VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jo men så är det väl med allt svårt få igenom saker.

Men nu tror jag inte att det är nån hund som är så extremt avlad så dom inte klarar av att springa men visst om dom skulle sätta in denna sak så skulle man då inte kunna gå så långt heller.

Men det komma ju fortfarande finnas den utställnings hunden och det tro jag inte man kan göra något åt.

Och sen nu som vissa komma på peka är ju att utställnings salukin inte komma kunna springa riktigt i framtiden pga deras utveckling, Men varför gör man inte så att alla hundar som ska gå i avel MÅSTE ha Lc-licens? Iaf att den måste ha Licensen för att blir champion

Ungefäör som vissa raser måste ha jakt meriter osv..

Då går det ju bevisa så med att hunden kan springa fast den är utställnings varianten.

Den diskussionen finns nog i många vinthundars rasklubbar, iaf whippet och inte minst saluki tror jag för dom verkar mest intresserade av lc-meriter. Iaf de salukimänniskor jag är bekant med!

Edit: alltså mest intresserad av dessa meriter jämfört med annat vinthundsfolk

Ja men varför skulle hunden nu må dålig av att ha mer vinlar en normalt? det hindrar ju inte den från att springa ändå, sen kanske att det inte kan hålla på springa på jakt en hel sak är ju inte säkert, men det gör ju inte heller hundarna nu för tiden.

Skulle du skaffa en Älghund eller en Drever med samma inställning?
Salukin ÄR en jakthund, och skall avlas som det.

Och sen nu som vissa komma på peka är ju att utställnings salukin inte komma kunna springa riktigt i framtiden pga deras utveckling, Men varför gör man inte så att alla hundar som ska gå i avel MÅSTE ha Lc-licens? Iaf att den måste ha Licensen för att blir champion

Ungefäör som vissa raser måste ha jakt meriter osv..

Då går det ju bevisa så med att hunden kan springa fast den är utställnings varianten.

Jag skulle välkomna ett sådant bruksprov.

Skulle du skaffa en Älghund eller en Drever med samma inställning?
Salukin ÄR en jakthund, och skall avlas som det.

Ja om jag nu skulle vilja ha en drever skulle jag skita fullstädigt i om den jagade eller inte efter som jag inte är intresserad av det, och vad jag mena springa hela dagarn är från morgon till kväll! det finns nog ingen jag vet som gör det med sin hund efter som den jakten rj ät tillåten i sverige!! Sen har jag inte sakt heller att den inte kan göra det jag vet bara ingen som testat det så jag har inte svar på den frågan tro jag inte heller nån annan har.

Och hunden används ju inte på samma sätt till jakt nu som förr, utställnings salukin klarar av att gå på Lc!

Själv tycker jag att salukin har ett kulturhistoriskt värde, jag vill gärna bevara den sann och stolt. För i mitt tycke så berövar man salukin dess själ om man försöker ändra på dess historia och endast vill skapa ett skal, en vacker fasad (som inte heller den är sann till dess ursprung).

*KL*

Vilken intressant diskussion ni tagit upp medan jag varit borta i några dagar. Massor att läsa när jag kom hem. :p

Appropå det här med aveln och det, vet någon varför varghund och borzoi är med på skk´s lista för särskilda rasspecifika domaranvisningar, under "raser som är föremål för observandum"? Jag är inte alls insatt i dom raserna men blir ändå lite nyfiken på vad det är som gör att dom finns med där.

Pga underkäkarna som på en del hundar är så "små" eller trånga att tänderna inte får plats att sitta korrekt. Tror att det står exakt hur det är i ett pdf-dokument på skk.se, annars har jag pappren här hemma där det står, så jag kan kolla lite snabbt.

Ah, tack båda. Då ska jag kika lite mer på det. :)

kl

Några nya bilder på Faiza från tidigare idag (innan snöstormen :p).

26569563.jpg

Den här är ju inte så himla snygg, men jag gillar färgerna.
26569531.jpg

Till helgen hoppas jag verkligen att vädret blir bättre, för då ska vi förhoppningsvis träffa två andra salkukis.

Klara J, kommer ni ner/upp vilket håll det nu är för er till LCn på söndag? :laugh:

Åh vad jag längtar efter att kunna gå ut sådär med mina...

Jag gick till skolans agilityhus med hundarna. Waha var mycket sur över att inte få vara med. Hon tittade på när jag tränade med Zala. Zala älskar alla balansgrejer, hopphindren och tycker att slalomen är trevlig. (följ en hand med godis, gå runt någon pinne och få godisen. Trevligt) Tunnlar är däremot jätteläskiga... Men, hon har gått i tunnel förut så vi ska nog lösa det så småningom.

Wahidah har fått gå längre idag för första gången på någon vecka. 2 x 30min blev det och när vi kom hem var hon inte halt. Hon markerade, men inte mer.. Nu VILAR hon! Hon är LUGN för första gången på läänge! Det är så skönt! Om hon inte är halt när hon vaknar så är hon helt klart på bättringsvägen...

MEEEN!
Waha gick nyss upp för att dricka. Då var hon halt som tusan.
När hon vandrade vidare från vattenskålen, då var hon inte halt! Jag såg till att hon vandrade runt lite i lägenheten så att jag kunde titta på henne noga. Det är alltid i skritten som hältan synts bäst, men nu var det knappt att hon markerade ens. Möjligen liiite stel.
Hur sjutton kan det bli så att hon är vrålhalt när hon reser sig, men två sekunder senare knappt markerar? :confused:

Jag har ju timpan som haltar från och till här hemma, oftast på höger fram men ibland på vänster! Alltid mer ute än inne och speciellt på grovt grus, så det är nåt med tassen/trampdynan. Jag har länge "trott" att det var grus i trampdynan (det kanske är/var så vet ej) men han har ett litet sår mellan två tår som kan vara boven. Då svider det ju när det kommer salt och/eller väta i såret. Jag misstänker att såret kan vara pga skav från klon bredvid. En whippet har ju ganska känsliga tassar eftersom de har så kort päls, även i tassarna och mellan tårna är det bara hud - men det kanske alla raser har?

Hur som helst så har han inte jättelånga klor, men är en sån hund vars pulpa växer vansinnigt fort. Så jag jobbar ned klorna nu genom att klippa en gång i veckan, minst. Nu är det snö och då haltar han inte. :laugh: Min andra hund hans pulpa växer inte alls lika snabbt, om man väntat länge mellan klippningarna klipper man mer klo helt enkelt, på timpan hänger liksom pulpan med ut eftersom klon växer. :mad:

Snö är underbart :p

Dock är det i Wahidahs fall konstaterat att det inte sitter i tassarna, utan högre upp. Troligtvis sträckning, men vet inte.

Nu sover hon igen (Gud vad jag ÄLSKAR sovande hundar! Jag är så lycklig!). Det ska bli intressant att se hur det blir när hon vaknar..
Nu ska jag lägga mig och läsa en bok och njuta av att inte behöva hålla koll på vad hon gör och vad hon kan tänkas ha sönder.

Jag hade inte koll på att det var träning nu på söndag (borde kika in på deras sida lite oftare :p), så det blir lite kort varsel för oss, tyvärr.
Hoppas du och Cebbe får kul, det hade förstås varit roligt att kunna åka...

Red Chili: Väldigt konstigt det där med hältan, det är så svårt när man inte vet exakt vad det är (jag har liknande erfarenhet från häst).

Faiza tycker också agilitytunnlar är jätteläskiga, har du (eller någon annan) något tips på hur man kan träna?

Faiza har blivit smalare på sista tiden och jag tycker det är svårt att få upp henne i vikt. Har provat lite olika foder, nu senast Standart, men hennes bajs blev stenhårt av det. Hon får även olja och äggula flera ggr i veckan och även lite annat gott ibland. Någon som har något råd angående detta? Ska köpa majsvälling också och ge henne.

Jag har pratat med de på kenneln nu (Det är helt fantastiskt att kunna ringa när som helst och prata om vad som helst!) och känner mig lugnad nu. De berättade om hundar de haft som skadat sig som unga, hur det varit och vi pratade lite fram och tillbaka. Trots allt så är Waha på bättringsvägen nu, och hon haltar inte nu, utan markerar bara liiiiite, knappt ens det (hon har varit upp flera gånger och ut en snabbis också efter kvällsmaten).
Blir det värre igen så ska veterinär kontaktas, men nu avvaktar vi bara och låter henne gå i koppel på promenader. När hon sedan ska få springa lös igen så blir det i ridhuset till att börja med och bara korta stunder så att hon inte springer för mycket.

När ni tränar på tunneln, gör den så kort som det bara går och kasta in riktigt goda godisbitar i den. Beröm när hon går in för att ta dem. Börja med att bara låta henne sticka in huvudet, sedan bara en tass osv.
Om du har riktig tur kan du hitta någon halvstor tunnel för barn på någon lekplats, som även du kan gå in i (eller annat trångt utrymme som hon tycker är småläskigt). Då kan du gå först och låta henne följa efter.
Så gjorde jag med Zala förut och det blev enorma framsteg.

Hur gammal är hon nu? Hon är väl runt halvåret? eller lite mer?
Jag ger Wahidah äggula en gång om dagen för att hon blev lite smal, har även ökat fodergivan med 1dl/dag. Det har gett resultat. Sedan har det väl även hjälpt att hon knappt rört sig... Eller iaf har tanken varit att hon inte ska ha gjort det :p

Om du har riktig tur kan du hitta någon halvstor tunnel för barn på någon lekplats, som även du kan gå in i (eller annat trångt utrymme som hon tycker är småläskigt). Då kan du gå först och låta henne följa efter.

Det här var ju smart, något sådant ställe borde jag kunna hitta.

Faiza är hela 8 månader nu. Jag ger henne så mycket mat hon vill äta, men det är inte ofta hon äter upp den givan hon borde ha. Jag vet inte om det är fel att låta maten stå framme jämt, men det känns svårt att lära henne att äta upp direkt när hon får den, hon vill sällan ha alls då. Sen rör hon sig ju väldigt mycket också förstås.

I den åldern ser de ofta lite knasiga ut och är ofta lite smala, så du behöver inte oroa dig.

Jag hade nog plockat bort maten om jag var du, trots att hon äter dåligt.

Zala äter uselt på morgonen, så då får hon äta det hon vill då och så ger jag henne det + den tilltänkta 2a måltiden på kvällen, då slukar hon allt.
Prova att ta undan maten, ge fler gånger men mindre mål?
Har du provat att mata "utan matskål"? tex stoppa maten i pet-flaska eller liknande så att hon får jobba lite för att få maten? Det kan faktiskt hjälpa mycket!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka