vintertäcke inne?

hatar bucas.
som jag sagt innan.
dåliga knäppe och inga bokvek!!! :mad:
 
Jag skulle nog ändå välja funktion före det estetiska :smirk:

Jag rekommenderar att du tar dig till några butiker och tittar på täcken, det är inget jag skulle köpa via postorder, speciellt inte om det handlar om ett dygnet-runt täcke.
 
Har til mitt vbl sto som ikke er klippet men som setter lite pels et TM( thermo master) Artic som døgnet rundt täcke. Hu har hatt dette 2 vintre nå og det er like fint som nytt. Ligner litt på det lilla horse power synes jeg, bare at fargen er beige med grønn kant på mitt.

ser at folk er skeptiske til hööks her :smirk: men jeg er ikke det jeg. tar i mot alt med åpne armer :banana:

Men til vinteren skal mitt sto slippe 24/7 dekken, for jeg skal ha hestene hjemme (ENDELIG) og kan bytte dekken så mye jeg vil :)
 
Sveatäcket har jättebra kvalitet. Jag köpte ett på www.kullagulla.com , Horsesaver med halvhals och bogveck, halva priset där. Verkar jättebra. Hade vintertäcke både ute och inne förra vintern också eftersom ägarna inte byter täcke på morgonen.
 
Nu är jag en KINKIG matte, så jag skulle inte gå med på att ha samma täcke dygnet runt. Men jag kan svara på frågan iaf..

Man kan ha utetäcken inne ja, om de andas.

Jag har kallstall (samma temp ute som inne på vintern). Jag byter iofs alltid täcken inne/ute, men ibland om det varit sol och ganska trevligt på dagen, men tänker bli otrevligt kallt på natten så åker det tjoooocka (ett HS från tiden INNAN det såldes till Piab) lyxutetäcket på (tjockt som två duntäcken). Det andas och är vaaarmt. Inga problem att ha det inne eftersom det andas.

Men det finns många som har samma täcke dygnet runt, och sålänge man tar av täcket varje dag en stund så pälsen får lufta, och har ett som andas så är det inga problem. men jag gillar det inte..

Och så ett par ord om andastäcken..

1. Blöt snö eller isskorpa på täcket förstör andasfunktionen

2. Flera lager täcken försämrar kraftigt andasfunktionen.

Jag har helklippt, frusen arab på vintern. Vad för täcke/n beror helt på temperatur, nederbörd och vint. Minus 25 grader är mindre besvärligt för hästen än nollgradigt, vind och nederbörd..

Har en uppsjö täcken, både som andas och inte andas, med bogveck och utan osv.
 
Du det var verkligen bra priser där, har mailat dit och
kollat om det finns kvar av Horse Saver Täckena...
hoppas.... :D
 
Jag byter oxå täcken, vill att hästen ska få andas lite :).

Alla skriver: "köp inte från Hööks" osv, men vad är det för skillnad på täckena i ett visst märke från Hööks och samma märke någon annanstans? För övrigt gillade jag mitt förra Bucas jättemycket.

Nu är jag däremot lite inne på ett Thermo Master Exclusive. Någon som har någon erfarenhet av detta? Funkar det bra med halstäcket? Och hur är det med det där bogspännet? Det ser nämligen ut att lätt kunna gå sönder, är det ngn som har erfarenhet av detta spänne?

Jag vet, många frågor, hoppas det är okej att jag lånar din tråd lite :o :crazy:.

:bump:
 
Horse Saver Utegångstäcke. Extra kraftigt yttermaterial (1200 D) i rutmönstrad ripstop. Fodrat med 360 g polyesterfyllning. Insidan är i bomull/polyester med nylonfoder i bogen samt längs nederkanten. Vattentätt med andasfunktion och utan ryggsöm. Kraftiga spännen vid bogen med snabbfäste som ger två olika möjligheter vid inspänningen. Rejäla ringar för bensnörena med pistolhake.

vad tycker ni om det?
verkar det bra? hittade det på kullagulla.
 
jag tar av täcket så min hästs pälsen får lufta.
så klart. :)
 
nej det vill jag inte.
jag ska ha med lite hals.
ditt verkar lite för kallt. :crazy:
 
Nej, du behöver inte alls bli tvungen att KLIPPA din häst!
Prata med din veterinär om att få spruta Ultrasan!!Det är mkt, mkt enkelt man sprutar in det på hästen om den ska man ha från träningar-hårda träningar och tävlingar.
Dessutom ser inte hästen speciellt snygg ut om den är klippt.
Att man sprutar in ultrasan dvs fäller pälsen på ett par dagar,bara och då ser hästen ut som om den har sommarpäls. Väldigt fin!
Jag har haft ultrasan sprutan på min travmärr när jag hade den i träning. Men inte nu längre, fast hon är fortfarande tunnpälsad. Det kan hålla längre.
Prata med din veterinär, jag lovar dej att det är jätteenkelt och bekvämt än om man står och klipper en häst kanske man misslyckas med att klippa lite fel....
Ta sprutan Ultrasan, vet jag!
Mvh Carolrita. ;)
 
Håller verkligen med dig angående Horse Ware Rhino-täckena!! Har själv ett regntäcke Rhino och den har väl min märr haft mer än ett år, hon har rullat rejält i hagen och var som en toka ändå har täcket hållit sig mkt bra!
Men nu ska jag nog ta och prova ett regntäcke med fleecefoder från Hööks det blåa med bogvecket...Ska nog testa och se om det håller...Vill ju ha ett täcke där hästen inte behöver svettas på milda vinterdagar..... :)
 
Det vinteräcket min märr har är köpt från Börjes Tingsryd, det mörkblå/grön-rutiga...Det håller jättebra,tycker jag. Det är nog det enda täcket hos Börjes som jag gillar bäst.
Sedan hade min andra märr haft ett annat likadant, fast utan bogvecket och det har hållit i tre år utan att gå sönder fast hon är lite mer att rulla i hagen....
Mvh Carolrita. ;)
 
Naturligtvis är det ingen skillnad på ett Bucas täcke köpt på Hööks el. någon annanstans :smirk:.

Det som menas är att Hööks täcken, deras EGNA märken, stundtals brister i kvalitét. Till dessa märken räknas bla. Thermomaster som enligt mig är av kass kvalitét för det priset.
 
ok. kan jag ha det på en klippt häst?
utan ett fleece täcke under?
här nere blir max -10-15c kallt.
har faktiskt kollat på det innan :)
 
Känns lite läskigt att bara kunna spruta in något i hästen och så vips! så ramlar all päls av, samtidigt som det låter mycket smidigare än att hålla på och raka och dona. Jag har själv ett varmblodssto som är av den lite nättare typen men med en pälssättning som heter duga. Hur brukade du täcka din märr då? När brukar det vara dags att ge sprutan och måste hästens kondition vara på en viss nivå? Jag brukar ta ut veterinären kring jul för vaccination mot hästinfluensa och botulism, kanske blir det för mycket? Jag ska nog höra med stallchefen om hon skulle vara intresserad av att testa det här på någon av sina hästar! :)
Oj, va många frågor det blev... *känna sig tjatig*

Ursäkta LillTihra för att jag lånar din tråd, hoppas att det inte gör något... :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
864
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp