Vinthundstråden återuppstår!

Den amerikanska uppfödaren och domaren sa:

I don't think they do, if they are moving correctly.

Unless they mean the topline is bouncing more than many breeds, which would be of course the flexible back. Without a video or better description I'm not sure what they mean.
Oj! Spännande med så olika respons från US/UK. Tyckte du själv att du förstod vad jag menade utifrån det jag länkat till? För det kanske kan sammanfattas som en bouncy topline när allt kommer omkring, men vet inte om det beror på en flexibel ryggrad. Har tänkt mycket på det nu när jag gått med mina och den stora travar då "upp-ner" medan lillens rygg i stort sett är på samma nivå.
 
Oj! Spännande med så olika respons från US/UK. Tyckte du själv att du förstod vad jag menade utifrån det jag länkat till? För det kanske kan sammanfattas som en bouncy topline när allt kommer omkring, men vet inte om det beror på en flexibel ryggrad. Har tänkt mycket på det nu när jag gått med mina och den stora travar då "upp-ner" medan lillens rygg i stort sett är på samma nivå.
Jo jag har ju sett det där studsandet :-) Speciellt på Borzoi.
När jag tänker efter så är det mest när någon går lugnt med hunden, inte i trav i t ex en utställningsring.

Hittade det här:

A flexible topline will flatten out somewhat as the dog moves at the trot. An inflexible one will not and the dog will bounce.

Om man läser de här 3 sidorna så förstår man mer varför

http://judgesl.com/Borzoi/topline.html

http://judgesl.com/Borzoi/topline2.html

http://judgesl.com/Borzoi/movement.html
 
Jo jag har ju sett det där studsandet :-) Speciellt på Borzoi.
När jag tänker efter så är det mest när någon går lugnt med hunden, inte i trav i t ex en utställningsring.

Hittade det här:

A flexible topline will flatten out somewhat as the dog moves at the trot. An inflexible one will not and the dog will bounce.

Om man läser de här 3 sidorna så förstår man mer varför

http://judgesl.com/Borzoi/topline.html

http://judgesl.com/Borzoi/topline2.html

http://judgesl.com/Borzoi/movement.html
Ooh, ska kika på de där länkarna imorgon, tack så mycket 🙏🏻
 
20220806_182212.jpg

Senioren har för vana att sova såhär. Verkar vara en greyhoundgrej, för jag har sett ett antal greys göra så.
 
Båda mina är lite oroliga i magen nu sen ett par dagar tillbaka, trots Canikur. Tänker beställa skonkost för jag tycker vi behöver få ordning på det. Nu har jag kokt ris och fisk.

Tycker det har en tendens att bli lite så i slutet av sommaren, men jag har för mig att det där med rötmånad är en myt.

Nyfiken på hur era hundars magar brukar vara? Mina har ju inte fått den bästa starten i livet, och både det och tikens hälsa/stressnivåer kan ju påverka.
 
Båda mina är lite oroliga i magen nu sen ett par dagar tillbaka, trots Canikur. Tänker beställa skonkost för jag tycker vi behöver få ordning på det. Nu har jag kokt ris och fisk.

Tycker det har en tendens att bli lite så i slutet av sommaren, men jag har för mig att det där med rötmånad är en myt.

Nyfiken på hur era hundars magar brukar vara? Mina har ju inte fått den bästa starten i livet, och både det och tikens hälsa/stressnivåer kan ju påverka.
Mina hundar är bra i magen hela tiden, i princip oavsett vad de äter (men så ger jag dem inte heller "skräptorrfoder" eller så utan är noga med att de ska äta mat av bra kvalitet). De blir inte sämre i magen av att tex få i sig något konstigt ute.

OM de väl blir dåliga i magen så är det dock för att de fått i sig något tokigt. Jag ger då inte skonkost, utan ger bara mer av vanliga maten och så är de bra igen så fort det dåliga hunnit igenom kroppen.

Den enda gången jag haft problem med hund som fått diarréer för "ingenting" och varit svår att få bra igen, det var när min första tik åt en sorts torrfoder som jag trodde fungerade bra till henne (hon hade glansig päls, bra klor, inget konstigt alls). Hon blev dålig i magen så fort hon fick i sig något lite konstigt, och hon var tokig i att äta andra hundars bajs... Efter ett tag lyckades jag trots allt byta mat till henne, ville ge samma som jag gav min andra. Vips kunde hon äta vad som helst utan att magen kraschade och hon slutade äta andra hundars bajs.

Så, om du inte försäkrat dig om att hundarna mår dålig pga maten de får, fundera på om du kanske ska testa något annat foder (när de blivit bra i magarna igen).
 
Mina hundar är bra i magen hela tiden, i princip oavsett vad de äter (men så ger jag dem inte heller "skräptorrfoder" eller så utan är noga med att de ska äta mat av bra kvalitet). De blir inte sämre i magen av att tex få i sig något konstigt ute.

OM de väl blir dåliga i magen så är det dock för att de fått i sig något tokigt. Jag ger då inte skonkost, utan ger bara mer av vanliga maten och så är de bra igen så fort det dåliga hunnit igenom kroppen.

Den enda gången jag haft problem med hund som fått diarréer för "ingenting" och varit svår att få bra igen, det var när min första tik åt en sorts torrfoder som jag trodde fungerade bra till henne (hon hade glansig päls, bra klor, inget konstigt alls). Hon blev dålig i magen så fort hon fick i sig något lite konstigt, och hon var tokig i att äta andra hundars bajs... Efter ett tag lyckades jag trots allt byta mat till henne, ville ge samma som jag gav min andra. Vips kunde hon äta vad som helst utan att magen kraschade och hon slutade äta andra hundars bajs.

Så, om du inte försäkrat dig om att hundarna mår dålig pga maten de får, fundera på om du kanske ska testa något annat foder (när de blivit bra i magarna igen).
Tack för reflektioner! :) Vilken mat får dina, om du vill skriva ut?
 
Tack för reflektioner! :) Vilken mat får dina, om du vill skriva ut?
Det spelar nog inte så stor roll vad andra ger, eftersom det är högst individuellt vad som funkar.

Tre av mina äter wolf of wilderness, en äter Josera och en äter mest färskt. Helt enligt deras behov. Två av dem funkar inte alls på färskfoder eller barf an nån anledning. Tyvärr faktiskt. Två av dem funkar med det mesta, och en är knepig.
 
Det spelar nog inte så stor roll vad andra ger, eftersom det är högst individuellt vad som funkar.

Tre av mina äter wolf of wilderness, en äter Josera och en äter mest färskt. Helt enligt deras behov. Två av dem funkar inte alls på färskfoder eller barf an nån anledning. Tyvärr faktiskt. Två av dem funkar med det mesta, och en är knepig.
Hehe jag vet, jag var ändå nyfiken :)

Tack! Skönt att jag inte är den enda som kämpar lite med det där.
 
Hade äran att bli ignorerad av en saluki förra veckan. Var ute och gick med min kompis och hennes lilla vovve när vi passerade ett hunddagis. En bit där ifrån så kom några från personalen joggandes med två vintisar och vad som såg som någon spetskorsning.

Den ena vinthunden var definitivt en saluki, men jag vet inte om den andra också var det men med kort päls (ville inte nödglo på dem). De var så vackra båda två, flöt fram så fint bakom den som sprang med dem och såg allmänt ointresserade ut av omgivningen. :heart
 
Tack för reflektioner! :) Vilken mat får dina, om du vill skriva ut?
Jag ger nästan uteslutande rå mat , färskfoder eller barf beroende på vad jag får tag på mm. Sedan händer det numera att jag ger några kulor torrfoder också, tex så vann Ebrah två små påsar på senaste utställningen och det tyckte Lily var jättegott (hon är så knäpp att hon gillar torrfoder mer än färskfoder, så hon får torrfoder som "topping" nu). När jag ger färskt försöker jag ge med svenskt innehåll eller åtminstone nordiskt och helst mat utan potatis och liknande.

Senaste tiden har de fått mycket från real och fodax, och kycklinghalsar som jag köper från kravmärkt gård inte långt bort. Tyvärr tycker jag inte att fodax original (eller vad den heter) är speciellt bra. Deras vilt är trevligare för mina, men ja, när jag flitigt växlar mellan olika sorter blir det inte lika noga. Bristen hos ett foder vägs upp av ett annat osv. Jag har svårt att hitta något färdigt foder som känns perfekt.
 
Många vinthundar verkar ju gilla att ligga i helt omöjliga positioner, gärna med magen upp i vädret 😅 men min Tilda ligger tammetusan aldrig på rygg. Utsträckt på sidan eller på mage, men oftast som en katt 😅 (och ja, cavebedden har hon fortfarande inte förstått grejen med. Men hon verkar föredra att ligga på täcket även i sängen, hon är varm för att vara så tunn 😅)
Snapchat-1853196209.jpg
 
Många vinthundar verkar ju gilla att ligga i helt omöjliga positioner, gärna med magen upp i vädret 😅 men min Tilda ligger tammetusan aldrig på rygg. Utsträckt på sidan eller på mage, men oftast som en katt 😅 (och ja, cavebedden har hon fortfarande inte förstått grejen med. Men hon verkar föredra att ligga på täcket även i sängen, hon är varm för att vara så tunn 😅) Visa bifogad fil 98737
Jag fick visa min lillkille hur vår sån bädd funkar, hjälpa lite, uppmuntra honom att testa och sen öva ett tag, nu älskar han den! Bara ett tips om ni inte redan gjort det, annars kanske det bara än en preferens ☺️
 
Alltså min yngsta. De drog värsta racet på vår äng i en god stund. Tog med henne på cykeltur efteråt så att hon fick trava avslappnat och bli av med all mjölksyra osv. Och vad gör hon så vi kommer tillbaka hem? Rakt tillbaka till ängen för mera race😂
 
Tilda är nu 11 månader och det är dags att fylla på frysen igen med färskfoder (typ inom närmsta veckan).
Hade ni köpt valpvarianten av färskfoder eller gått över till vuxen? Hon är ca 50-51 cm hög och väger 13 kg sist jag vägde henne för 1 vecka sedan.
Läser jag på nätet står det typ "när valpen anses färdigväxt" och hon borde inte växa mer på höjden 🤷🏼‍♀️
Hon äter vuxet torrfoder hos mamma men här hemma har hon Magnusson valp/junior (som hon knappt rör men det gör hon heller inte om jag serverar torrfodret hon äter hos mamma 😑).
 
Tilda är nu 11 månader och det är dags att fylla på frysen igen med färskfoder (typ inom närmsta veckan).
Hade ni köpt valpvarianten av färskfoder eller gått över till vuxen? Hon är ca 50-51 cm hög och väger 13 kg sist jag vägde henne för 1 vecka sedan.
Läser jag på nätet står det typ "när valpen anses färdigväxt" och hon borde inte växa mer på höjden 🤷🏼‍♀️
Hon äter vuxet torrfoder hos mamma men här hemma har hon Magnusson valp/junior (som hon knappt rör men det gör hon heller inte om jag serverar torrfodret hon äter hos mamma 😑).
Vuxen. Jag brukar inte orka så längr med valpfodret
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
106 154
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 925
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 686
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp