VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Kom hem från WR träningen i Norrköping för en stund sedan:) Väldigt roligt som vanligt! Någon mer här som kör WR eller LC?

Nu blir jag nyfiken, vet jag vem du är? Också medlemmar i Norrköpings WR, nya sådana, med hunden Abbe (Peperoni) som vi haft ett år..

Vad är det det för ras?:) WhippetRace, kanske det står för :D eller?

Senast ändrad av en moderator:

Nu blir jag nyfiken, vet jag vem du är? Också medlemmar i Norrköpings WR, nya sådana, med hunden Abbe (Peperoni) som vi haft ett år..

Tja, det kanske du gör :) Brukar ha med oss udda raser utöver whippeten Quince (som är en väldigt bråbrindel sådan, sticker ut på så sätt), tex dvärgpinscher eller borderterrier. De får såklart också köra:D

//Ellen

jag ger James wellbeloved till min saluki hane. läs mer om fodret här http://wellbeloved.se/. det fungerar jätte bra, ett foder att rekomendera!

Verkar som en väldigt bra foder här, men för mig som är nybörjare så är det lite grekiska med proteinhalter och annat. Vad säger experterna om:

"Ingredienser: Ris, köttmjöl av lamm, helt korn, hela linfrön, lammbuljong, lammfett, alfalfa, naturlig tång, märg från sockerbeta, natriumklorid, kalciumkarbonat, D, L-metionin, lysinhydroklorid, treonin, zinkmetionat.

Innehåller: Min. 26% lamm, min 26% ris, min 14% korn.

Specifikation: Protein 20%, Olja 10%, Fiber 4%, Aska 8,5%, Vitamin A 10,000i.e./kg, Vitamin D3 1,500 i.e/kg, Vitamin E (Alpha-tocoferol acetat) 150 mg/kg. Koppar (kopparsulfat) 15 mg/kg. Med antioxidanter: naturlig vitamin E och vitamin C."

Människan tar väl inte upp hela linfrön så bra och vad gäller hästar ska man väl inte ge hel korn heller. Hur fungerar hundmagen med hela dylika?

Jag gillar inte att det är först ris i, sedan köttmjöl... Menmen. Jag tycker det känns bättre när det är riktigt kött i och som första ingrediens.

Ni måste bara se, jag tror inte att jag visat den här bilden som jag fotade för ett litet tag sedan.

Kolla Zalas blick :rofl: :love:
fs_405667280_41009_1251731136.jpg

Såg det också. Verkar som att det är lika mycket köttmjöl som ris dock när man ser på procenten. Annars tycker jag det ser sunt ut utan konserveringsmedel och annat mojs.

Hihi - sköning långnäsa :love:

I "mitt" foder är det:
Råvaror (samtliga av svenskt ursprung):
Färsk köttfärs, fullkornsvetemjöl, färska ägg, kallpressad rapsolja, färska morötter, potatisfiber.

Tillsatser:
Rosmarinolja, mineraler, vitaminer och spårämnen.

Analysgaranti:
Råprotein 28%, råfett 18%, växttråd (fiber) 2,7%, kolhydrater (NFE) 36%, mineraler (aska) 6,3% (varav Kalcium 1,3% och Fosfor 1,0%), vatten 9%.

Den där blicken får man varje gång hon är förolämpad eller när man inte ger henne tillräckligt mycket uppmärksamhet. Ofta sänker hon öronen också, och vill hon bli klappad så slår hon på en med framtassen. Jag älskar det så mycket att jag aldrig kan låta bli att klappa henne och pussa på henne när hon gör så :angel:

Jag vill ha kött som första och största ingrediens, och helst inte bara köttmjöl utan gärna typ kycklingkött eller så om det går. Jag vill som sagt gärna ge min Orijen som inte har spannmål eller ris i alls.

Eftersom min är svår med maten har jag fått "nöja" mig med att ge Acana. Det är samma som Orijen fast med lite spannmål i. Där med är det också en aning billigare.

Min äter detta:
http://acana.se/lambapple.htm

Det är ju dock för känsliga hundmagar egentligen, men jag är som sagt nöjd att han behagar äta det över huvud taget. :D Det där med hundmat är en himla djungel och det är ju inte heller säkert att det man själv helst vill ge och tror är bra passar ens hund. :crazy:

Ingredienser

Lamm (19 %), ris (17 %), majsgluten, majs, torkat fjäderfäprotein, animaliskt fett (konserverat med blandade tokoferoler), majsmjöl, hydrolysat, betmassa, torkat ägg, kalciumfosfat, jäst, fiskolja, kaliumklorid, natriumklorid, kalciumkarbonat, mineraler, L-lysin.

Vitamin A: 21000 IE/kg
Vitamin D3: 1600 IE/kg
Vitamin E (α tokoferol): 500 mg/Kg
Vitamin C (askorbinsyra): 100 mg/Kg

Näringsinnehåll
Råprotein 27.0%
Råfett 17.0%
Aska 7.0%
Fibrer 3.0%
Vatten 8.5%
Kalcium 1.2%
Fosfor 1.0%

Detta är det han får nu, alltså Porina Pro plan Lamm o ris. Borde vara fint att köra på med efter vad jag kan se med mitt otränade öga?!

Galathea - skönt att du funnit nåt som fungerar! Hoppas han fortsätter att gilla det. Ska kolla upp Orijen!

Tillägg: Det verkar ju magnifikt! Massa protein och inget spannmål. Är det svindyrt också då?

Senast ändrad:

torkat fjäderfäprotein

Herregud vad roligt det där lät! :rofl: (jag reagerar på det varje gång jag läser det)
Förövrigt funderar jag på att byta från foder för aktiva hundar till ett "normalfoder" till mina damer... De har så lätt att gå upp i vikt att jag ger dem 2 dl på morgonen och 2 dl på kvällen. Resultatet = vild Wahidah (hon kan med lätthet sätta i sig 1kg foder om dagen om hon får... Måste komma på vad jag ska ha som utfyllnad i fodret..)

Ni måste bara se, jag tror inte att jag visat den här bilden som jag fotade för ett litet tag sedan.

Kolla Zalas blick :rofl: :love:
fs_405667280_41009_1251731136.jpg

ÅÅH! :love: :D Jag längtar verkligen efter att få träffa dina damer!

Igår hade jag väldig vinthundsabstinens och saknade Faiza (som för er som inte vet bor kvar hemma hos mina föräldrar tillsvidare medan jag själv har flyttat till andra sidan landet för att plugga).

Förövrigt är jag alldeles för inaktiv i den här tråden nuförtiden, och jag skulle verkligen vilja hinna med att läsa och skriva mer här...
Men det är alltid lika roligt att se att Vinthundstråden fortfarande ofta ligger på förstasidan. :bow:

Tillägg: Det verkar ju magnifikt! Massa protein och inget spannmål. Är det svindyrt också då?

Japp, det är ju det. :crazy: Eller, det med mest protein är fiskfodret och det kostar 800 kr. Då kan man å andra sidan ge mindre av det än med andra foder. Men om purina pro plan fungerar på din så kanske du ska köra på det? Jag som har sånt strul att hitta ett som fungerar skulle vara överlycklig om jag hade ett som hunden både äter och håller vikt på, och är bra i magen osv. :laugh:

Till dig och Red Chili.
Ni verkar mer insatta i foder än jag, så svara på min undran.

Har för mig att jag läst nånstans att det är inte så kasst med köttmjöl ändå.
Står färskt kött som första ingrediens försvinner ju massa vatten vid tillverkningen, fodret torkas ju liksom i bakningen vid tillverkningen, och köttmängden minskar ändå. Innehåller det köttmjöl är det färdigtorkat och färdigkoncentrerat som det blir vid kokning till reducering, bakning och torkning. Då vet man också exakt vilken % kött den färdiga produkten innehåller.

Fast jag tycker också det låter bättre med färskt kött, så argumentera emot ovanstående - var kommer det ifrån?
Jag ska kolla vad jag har i mina säckar nu. Återkommer!

Lone Star premium, 4 första ingredienserna:
Kycklingmjöl, kycklingfett, malen majs, fullkornsvetemjöl.

Eukanuba Sensitive Digest, 4 första ingredienserna:
Kyckling, ris, majs, sorghum (även kallat durra, det är en växt).

Har också en foder fråga...

Min dam är lite tunn i hullet och därför funderar jag på att byta till ett högaktivitetsfoder. MEN, kan man sluta med valpfoder när dom är 3 1/2 mån, eller ska hon ha valpfoder längre även fast hon då blir lite tunn?

Zala:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka