Vintervila

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Love_energy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 046
L

Love_energy

Jag ska "ställa av" min häst efter den 3 dec. och undrar hur jag ska trappa ner på foder och träning, tänkte hon skulle stå ca2-3 veckor...

(analys på höensilaget är påväg) Hon går nu på 3 kg havrefri salsa om dagen och fri tillgång till ensilage.

Hon är ett 5årigt fullblodsto som blivit ridtränad i 1 år och några månader, går 90-100 hoppningar.

Ska börja tävla lite smått i Mars månad...

Hur lägger ni upp er träning och vila under vintern?

Sv: Vintervila

Vid så kort vila har jag aldrig dragit ned något foder. Hästen hinner ju knappt anpassa sig till nya foderstaten förräns man är där och ändrar igen.

jaha okey.

tänkte mest för att jag har hört en massa folk har på buke som skrivet att de sett hästar som gått på samma foder fast de har annorlunda/mindre fysiksk träning och att det inte var bra..
jag har hört att man ska inte fodra för kommande dagar utan för den dagen du befinner dej på...

tänkte behålla den fria tillgången till ensilaget men kanske dra ner nåt kilo på krafft fodret..men men..jg vet inte bättre, får se om fler svarar:crazy: ;)

jag har hört att man ska inte fodra för kommande dagar utan för den dagen du befinner dej på...

Om hästen inte går blir hon nog lite hyper på full kraftfodergiva, risken är också att hon lir tjock.
En femåring växer ju dock fortfarande så lite kraftfoder måste hon ju ha. En halvering av kraftfodret tycker jag brukar funka bra, även om det "bara" är 2-3v.

Hon blir nog lite hyper ja,utöver det är hon fullblod, så risken för att hon ska bli fet är ingen risk då hon gärna kan lägga på sig några kilo.
Så de två veckorna hon står helt så kan hon ha halvering av foderstaten?

jag trappar ner inför vilan nu, skrittar varannan dag den här veckan sen ska han vila två till tre veckor, jag har redan nu dragit ner havren till hälften, han kommer bi skogstokig annars, han kan inte stå en dag på full matranson. Han vilade i söndags o jag tänkte inte på att dra ner på fodret, det slutade med en halvsken tur på en vilt bockande häst igår :crazy:
Så ja jag skulle minska ganska rejält, inte bara för att hästen kan bli överpigg utan även med tanke å risken för korsförlamning.

så när du trappar ner så skrittar du bara, ingen lätt träning i nån annan gångart?

Min stod igår och ska ut idag på en tur.

Angående maten så tänkte jag först minska med ett kilo de först 2-3 dagarna och sen ner på hälften..

korsförlamning har jag inte så stor koll på, men det kan de väl få av för mycket krafftfoder utan träning eller, nån annan skrev att jag inte skulle minska nåt alls, då hästen inte hinner ställa om..

är det inte risk för korsförlamning då?

*en annan skrev det*

träningarna slutade förra onsdagen, efter det har jag ridit lite lättare men den här veckan blir det bara skritt, när jag sätter uigång honom gör jag likadant, skritt varannan dag första veckan sen lite trav o galopp andra o tredje är vi igång som vanligt om allt år som det ska. Han har en väldigt bra grundkondis o hinner inte tappa ngt direkt under vilan.
Han äter väldigt mkt kraftfoder o jag skulle aldrig låta honom stå helt på full ranson i flera veckor :crazy: han har ingen hage på 7 km o kuta i heller.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 889
Senast: AbCdE
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet... 2
Svar
35
· Visningar
6 316
Senast: Josofinito
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 640
Senast: ufot
·
Hästvård Vet inte vad jag ska ta mig till... gör ett försök att skriva av mig och se om någon av ER har några tankar kring detta.. Har en häst... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
9 594
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II