Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)
Jag har pratat med de på kenneln nu (Det är helt fantastiskt att kunna ringa när som helst och prata om vad som helst!) och känner mig lugnad nu. De berättade om hundar de haft som skadat sig som unga, hur det varit och vi pratade lite fram och tillbaka. Trots allt så är Waha på bättringsvägen nu, och hon haltar inte nu, utan markerar bara liiiiite, knappt ens det (hon har varit upp flera gånger och ut en snabbis också efter kvällsmaten).
Blir det värre igen så ska veterinär kontaktas, men nu avvaktar vi bara och låter henne gå i koppel på promenader. När hon sedan ska få springa lös igen så blir det i ridhuset till att börja med och bara korta stunder så att hon inte springer för mycket.
När ni tränar på tunneln, gör den så kort som det bara går och kasta in riktigt goda godisbitar i den. Beröm när hon går in för att ta dem. Börja med att bara låta henne sticka in huvudet, sedan bara en tass osv.
Om du har riktig tur kan du hitta någon halvstor tunnel för barn på någon lekplats, som även du kan gå in i (eller annat trångt utrymme som hon tycker är småläskigt). Då kan du gå först och låta henne följa efter.
Så gjorde jag med Zala förut och det blev enorma framsteg.
Hur gammal är hon nu? Hon är väl runt halvåret? eller lite mer?
Jag ger Wahidah äggula en gång om dagen för att hon blev lite smal, har även ökat fodergivan med 1dl/dag. Det har gett resultat. Sedan har det väl även hjälpt att hon knappt rört sig... Eller iaf har tanken varit att hon inte ska ha gjort det