Vinthundstråden återuppstår!

Oj, lite dömande åsikt.
Ja alltså jag vet inte. Vad gör man med en sån hund? De flesta som importerar dessa hundar gör ju de för att få en hund som springer bra och kan ge nytt blod. Jag tänker alltid att det finns nåt som gör att hunden inte springer. Ont? Dåligt psyke? Dålig instinkt? Sen får man ju väga för och emot, men jag hade aldrig köpt valp efter en hund som inte jagar trasa. Och dessa hundar funkar sällan bra på utställning heller.
 
Ja alltså jag vet inte. Vad gör man med en sån hund? De flesta som importerar dessa hundar gör ju de för att få en hund som springer bra och kan ge nytt blod. Jag tänker alltid att det finns nåt som gör att hunden inte springer. Ont? Dåligt psyke? Dålig instinkt? Sen får man ju väga för och emot, men jag hade aldrig köpt valp efter en hund som inte jagar trasa. Och dessa hundar funkar sällan bra på utställning heller.
Då tycker vi olika, och det är ok.
 
Ja absolut! Det är bara min personliga och högst spontana tanke. Jag går nog att övertyga om motsatsen tror jag. Jag är ju inte salukimänniska
Jag tänker att hundarna ju inte är korkade. Om de dessutom jagat ordentligt så fattar de ju verkligen att en plastpåse inte är en hare. Nu tror jag att de flesta springer efter trasan ändå, de går ju igång på att det rör sig, däremot blir jag inte förvånad av att de inte har något intresse av att döda trasan på slutet.

Däremot så tror jag absolut att det finns ett flertal personer som säger att hundarna bara är intresserade av att jaga vilt när de i själva verket har dålig jaktlust. Jag har mött åtminstone ett par salukis där ägarna påstått sådant, men när det väl dykt upp något vilt så har hundarna tydligt haft mindre intresse än vad mina haft och när man sett dem springa har de mest sett klumpiga ut.
 
Jag tänker att hundarna ju inte är korkade. Om de dessutom jagat ordentligt så fattar de ju verkligen att en plastpåse inte är en hare. Nu tror jag att de flesta springer efter trasan ändå, de går ju igång på att det rör sig, däremot blir jag inte förvånad av att de inte har något intresse av att döda trasan på slutet.

Däremot så tror jag absolut att det finns ett flertal personer som säger att hundarna bara är intresserade av att jaga vilt när de i själva verket har dålig jaktlust. Jag har mött åtminstone ett par salukis där ägarna påstått sådant, men när det väl dykt upp något vilt så har hundarna tydligt haft mindre intresse än vad mina haft och när man sett dem springa har de mest sett klumpiga ut.
Ja precis så. De borde gå igång på rörelse - vad det än är som rör sig. Att de inte dödar plastbit är helt okej tänker jag.

Bland whippets är det SÅ typiskt att ägaren säger just att hunden har SÅ stark instinkt och dödar harar till höger och vänster. Sen kan dom på sin höjd springa bredvid sin ägare efter trasan i några meter.

BTW så drog vi trasa åt en liten salukivalp idag och den tände ju till direkt. Så duktig och fin!
 
Är det någon som håller med mig om att de flesta vintisar travar på ett annat sätt än andra raser, och som kan något om det? Vet vad det beror på alltså? Får vara hur nördigt som helst! Jag tycker de studsar på ett sätt som jag tänker innebär ett längre svävmoment.

Min ena hund har det, den andra har det inte. Det verkar som att det gör att den första kan trava långsammare, medan hunden som saknar vintisbouncet alltid väljer att gå passgång i samma tempo.
 
Har försökt hitta bra klipp på vad jag menar och även försökt filma mina, det gick sådär 😅 I brist på annat tycker jag den här skotska hjorthunden i Harry Potter rör sig så 😁
 
Är det någon som håller med mig om att de flesta vintisar travar på ett annat sätt än andra raser, och som kan något om det? Vet vad det beror på alltså? Får vara hur nördigt som helst! Jag tycker de studsar på ett sätt som jag tänker innebär ett längre svävmoment.

Min ena hund har det, den andra har det inte. Det verkar som att det gör att den första kan trava långsammare, medan hunden som saknar vintisbouncet alltid väljer att gå passgång i samma tempo.
Har två greyhounds av racetyp och tre Whippetar en race, två mix linje) och t.ex. greyna rör sig helt olika. Den ena så som du beskriver och den andra som en sumobrottare med adhd på stesolid.

Alla tre wh rör sig olika. Race avlade har också det där luftiga trippandet medan min ena tik far fram som låt sorts ånglok.

Varför vet jag inte.
 
Har två greyhounds av racetyp och tre Whippetar en race, två mix linje) och t.ex. greyna rör sig helt olika. Den ena så som du beskriver och den andra som en sumobrottare med adhd på stesolid.

Alla tre wh rör sig olika. Race avlade har också det där luftiga trippandet medan min ena tik far fram som låt sorts ånglok.

Varför vet jag inte.
Ah! Intressant! Jag tänkte att det var så det skulle vara på vintisar och antog att det var blandis-biten i lillen som gjorde att han travar utan bounce. Har tyckt alla renrasiga vi känner har det, men det kanske är confirmation bias för uppenbarligen stämmer det ju inte då.

Blir väldigt nyfiken på att se sumobrottaren in action 😁
 
Är det någon som håller med mig om att de flesta vintisar travar på ett annat sätt än andra raser, och som kan något om det? Vet vad det beror på alltså? Får vara hur nördigt som helst! Jag tycker de studsar på ett sätt som jag tänker innebär ett längre svävmoment.

Min ena hund har det, den andra har det inte. Det verkar som att det gör att den första kan trava långsammare, medan hunden som saknar vintisbouncet alltid väljer att gå passgång i samma tempo.
Har aldrig funderat över det men frågan är intressant.
Slängde ut en fråga nu, dels till en Borzoiuppfödare (fött upp i drygt 40 år) och vinthundsdomare i engelska kennelklubben samt en uppfödare i USA som fött upp nästan lika länge och är vinthundsdomare i AKC.
Har fått svar från England:

Well in Borzoi it used to be called the Borzoi dance, there was a sort of spring when they trotted, mostly these days they are moved so fast in the ring you can't see it. Also they were supposed to cut the daisies, meaning the feet going out and up enough just to cut the heads of the lawn daisies, (the little ones kids make daisy chains from)


I was told that when ordinary people took them hunting they sometimes had a long distance to travel first, so they did not need to waste energy, this proved the most energy saving. It actually makes sense, the legs not going to far out or up, which in a long legged hound would create a little bounce, called, as I said the dance.
 
Är det någon som håller med mig om att de flesta vintisar travar på ett annat sätt än andra raser, och som kan något om det? Vet vad det beror på alltså? Får vara hur nördigt som helst! Jag tycker de studsar på ett sätt som jag tänker innebär ett längre svävmoment.

Min ena hund har det, den andra har det inte. Det verkar som att det gör att den första kan trava långsammare, medan hunden som saknar vintisbouncet alltid väljer att gå passgång i samma tempo.
Jag tror jag för sällan ser hur andra hundtyper travar :D
Det finns ju absolut vinthundar som ofta har ett långt svävmoment, där det framkommer tydligt, tex på showafghaner och vissa salukis. Det är dock inte rastypiskt och inte något som fyller någon bra funktion annat än att se piffigt ut i utställningsringarna. Däremot, om "vanliga" vinthundar har längre svävmoment än icke-vinthundar... Ingen aning. Kan se till att leta fram filmer på hur mina rör sig så kan du se om de rör sig så som du menar?
 
Har aldrig funderat över det men frågan är intressant.
Slängde ut en fråga nu, dels till en Borzoiuppfödare (fött upp i drygt 40 år) och vinthundsdomare i engelska kennelklubben samt en uppfödare i USA som fött upp nästan lika länge och är vinthundsdomare i AKC.
Har fått svar från England:

Well in Borzoi it used to be called the Borzoi dance, there was a sort of spring when they trotted, mostly these days they are moved so fast in the ring you can't see it. Also they were supposed to cut the daisies, meaning the feet going out and up enough just to cut the heads of the lawn daisies, (the little ones kids make daisy chains from)


I was told that when ordinary people took them hunting they sometimes had a long distance to travel first, so they did not need to waste energy, this proved the most energy saving. It actually makes sense, the legs not going to far out or up, which in a long legged hound would create a little bounce, called, as I said the dance.
Åh tack så mycket! Så roligt att få svar från såna källor! Borzoi är en av de första jag tänker på när jag föreställer mig det sättet att röra sig på. Ska googla vidare på begreppet de använder.
 
Jag har på tok för få klipp uppladdade på youtube... Men här ser man i alla fall ett gammalt klipp på min första saluki när hon travade. Inspelat 2006 så hon måste ha varit nästan 6 år gammal här:
Vad skoj att få se en sån film ❤️ Det är inte riktigt det jag tänker på. Kanske att det är så det blir när de ska trava väldigt långsamt? För när jag tänker efter tror jag alla minnesbilder jag har är av hundar som försöker hålla samma tempo som en människa som går.
 
Åh tack så mycket! Så roligt att få svar från såna källor! Borzoi är en av de första jag tänker på när jag föreställer mig det sättet att röra sig på. Ska googla vidare på begreppet de använder.

Den amerikanska uppfödaren och domaren sa:

I don't think they do, if they are moving correctly.

Unless they mean the topline is bouncing more than many breeds, which would be of course the flexible back. Without a video or better description I'm not sure what they mean.
 
Ah! Intressant! Jag tänkte att det var så det skulle vara på vintisar och antog att det var blandis-biten i lillen som gjorde att han travar utan bounce. Har tyckt alla renrasiga vi känner har det, men det kanske är confirmation bias för uppenbarligen stämmer det ju inte då.

Blir väldigt nyfiken på att se sumobrottaren in action 😁
Ska se om jag får honom på video nån dag.
 
20220805_074242.jpg


Ja ba: åh så sött, hon sover bakom Irländaren. Varmt och skönt osv. Såg rätt skumt ut på bild bara. Liksom VAR ÄR DIN NOS UNGA FRÖKEN.

Bjuder samtidigt på bild av Irländaren kala men samtidigt luddiga lår. Och väldigt intressant liggställning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
106 229
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 690
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp