VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Vad ger du för valpfoder? De brukar ju innehålla mkt fett och inte hålla valparna tunna tycker jag. Jag gav Royal Canins valpfoder (hette det junior kanske) och det hade 20% fett.

Vad ger du för valpfoder? De brukar ju innehålla mkt fett och inte hålla valparna tunna tycker jag. Jag gav Royal Canins valpfoder (hette det junior kanske) och det hade 20% fett.

Samma här, men hon är inte så tokig i mat helt enkelt. Vid senaste vaccinationen sa vet att hon inte var för smal men att det inte gjorde något om hon la på sig lite. Jag vill ju inte hemma hennes växande och kan ingenting om Whippars utveklingskurvor...

Tja, det kanske du gör :) Brukar ha med oss udda raser utöver whippeten Quince (som är en väldigt bråbrindel sådan, sticker ut på så sätt), tex dvärgpinscher eller borderterrier. De får såklart också köra:D

//Ellen

Nej, då har jag inte träffat på dig, har bara träffat vinthundar där hittills. :p Är inte på träningarna så ofta då hunden är lite äldre och rutinerad. Tävlar ni något?

Har också en foder fråga...

Min dam är lite tunn i hullet och därför funderar jag på att byta till ett högaktivitetsfoder. MEN, kan man sluta med valpfoder när dom är 3 1/2 mån, eller ska hon ha valpfoder längre även fast hon då blir lite tunn?

Zala:love:

Vissa ger ju aldrig sina valpar valpfoder, men jag tycker det känns bra att ge det. Om hon inte är så matglad och för smal kan det ju vara en bra idé att byta, samtidigt kan unga hundar ha perioder då de inte äter så jättebra. Sedan är det bättre att de är liite för smala än för tjocka. När jag träffade din lilla skrutt reagerade jag inte på att hon var för smal i alla fall. Är hon pigg, glad, skiter normalt och inte blir för smal så skulle inte jag oroa mig.

Sitter och kikar lite nu och det verkar vara knepigt att hitta foder med mer protein och fett än det som är i ditt foder.
Hur ofta får hon mat och hur mycket? hur mycket av det äter hon?

Sedan hade det ju underlättat om de s*tans foderleverantörerna hade haft samma sätt att skiva näringsinnehållet på samt låtit en hitta allting på nätet lite lättare än man gör nu... *muttrar irriterat*

Hittade ett med mer fett i nu, men det var ett högenergifoder för vuxna hundar... Fortsätter leta.

----------

Nuså!
Hanna, jag skickar PM nu ;)

Senast ändrad:

Det där kan säkert stämma, den tankebanan. Även om man kanske hoppas att dom tänker på det, att det ingår vatten osv. Det jag tänker på med just köttmjöl är väl att det kan innebära vad som helst på djuret, medan köttet är just kött. Men det kan ju vara något man inbillar sig själv med. :p

Det jag tänker på med just köttmjöl är väl att det kan innebära vad som helst på djuret, medan köttet är just kött. Men det kan ju vara något man inbillar sig själv med. :p

Jag tänker lite likadant.
Vad man "måste" komma ihåg att titta på är omsättningsbar energi. Det är de siffrorna som säger hur mycket energi hunden faktiskt får ut av fodret.

Jag blev avrådd ifrån att byta till just högaktivitetsfoder när min var valp/junior. Istället körde jag med Royal Canin Baby Maxi Dog Veterinary. Maxi är ju för stora raser så du kanske ska ha nån för mindre raser isf. Hur som helst så funkade det helt okej, tills han slutade äta. När dom äter dåligt (som min gjort) handlar det väl snarare om att få dom att äta än att byta foder kanske. Fast det kan ju finnas ett foder som dom gillar bättre förstås. :)

Dom flesta har sagt till mig att ger man bara ett bättre foder, inte typ doggy, så är dom ganska snarlika varandra. Dom är ju konkurrenter och alla håller en bra kvalitet. Men tja.. Djungel är det. Tycker jag. :crazy:

Nej, då har jag inte träffat på dig, har bara träffat vinthundar där hittills. :p Är inte på träningarna så ofta då hunden är lite äldre och rutinerad. Tävlar ni något?

Okej! Nej, whippeten är bara lite mer än ett år. Han ska träna 2 ggr till och sedan är det KM nästa:) Kanske ses vi där?

Okej! Nej, whippeten är bara lite mer än ett år. Han ska träna 2 ggr till och sedan är det KM nästa:) Kanske ses vi där?

Ahh, okej...
Ja, kanske ses där.. Han ska gå WR i Södertälje imorgon och sedan LC i Horn om 2 veckor, sen vet vi inte riktigt, är ett LC i Bråviken om 3 v. så det blir nog antingen det eller KM. Har varit skadad så känns lite mycket med båda..
Men visst är det kul med WR!? Vi är ju nya i sporten men har fördelen av en rutinerad hund så vi kan vara med helt redan från början..

Ahh, okej...
Ja, kanske ses där.. Han ska gå WR i Södertälje imorgon och sedan LC i Horn om 2 veckor, sen vet vi inte riktigt, är ett LC i Bråviken om 3 v. så det blir nog antingen det eller KM. Har varit skadad så känns lite mycket med båda..
Men visst är det kul med WR!? Vi är ju nya i sporten men har fördelen av en rutinerad hund så vi kan vara med helt redan från början..

Okej:) Lycka till imorgon! Ja, race är jättekul. Så himla häftigt! Jag har alltid varit en fartdåre när det gäller hästar, men när jag sålt dem så kan jag få kicken av att se hundarna istället.

Whippeten ska också starta på LC:t i Bråviken! Så då ses vi kanske där dåra.

Vi ska också till LC-proven i Horn och Bråviken! :bump:

Nu blir ju jag avis! Jag vill att min unga dam ska få springa.. Misstänker dock att det är ont om träningar här... Måste kolla!

---

OH, träning på måndag :D Nu ska det bli springa av!

Har köpt Purina kyckliing o ris nu (och fick massor med - åh-vad-kul-med-ny-hund-gåvor från butiken :) ) Hoppas han blir nöjd, glad och fortsatt frisk med detta. Återkommer och infogar bilder på måndag :banana:

OH, träning på måndag Nu ska det bli springa av!
Norsborg?
I sånna fall syns vi:)

Tack för PM! Tänker nog prova Magnussons junior, just för att det är närproducerat. Djurrättaren i mig mår bättre då, hunden med hoppas jag;)

Japps, i Norsborg :D Visst hade du koll på hur man tar sig dit? Jag har det nämligen inte :angel:

Nu ska jag ut i skogen och fota porträttbild på min dam :D Insåg precis att bilderna på salukiarkivet (sida där alla svenska salukis finns att hitta med bilder och info) är riktigt gamla. Uppställningsbild har jag, men inte porträttbild :p

Japps, i Norsborg Visst hade du koll på hur man tar sig dit? Jag har det nämligen inte

Om jag inte dör av svininfluensan imorgon så kan vi mötas vid t-banan och promenera ner, tar ca 20 min.

Vi har inte varit på en enda LC träning nu i höst så det skulle vara sjukt kul och komma dit men jag börjar som sagt att känna mig lite krasslig:(
Vore så kul och se om min uppfödare kom dit med lite hundar Miiko känner:)

Om jag inte kan gå så sms:ar jag dig en bra vägbeskrivning.

Peppar, peppar!

Minibuketräff kanske? I Bråviken med Gilly också (vi är nu anmälda dit också...)

Vilken dag är folk där på då? Jag är där på lördagen. Bara jag får skjuts dit. Har inte riktigt lyckats lösa det ännu. Heh. :p

Vilken dag är folk där på då? Jag är där på lördagen. Bara jag får skjuts dit. Har inte riktigt lyckats lösa det ännu. Heh. :p

Jag är i Horn på lördagen och Bråviken på söndagen. Kanske är helt tvärtom dagar mot dig?

Japp, jag har Horn på söndagen och Bråviken på lördagen. Tyyypist.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Smitare - hur gör ni?

Hästrelaterat

Tillbaka