vintertäcke inne?

jag har vintertäckeinne ja. De byts inga täcken i mitt stall heller så jag täckar på vad som behövs och så får han stå så. När det är jättekallt (för kallt för att rida, mer än 20 minus o blåst mm så kan det bli hur mycket täcken som helst. Typ fleecetäcke o dubbla etermotäcken under vintertäcket med hals. Han är lite frusen av sig... och jag klipper inte i år.
Anpassar täcken efter väder och häst, en del är mer frusna än andra och behöver mer täcken men det märker man snabbt på hästen vad som passar just den.
 
Ok! Jag ska språka lite med min veterinär om det här och hur hon tror att det skulle passa min pålla. Det låter onekligen intressant! ;)
 
usch nej.
nu har jag blivit ännu mer snurrig i huvet :crazy: :(
ni som har klippta hästar(ska klippa):
NÄR klipper ni dom?
HUR klipper ni dom?
VAD för täcke använder ni på hösten?
och på vintern?

skulle vilja veta hur ni gör så jag kan få lite tips om hur jag ska göra. :)
 
Klippning beror ju på hur mycket eller hur tidigt hästen sätter päls. Jag brukar börja i november det tycker jag är lagom, sen behöver jag klipp var 5.e vecka ungefär. Jag gör helklippning, dvs rubbet! Just nu har jag ingen häst, men då tränades det rätt hårt, o pållan älskade att bli av med pälsen.. efter varje klippning struttade hon runt i boxen o såg mallig ut. :cool: Bäst var när polarna ihagen, snuttade på hennes korta hår o man riktigt såg hur hon skröt! :D :)
 
i november?!
då e min häst redan en riktig isbjörn :smirk: :crazy:
o då menar jag RIKTIG.
du klipper väl inte benen o huvet på hästen??
eller klipper man benen? :confused:
 
visserligen inget svar på din fråga men jag måste bara skriva en sak. jag är en av dom som inte har tusentals kronor att lägga på dyra täcken och köper alltid från hööks eller börjes. termo master har jag flera stycken med mkt bra passform och hållbarhet. bara för att det är vettiga priser behöver det inte vara skit.det enda jag kan klaga på kvaliten är börjes ylletäcke som tyvärr gick sönder efter ett fåtal gånger. och visst kan man torka vintertäckena på hästarna om det inte är blött rakt igenom. ett alternativ om man inte har någonstans att hänga upp blöta täcken vintertid, i alla fall om de ska hinna torka tills nästa dag.
 
ok ja jag har inte heller nåt emot börjes o hööks :)
men kan man ha dom inne?
 
I vårt stall har hästarna vintertäckena (utetäckena) även inne på natten. Naturligtvis inte om något är blött eller så.
Det funkar jättebra, även om jag personligen kanske hade velat att stallägaren kunde bytt täcke på min häst iaf :D men se bara till att ha täcken som andas!
Stallet är lite äldre o det står inte så många hästar i det, alltså blir det inte så varmt på vintern.
Annars i många nya större stall med många hästar är det ju som att kliva in i en bastu på morgonen! Och då går det INTE att ha vintertäcke på natten.

Min pålla klipps bara på hals & bog men är rätt känslig. Så regntäcket åker på i sept nån gång, sen klipps hon i ca okt/nov o då åker vintertäcket på. Sen om det är kallare än ca 10-15 minus så har hon ett fleecetäcke under vintertäcket.
På våren sen brukar hon ha fleece+regn i "övergångsperioden" men så fort den varma vårsolen kikar fram åker täckena av iaf mitt på dagen.
 
jag är av samma fråga som ursprungsfrågan,
någon som har erfarenhet av Macpro BW winter??
har ni det i stallet oxå? står att det andas osv osv osv :confused:
 
ok
har idag inhandlat ett event standard regntäcke som andas.
min pålle ska klippas om två veckor o ska bara ha det täcket nu på hösten.(sep-början av okt)
ska jag ha nåt täcke inne på natten då?
sen när det blir kallare o blåsigt ett bomullstäcke eller ett fleecetäcke under o ha det även inne på natten.
sen i vinter har jag inte hittat någon än. :smirk:

i "mitt" stall är det engelska boxar så där e inte så varmt inne.
 
min häst brukar ha samma täcke ine som ute och det har gått bra, jag måste erkäna att jag gillar horse wear täckena ( rambo och rhino) fast dom är ju inte billiga.

jag måste helklippa min pålle för han får isbjörns päls och svettas mycket med den och blir då dygnsur och torkar aldrig, och då fryser han verkligen :)
 
min häst får osså skit mycket vinterpäls men om två veckor e den borta!!! :love:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 002
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
866
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp