vintertäcke inne?

Hur kan Ultrasan verka så bra?
Enligt fass så är det ju bara en massa vitaminer?!

Så om man ger dessa vitaminer borde ju hästen tappa pälsen då??? Varför???


OBS! Följande text är hämtad från Fass!
Ultrasan® vet.

Pharmacia Animal Health AB
injektionsvätska, lösning

Vitaminerna A, D2 och E i jordnötsolja QA11JA00

Aktiva substanser
Ergokalciferol
Retinol
Tokoferol

Deklaration
1 ml innehåller: Retinol. palmitat respond. vitamin A 100 000 IE, ergocalciferol. 50 000 IE, α-tocopherol. acet. 100 mg, aethyl. gallas 0,37 mg, aethanol. 0,53 mg ol. arachid. ad 1 ml.

Egenskaper
Farmakokinetik: Vid intramuskulär injektion erhålles en lokal upplagring av vitaminerna på injektionsstället.

Indikationer
Vid tillstånd av brist på vitaminerna A, D3 och E där tillförsel via fodret är otillräcklig.

Dosering
ULTRASAN VET. injiceras djupt intramuskulärt. Kor: 5–15 ml. Kalvar: 2–5 ml. Suggor och gyltor: 5–10 ml. Slaktsvin 25 - 120 kg: 5 ml. Smågrisar under 25 kg: 1–2 ml. Får och lamm: 1–3 ml. Häst: 5–10 ml. Unghäst: 10 ml. Föl: 5 ml. Hund: 0,5–1 ml.
Behandlingen kan upprepas vid behov.

Interaktioner
Vid samtidig injektion till spädgris av stora doser D-vitamin (över 50 000 IE) och järndextran föreligger risk för kalcifylaxi.

Förvaring
Förvaras vid högst +15°C. Kan förvaras i kylskåp (+2 - +8°C), men vid förvaring under +10°C stelnar oljan. Den blir dock snabbt flytande igen vid rumstemperatur.

Hur kan det fungera? Är det verkligen bra att spruta vitaminer om hästen redan har en bra foderstat?
:crazy:
 
Fast TM är inte Hööks egna märke, det är stort i Storbritannien.
Hööks har inte ens en bråkdel av TM riktiga utbud.

Dock vet jag inte om kvaliten är bra överlag, har ingen egen häst och aldrig testat TM's täcken.
 
Där ser man! Dock är det väl endast Hööks som säljer TM i Sverigen, därför uttrycket 'Hööks egna märke'.

Däremot har TM aldrig varit känt som några märkestäcken, har sett alldeles för många exemplar som varit dåligt sittande, klumpiga och tunga. De flesta har även gått sönder väldigt fort.
Man kan ju önska att kvalitén blivit bättre i och med att de blivit betydligt dyrare de sista åren.
 
ok.
har du bara det täcket?
alltså inget täcke under när det e -10c??
 
Hej

Köper numera endast Horsewares Rambotäcken. De är dyra men jag har heller aldrig haft något som har inte hållit hästen torr oavsett väder. De är dessutom mycket hållbara. Har ett litet hål på det äldsta täcket efter fem års använding i kuperade hagar med många hästar, även unghästar, annars inga skadade täcken. Har inte haft problem med skav trots mycket tunnpälsat fullblod.

Något annat som jag gillar med dessa täcken är att de har snabbspännen och saknar bensnören. Trots detta sitter de jättebra. Kanske inget som är viktigt för dig, men ska man byta täcken på ett helt stall tidiga mornar uppskattar man detta!
 
ved vindstille og -10 har jeg ikke annet dekken under nei. Desverre er det mye vind her så jeg har fått hatt et tynnt boble/thermo (100-150 gr fyll) dekken under ved behov (kanskje 2-3 gang ved temp fra -5 til -10) Men nå er mitt sto veldig frysen av seg, får vondt i ryggen og hun står å spenner seg. Hun har derimot ikke hatt 2 dekken på inne none gang annet enn da det var 30 minus og hun sto i engelsk uisolert box.
 
Ja, jag blev lite förvånad när jag hittade deras täcken i en av mina engelska kataloger. Fult att kalla det Hööks eget märke, när det egentligen inte alls är så.
Prismässigt i den katalogen jag har, ligger dom nog lika som de flesta andra täcken i "normalpris". Fast jag är av åsikten att dyrast är bäst, så jag skulle aldrig köpa ett sånt :o :angel:
 
just nu har jag ett vinter täcke som heter Thyphoon Shires och kommer från kina.
någon som känner igen märket?
det e ett bra täcke för min häst har alltid varit torr och varmt men där e ingen hals.. :(
ni som har klippta hästar har era vintertäcke på hösten? :confused:
 
LillTihra de där täcket du beskrev har andvänder jag på min klippta fjording om det är detta täcke du menar Bild

jag tycker täcket är super bra mot kyla å regn, fjordingen har aldrig frusit eller blivit blöt (bara om det har regnar in i täcket vid bogen) det dåliga är att täcket är lite tungt och hon har fått skav i bogen (iof är hon ganska bred i bogen :crazy: )

annars är det bra spännen, ben remmar och x-gjordar ligger bra på plats, har aldrig varit trasigt å då rullar hon sig nästan varje dag och går med 6 andra hästar i hagen.

jag skulle nog inte andvända det täcket inne även då vi har ett kall stall, för det täcket är tjockt! jätte bra till kalla vinterdagar :)

kjamishar :banana:
 
Om det är milt på vinter kan man ha täcke med fleecefoder under. Synd att man måste klippa sin häst bara för det..Men hästen "mår" inte bra av att va klippt har jag hört.
Men eftersom det är en klippt häst får du ta på den vintertäcket isåfall. Flera täcken på en häst är ONÖDIGT...
Hästen mår inte alls bra av det........ :(
 
Jag har lagt av me träningar. Jag promenadrider mitt sto numera...Men alltså, det var inte jag som sprutade in henne med Ultrasan, utan travtränaren som jag jobbat hos förut. Han sa att man ska göra det antingen februari eller november. Men du får väl prata med veterinären om detta.
Jag tycker själv att detta med Ultrasan är väldigt praktiskt..Så läskigt är det inte alls! ;)
 
Det var travtränaren som sprutade in det på både hans hästar o mitt sto.
Det är faktiskt pälsfällningen ja talar om, plus om man har en häst som ska tränas-tävlas då är det ju det man kan göra.
;)
Själv tycker jag det är bra. Annars får man ta B-vitamin att hälla i fodret för pälsfällningen då.
 
ok funderar iaf om jag inte ska köpa det. :)
det andas ju så det ska väl gå att ha inne?
hon ska ju bara ha det på natten och ute.
när hon kommer in tar jag av det så hon får lufts sen så rider ju jag sen står hon lite utan sen innan jag kör hem så lägger jag på det.
ja en fjording e nog lite breddare om bogen än va min korsningsponny e :smirk:

någon mer som har åsikter om det täcket som jag beskrev innan? :) :bump:
 
Jag kör med samma täcke ute & inne, så slipper ryggen bli kall vid vareviga täckesbyte. Jag kommer köra som så att först ett tunnt ofodrat regntäcke, sedan ett fodrat regntäcke, ett bucas vintertäcke med avtagbar hals och när det är som svinigast så blir det ett Rambo Supreme... vad det nu heter. Och blir det ännu kallare än vad som är drägligt blir det väl ett ylle under Supremet. Jag kan inte säga att mina hästar ska ha det täcket då eller då, det beror ju på dagarna det skiftar och man märker ju ofta själv när det är dags att täcka och ju kallare det blir så byter jag upp mig i tjockare täcken. Funkar finfint :)
 
Där jag har mina hästar byter de täcke på morgonen. Det är verkligen jätteskönt.
På vintern har jag ett tjockt duntäcke på varje häst när de står inne. Men om tempraturen går under ca 7 minusgrader så brukar de få på sig ett ulltäcke under det andra.

Utomhus har de ett tjockt regntätt, fodrat täcke på sig. Men samma där, att blir det kallt så får de ha på sig ett ulltäcke under.

Båda mina hästar är då helklippta.
 
Det går väl bra när det inte är FÖR kallt. Om hästen står med lager på lager i stallet, med samma täcken som när den ska ut så borde dom väl frysa, eftersom då är dom ju vana vid den värmen inomhus och då kanske dom fryser ute?? Ingen aning. En gissning.

Horseware har JÄTTEBRA vinter täcken (alla täcken) så jag skulle satsa op ett sånt :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
866
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp