Vinthundstråden återuppstår!

Vi har ju inga avdelningar. Jag kan starta en klubb om jag vill och ansöka om att klubben ska bli medlem i finska vinthundsförbundet. Fritt fram att ordna tävlingar, prov, träningar. Ingen speciell klubb är ansvariga för nån speciell sport. Vår klubbkan hyra oval och ordna race om vi så vill. Vi kan ansöka om att ordna mästerskap. Fritt fram.

Sverige har ett skitlöjligt system som stjälper mer än hjälper.

Jag sitter med i bara en styrelse. Har blivit medfrågad I styrelse för rasköubb och också för vi thundsförbundet men tackade nej (too much drama)
Blir det officiella tävlingar då? Jag trodde att det var likadant överallt, att det bara får vara en klubb ansluten till varje klubb över det osv. Alltså, precis som vi inte kan ha två kennelklubbar kan vi inte ha två salukiklubbar, två vinthundsklubbar och därmed inte heller två lure coursing-klubbar (åtminstone inte som ordnar officiella tävlingar).
 
Blir det officiella tävlingar då? Jag trodde att det var likadant överallt, att det bara får vara en klubb ansluten till varje klubb över det osv. Alltså, precis som vi inte kan ha två kennelklubbar kan vi inte ha två salukiklubbar, två vinthundsklubbar och därmed inte heller två lure coursing-klubbar (åtminstone inte som ordnar officiella tävlingar).
Ja absolut är det officiella. Vi a håller ju av vinthundadörbundet. Rasklubbar finnas det säkert vara en av per ras, men lokala klubbar kan ju finnas flera på samma ort.
Nu är det en av mina lokala klubbar (inte rasbunden) som ordnar världsmästerskap också. Vi har väl inte ens hundra medlemmar.

Min andra lokala klubb ordnade finskt mästerskap 2019. Och nu ordnar som sagt min lilla lokala klubb som inte är raabunden salukimästerskap I samband med våra öppna tävling och dubbla distriktmästerskap. Jag har bara lite mer saker att hålla koll på i kontoret
 
FB_IMG_1617474007884_remastered.jpg


Jag har en borzoi, Emiron, som blev 2 år i tisdags (1 år på bilden), min andra borzoi i ordningen. Vi håller oss för oss själva och spenderar mycket tid i skogen. Planen var att både ställa ut och även låta honom testa på LC men min depression senaste året gör att jag inte orkar med människor, speciellt inte i den typen av tävlingsmiljöer som tenderar att generera en massa bullshit, skitsnack och backstabbing. De människor vi umgås med är antingen icke-hundmänniskor eller har helt andra typer av hundar. Vi spenderar istället många ensliga timmar i skogen och sträcker ut i tomma hägn dit det sällan kommer folk.
 
Åh jag är så sugen på en Borzoi, tycker de är helt underbara! Är det en bra familjehund? Kräver de väldigt mycket motion? Har läst på en del om dem men tycker alltid att det är svårt att värdera i en rasbeskrivning vad man avser med aktivitetsnivå.
 
Åh jag är så sugen på en Borzoi, tycker de är helt underbara! Är det en bra familjehund? Kräver de väldigt mycket motion? Har läst på en del om dem men tycker alltid att det är svårt att värdera i en rasbeskrivning vad man avser med aktivitetsnivå.
Jag skulle absolut säga att Borzoi kan vara en trevlig familjehund om det är en familj (tänker speciellt på barnen) som är vana vid hundar sedan tidigare och vet hur man uppför sig kring hundar. Det är inte en oöm hund som tål vilken behandling som helst utan den har stor integritet, umgås på sina egna villkor och är väldigt tydlig med vad den vill och vad den tycker.

Behovet av motion sträcker sig i första hand till möjligheten att få röra sig fritt i hög fart regelbundet, dvs att få springa järnet flera gånger i veckan. Många är också roade av att få springa bredvid/framför cykel/kickbike/skidor men det bör vara ett komplement till fritt spring. Mentalt är de väldigt icke-krävande och är generellt inte så engagerade i olika mentala tankeövningar, men vissa individer uppskattar lättare mental träning om belöningen är bra nog. Det viktiga är att det inte blir för mycket repetitioner för då tappar de fort intresset. De är dock väldigt lättlärda och intelligenta så man ska inte missta deras låga intresse för lydnad med att de är korkade, det gäller bara att hitta rätt motivation och att inte hålla på för länge.

Min hund är en ren sällskapshund. Han får springa fritt på inhägnat område dagligen (inhägnad tomt + att vi åker iväg till hägn emellanåt), sen går vi långa skogspromenader flera ggr i veckan där han går antingen i 20m spårlina eller i 10m flexi. Är hunden nöjd med tillvaron kommer den vara en mysig soffpotatis inomhus, men blir den understimulerad så är risken stor att du får ett destruktivt monster istället som tuggar sönder allt den kommer åt och hittar på en massa egna aktiviteter att roa sig med.
 
Jag skulle absolut säga att Borzoi kan vara en trevlig familjehund om det är en familj (tänker speciellt på barnen) som är vana vid hundar sedan tidigare och vet hur man uppför sig kring hundar. Det är inte en oöm hund som tål vilken behandling som helst utan den har stor integritet, umgås på sina egna villkor och är väldigt tydlig med vad den vill och vad den tycker.

Behovet av motion sträcker sig i första hand till möjligheten att få röra sig fritt i hög fart regelbundet, dvs att få springa järnet flera gånger i veckan. Många är också roade av att få springa bredvid/framför cykel/kickbike/skidor men det bör vara ett komplement till fritt spring. Mentalt är de väldigt icke-krävande och är generellt inte så engagerade i olika mentala tankeövningar, men vissa individer uppskattar lättare mental träning om belöningen är bra nog. Det viktiga är att det inte blir för mycket repetitioner för då tappar de fort intresset. De är dock väldigt lättlärda och intelligenta så man ska inte missta deras låga intresse för lydnad med att de är korkade, det gäller bara att hitta rätt motivation och att inte hålla på för länge.

Min hund är en ren sällskapshund. Han får springa fritt på inhägnat område dagligen (inhägnad tomt + att vi åker iväg till hägn emellanåt), sen går vi långa skogspromenader flera ggr i veckan där han går antingen i 20m spårlina eller i 10m flexi. Är hunden nöjd med tillvaron kommer den vara en mysig soffpotatis inomhus, men blir den understimulerad så är risken stor att du får ett destruktivt monster istället som tuggar sönder allt den kommer åt och hittar på en massa egna aktiviteter att roa sig med.

Tack så jättemycket för ditt svar! Låter ju som en himla trevlig ras. Har förstått att de kanske inte är så lätta att ha lösa men att de såklart har ett behov av att få springa av sig. Det där att de inte kräver så mycket mentalt tror jag passar oss, vi är gärna ute och rör oss och hittar på saker hellre än den mentala träningen.

Det är oavsett inte aktuellt än och jag vill helst ha en vuxen hund och det kanske inte är så lätt att hitta.
 
Tack så jättemycket för ditt svar! Låter ju som en himla trevlig ras. Har förstått att de kanske inte är så lätta att ha lösa men att de såklart har ett behov av att få springa av sig. Det där att de inte kräver så mycket mentalt tror jag passar oss, vi är gärna ute och rör oss och hittar på saker hellre än den mentala träningen.

Det är oavsett inte aktuellt än och jag vill helst ha en vuxen hund och det kanske inte är så lätt att hitta.
Som med de flesta vinthundraserna är det snarare regel än undantag att man inte kan ha dem lösa. Vissa tycker det är okej att släppa sina hundar på öppna fält långt ifrån bilvägar även om inkallningen inte är 100% men jag gör inte det med min. Får de upp kornet på vilt kan de dra långt och deras snabbhet gör att de har en realistisk chans att hinna ikapp viltet och döda det eller skada det svårt.

Det lättaste sättet att hitta vuxna omplaceringar är att ha kontakt med uppfödare och hålla kolla på rasgrupper på facebook, det dyker upp vuxna hundar lite då och då för omplacering.
 
Vår galna whippa Soleil är nu inne på sitt 14:e år, och jisses vilken resa det har varit! En hund med en otrolig personlighet, går inte att jämföra med någon annan ras vi har haft, skitjobbig och skitrolig på samma gång! Första 5-6 åren bestod av att jag var tvungen att ha ögon i nacken 24/7, och det hjälpte inte ens med det, hon lyckades med konststycket att bita sönder två soffor och tre fåtöljer, plus allt möjligt annat som satt löst.

När hon var 6 år flyttade min son hemifrån och då började hon protestera genom att kissa inne, så hon fick flytta till honom "på prov" - och då blev hon plötsligt mönsterhunden, allt som inte fungerat tidigare funkade perfekt bara hon fick vara med sin älskade husse! Nu kan man väl säga att vi har "delad vårdnad", hon är fortfarande hos mig på dagarna när husse jobbar eller ska iväg nånstans.

De senaste 6-7 åren har hon varit precis så som jag hade önskat och mer eller mindre förväntat mig när jag skaffade whippet, jag har haft många i släkten men ingen har varit så destruktiv som Soleil. Med det sagt, så är hon faktiskt en av de roligaste hundarna jag har haft och faktiskt ovanligt "lydig" för att vara vinthund, även om det mesta är på hennes villkor. Men jag har ju en bakgrund inom lydnad, jakt och bruks så för mig har det fallit sig naturligt att träna även henne, och hon har faktiskt alltid gillat att vara duktig!

Jag skulle gärna ha en whippet till efter Soleil, men jag vet faktiskt inte om jag skulle palla med en valp igen, särskilt inte om den skulle vara lika tokig som hon. Samtidigt tror jag att den där tokigheten är den som gör henne så rolig och personlig, väldigt motsägelsefullt, jag vet. Jag hoppas att hon har något eller några år kvar, men hon har haft en del problem med magen på sistone och man vet ju aldrig med gamla hundar, bara att hålla tummarna för att hon får vara pigg ett tag till.

soleil_dec2011.jpg
 
Vad är "lagom" promenadlängd för vinthundsvalpar i 3-4 månaders ålder? Jag och min whippa brukar ta en promenad på 2 km inte riktigt varje dag men nästan. På min kära mor låter det som att det är typ 1,5 km för långt 😒 samtidigt så märker jag ju att Tilda har alldeles för mycket överskottsenergi om vi inte går en "rejälare" runda dom dagar hon inte vart hos mamma när jag jobbat och på så sätt busat av sig med de andra hundarna.
 
Vad är "lagom" promenadlängd för vinthundsvalpar i 3-4 månaders ålder? Jag och min whippa brukar ta en promenad på 2 km inte riktigt varje dag men nästan. På min kära mor låter det som att det är typ 1,5 km för långt 😒 samtidigt så märker jag ju att Tilda har alldeles för mycket överskottsenergi om vi inte går en "rejälare" runda dom dagar hon inte vart hos mamma när jag jobbat och på så sätt busat av sig med de andra hundarna.

Jag hade lätt varit ute ca 1 h i den åldern. Helst i skogen och löst/långlina. Gå lite, träna lite vardagslydnad, busa lite, stanna och undersöka saker etc.

Det man ska akta sig för är monoton träning samt att leka med andra hundar.

Jag förstår verkligen inte folk som tror att en promenad på 2 km är farligt men gladeligen låter hunden leka med andra hundar 😅 tacklingar, tvära stopp etc sliter bra mycket mer på kroppen.

Säger inte att de inte ska få leka. Men det tar mycket hårdare på kroppen än en varierande promenad i valpens tempo.

Förstår inte denna rädsla för rörelse hos valpar. Rörelse är bra. Det bygger valpen skelett, leder och muskler samt gör att den tränar sin motorik.

Tänk hur man tänker kring unghästar, barn etc etc.
 
Vad är "lagom" promenadlängd för vinthundsvalpar i 3-4 månaders ålder? Jag och min whippa brukar ta en promenad på 2 km inte riktigt varje dag men nästan. På min kära mor låter det som att det är typ 1,5 km för långt 😒 samtidigt så märker jag ju att Tilda har alldeles för mycket överskottsenergi om vi inte går en "rejälare" runda dom dagar hon inte vart hos mamma när jag jobbat och på så sätt busat av sig med de andra hundarna.

Som preferens fick min schäfer vara med på jobbet i häststall från 4,5 mån ålder. Hon rörde på sig bra mycket mer än de flesta valpar men vilade när hon behövde.

Bättre motorik än många valpar och HD:A ED:0.

Däremot var jag försiktig med vild lek med andra hundar.

Rörelse är inte farligt.

Kolla upp detta kontot, hon är veterinär som skriver mycket om just valpar och rörelse :)


Screenshot_2022-01-10-19-57-17-794_com.instagram.android.jpg
 
Jag hade lätt varit ute ca 1 h i den åldern. Helst i skogen och löst/långlina. Gå lite, träna lite vardagslydnad, busa lite, stanna och undersöka saker etc.

Det man ska akta sig för är monoton träning samt att leka med andra hundar.

Jag förstår verkligen inte folk som tror att en promenad på 2 km är farligt men gladeligen låter hunden leka med andra hundar 😅 tacklingar, tvära stopp etc sliter bra mycket mer på kroppen.

Säger inte att de inte ska få leka. Men det tar mycket hårdare på kroppen än en varierande promenad i valpens tempo.

Förstår inte denna rädsla för rörelse hos valpar. Rörelse är bra. Det bygger valpen skelett, leder och muskler samt gör att den tränar sin motorik.

Tänk hur man tänker kring unghästar, barn etc etc.
Ja men lite så känner jag med 🤷🏻‍♀️ hon är som en känguru med familjens andra två hundar, då känns det som att 2 km i relativt lugnt tempo (tar oss ca 35-40 min att gå) inte är någon fara liksom..
Försökte förklara idag att jag ju märker att hon har för mycket energi, hon jagar sin egen svans, tuggar på sig själv, osv när hon inte fått ut en runda och att det känns som ett stress/överskottsenergi beteende, för har hon fått nått att göra så är hon mycket lugnare till sinnes.
 
Vad är "lagom" promenadlängd för vinthundsvalpar i 3-4 månaders ålder? Jag och min whippa brukar ta en promenad på 2 km inte riktigt varje dag men nästan. På min kära mor låter det som att det är typ 1,5 km för långt 😒 samtidigt så märker jag ju att Tilda har alldeles för mycket överskottsenergi om vi inte går en "rejälare" runda dom dagar hon inte vart hos mamma när jag jobbat och på så sätt busat av sig med de andra hundarna.
Det är din hund, inte din mors. Hade jag varit i din sits hade jag, om det kändes jobbigt med hennes kommentarer, helt enkelt hållit tyst om hur mycket ni går. Det gjorde jag delvis med Ebrah just för att vi fick så många kommentarer om det. Folk började irriterat kommentera att jag höll på att förstöra henne osv. Vad som framförallt skilde henne från deras hundar var att Ebrah låg lugnt inomhus, under tiden som deras valpar i samma ålder rev inredningen, eller rusade runt dagarna i ända i trädgården. Tydligen är trädgård mycket säkrare än skog, och kuperad skog är mycket farligare än hala parkettgolv där valparna halkar runt och drar sönder musklerna... :cautious:

När Ebrah var 3-4 månader så gick vi iaf 3km, då var hon lös i princip konstant (hade henne kopplad lite i början och lite i slutet) och hon sprang i cirklar runt mig nästan hela vägen. Hon var vild :D Räknar med att kommande valpen också får hålla igång en hel del. Jag lär dem gärna direkt att man är vild ute och vilar inne.
 
Ja men lite så känner jag med 🤷🏻‍♀️ hon är som en känguru med familjens andra två hundar, då känns det som att 2 km i relativt lugnt tempo (tar oss ca 35-40 min att gå) inte är någon fara liksom..
Försökte förklara idag att jag ju märker att hon har för mycket energi, hon jagar sin egen svans, tuggar på sig själv, osv när hon inte fått ut en runda och att det känns som ett stress/överskottsenergi beteende, för har hon fått nått att göra så är hon mycket lugnare till sinnes.

Du kan lätt vara ute det varje dag utan några som helst problem! Tvärtom skulle jag säga, så är det skadligt att hon dels inte får röra på sig och dels får stressbeteenden. Valpar kommer ju busa. Frågan är ju om hala golv inne är bättre eller fast mark ute :) dessutom mer intryck vilket är nyttigt.
 
@Red_Chili och @linnsan ja men så känner jag med, att det bara är bra att låta henne gå ut och röra på sig. Har ju hellre en hund som vilar hemma än måste hålla igång. Mamma "gav sig" väl lite idag när jag stod på mig, och sa att Tilda kanske är som min systers Whippet, som har svårt att vila och ta det lugnt, dom är ute och går 1 mil om dagen. Mammas whippa kommer väl ut på 5-8 km om dagen och är betydligt lugnare i sinnet och verkar nöjd med det, än våra två.
 
Så länge hunden vår bestämma tempo och eventuella vilopauser så är det bara att köra.

Mycket värre att dagligen släppa med vuxen hund. De racear tills de stupar. Eller att gå tio kilometer på asfalt i en takt människan bestämt.
Jag tycker nästan det är värst att släppa dem med andra valpar, men det beror nog mycket på vad man har för vuxna också iofs. När mina unga har sprungit med jämngamla, då kan vi snacka om att de springer tills de stupar! Med min första valp så blev det att hon låg på sidan och försökte brottas när hon inte längre orkade springa de gånger hon träffade kullsyskon som bodde i närheten. Mina vuxna däremot tar det lugnare med valpar, och jag känner också att det är lättare att styra leken vid behov om valpen leker med vuxna jämfört med om man ska försöka kommunicera med ett hav av valpar :D
 
Jag tycker nästan det är värst att släppa dem med andra valpar, men det beror nog mycket på vad man har för vuxna också iofs. När mina unga har sprungit med jämngamla, då kan vi snacka om att de springer tills de stupar! Med min första valp så blev det att hon låg på sidan och försökte brottas när hon inte längre orkade springa de gånger hon träffade kullsyskon som bodde i närheten. Mina vuxna däremot tar det lugnare med valpar, och jag känner också att det är lättare att styra leken vid behov om valpen leker med vuxna jämfört med om man ska försöka kommunicera med ett hav av valpar :D
Ja jag tänker mest på såna de leker med regelbundet. Det brukar ju bli lite extra ös om det är något som inte händer varje dag. Men man får ju känna hundarna helt enkelt och veta deras nivå och när/om man måste bromsa.

Jag har hört så många med Whippet berätta om hur valpen sprungit lös med vuxna i en timme och de menar att valpen vilar om den blir trött. Nej, det gör inte en whippet:D inte om den vuxna är en turboracer.

Edit en gång till: sen ser jag många som ba: "åh min valp är så vild, jag måste ut och motionera den", medan verkligheten är en övertrött valp.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
106 213
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 687
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp