Vinterridstövlar???

bettysmatte

Trådstartare
Har sett lite olika sorters vinterridstövlar med varmt foder och som är vattentäta. Verkar väldigt mysigt att rida i på vintern när man lätt fryser om både fötter och ben. Vad finns det för märken till rimliga priser? Vad rekommenderar ni?

Sv: Vinterridstövlar???

dom enda som är riktigt fina heter grenoble och kommer fårn recitiligne. :d bruna med fårskinnsfoder. lågpriskedjorna har liknande men dom är inte så vackra... men tror jag såg några på hööks som verkade rätt okej! dom liknar dessa:
http://cgi.ebay.co.uk/Long-Riding-B...39:1|66:2|65:12|240:1318&_trksid=p3286.c0.m14

sen finns ju alla som är i nylon, finns lite här och var. jag har några från mountain horse men använder dom aldrig när jag rider. dom sliter sönder båda päls o sadel. :crazy:

jag rider bara i mina vanliga stövlar, fryser gör jag oavsett så spelar typ ingen roll...^^

Senast ändrad:

okays nu är inte Höga Kusten-stövlarna (graninge?) varmt fodrade, men täta är de och bara att köpa en storlek där man får plats med varma raggsockor :love: jag kan inte leva utan mina på vintern!
och de kostar inte så fasligt mycket.

Jag använder också Graninge med en sula av riktigt fårskinn i botten och ullsockar på fötterna, funkar kanon. Vill man kan man även använda stigbyglar i plast/trä, för de blir inte lika kalla som de i stål eller mässing :)

smart med plaststigbyglar :bow:
(*tänker efter..* vänta nu - det har ju jag nånstanns :idea: :bump:)

behöver man mycket större stövlar för att få ner en varm mysig sula också?

smart med plaststigbyglar :bow:
(*tänker efter..* vänta nu - det har ju jag nånstanns :idea: :bump:)

behöver man mycket större stövlar för att få ner en varm mysig sula också?

Vad gäller Graninge är de ganska stora i storlekarna, så jag har min normala storlek på dem och får plats med en fårskinnsula utan bekymmer :)

Cavallo har en jättefin stövel fodrad med fårskinn! Den är nätt och inte alls så ful som vinterridstövlar brukar vara, ser ut som en vanlig ridstövel med snörning =) Jättesköna också.

Kostade stax under 2000 när jag såg dem.

Red förr i Graninge. Nu är jag så kräsen så det går inte längre, slängde sista paret trots att de fungerade bra att rida i "slitagemässigt" :o

Rider i mina vanliga MH dojor men med en extra varm socka utan på den vanliga sockan (ja, de är jättestora numera :p). Använder de skorna året runt, Im stuck :p

I andra stallet (bortastallet där jag oftast rider mer än en häst och där det är kallare, lerigare hagar osv) kan jag möjligtvis ha ett par gamla känger med dubbla sockar i nödfall.

Jag fryser året runt men i stall/på hästryggen får jag lätt upp värmen, värre är det att cykla i massa minus o snålblåst mellan ängarna i bara ridbyxor - jag klarar ju såklart inte av att ha dubbla par byxor heller :angel:

*lite knapplån*
Oh, att konstmaterial sliter på päls o sadel har jag inte haft en tanke på!
Var precis på väg att köpa ett par Muckboots. Men då ska man inte rida i dem, alltså...?
Annars ska de vara både varma, lätta o sköna o billiga!, av vad jag hört. *dilemma*

Sant. Har vanligtvis ngra par tygshortchaps att slita på hemmavid men vid fällning måste de på vissa hästar bytas ut mot antingen stövlar eller välsletna mockachaps för att inte ge fula skav under sadeln av skänkel - oavsett skänkelanvändning.

Min sadel är en wintec så på den sliter ju inget och lädersadlarna är välanvända nog att inget påverkar dem längre.

Jag är väldigt frusen av mig och har provat de flesta vintervarianterna. I år tänkte jag "outside the box", då jag inte upplevt de häststövlar jag testat som helt 100 i värme och slitstyrka, och provade något nytt. Jag köpte dessa från Jula: (citerat från hemsidan)

"Vattentäta vinterstövlar
För riktigt kalla dagar!

Sula i termoplastiskt material med bra grepp. Tål kyla ner till -30° C. För optimalt skydd mot kyla har stöveln urtagbart foder av 50% ull och 50% polypropylen som håller sig varmt och torrt. Innersula i tre lager, mjukt överst, hårt lager för stabilitet och ett lager i aluminium för isolering. Utsida av teflonbehandlad polyester som ej släpper igenom väta"

De kostar 399 spänn, är inte fulare än vinterridstövlar som kostar det tredubbla och har hittills känts härligt varma och funkat bra att rida i. Håller de för ett varv i tvättmaskinen är jag helt såld:p

Häststövlar! Skulle ju vara det perfekta.
Man skulle aldrig mer behöva spola av två par leriga ben. Vilken dröm... :rofl:

Hur är de att rida i? De ser lite klumpiga ut, fast inte värre än ett par Pfiff termoridstövlar som jag såg på nätet någonstans... Nederdelen ser precis ut som de rid/stallskor som jag är inne på mitt andra par av (köpt på Börjes).

Är det någon som har Mountain Horse Rimfrost Rider? Vad tycker ni i såfall om dem? Är de värda sitt pris? Tänkte försöka leta begagnat, men undrar hur de är i storlekarna?

Kl

Såg ett par stövlar förut som hade extra tjock sula vilket gjorde att man inte frös lika lätt om foten samt att man kunde slänga in stövlarna i tvättmaskinen om de blev mycket leriga, bara att tvätta och de tål det :idea: Tycker det lät väldigt smart, särskilt nu när det är så otroligt lerigt ute i hagarna... Finns även i skomodell :idea:

Salinero och noffepoffe: hmm pållan är halt nu, kanske kan bero på att jag köpte en storlek för liten på stövlarna åt henne? Ska höra med Julas kundtjänst och se om de kan rekommendera något, veterinären vågar jag ju inte anlita, min häst äter ju havre, inte vete:angel:

Som ni säkert förstår era elakingar så syftade jag på att stövlarna jag provat tidigare varit till för "hästfolk som håller på med hästar" (inte kentaurer alltså) och att dessa inte är det.;)

För att återgå till frågan tycker jag att de funkar super att rida i. Bra grepp och inte för breda för stigbygeln. Jag hade ett par Rimfrost Paddock från Mountain Horse förra vintern, och dem upplevde jag som klumpigare än dessa. Dessutom löstes klistret mellan sko och sula upp sig när jag tvättade dem (i maskin.) Vet inte om slaskblask räcker för att sulan ska släppa, men vore det så är ju kvalitén ingen höjdare.

Men äh! klart vi fattade. Det är ju bara så att vi med humor är mycket trevligare än alla andra! Det går ju liksom att skämta om det mesta.
Attans, blev han halt? jag som just tänkte köpa ett par häststövlar, är så trött på alla tappskor.
Borde man ringa till jula och måttbeställa ett par kanske?
Hur länge höll dina innan hästen blev halt? Man kan ju liksom sluta använda dem en dag före :angel:

Åh, kanske nåt att satsa på! Svinkallt att rida runt i jodhpurbyxor och skor hela vintern ju..

Vet inte hur Rimfrost Rider är men har Rimfrost Paddock (skorna).Jättevarma och sköna:)

tycker du?? varma är dom men sköna?? väger två ton och skaver överallt, ungefär som att trampa omkring i järnstövlar... usch jag hatar mina :devil:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: hamilton1
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
375
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skrotvärde bil
  • Att lämna i smyg
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur