VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

OH :D

Men va? vad hände? Varför slutade den svarta hunden med vitt täcke att springa? :p

Kan inte du berätta lite om whippetrace? Jag vet ingenting mer än att det springer några whippar på en rak bana som slutar i en sandgrop :angel:

OH :D

Men va? vad hände? Varför slutade den svarta hunden med vitt täcke att springa? :p

Kan inte du berätta lite om whippetrace? Jag vet ingenting mer än att det springer några whippar på en rak bana som slutar i en sandgrop :angel:

Haha, ja, tror den var ganska orutinerad och inte tillräckligt traständ och därför vek av.. Höll ju nästan på att förstöra Abbes lopp där :devil:

Hmm, kan försöka berätta, allt är ju ganska nytt för mig med (första tävlingen) :p Är mycket riktigt rak bana (137 m) som slutar i en sandgrop. Start sker i startburar som för galopphästar.

På tävling springer först alla hundar två heat (med fyra hundar i varje) som klockas. Tiderna från dessa läggs ihop och ligger till grund för vilken final/semifinal hunden startar. I tävlingar med semifinal placeras de snabbaste hundarna i A1 och A2 semifinal och sen går man vidare neråt tills alla har en semifinal. De två snabbaste går vidare till final (A1 och A2 semi blir A-final). om det är tävling utan semi placeras alla direkt i en final, de snabbaste i A och sen neråt.

Lite klockare på hur det funkar? :D Min förklaring kanske inte är den bästa..

Ah, jag tror att jag blev klokare :D
Tack för förklaringen!
Behövs det licens eller något sådant för att få tävla? vad behövs isåfall för att de ska få licensen?
Finns det hundar som tävlar både whippetrace och tex kapp/LC eller är det bara whippetrace som gäller för de hundar som är med där?

Ja, det behövs licens. När klubbens tränare anser dem tillräckligt trastända och vana vid buren o.s.v. gör de licenslopp i vanliga tävlingar. För att få licensen krävs två fullföljda tävlingar på ett korrekt sätt, varav minst en ska vara på annan plats än hemmaklubbens. Hunden ha tre försök på sig att fixa dessa två lopp.

Det finns absolut hundar som tävlar mer än en "racegren", Abbe har licens, och har tävlat, inom både LC, hundkapp och WR, och många med honom. Jag vet dock inte hur utbrett det är, men flera av Sveriges bästa WR tävlar rundbana med framgång också...

Nu måste jag få skryta lite! :D

Det är utställning uppe i Gällivare idag. Tyvärr är jag inte där...
Men jag pratade nyss med en från "min kennel"..
En av mina små älsklingar som kenneln äger, som jag känt från att hon var.. några månader, har gått och blivit champion! :banana::banana::banana:
Hon blev champion och BIM!
Sedan blev andra älskade hundar från kenneln bästa tik 2a, 3a och 5a :banana:
Även om det inte är mina hundar så känns det otroligt kul, eftersom det är hundar jag känner och älskar och åh vad jag blir sugen på att ställa Waha nu...

Vad roligt! :)

Klart du ska ställa Waha! (Även om jag kanske inte är rätt person att säga det, aldrig varit på en utställning... :p)

*KL*

Vi var också på utställning idag, i Borås. Det var afrikavärme och luften stod helt still. :crazy: En hund blev dålig och fick åka akut till sjukhuset, så varmt var det. Inte kul alls. Så vi bara gjorde vårt och sedan åkte vi hem. Men, min lilla galning hade energi nog att busa i ringen minsann. :devil::love:

Hur som helst så blev vi Bästa hane reserv, så vi kom alltså femma och slog en massa snygga champions och så. :bump: Certet knep en junior, men jag är så nöjd över Cebbes insats. Och vi fick jättefin kritik med, och det är ju ännu skojigare, med ord som superb expression, wonderful detailing in head, excellent topline osv. Han ska bara växa till sig i fronten med. :p

Nu tar vi paus från utställningar ett tag. Tror att jag kanske ställer i sofiero eller nåt i september igen. Men det har ju verkligen gått bättre och bättre. Först kom vi 4a i juniorklass, sen fick vi en tvåa en gång. Sedan har vi fått CKn men gått oplacerade och nu slank vi in på en reservplats. :D

Busa är alltid kul iallafall:
DSC03784.jpg

DSC03769.jpg

Grattis! :love: Han blir verkligen bara finare och finare din pojk!

SLD: Jag har anmält båda mina damer till utställning i juli, men tiden går såå sakta nu när jag börjar få lust att ställa :p

26e juli, så nästan en hel månad kvar...
En månad som jag borde ägna åt viss utställningsträning så att inte Waha börjar ha dragkamp med kopplet när det kanske är 20 andra hundar bara i hennes klass... :crazy: Och så att jag kan få Zala att stå still öht när hon ska vara i stor veteranklass... Jisses.

26e juli, så nästan en hel månad kvar...
En månad som jag borde ägna åt viss utställningsträning så att inte Waha börjar ha dragkamp med kopplet när det kanske är 20 andra hundar bara i hennes klass... :crazy: Och så att jag kan få Zala att stå still öht när hon ska vara i stor veteranklass... Jisses.

Det blir säkert jättebra, snygga är ju dina damer iaf! :) :love:

I slutet på förra veckan var vi med Abbe på Öland på semester, så nu blir det bildbomb! ;)

Packade och klara för att åka
IMG_0672.jpg

Tankningspus
IMG_0674.jpg

Hittar nya kompisar på Solliden
IMG_0685.jpg

Fortsättning...

I Borgholms hamn
IMG_0695.jpg

IMG_0696.jpg

IMG_0701.jpg

På stranden
IMG_0714.jpg

"Badar" (plaskar med tassarna för att matte ber om det...)
IMG_0715.jpg

IMG_0721.jpg

kl

Är (ännu) en av dom som följt den här tråden i tystnad, och undrat om jag nånsin kommer få en egen hund att skriva om. Och lo and behold, nu sitter jag här med en alldeles egen liten whippet!

Min mamma bor granne med en whippet-uppfödare, och när jag var yngre var vi ofta hundvakt till deras whippar. I våras fick hon hem en av sina uppfödningar, vars ägare har det lite tufft och behövde lite avlastning. Eftersom jag är arbetslös och bor hemma hos mamma över sommaren så erbjöd jag att vara extra-matte. Så sedan april har hon bott omväxlande hos mig och hos uppfödaren. Och så plötsligt en dag bestämde sig ägaren för att hon inte har tid och ork för nån hund just nu, så dom frågade om jag kunde tänka mig att behålla henne. Och då kan man ju bara inte säga nej :angel:

Så nu är jag alltså plötsligt hundägare! Mycket märklig känsla. Har liksom gått och drömt om hund sen jag flyttade hemifrån för 6 år sedan, och nu har jag en. Härligt är det!

Snabb pres: heter Maya, kommer från Sundsvall men har bott i Göteborg senaste åren. Har (precis som Klara va?) sökt till veterinärprogrammet i Uppsala till hösten och hoppas(!) på att komma in.
Vovven heter Glimma, och är alltså en whippet-tik på 1 år. Urmysig tjej som redan hunnit charma hela släkten (väldigt bra tycker jag som skriver ner alla som potentiella hundvakter :D) Hon inte gjort så mycket i sitt liv, men det ska vi förhoppningsvis ändra på! Först på listan står LC (första träningen på onsdag! :banana:), men är även sugen på spår och ev lite agility (när vi kommit så långt att hon faktiskt lyssnar på mig i närheten av andra hundar...)

Sötnosen:
DSC_3386%20(Small)beskuren.JPG

DSC_2993%20(Small).JPG

ÅH! Visst är det en märklig (och underbar) känsla att helt plötsligt sitta och vara ägare till en hund man drömt om?
Hon ser helt fantastiskt söt ut! (och jag älskar just den där färgen på whippar :angel:)
Jag hoppas att du kommer in på veterinärprogrammet så att du kan flytta till Uppsala och vara med på vinthundsträffar i Sthlm :D

Ja det är skitskumt! Har liksom svårt att vänja mig, vadå, jag, hundägare? Men det är gött :D

Jag har själv aldrig varit särskilt förtjust i brindle, särskilt inte på whippet, men jag börjar förstå tjusningen nu :angel:

Har redan tänkt på det där med vinthundsträffar och närheten Uppsala-Stockholm, har ju suttit här och läst om era träffar till höger och vänster och varit såå sugen, och nu kan jag vara med själv :banana: så blir det så är jag lätt på!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka