Vinterföräldrar 21/22

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inatt kom lillasyster på BF+8 :)
Jag började få regelbundna sammandragningar vid 23.30 igår, kom typ var 10:e minut, inte onda, sedan kortades intervallet ner till var 5:e minut men gjorde fortfarande inte direkt ont men ringde ändå förlossningen och då var klockan 01.30, hon sa att vi fick komma in om vi ville. Min pappa som skulle vara barnvakt ville jag inte ringa i onödan så jag valde att avvakta för att se om dem skulle börja göra lite mer ont, och jo en och en annan började göra lite mer ont, så vid 02.40 ringde jag min pappa som kom vid 02.50 och jag och sambon körde in till förlossning med knappt onda värkar och jag bara bad att det inte skulle upphöra och så jag inte hade ringt pappa i onödan. Var framme och inne på rummet vid 03.30, kopplades upp på CTG sen försvann alla iväg och redan efter 10-20 min hade värkarna tilltagit i styrka rejält och jag tyckte det tryckte neråt liksom vid varje värk så jag bad sambon larma.
BM kom in, undersökte och jag var helt öppen och sen blev det ju fart på alla kan man säga :angel: Jag skulle egentligen haft antibiotika intravenöst i några timmar innan hon kom pga GBS:en, men dem hann bara sätta en infart i handen och som jag förstod det så sprutade dem in någon antibiotika lite snabbt.
04.49 var hon ute, dunderklumpen på 3840 g och 53 cm lång, lite skillnad mot storasyster som vägde 2750 g och var 46 cm lång O_o

Ligger på BB nu och verkar som vi kommer behöva stanna 48 h, dels för att jag förlorade ganska mycket blod och sen pga GBS:en så gör dem lite extra kontroller på lillasyster. Men jag tycker att vi mår bra båda två! :)
Grattis! Så skönt att ha henne på utsidan! :heart

Jag började få regelbundna sammandragningar vid 23.30 igår, kom typ var 10:e minut, inte onda, sedan kortades intervallet ner till var 5:e minut men gjorde fortfarande inte direkt ont men ringde ändå förlossningen och då var klockan 01.30, hon sa att vi fick komma in om vi ville. Min pappa som skulle vara barnvakt ville jag inte ringa i onödan så jag valde att avvakta för att se om dem skulle börja göra lite mer ont, och jo en och en annan började göra lite mer ont, så vid 02.40 ringde jag min pappa som kom vid 02.50 och jag och sambon körde in till förlossning med knappt onda värkar och jag bara bad att det inte skulle upphöra och så jag inte hade ringt pappa i onödan. Var framme och inne på rummet vid 03.30, kopplades upp på CTG sen försvann alla iväg och redan efter 10-20 min hade värkarna tilltagit i styrka rejält och jag tyckte det tryckte neråt liksom vid varje värk så jag bad sambon larma.
BM kom in, undersökte och jag var helt öppen och sen blev det ju fart på alla kan man säga :angel: Jag skulle egentligen haft antibiotika intravenöst i några timmar innan hon kom pga GBS:en, men dem hann bara sätta en infart i handen och som jag förstod det så sprutade dem in någon antibiotika lite snabbt.
04.49 var hon ute, dunderklumpen på 3840 g och 53 cm lång, lite skillnad mot storasyster som vägde 2750 g och var 46 cm lång O_o

Ligger på BB nu och verkar som vi kommer behöva stanna 48 h, dels för att jag förlorade ganska mycket blod och sen pga GBS:en så gör dem lite extra kontroller på lillasyster. Men jag tycker att vi mår bra båda två! :)

Så härligt att höra, grattis! :heart Skönt att ni båda mår bra!

Åh snabba puckar där! :o stort grattis! :love::heart

Hur lång tid innan BF hade ni vågat befinna er 1,5 h från sjukhuset? Funderar på att ta en vecka i stugan för att få till lite miljöombyte men vet inte hur nära inpå jag vågar vara där. Min ömma moder fick för sig att åka upp och plantera blommor 3 dagar innan BF och kan säga att det innefattar en väldigt intressant historia om att hitta en telefonkiosk, gasa hemåt med gammal bil som lägger av vid Roslagstull, promenad in till Vasastan, tunnelbana till Skanstull och sen buss till SÖS. Med värkar hela vägen :angel: Undviker gärna ett likadant scenario och ni i tråden har ju haft ganska snabba förlossningar hittills :D

Men grattis!! ❤ Så fantastiskt att hon är här nu och att det gick så bra, som du har oroat dig! Ta hand om er nu 🙏

7 dagar kvar nu och går in i v.40 imorgon. Bäst sammanfattning av tillståndet just nu är: smärta. Revben, ländrygg, förvärkar… Ett sjujäkla tryck nedåt (känns som att han sjunker längre ned för varje dag och blockerar både urinrör och tarmar så även toalettbesöken har börjat bli smärtsamma 🙃). Gör ont att sitta, gör ont att ligga ned, gör ont att stå och gå.
Glad att det kommit först nu dock och att kroppen ändå är ”smidig” och bra i övrigt - hade antagligen kunnat vara väldigt mycket värre. Men hade varit trevligt att kunna ändra ställning utan att grimasera av smärta. Och saknar att kunna ta långpromenader i skogen med hundarna (eller så bara en promenad i normal fart i lite terräng…).

7 dagar kvar nu och går in i v.40 imorgon. Bäst sammanfattning av tillståndet just nu är: smärta. Revben, ländrygg, förvärkar… Ett sjujäkla tryck nedåt (känns som att han sjunker längre ned för varje dag och blockerar både urinrör och tarmar så även toalettbesöken har börjat bli smärtsamma 🙃). Gör ont att sitta, gör ont att ligga ned, gör ont att stå och gå.
Glad att det kommit först nu dock och att kroppen ändå är ”smidig” och bra i övrigt - hade antagligen kunnat vara väldigt mycket värre. Men hade varit trevligt att kunna ändra ställning utan att grimasera av smärta. Och saknar att kunna ta långpromenader i skogen med hundarna (eller så bara en promenad i normal fart i lite terräng…).

Men gud vad nära det är nu! 😁😁

Fortsätter mitt gnäll här då. Trodde nästan att nåt var på gång tidigare idag, då jag tog en liten sväng i skogen med hundarna och hade i princip konstant ”mensvärk” under den tiden. Fortsatte när jag kom in igen ihop med tryck nedåt och känslan av att behöva tömma tarmen, för att uttrycka det fint. ;) Efter en stund frågade sambon om det var läge att ta tid, jag sa ja och la mig ned och slappnade av helt - varpå allt såklart lugnade ned sig. :laugh: Längre och längre intervall mellan värkarna ju längre jag låg och slappnade av. Så ja, var förvärkar även nu, som dock verkar ha ökat i smärtstyrka. Det jobbiga nu är att det är bara när jag ligger och slappnar av som jag ”slipper” dem, så fort jag är uppe och står eller går så har jag värkar konstant.

Känns ju halvkul, för även om tempot är lågt numer är jag ju inte så sugen på att enbart ligga på soffan i en vecka?! :cautious:

December
30 - human, första barnet, 32 år, Sörmland, pojke, 2745 g, 49 cm

Januari
3 - superstar, tredje barnet, 35 år, Uppsala, flicka, 3796 g, 52 cm
6 - Cilla89a, andra barnet, 32 år, Skåne
22 - Hedinn, första barnet, 32 år, Dalarna

Februari
9 - Voeux, första barnet, 33 år, Stockholm
9 - Skuggviol, andra barnet, 32 år, Västra Götaland
13 - PathOfClovers, första barnet, 35 år, Östergötland
28 - underensten, andra barnet, 32 år, Västra Götaland

Allt tuffar på med lillasyster, som nu dessutom fått ett namn 🙏 Hon känns så otroligt enkel att läsa av och göra nöjd, men det slog mig att det ju kan bero på att hon är tredje barnet också. Nåt ska man väl ha lärt sig under åren 😜

Amningen flyter på hur smidigt som helst, vi ser på henne om hon behöver bajsa och fångar mycket av bajset på potta (har kört babypottning med de andra barnen också) och får nu sova rätt ok också. Jag är otroligt tacksam för allt detta då livet i övrigt är rätt kämpigt. Min älskade farmor är svårt sjuk och vi åkte häromdagen 25 mil för att få vara med henne ett par dagar. Kort varsel, ingen planering, bara packade in alla tre barnen och åkte. Så det har varit ett par röriga dygn på ny plats och helt utan rutiner men det har gått långt över förväntan. Vi kom hem igen sent igår kväll, trötta men med fina minnen ❤ Glad att vi kom iväg så farmor hann träffa sitt nyaste barnbarnsbarn.

En annan sak som är mindre kul och kanske också kan skyllas på tredje barnet 😏 är att min kropp känns SÅ SLITEN. Visst att jag födde barn för mindre än 2 veckor sen, men förlossningen kändes ändå smidig och "lätt" men jag är fortfarande ett vrak. Minns inte att det varit såhär de andra gångerna. Mycket smärta i bäckenbotten, fick ingen bristning utan det känns mer som allmänt trötta och spända muskler. Dålig ork och kondition, knappt kommit igång med promenader ännu. Men man får väl ta det i små, små steg så kommer det bli bättre...

Hoppas det är på riktigt ✊❤️

Klart det är på gång! Heja ❤
Det är på gång! Varit in på kontroll då värkarna blev väldigt mycket tätare (och rejält smärtsamma). Inte riktigt där än dock och värkfrekvensen sjönk något väl på förlossningen så vi har installerat oss på patienthotellet och hoppas på att kunna få lite sömn innan det drar igång på riktigt.

Får betydligt tätare värkar så fort jag rört minsta lilla på mig, så det är lite svårt att ha koll på hur täta de är när jag inte riktigt kan ligga ned och slappna av. 😅

Har tidigare mest haft ”främre” värkar, nu sitter majoriteten i korsryggen och SATAN vad mycket tuffare de är att hantera. Börjar ångra att jag inte tackade ja till erbjudandet om smärtstillande…

Det är på gång! Varit in på kontroll då värkarna blev väldigt mycket tätare (och rejält smärtsamma). Inte riktigt där än dock och värkfrekvensen sjönk något väl på förlossningen så vi har installerat oss på patienthotellet och hoppas på att kunna få lite sömn innan det drar igång på riktigt.

Får betydligt tätare värkar så fort jag rört minsta lilla på mig, så det är lite svårt att ha koll på hur täta de är när jag inte riktigt kan ligga ned och slappna av. 😅

Har tidigare mest haft ”främre” värkar, nu sitter majoriteten i korsryggen och SATAN vad mycket tuffare de är att hantera. Börjar ångra att jag inte tackade ja till erbjudandet om smärtstillande…
Vad spännande, heja! 🤗

Ska vi dra igång en ulvlek för att fördriva tiden? :p

Nä då, skämt åsido. Heja dig och bebis!

Åh vad spännande! Nu är du på upploppet, heja dig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vinterföräldrar 21/22 del 2
  • Vinterföräldrar 17/18 del 6

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat