VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

kl

Det blir inget högbo ändå, whippeten min är "skukskriven" i 10 dagar, dvs ordinerad vila. Han har förmodligen blivit ormbiten, det blev rätt dramatiskt igår kväll... Svullen under hakan/halsen och otroligt matt och slö samt flåsade han. Vetten kunde inte hitta nåt bett och han ömmade inte på det svullna så hon tvekade ifall det verkligen var orm. Tittade i halsen, hittade inget däri. Han fick iaf kortison, penicillin och vätskande dropp. Blodprovet visade på uttorkning och chock, så nåt var det.

I morse hade svullnaden gått ned och min mamma (han är hos henne tillfälligt) kunde hitta två skrapsår på halsen, det ser ut som om bettet inte gått igenom så han har nog bara fått i sig lite gift alltså.

Mammas lilla skrutt, vad rädd jag har varit!!!
Han är fortfarande slö men flåsar inte längre.

Men vad skrev jag, skukskriven? Ja, ni fattar nog att jag menade sjukskriven.

Såhär såg han ut dagen efter, svullnaden hade gått ned mkt men skinnet hänger fortfarande och det är lite vätska kvar. Det ser inte bra ut alls tycker jag, stackarn!!!

hals3.jpg

Normalt ser han ut såhär, han till höger.
Studio_both1_web.jpg

madeleinewall, Galathea, mkh, Afghanerna, Red_Chili & Prulls:

Oj, vad mkt kommentarer han fick!
Roligt att höra att han inte bara är söt i mina ögon:D

En Whippet valp är ALLTID fin!!! Eller hur?;)

Har försökt att ta en sån där "i språnget" bild på Miiko, men hon har blivit lite snabb för min automatiska lilla kamera...

Bässta försöken (lite suddigt,varning!)
Bild144.jpg

Bild147.jpg

Jag har också upptäkt att min hund kan flyga!!!!
Bild131.jpg

Snyggt?:)

Ishtar; Stackarn!!!!!

Studio_both1_web.jpg
[/QUOTE]
Jättesnyggt foto, önskar att jag kunde göra något dylikt, men jag är ingen fotograf och mina hundar är för snabba...
Synd med ormbett, hoppas han blir kry snart!

Jag får alltid suddiga bilder, men actionbilder är skojigast ändå! :p

Red_chili tog en så fin bild på Cerberus. Så där att jag blir sugen på att ha en braig kamera bara för att få så fina bilder. Fast jag inser att jag antagligen skulle ta suddbilder ändå, hur dyr kamera jag än höll i. :D

:D Jag lovar, skaffar du dig en fin kamera så hjälper jag dig att lära dig fota vinthundar ;)
Justja, jag har fortfarande inte lagt ut bilder på buke från när vi träffats, nu har jag faktiskt fått ordning på min bilddator också, så jag har inget att skylla på längre. Innan jag lägger mig ikväll ska jag ha försökt få upp en tråd med bilder på bukehundar :D (det känns som om jag träffat "några" nu)

Ska förövrigt peta in tips här i tråden också på hur man kan göra... Det GÅR nämligen fint att fotografera springbilder på vinthundar, även med små skruttiga kompaktkameror. Måste bara hitta bilder att visa med först...

Nu ska vi se!
Tips för hur man fotograferar springande vinthund med skruttig kamera.
Anledningen till att bilderna blir oskarpa, är vanligtvis för att slutartiden är för lång. Det innebär att kameran tar för lång tid på sig att ta en bild, hunden hinner röra sig för mycket för att den ska bli skarp. Med en kortare slutartid hinner hunden röra sig kortare sträcka under tiden som kameran "arbetar" och då blir bilden skarpare.

Vad man då kan göra är att "följa med" med kameran. Sätt er på huk, följ hunden med kameran, rör kameran lika snabbt i sidled som hunden springer från ett håll till den andra. Ta bilden när du "följt med" en kort stund.
Då blir det såhär:
fs_370981480_58902_1243163766.jpg

Allt förutom hunden blir oskarpt på grund av farten, men själva hunden blir skarp.
Det kan krävas en del träning innan man får in tekniken, men när den väl sitter där så ser man verkligen på bilden att hunden springer fort ;)

Har man kort slutartid så blir bilderna istället mer såhär. Allt blir skarpare, men känslan av fart försvinner lätt:
hund.jpg

Så sätt igång, ut med era kameror och fota hundarna när de springer, man behöver ingen proffsutrustning för att att fotografera vinthundar!

*kl*

Kom hem från WR träningen i Norrköping för en stund sedan:) Väldigt roligt som vanligt! Någon mer här som kör WR eller LC?

Vi kör LC. Cerberus fullkomligt älskar det och tävlade sin första tävling förra helgen. :p Han har dock tyckt att banorna varit för enkla på träningarna så han började gena. På tävlingen likaså, tills han insåg att haren var svårare att följa. Då skärpte han till sig. :D

Han fick 68 p första loppet och 74 p andra, så han bättrade på sig rätt rejält. :banana: Tyvärr blev han attackerad av hunden i första loppet, som gav sig på Cerbbe istället för luren. Cebbe var först till luren så den andra blev förbannad. Så himla trist för Cerberus har ju blivit påhoppad av många hundar och är lite rädd. Det var inte direkt vad han behövde i LC-sammanhang. :( Andra loppet stod han därför och sneglade på hunden bredvid istället för på luren, men det släppte han som tur var snabbt och höll på att skalla mig i starten istället. Och fick som sagt 6 poäng mer än i första loppet. :D

Slutade på plats 7 av 12, och jag var helnöjd. Så den 20e är det dags igen. :p

Jaa, upp med bilder på våra bukevovvar nu. :D

För övrigt låter det så lätt när du beskriver hur man gör. Hur som helst så underlättar det nog att ha ett minneskort till kameran. ;):D

Hmmm. Jag vet inte riktigt. Något liknande iaf. Fast nog lite mer avlångt. Tror jag. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Bildtråd
  • Evolve
Tillbaka