Vinthundstråden återuppstår!

Fy satan vad jag hatar att tävla. Jag är livrädd för att hunden ska dö.

Sitter i bilen på internationell tävling och väntar i regnet. Kanske två timmar innan start och jag dör av stress. Hata.

Såg just världens värsta disk. Som tur är ska min springa med ett duktig par. Men ändå. Usch!
 
Fy satan vad jag hatar att tävla. Jag är livrädd för att hunden ska dö.

Sitter i bilen på internationell tävling och väntar i regnet. Kanske två timmar innan start och jag dör av stress. Hata.

Såg just världens värsta disk. Som tur är ska min springa med ett duktig par. Men ändå. Usch!
Händer det ofta att hundar dör?
 
Nu haltar hon på ett annat ben. Får se. Troligen nåt i någon ryggmuskel eller hinna. De kan vara knepiga att hitta
Så typiskt! Hoppas det ger sig. Här har stora killen en modifierad strumpbyxa på sig för att han fick ett köttsår sista dagen på semestern. Det är tjock men luftig kvalitet så efter rengöring är det bästa sättet att låta det läka ifred.

Tänker ofta att det borde finnas en massa smarta benskydd till våra hundar. Som hästmänniska är man ju van vid en sån mängd olika produkter och varianter.
 
Så typiskt! Hoppas det ger sig. Här har stora killen en modifierad strumpbyxa på sig för att han fick ett köttsår sista dagen på semestern. Det är tjock men luftig kvalitet så efter rengöring är det bästa sättet att låta det läka ifred.

Tänker ofta att det borde finnas en massa smarta benskydd till våra hundar. Som hästmänniska är man ju van vid en sån mängd olika produkter och varianter.
Det finns! Jag har neoprenskydd till mina. De skyddar klon (vet inte vad det heter på svenska? Men den klon som är som en tumme). Bot har också olika senskydd, men de använder jag bara vid skada
 

Bifogade filer

  • fv5d1642.jpg
    fv5d1642.jpg
    35,8 KB · Visningar: 9
Det finns! Jag har neoprenskydd till mina. De skyddar klon (vet inte vad det heter på svenska? Men den klon som är som en tumme)
Ah! The dew claw. Ehm. Kastanjen 😂

Är det bra skydd? Jag tror liksom mina hade behövt kroppsstrumpa i kevlar eller något. Men kikar gärna på en länk om du har lust ☺️
 
Det finns! Jag har neoprenskydd till mina. De skyddar klon (vet inte vad det heter på svenska? Men den klon som är som en tumme). Bot har också olika senskydd, men de använder jag bara vid skada

Ah! The dew claw. Ehm. Kastanjen 😂

Är det bra skydd? Jag tror liksom mina hade behövt kroppsstrumpa i kevlar eller något. Men kikar gärna på en länk om du har lust ☺️
Gissar att klon ni tänker på är sporren? :) Den som sitter en bit upp på frambenen. Den klon brukar jag hålla så kort som möjligt, så klarar de sig bra utan skydd. Den enda av mina som faktiskt fått en rejäl skada där var min Aysu, men hon var ju också en sån som skadade sig konstant... Aldrig att jag har på skydd/lindor för tex LC, kapp, springa i skog...
 
Det finns! Jag har neoprenskydd till mina. De skyddar klon (vet inte vad det heter på svenska? Men den klon som är som en tumme). Bot har också olika senskydd, men de använder jag bara vid skada

Ah! The dew claw. Ehm. Kastanjen 😂

Är det bra skydd? Jag tror liksom mina hade behövt kroppsstrumpa i kevlar eller något. Men kikar gärna på en länk om du har lust ☺️
Sporre 😂
 
Gissar att klon ni tänker på är sporren? :) Den som sitter en bit upp på frambenen. Den klon brukar jag hålla så kort som möjligt, så klarar de sig bra utan skydd. Den enda av mina som faktiskt fått en rejäl skada där var min Aysu, men hon var ju också en sån som skadade sig konstant... Aldrig att jag har på skydd/lindor för tex LC, kapp, springa i skog...
Jag håller mina hundars sporrar så korta som det går, men det beror ju helt på hur klon är utformad. Sen är ju förstås salukis sporre högre upp än en whippets.

Men iofs har alla mina fem (alltså också grey) har haft brutna eller skadade sporrar (både själva klon, klokapseln och leden) och de har skadats på olika underlag, Tom på sand.

Jag undviker att använda skydd, men om tävling går på gräs så tejpar jag i första rundan för att inte få onödig kloskada och missa final.

Hemma tejpar jag eller använder skydd beroende på hund och on vi hsr en tävling nära eller ej.

Mina springer av säkerhetsskäl ALDRIG I skog men där hade jag absolut aldrig tejpat eller haft på halsband eller sele heller pga risk att fastna.
 
Så typiskt! Hoppas det ger sig. Här har stora killen en modifierad strumpbyxa på sig för att han fick ett köttsår sista dagen på semestern. Det är tjock men luftig kvalitet så efter rengöring är det bästa sättet att låta det läka ifred.

Tänker ofta att det borde finnas en massa smarta benskydd till våra hundar. Som hästmänniska är man ju van vid en sån mängd olika produkter och varianter.
Det finns massa skydd och ortoser och liknande för hund. Back on track men de som har störst utbud är Scandi orthopedic. De har massa fiffiga lösningar också för att slippa krage vid olika skador och operationer.
Deras kylbandage är en stor favorit.

Sedan finns ju vildsvinsvästar om du behöver skydda kroppen 😁
 
Det finns massa skydd och ortoser och liknande för hund. Back on track men de som har störst utbud är Scandi orthopedic. De har massa fiffiga lösningar också för att slippa krage vid olika skador och operationer.
Deras kylbandage är en stor favorit.

Sedan finns ju vildsvinsvästar om du behöver skydda kroppen 😁
Ja alltså jag har kollat en hel del men tycker inte jag hittat riktigt rätt, eller att de som finns verkar ha samma syften som i hästvärlden, mer som du säger i ortopediska syften. Och de är inte lika snygga 😆

Haha ja jag har faktiskt sneglat på såna västar 😄

Mina brukar främst skada sig på benen på alla tänkbara ställen. Lillen hade ett tag då han slet upp bromsdynan men det verkar ha gått över. Den har jag dock sett att folk verkar linda mycket i t.ex. flyball. Men det är svårt att föreställa sig skydd som inte hindrar rörelse och samtidigt sitter och skyddar hela benet. Liksom, knä och insidan av låret 😅 Det enda jag kommer på skulle vara något av principen vadarbyxor, som man har när man fiskar ni vet. Tänker på "If a dog wore pants"-memen.
 
Det finns ett inlägg i Facebookgruppen Sighthound Structure Critique som alltid fascinerat mig. Det är om pasterns inte sporrar men fotona där visar hur hur dom sjunker ner med hela handleden horisontellt med marken. Inte konstigt om dom skadar sporrar emellanåt.

Sporrar nämns i tråden men den handlar alltså främst om handleder.
Fotona i originalinlägget får en att verkligen haja till.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10221425467120544&set=gm.1553763591490077
 
Det finns ett inlägg i Facebookgruppen Sighthound Structure Critique som alltid fascinerat mig. Det är om pasterns inte sporrar men fotona där visar hur hur dom sjunker ner med hela handleden horisontellt med marken. Inte konstigt om dom skadar sporrar emellanåt.

Sporrar nämns i tråden men den handlar alltså främst om handleder.
Fotona i originalinlägget får en att verkligen haja till.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10221425467120544&set=gm.1553763591490077
Jag får inte länken att funka.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
106 240
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 690
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp