Vinthundstråden återuppstår!

Mina har vinterjackorna på nu. De är fodrade med varmt fleecetyg på insidan och har vind- & vattentätt tyg på utsidan, men en ganska lång krage i fleece som man kan vika upp eller ner. Öronen förblir dock inte inne i kragen när den är uppvikt, men just det funkar inte på nån modell tycker jag. Whippishen får förresten en tunnare tröja på sig under vinterjackan när det blir kallare.

Hittills har vi klarat oss med det, men skulle det blir riktig vargavinter även här nere tror jag lillen skulle uppskatta en overall han med.
Ja tilda har ett täcke med vind/vattenavvisande tyg och fodrad med microfleece (slaktade en one piece), så den är varm, men märker att hon blir kall om benen så tror hon behöver en overall.
 
Overaller är helt klart guld värt i så kalla temperaturer! Här har vi bara -8 nu så vi behöver inte overaller än, framförallt inte med våra nya, supervarma täcken, men blir det ner mot -15 så blir det helt klart varmfodrade overaller istället...
Jag ska försöka se om det går att sy en fodrad overall av pyjamas mönstret Tailys gjort av tildas mått. Hon var tveksam om det gick eftersom den är för fleece, men tänker att det kanske går att göra fleece ben, men vind och vattenavvisande tyg på ryggen.. Så man inte förlorar rörligheten i benen.
 
Jag ska försöka se om det går att sy en fodrad overall av pyjamas mönstret Tailys gjort av tildas mått. Hon var tveksam om det gick eftersom den är för fleece, men tänker att det kanske går att göra fleece ben, men vind och vattenavvisande tyg på ryggen.. Så man inte förlorar rörligheten i benen.
Jag har fleeceoverall under och sedan ett softshelltäcke med tjockt teddyfoder. Overallerna har ordentlig krage.
 
Här har vi en softshelloverall som går ned en bra bit över benen, fodrad med tjockt teddyfoder. Är det riktigt kallt kombinerar vi med mössa för att hålla dom små tunna öronen varma, och han kan även få på sig sin ”undershirt” under overallen vid behov.
 
Här har vi en softshelloverall som går ned en bra bit över benen, fodrad med tjockt teddyfoder. Är det riktigt kallt kombinerar vi med mössa för att hålla dom små tunna öronen varma, och han kan även få på sig sin ”undershirt” under overallen vid behov.
Skulle man kunna få se en bild på hund i mössa? 🥺
 
Skulle man kunna få se en bild på hund i mössa? 🥺
31E08D5A-80BD-4233-BDDA-557B50957508.jpeg
 
Vi har väl kanske -7 ute nu. Klädde ena whippeten med fleecetröja från dg. Hon var helt okej med det. Greyhoundvalpen hade en tunn skaljacka men hade nog kunnat vara naken. Tredje hunden, (en whippet) hade en tjock teddyfodrad vinterjacka. Hon gick tre steg på fältet, vände sedan om och sprang till dörren där hon skällde tills min man släppte in henne. De två andra hundarna rejsade en god stund innan de fick kallt om tassarna. 😂
 
Ja han skakar sig ibland så att den åker bakåt men annars verkar han inte särskilt brydd! Han är van att ha diverse kläder och det värsta han vet är att frysa 😄
Så skönt! Har fått för mig att Whippishen här hemma faktiskt gillar sin vinterjacka, inte bara tolererar den. Han är också ganska frusen av sig. Har testat att försöka låta öronen vara kvar i polokragen och han verkar inte direkt ha något emot det, bara att de inte stannar där. Stora killen däremot tycker det är jobbigt med kragar som sitter för högt och öronen får absolut inte stoppas in. Då blir han hellre blöt/kall om dem. Fair enough tycker jag.
 
Jag har nog den whippet i hela världen som fryser minst!!!!!!
Alltså jag har en UPPSJÖ men kläder overaller täcken mössor osv så det är ABSOLUT inte att jag inte vill skaffa grejer till henne!
Men hon bara….vägrar att ha på sig kläderna. Lägger sig och rullar för att få av kläderna, biter sig fast i kläderna och snurrar runt och gör alla akrobatiska konster för att få av kläderna!

Hon går naken nu i minusgrader och verkar helt nöjd. Enda gången hon vill ha kläder är när det regnar på tvären (regnjacka) och när vi är på kurs och det kan bli väntetid emellan uppgifterna!

Är det någon mer som har en vinthund som vägrar kläder? 😂😂😂
 
Jag har nog den whippet i hela världen som fryser minst!!!!!!
Alltså jag har en UPPSJÖ men kläder overaller täcken mössor osv så det är ABSOLUT inte att jag inte vill skaffa grejer till henne!
Men hon bara….vägrar att ha på sig kläderna. Lägger sig och rullar för att få av kläderna, biter sig fast i kläderna och snurrar runt och gör alla akrobatiska konster för att få av kläderna!

Hon går naken nu i minusgrader och verkar helt nöjd. Enda gången hon vill ha kläder är när det regnar på tvären (regnjacka) och när vi är på kurs och det kan bli väntetid emellan uppgifterna!

Är det någon mer som har en vinthund som vägrar kläder? 😂😂😂
Ja det är verkligen olika på hundar! Min ena höll på att dö nyss i minus 6. Tårna krampade och hon gick bakom mig och såg sur ut i sitt varma täcke.

Den andra rejsade för fult i snön och hade inte alls kallt, tvärtom! Greyvalpen tyckte det var varmt trots att hon var naken och svalkade sig med snö
 
Äsch. Kollar runt lite på DG DogGears hemsida och Whippishen hamnar lite över viktgränsen för deras overaller.

Funderar dock på en av deras jackor med ’flap’ (vad ska man kalla det på svenska) under magen. Tror han hade gillat det.

Känner just nu ett starkt behov av att skaffa en massa vinthundar och en massa gosiga kläder till dem 😂
 
Äsch. Kollar runt lite på DG DogGears hemsida och Whippishen hamnar lite över viktgränsen för deras overaller.

Funderar dock på en av deras jackor med ’flap’ (vad ska man kalla det på svenska) under magen. Tror han hade gillat det.

Känner just nu ett starkt behov av att skaffa en massa vinthundar och en massa gosiga kläder till dem 😂
Äh, vikten är ju bara för att ge ett hum. Min Aysu kunde ha deras M3 även när hon var rund och vägde 19kg (ja, hon var en liten saluki)
 
Äsch. Kollar runt lite på DG DogGears hemsida och Whippishen hamnar lite över viktgränsen för deras overaller.

Funderar dock på en av deras jackor med ’flap’ (vad ska man kalla det på svenska) under magen. Tror han hade gillat det.

Känner just nu ett starkt behov av att skaffa en massa vinthundar och en massa gosiga kläder till dem 😂
Mina 11-14,5kg har m2. Allt beror ju på hyr lång ryggen är. Har den väldigt lång rygg är det m3. Jag har svårt att tro att en Whippet behöver L1.

Hur hög är den och hur mycket väger den?
 
Äh, vikten är ju bara för att ge ett hum. Min Aysu kunde ha deras M3 även när hon var rund och vägde 19kg (ja, hon var en liten saluki)
Oj ja det var litet!

Men ja han väger just 19 kg så det kan ju säkert passa ändå. Vi har haft så många selar och kläder som suttit dåligt att jag är lite bränd bara.
 
Mina 11-14,5kg har m2. Allt beror ju på hyr lång ryggen är. Har den väldigt lång rygg är det m3. Jag har svårt att tro att en Whippet behöver L1.

Hur hög är den och hur mycket väger den?
Han väger 19 kg. Minns inte längre hur hög, ska mäta och kolla lite närmre på deras mått. Just nu ligger han i sovpåsen så jag vill inte störa 😁
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
106 192
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 687
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp