Vinthundstråden återuppstår!

Jag är nyfiken på ungerska vinthundsrasen Magyar agár. Några kullsyskon till min stora kille har enligt DNA-test en andel sådant blod, och en gång sprang vi på en på promenad när stora killen var valp.
Någon som haft eller träffat några hundar av rasen och kan berätta lite om vilket intryck hen fått? ☺️
 
Jag är nyfiken på ungerska vinthundsrasen Magyar agár. Några kullsyskon till min stora kille har enligt DNA-test en andel sådant blod, och en gång sprang vi på en på promenad när stora killen var valp.
Någon som haft eller träffat några hundar av rasen och kan berätta lite om vilket intryck hen fått? ☺️
Jag har träffat några, och mina damer har varit stödhund åt sådana på LC :) Mycket trevliga, glada och livliga. Betydligt mer robusta än greyhound, så hade jag tex velat mellan greyhound och magyar så hade jag valt sistnämnda. Har dock inte träffat några i hemmiljö eller lärt känna ordentligt utan enbart mött på just LC och ute på promenader.
 
Jag har träffat några, och mina damer har varit stödhund åt sådana på LC :) Mycket trevliga, glada och livliga. Betydligt mer robusta än greyhound, så hade jag tex velat mellan greyhound och magyar så hade jag valt sistnämnda. Har dock inte träffat några i hemmiljö eller lärt känna ordentligt utan enbart mött på just LC och ute på promenader.
Åh vad roligt! Och kul att ni fått en så positiv bild. Var de vänliga mot andra hundar?
Med robust, menar du exteriört/benstomme?
 
Åh vad roligt! Och kul att ni fått en så positiv bild. Var de vänliga mot andra hundar?
Med robust, menar du exteriört/benstomme?
Jag känner många.här kallas de ungersk vinthund.

Himla trevliga men SÅ STORA OCH STARKA. Mina kompisar har blåmärken av buffliga magyar som liksom bara tar plats överallt.

Men som sagt, riktiga clowner, oftast vänliga. Springer som satan och slutar aldrig.

Mina bekanta magyar tävlar lc och race samt utställning. Många har importerat från Ungern, känner nog inte så många inhemska.
 
Jag känner många.här kallas de ungersk vinthund.

Himla trevliga men SÅ STORA OCH STARKA. Mina kompisar har blåmärken av buffliga magyar som liksom bara tar plats överallt.

Men som sagt, riktiga clowner, oftast vänliga. Springer som satan och slutar aldrig.

Mina bekanta magyar tävlar lc och race samt utställning. Många har importerat från Ungern, känner nog inte så många inhemska.
Haha men oj 😂 Det låter som underbara hundar att ha med andra av samma ras då, eller brötiga greyhounds!
 
Jag känner många.här kallas de ungersk vinthund.

Himla trevliga men SÅ STORA OCH STARKA. Mina kompisar har blåmärken av buffliga magyar som liksom bara tar plats överallt.

Men som sagt, riktiga clowner, oftast vänliga. Springer som satan och slutar aldrig.

Mina bekanta magyar tävlar lc och race samt utställning. Många har importerat från Ungern, känner nog inte så många inhemska.
Haha! Är även de vuxna så buffliga? Jag har träffat unga som varit väldigt buffliga, men de vuxna har varit mer sansade.
 
Jag är nyfiken på ungerska vinthundsrasen Magyar agár. Några kullsyskon till min stora kille har enligt DNA-test en andel sådant blod, och en gång sprang vi på en på promenad när stora killen var valp.
Någon som haft eller träffat några hundar av rasen och kan berätta lite om vilket intryck hen fått? ☺️
Har träffat på på agility banan (där vi hänger mest).

Tycker dom verkar trevliga men väldigt mycket energi!

En av de som jag träffat var ganska aggressiv mot andra hundar men det var ju just bara en av de som jag har träffat på!
 
Jag känner många.här kallas de ungersk vinthund.

Himla trevliga men SÅ STORA OCH STARKA. Mina kompisar har blåmärken av buffliga magyar som liksom bara tar plats överallt.

Men som sagt, riktiga clowner, oftast vänliga. Springer som satan och slutar aldrig.

Mina bekanta magyar tävlar lc och race samt utställning. Många har importerat från Ungern, känner nog inte så många inhemska.
Låter ju helt underbara. :love:

//Mvh hon med bufflig, glad och urstark bullhund som knölar ner sig precis överallt. :angel:
 
Stora killen hade fått en massa kardborrar bakom/på ena örat. Det hade blivit en stor klump av det hela. Han har dels en hel del fluff runt öronen som har en såndär superfin bebismjuk textur som kardborrar älskar och som blir våfflat när det är blött. Vet inte om det är border collien eller salukin som stått för den. Sen har han långa mörka salukitofsar också, en på varje öra. Allt det där har verkligen vuxit med varje levnadsår.

Men till slut fick det mesta ryka på ena örat, och det andra jämnas till lite för symmetri, så nu ser han ut som en valp igen 🥺
 
Zelda imponerade idag på kursen i special sök röd kong.

Det är ju bara schäfrar och rottweiler på kursen för utom jag så vi är en udda fågel.

Markeringarna sitter bra och idag skulle hundarna söka efter en liten bit av röd kong utplacerad på olika ställen i olika rum.

Zelda var helt klart bäst i klassen! Så noggrann i sökarbetet och var snabbast på att hitta och markera i samtliga övningar! Jag var så stolt över att hon är så duktig!
 
Screenshot_20220930_132324.jpg

Här har ni ett exempel på magyar. Min kompis har några plus en RR. Dumb dumber :laugh:
 
Det här är intressant tycker jag!
Den här salukin är född 1950 och finns lååångt bakom Lily:
1351682210.0.x.jpg

photo.80a9fe2c39ed22b0.jpeg


Och de är så jäkla lika! Jag har tittat nu på de foton som jag lyckats googla fram, och det är i princip som att se Lily så som jag tänker mig att hon blir som vuxen. Det ska bli spännande att jämföra dem igen om något år :p
292017866_2314490345365999_1710434279664383336_n.jpg
 
Det här är intressant tycker jag!
Den här salukin är född 1950 och finns lååångt bakom Lily:
Visa bifogad fil 102874
photo.80a9fe2c39ed22b0.jpeg


Och de är så jäkla lika! Jag har tittat nu på de foton som jag lyckats googla fram, och det är i princip som att se Lily så som jag tänker mig att hon blir som vuxen. Det ska bli spännande att jämföra dem igen om något år :p
292017866_2314490345365999_1710434279664383336_n.jpg
Åh vilket spännande inlägg, skoj att du delar med dig! Håller med om att de är väldigt lika.
 
Åh vilket spännande inlägg, skoj att du delar med dig! Håller med om att de är väldigt lika.
Jag tycker sånt är så otroligt spännande :D

Den tiken är född i England. Ett barnbarns barnbarn till henne (som blev avelstik) charmade en uppfödare i USA som sedan såg till att några valpar därifrån även kom till USA. Uppfödaren hade rest till England för att se mer av deras coursing på riktig hare osv. Valpar i USA användes sedan i avel och en av de USA-födda köptes av Lilys uppfödare (den tiken är född -79). Lite rörigt kanske :p Jag skriver delvis för att reda ut allt för mig själv också.
 
Lilys sololopp avklarat! Nu behöver hon "bara" 4 lopp med annan saluki för att ha sin LC-licens och sista loppet måste vara efter att hon blivit 18 månader.

Tyvärr gjorde hon sig illa igår när hon lekte med en valp, det är dock bara lätta skrapsår (även om hon först tyckte att det var livshotande), men om hon är som vanligt igen nästa helg så finns det möjlighet till två lopp till då. Blir det ingenting då så tar vi det till våren istället.

Sololoppet sprangs på ett inofficiellt klubbmästerskap och där fick hon i särklass högst poäng av alla salukis som var med. Nu var det bara 5st med, men ändå :p (Ebrah sprang fantastiskt och fick näst högst poäng) Dock ingen placering på själva klubbmästerskapet eftersom alla raser tävlade mot varandra och det fanns hundar av andra raser som fick högre poäng.

Notera hur svansen börjar fara runt så fort trasan rör sig :D

Och eftersom jag är galen nog att släppa hund och fotografera samtidigt, här är några bilder från samma lopp:
311169996_2405237859624580_3771250448280323487_n.jpg

311598472_2405237869624579_2009281248659768662_n.jpg
311738994_2405237896291243_9011345774320483171_n.jpg
311634252_2405237882957911_6530260599076635911_n.jpg
311503953_2405238009624565_4356532090433459292_n.jpg


Med andra ord, jag är fortsatt stolt och överdrivet förälskad i min lilla tornado :heart Hon är på alla sätt en SÅ fantastisk liten saluki.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
106 422
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 939
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 703
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp