VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

*KL*

JAG ÄR HÄÄÄÄR IGEN! :bump:
Nu har jag varit i Piteå i några dagar!
Först och främst: helt fantastiska bilder ni lagt in, Klara och Galathea :love:
(Jag ska titta på klippet på Ceb snart)

Men nu måste jag få skryta :angel:
I lördags var det utställning i Piteå.
BÅDE tikcertet och hanhundscertet gick till kenneln! :banana:
Tikcertet vanns av en ung tik, uppfödd av kenneln, som ägs av en god vän och granne till mig.
Hanhundscertet gick till en hund som kenneln importerat och på hans kritiklapp stod det dessutom: "Snyggaste släthåret på länge!"
:banana:
Sedan blev uppfödargruppen BIS, och ingen av hundarna i gruppen var ens 2 år fyllda. (Äldsta hunden i gruppen var hon som tog cert och hon fyllde 2 år dagen efter).

Wahidahs bror som bor i Finland var där också. Damn vad han har blivit snygg! Han är helt otrolig... Har för mig att han slutade som Bästa hane 4a eller om det var på reservplats... Men jises. Han kommer bli helt fantastisk när han växt till sig.

Nu är jag sugen på att ställa Waha :angel:

Hihi! Härligt att det gick så bra! Och visst blir man sugen på att ställa när man väl är på utställningar. :D

*KL*

Nu var vi iväg och tränade lite ringträning idag igen så här kommer det utlovade videoklippet på Cebbeslebbe när han travar. Jag önskar att han sprang lite mer så här på utställningarna men då är han mest loj och ofokuserad. Här hade vi redan sprungit typ tusen varv och han var ändå fortfarande med på noterna. :p

http://www.youtube.com/watch?v=m8pyWIWR0ZQ

Han rör sig verkligen underbart!
Gjorde brosan hans med:)

Han rör sig verkligen underbart!
Gjorde brosan hans med:)

Och hans uppfödare har kvar både en bror och en syster från kullen, dom är "ännu finare". Soraya showar som sjutton och Zidane har redan plockat cert. Cereberus KAN som ni ser vara jättefin, men han blir helt platt på utställning. Jättetråkigt verkligen, jag ska testa lite olika tekniker framöver tänkte jag. Dels att jobba jättemycket kontakt och springa massor innan vi ska in, och dels att knappt hantera honom alls innan. Lite såna saker. Det verkar som att det blir lite error i hans huvud när det finns så många dofter och hundar och allt, för han blir verkligen loj och har noll kontakt och så. Vi har ju redan lite minus för att han inte kan balansera sig riktigt ännu när man ställer ut, så det vore kul om han åtminstone behagade visa sitt steg. :p

Och hans uppfödare har kvar både en bror och en syster från kullen, dom är "ännu finare". Soraya showar som sjutton och Zidane har redan plockat cert. Cereberus KAN som ni ser vara jättefin, men han blir helt platt på utställning. Jättetråkigt verkligen, jag ska testa lite olika tekniker framöver tänkte jag. Dels att jobba jättemycket kontakt och springa massor innan vi ska in, och dels att knappt hantera honom alls innan. Lite såna saker. Det verkar som att det blir lite error i hans huvud när det finns så många dofter och hundar och allt, för han blir verkligen loj och har noll kontakt och så. Vi har ju redan lite minus för att han inte kan balansera sig riktigt ännu när man ställer ut, så det vore kul om han åtminstone behagade visa sitt steg. :p

Jaha okay riktig stjärn familj;)

Men vissa är ju senare i utveckligen med en andra.
Sen hoppas du får i gång han så han verkligen vill visa upp sig sen för han kan verkligen va snygg om han vill:)

*Kl*

Anmält till utställning! :banana:
Nu är det bestämt att jag och båda mina damer kommer till Lövudden. Wahidah är anmäld, jag har fixat intyg på Zalas svans och så fort jag pratat med kenneln (vilket jag ska ringa och göra i eftermiddag) så ska jag anmäla henne också.

Håll tummarna för att de inte krockar när de ska in i ringen första gången... (De döms av olika domare...) och att båda får CK så att jag måste leta reda på handler till bästa tik-klassen :D Fast... Jag vet inte vem jag vill ställa om jag måste välja en...

Roligt! Det kommer gå finfint för båda tror jag!

Hur blir det för dig? Kommer du till Lövudden? ;)
Jag tror att det kommer gå fint för Wahidah, även om hon kommer vara precis så gammal att hon går i unghundsklass. När det gäller Zala vet jag inte alls vad jag ska tro...

Ja, kanske faktiskt, iom att det är ganska lång tid kvar tills man måste anmäla har jag lite tid att fundera. Just nu är ju Faiza så smal och omusklad...men om hon ser bättre ut om en månad så. Vore som sagt roligt, annars blir det bara Vänersborg för vår del.

Men dåså! Ställ! :D
Hade det varit att hon precis blivit så gammal att hon ska vara med i någon klass hade det ju varit lite surare eftersom det automatiskt blir hårdare konkurrens då. I juniorklass är de ju mellan 9-15 månader, så hon lär ju inte "ligga efter" de andra allt för mycket.

Precis! (Nu senast trodde ju domaren att hon precis fyllt 9 månader för hon betedde sig så valpigt :p)

Jo, det skulle verkligen vara roligt, särskilt om jag får chans att träffa dig och W och Z också.

Vadå, hade hon dragkamp med kopplet rakt framför ögonen på domaren? :p (det hade W förut)

Vi kommer! Träffa oss!

Nä, jag hade ställt upp henne men så fort domaren kom nära och skulle kolla på henne började hon fjäska och vifta på svansen och ville bara pussas och gosa med henne. :D :p

Sen var det tydligen väldigt jobbigt att vara i ringen också, för hon la sig ner hela tiden när vi väntade på vår tur, haha. Fast iof hade jag ju väckt henne vi fem på morgonen så...

Ja, vi satsar nog på att åka om inte ngt oförutsett händer.

Ah :D Sådant är så gulligt! Jag tittade på ett klipp på "allas vår kära Cebbe" (;)) häromdagen där de filmat på någon utställning förra sommaren. När domaren skulle kolla på honom så viftade han på svansen hela tiden - fram tills domaren skulle kolla tänder, sedan viftade svansen igen. Urgulligt!

Jag märkte en sak när jag ställde i lördags.. Domaren tog i hundens huvud, böjde upp det och stirrade den i ögonen. Kändes helskumt och jag kan inte minnas att någon gjort så när jag ställt förut. Det var väl hans sätt att kolla hundens ögonform och blick, men alltså... Skulle någon få för sig att stirra Zala i ögonen så skulle hon säkert rygga tillbaka och inte låta någon ta i henne efter det - och det känns inte som om det är något unikt för henne utan borde vara ganska vanligt.
Har ni varit med om något sådant? Att en domare, som trots allt är en för hunden främmande människa, går fram och tvingar hunden att titta domaren rakt i ögonen? :confused:

Ah :D Sådant är så gulligt! Jag tittade på ett klipp på "allas vår kära Cebbe" (;)) häromdagen där de filmat på någon utställning förra sommaren. När domaren skulle kolla på honom så viftade han på svansen hela tiden - fram tills domaren skulle kolla tänder, sedan viftade svansen igen. Urgulligt!

Jag märkte en sak när jag ställde i lördags.. Domaren tog i hundens huvud, böjde upp det och stirrade den i ögonen. Kändes helskumt och jag kan inte minnas att någon gjort så när jag ställt förut. Det var väl hans sätt att kolla hundens ögonform och blick, men alltså... Skulle någon få för sig att stirra Zala i ögonen så skulle hon säkert rygga tillbaka och inte låta någon ta i henne efter det - och det känns inte som om det är något unikt för henne utan borde vara ganska vanligt.
Har ni varit med om något sådant? Att en domare, som trots allt är en för hunden främmande människa, går fram och tvingar hunden att titta domaren rakt i ögonen? :confused:

Vet att på Jamal har domaren efter den kollat tänder också hållit kvar i nosen eller huvudet och lockat för att kunna kolla ögona på han riktigt.
Lika har dom gjort med min lilla fast dock inte hållt i nosen efter som han inte har nån.Men vet vissa hundar tycker det är väldigt obehagligt när nya människor ska stirra dom i ögonen.

Och som sagt det är väl för att kunna se ögonformen och färgen på ögona riktigt.

Sen var det tydligen väldigt jobbigt att vara i ringen också, för hon la sig ner hela tiden när vi väntade på vår tur, haha. Fast iof hade jag ju väckt henne vi fem på morgonen så...

haha det där låter som Jamal.
Han gör det fortfarande om man inte håller koll på han riktigt, och helst ska man ligga så man verkligen ser helt död ut:p

Det låter skumt att stirra i ögonen så, det är ju som sagt ganska känsligt för vissa hundar. Borde det inte gå lika bra att se färg/form utan att titta direkt i ögonen? Det är ju väldig skillnad på hur man tittar, att stirra samtidigt som man dessutom står lutad över hunden borde de ju kunna undvika.

Madeleine:
haha det där låter som Jamal.
Han gör det fortfarande om man inte håller koll på han riktigt, och helst ska man ligga så man verkligen ser helt död ut

Ja, jag fick liksom nästan hålla henne uppe, hon bara sjönk ihop. :p Men det var ju öht så mycket nya intryck och så den dagen, bättre det än att hon skulle stressat upp sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka