4. Jag har haft huvudvärk hela helgen och blev därför inte förvånad när blodtrycket hade krupit uppåt idag... Ny koll om en vecka med sträng uppmaning att söka förlossningen tidigare om jag mår dåligt på nåt vis.

Så nu blir det till att vila, vila, vila. Vilket passar mig alldeles utmärkt! Får se hur vi sysselsätter barnen bara 😂 Men min man är hemma så han får väl roa dem. Allt är i är i princip klart inför julen så vi kan verkligen fokusera på att umgås och mysa så hoppas jag att bebisen väljer att komma snart. Man tycker att kroppen kunde fatta att om den nu börjar må dåligt av att vara gravid så kan den ju föda då 🤨 Bebisen är ju ändå klar! Sist blev jag igångsatt pga bl.a högt blodtryck så jag skulle så gärna se att det sätter igång av sig själv innan jag hamnar där.

BM-besök idag, 38+4. Jag har haft huvudvärk hela helgen och blev därför inte förvånad när blodtrycket hade krupit uppåt idag... Ny koll om en vecka med sträng uppmaning att söka förlossningen tidigare om jag mår dåligt på nåt vis.

Så nu blir det till att vila, vila, vila. Vilket passar mig alldeles utmärkt! Får se hur vi sysselsätter barnen bara 😂 Men min man är hemma så han får väl roa dem. Allt är i är i princip klart inför julen så vi kan verkligen fokusera på att umgås och mysa så hoppas jag att bebisen väljer att komma snart. Man tycker att kroppen kunde fatta att om den nu börjar må dåligt av att vara gravid så kan den ju föda då 🤨 Bebisen är ju ändå klar! Sist blev jag igångsatt pga bl.a högt blodtryck så jag skulle så gärna se att det sätter igång av sig själv innan jag hamnar där.
Gillar såklart inte huvudvärken och blodtrycket, men bra med den stränga uppmaningen! Håller med om att bebisen borde ha vett att ta sig ut innan du riskerar havandeskapsförgiftning, håller tummarna för det!

Mår fortsatt väldigt bra, v. 33 nu. Har helt klart nån slags väldigt lätt foglossning, känns mest baktill om jag stått för länge men helt klart överkomligt! Sover rätt dåligt tyvärr, vet inte ens varför! Men vaknar hela tiden och sover väldigt lätt efter typ kl. 2-3. :meh:

När "borde" man börja få sammandragningar/förvärkar? Inget jag känner av alls, men över allt läser man att livmodern övar osv. Fattar inte min att den ska öva eller? 😅

En fråga till er om julen; borde man akta sig för firanden öht? Vi ska fira julafton med sambons föräldrar, bror och en faster. Det känns rätt lugnt. Men på juldagen är riktiga firandet med samma gäng plus fasterns två vuxna barn med respektive plus 3 barn i åldrarna 3-6 år typ. Totalt 10 vuxna och 3 barn. Det känns ju mer stökigt men jobbigt och tråkigt att inte vara med alls..hade jag inte varit gravid hade jag ju kört..hur tänker ni?

Mår fortsatt väldigt bra, v. 33 nu. Har helt klart nån slags väldigt lätt foglossning, känns mest baktill om jag stått för länge men helt klart överkomligt! Sover rätt dåligt tyvärr, vet inte ens varför! Men vaknar hela tiden och sover väldigt lätt efter typ kl. 2-3. :meh:

När "borde" man börja få sammandragningar/förvärkar? Inget jag känner av alls, men över allt läser man att livmodern övar osv. Fattar inte min att den ska öva eller? 😅

En fråga till er om julen; borde man akta sig för firanden öht? Vi ska fira julafton med sambons föräldrar, bror och en faster. Det känns rätt lugnt. Men på juldagen är riktiga firandet med samma gäng plus fasterns två vuxna barn med respektive plus 3 barn i åldrarna 3-6 år typ. Totalt 10 vuxna och 3 barn. Det känns ju mer stökigt men jobbigt och tråkigt att inte vara med alls..hade jag inte varit gravid hade jag ju kört..hur tänker ni?
Det här med sammandragningar/förvärkar är väldigt individuellt, vissa känner av massor och andra inget alls. Inget att oroa sig för skulle jag säga.

Svårt det här med firande och risken för smitta 🤔 Jag tänker att var och en måste ta ställning till det, men det känns jättesvårt. Jag har varit ganska cool hittills men nu när det verkligen är dags för förlossning när som helst känns det mer osäkert. Jag är nog minst orolig för egen del, även om jag såklart inte vill bli sjuk. Men om min man blir sjuk kanske han inte kan vara med på förlossningen och om barnen blir sjuka blir det svårare med barnvakt... Vi ska fira med min familj vilket blir 10 personer inkl. oss, känns lugnt. Men nu berättade min mamma att även hennes bröder kommer och ev deras barn... Kul på ett vis, vi ses sällan men känner mig ändå lite tveksam 😏

Vi kommer att fira med min pappa, lillasyster med hennes sambo och 2 barn.
Sedan kommer vi träffa sambons föräldrar en dag i mellandagarna.
Vi avstår att träffa sambons 3 syskon m respektive och 6 syskonbarn som är i högstadie/gymnasie ålder i år.
Jag är mest bekymrad över att sambon skulle få Covid, för då får han inte följa med och jag har ingen annan jag skulle kunna tänka mig ha med på förlossningen :cautious:

Som superstar skriver så ”borde” man inte nånting. Vissa känner mycket, tidigt, andra inget alls. :)

Jag tycker julfirandet känns rätt jobbigt, trots nästan en månad innan bf, så ”borde” ju vara lugnt, och vi firar med väldigt ansvarsfulla människor (flera i riskgrupp dessutom, så jag är inte ensam) där alla är vaccinerade förutom två, som är snäppet för unga, men de har hållits isolerade det senaste just för julfirandet. Så ja, det borde ju inte vara någon fara men även jag nojar över att det skulle bli en tidig förlossning och jag blir sjuk så det påverkar orken, eller (ännu värre) sambon blir sjuk så han inte får vara med.

Men tänker att vi får tvätta händerna ofta och låta bli att äta saker med händerna så ska det väl gå bra. Hade känt mig lite lugnare om vi hunnit ta spruta nr 3.

@superstar
Skönt att läsa, tack! Precis, ni är ju så nära nu så det blir ju andra funderingar då förstår jag, tex att partnern skulle bli sjuk. Jag är ju mer orolig för tidig förlossning isf. Skulle vi bli lätt sjuka hinner vi ju bli friska innan BF känns det ju som. Men vi är ju i lite samma läge då, med antal personer och sen ett gäng som tillkommer som vi normalt inte umgås med.. :cautious:

@Cilla89a
Jag har inte heller någon annan jag kan tänka mig..iaf inte inom typ 20 mils avstånd. Men vi har ju som sagt lite längre kvar, så är mer orolig för tidig förlossning om jag skulle bli sjuk.

@Hedinn
Sitter i exakt samma tankar. I mitt gäng finns också tex en 95-åring och en under cancerbehandling tex. Får väl hålla mig i ett hörn och som du säger, tänka till när man tar mat och äter osv..

Det enda jag vet är ett par (gravid)byxor! För att jag läste i en annan tråd om nån som inte hade med ett par extra och fick vattenavgång i byxorna hon hade på sig. Så ett par byxor nedpackade är bra (och gravidanpassade såna, för att magen tydligen inte blir platt direkt efteråt :rofl:).
Det var jag som lyckades med det 😂😅😂
Åkte in för en kontroll, räknade inte med att få igångsättning och bli kvar.

Jag sov också sämre utan anledning för några veckor sen, men det blev bättre igen. Hoppas att samma sak gäller dig!

Och jag har inte känt av några sammandragningar eller förvärkar alls, är i vecka 37 nu. Men gissar att livmodern smygtränar utan att jag märkt det :p

För mig blir det jul med partners familj, totalt ca tio pers varav två barn. Jag säger som några av de andra, att för egen del är jag inte oroad över smitta men jag vill inte ha en sjuk partner nu. Dock har han än så länge under våra dryga fem år ihop aldrig varit ens förkyld så jag får hoppas på att han fortsätter klara sig. Skulle någon vara förkyld så tror jag att jag stannar hemma, så kan de andra fira ihop utan mig.

Jag sov också sämre utan anledning för några veckor sen, men det blev bättre igen. Hoppas att samma sak gäller dig!

Och jag har inte känt av några sammandragningar eller förvärkar alls, är i vecka 37 nu. Men gissar att livmodern smygtränar utan att jag märkt det :p

För mig blir det jul med partners familj, totalt ca tio pers varav två barn. Jag säger som några av de andra, att för egen del är jag inte oroad över smitta men jag vill inte ha en sjuk partner nu. Dock har han än så länge under våra dryga fem år ihop aldrig varit ens förkyld så jag får hoppas på att han fortsätter klara sig. Skulle någon vara förkyld så tror jag att jag stannar hemma, så kan de andra fira ihop utan mig.
Åh tack, det hoppas jag med! Det känns riktigt jobbigt om det skulle vara såhär det ska vara nu liksom..

Skönt att läsa, hoppas min smygtränar också. ☺️

Ja ni som har så kort tid kvar förstår jag känner så! Jag är ju mer rädd för tidig förlossning.. och som sagt, hoppas verkligen att ingen med minsta symtom kommer..

God morgon och god jul!! 🎄❄

Häftigt att vakna till en julafton med 1 dm snö och 12 minusgrader ❤ Och att få gå in i v 40 😍 Helt sjukt!

Jag är så redo, bebis får gärna bli en julbebis om den vill 😄 Men det dröjer nog ännu. Hoppas ni alla får en fin jul.

God morgon och god jul!! 🎄❄

Häftigt att vakna till en julafton med 1 dm snö och 12 minusgrader ❤ Och att få gå in i v 40 😍 Helt sjukt!

Jag är så redo, bebis får gärna bli en julbebis om den vill 😄 Men det dröjer nog ännu. Hoppas ni alla får en fin jul.
God jul! 🥰🎄

Ja en helt underbar gnistrande dag med strålande sol!

Så coolt med v. 40, hoppas ni får gosa bebis snart! :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vinterföräldrar 21/22 del 2
  • Vinterföräldrar 17/18 del 6

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur