Vinthundstråden återuppstår!

Ja, vi bromsar självklart hos mamma och "tvångsvilar" efter en stunds lek. Det brukar lugna sig under dagen, men särskilt i början får vi hålla koll för tilda har verkligen inte koll när det är nog! En bra sak är dock att hon är duktig på att pausa för att dricka vatten, trots det är tokrace före 😅🙈
 
Har just nu hemma lilla Yara som @Netted äger. Ungefär en vecka ska hon stanna här och jag tycker det är SÅ kul att ha tre hemma och kunna iaktta hur de interagerar med varandra, se skillnader i exteriör och mentalitet osv. Yara och mina damer är från helt olika blodslinjer och samtidigt som det märks stora skillnader mellan dem så märks det också många likheter. Killen jag träffar sa igår att Yara är som Aysu och Ebrah kombinerat, vilket är en ganska bra beskrivning :D

Nu har Yara bara varit här sen i förrgår eftermidddag, så inte ens två hela dygn, och det är klart att allt är nytt för henne på alla sätt. Även om jag känner Netted väl så känner inte jag och Yara varandra speciellt väl, och Yara och mina damer känner inte varandra alls även om de sprungit på LC ihop och träffats på hemmaplan åtminstone några gånger.

Yara är på många sätt som mina damer var som unga (Yara är knappt 2 år, Ebrah snart 7 och Aysu är 10 år). Hon är otroligt positiv, väldigt kelig, har en enorm energi och blir aldrig rädd för något. Likadant var det med mina två i den åldern, och hennes sätt att flyga efter fåglar på koppelpromenader är precis som Aysus sätt var i den åldern :rofl: Däremot har hon lite svårt att koppla av, men jag märker ju att det blir lättare och lättare för henne ju mer tid som går här. Det är en stor skillnad åt det bättre hållet nu jämfört med första dagen här.

Hon är betydligt mindre destruktiv av sig än vad Ebrah var som ung. Yara vill visserligen ha saker att pilla med, men håller sig till hundleksaker och en gammal kartongbit som hon strimlar. Hon leker också jättegärna med mig, vi hade en jätterolig brottningsmatch i rastgården i förmiddags när mina damer låg hemma i soffan. Herregud så jag skrattade och hon var bara vild, glad och helt fantastisk :D Helst leker hon såklart med mina damer, men de är lite svårflörtade. Yara är större än dem, och svart, och vild. Mina vill gärna springa utomhus, men vill inte bli jagade och vill inte leka inomhus. Yara försöker verkligen charma dem, men det går lite sisådär. Hennes sätt att kommunciera och även lyssna på de andra är dock utmärkt, så det är inte några problem där.

I övrigt är Yara väldigt kvicktänkt och har många idéer om saker och ting. När hon väl fått lite livserfarenhet och tålamod nog att faktiskt använda hjärnan fullt ut också så kommer hon bli helt fantastisk :heart

Hennes päls är helt annan än mina damers. Mycket tätare och jag tror att håren är både kortare och hårdare. Inget som direkt syns (förutom när man jämför med Aysus kastratpäls) men det känns! Hon har också mycket mer ryggmuskler än vad mina har, framförallt mer än vad Ebrah har (Ebrahs rygg är hennes största exteriöra brist i mina ögon). Hon har också mycket bredare mellan tex höftknölarna. Hon känns otroligt stabil och stark(!) när man känner på hela henne och när man ser henne ståendes så råder det inga tvivlel om att det här är en skitsnabb hund. På många sätt som en mer kraftig Aysu. Det är synd att Aysu är så jäkla tanig som hon är, för tittar man på proportioner osv så är hon hur bra som helst.

Men ja, jag har tre glada, påhittiga, snabba och otroligt vänliga damer här hemma nu. Det känns fint :D
 
Det är lite svårt att veta om man ska skriva i denna tråden eller den generella uppdateringstråden, men vi kan ju iaf försöka hålla denna vid liv.

Jag inbillar mig att Emiron fläskat på sig lite. Någon dag ska jag försöka ta med honom till veterinärstationen i byn och väga honom på deras stora våg. Han vägde 37 i sommras vill jag minnas och det kommer förvåna mig om han inte lagt på sig sen dess. Jag tror att 40-42 kg kommer vara en ganska lagom slutvikt för hans typ. Han är inte någon jättebulkig hund och inte abnormt stor heller rent höjdmässigt, nu var det ett tag sen jag mätte honom men jag vill minnas att han låg på 83 cm då vilket är en bra höjd för en hane, inte för stor, inte för liten. Det ska bli spännande att se hur han utvecklas i det sista upp till 3-4 år.
 
Idag har det vart en väldigt jobbig dag enligt lillfisen. Först en massa oväsen då duschkabin rivas, sen få följa med i bilen till ÅVC. Lagom tills hon somnade i bilen hann vi ju hem 😅 då blev det paus för mat och bus med de andra vovvarna. Sen hem igen och ännu mer oväsen, nu skulle dörrkarmen till badrummet och golvet i hallen bort, sen riva en vägg. Ytterst jobbigt tyckte Tilda som satt i köket och pep. Sen när man väl får somna I mattes famn då blir man väckt och ut och åka igen, för att handla hundmat och lite annat i stan 5 mil bort. :meh: inte jättekul på hemvägen, dit gick bra för då sov hon.
Nu får det nog bli lugn kväll.
Snapchat-1378426077.jpg
 
Och så äntligen kom det en valp till mig :love:
En liten Lily, full av energi, totalt orädd, lite eftertänksam, otroligt gosig och än så länge en okomplicerad valp. Hon upptäcker allt som rör sig ute, leker gärna med mig, är nästan accepterad av Aysu och Ebrah, kommer när jag ropar hennes namn och går finfint i koppel.

Hennes stamtavla är smått unik för Sverige. Hennes pappa har en kull (och den är i just Sverige även om han inte är svensk) och mamman har någon släkting (inte jättenära) i Finland. I 6e led finns "luckor" i stamtavlan eftersom det där är hundar i ursprungsländerna, så helt klart renrasiga jakthundar men inte reggade i någon kennelklubb. I den nära släkten finns sedan ett helt gäng otroligt bra hundar på open field coursing (coursing på riktig hare, och oavsett vad man tycker om det, om de är champions på sådant så är de bra hundar).

Hon är ruskigt fint byggd, med rejält käkparti (vilket jag älskar) och på alla sätt fint huvud. Jättefint ansatt hals, utmärkt front, starka ben och fina tassar, jämnt vinklad, bra rygg och så breda lår att det kommer få plats med ordentliga muskler där när hon blir större. Dessutom har hon en söt svans och jättefin färg :D

Hon kom i måndags, nu är det torsdag, och än så länge älskar jag allt med den här lilla galningen. Hon var väldigt trött efter sin resa hit, men nu börjar hon få mer energi och är hur rolig som helst. Och justja, hon sover hela nätterna och de få gånger det skett olyckor inomhus (tex när jag varit i möte och inte kunnat ta ut henne...) så har hon gått till ytterdörren.
272209671_2181474015334300_4863694463994002821_n.jpg

272052911_2180632458751789_8679356297733115281_n.jpg

272234556_2180631688751866_8658353178965544152_n.jpg


Här är den enda ståbild jag har på henne än så länge. Den togs hos uppfödaren för ett tag sedan, så hon har växt lite sen dess :D
photo.a7c4d1219988339b.jpg
 
Det är så intressant att jämföra valpar :rofl:
Om man jämför Lily med hur Ebrah var i samma ålder:
Ebrah var mycket mer destruktiv. Lily går mycket prydligare i koppel och uppför sig öht bättre. Ebrah hade dock mer fysisk uthållighet (vilket jag tror mestadels handlar om att hon var i skog dagligen från 8 veckors ålder, Lily har bara skuttat runt på tomten hos uppfödaren och hållit sig lite undan de vilda syskonen). Ebrah var mer matglad, mer framåt på alla sätt, tänkte inte så mycket utan agerade först. Lily funderar på allt. Hon är absolut inte rädd, men hon tänker innan hon gör saker vilket är väldigt trevligt. Jag hoppas dock att hon kan börja ta lite initiativ när vi ska klickerträna och så sedan.

Ebrah vägde 13,3kg som 16 veckorsvalp, Lily skulle jag tro att väger ca 10kg nu? Jag måste väga henne imorgon.

Här är Ebrah när hon var 16 veckor. Lång och med konstig rygglinje, lite åt det rundare hållet men med en sjujäkla massa muskler för sin ålder. Upplevde henne inte som såå lång IRL men minns också att det var väldigt, väldigt svårt att fotografera den här bilden eftersom hon aldrig ville stå still:
dsc_5024.jpg


Här är en bild som jag tog med mobilen på Lily häromdagen:
271730277_244875804463723_5066801055297040449_n.jpg


Jag ska se om jag kan få till någon bättre ståbild på Lily imorgon :p Och väga henne.
 
Och så äntligen kom det en valp till mig :love:
En liten Lily, full av energi, totalt orädd, lite eftertänksam, otroligt gosig och än så länge en okomplicerad valp. Hon upptäcker allt som rör sig ute, leker gärna med mig, är nästan accepterad av Aysu och Ebrah, kommer när jag ropar hennes namn och går finfint i koppel.

Hennes stamtavla är smått unik för Sverige. Hennes pappa har en kull (och den är i just Sverige även om han inte är svensk) och mamman har någon släkting (inte jättenära) i Finland. I 6e led finns "luckor" i stamtavlan eftersom det där är hundar i ursprungsländerna, så helt klart renrasiga jakthundar men inte reggade i någon kennelklubb. I den nära släkten finns sedan ett helt gäng otroligt bra hundar på open field coursing (coursing på riktig hare, och oavsett vad man tycker om det, om de är champions på sådant så är de bra hundar).

Hon är ruskigt fint byggd, med rejält käkparti (vilket jag älskar) och på alla sätt fint huvud. Jättefint ansatt hals, utmärkt front, starka ben och fina tassar, jämnt vinklad, bra rygg och så breda lår att det kommer få plats med ordentliga muskler där när hon blir större. Dessutom har hon en söt svans och jättefin färg :D

Hon kom i måndags, nu är det torsdag, och än så länge älskar jag allt med den här lilla galningen. Hon var väldigt trött efter sin resa hit, men nu börjar hon få mer energi och är hur rolig som helst. Och justja, hon sover hela nätterna och de få gånger det skett olyckor inomhus (tex när jag varit i möte och inte kunnat ta ut henne...) så har hon gått till ytterdörren.
272209671_2181474015334300_4863694463994002821_n.jpg

272052911_2180632458751789_8679356297733115281_n.jpg

272234556_2180631688751866_8658353178965544152_n.jpg


Här är den enda ståbild jag har på henne än så länge. Den togs hos uppfödaren för ett tag sedan, så hon har växt lite sen dess :D
photo.a7c4d1219988339b.jpg
Underbar!!!!😍
 
Fortsätter med mina jämförelser mellan Ebrah och Lily.
Nu är Lily 4 1/2 månad. Den här bilden fotade jag nyss när vi var ute och hon fick syn på några lekande barn:
273571102_2202046466610388_4103320771862460911_n.jpg


Här var Ebrah 4 månader (och 1 vecka) gammal:
12241566_570633156418402_642358633400707459_n.jpg


Även om nu Ebrah var i något högre hull än vad Lily är för tillfället så tycker jag att man ser ordentliga skillnader mellan dem. De är dock lika höga i mankhöjd, vilket jag gillar, för då kanske Lily slutar på samma mankhöjd som Ebrah och jag tycker det är en väldigt lagom storlek :)

Annars jobbar vi på med lite allt möjligt.
Lily har visat sig inte vara så brydd om regn och rusk så länge hon har tillräckliga kläder för att hållas varm. Hon har bekantat sig med konstiga statyer i centrum och träffat två hundar till som inte hör till familjen. Vi leker mycket och tränar lite tricks, sitt och stå verkar hon förstå och igår började hon bjuda på läggande också. All hantering är också enkel, vilket verkligen uppskattas.

Inkallning fungerar fortsatt bra, men hon har blivit betydligt mer modig bara senaste 1 1/2 veckan ungefär, springer på rejält ute nu och har inga problem med att jaga Ebrah i högt tempo eller själv bli jagad. De flyger fram och hon är vild, smidig och fantastisk :love:

Än så länge allt jag kunnat önska av en liten salukivalp, och förhoppningsvis får vi snart svar på DNA test om vilken färg hon är :p Börjar bli lite nyfiken på det.
 
Fortsätter med mina jämförelser mellan Ebrah och Lily.
Nu är Lily 4 1/2 månad. Den här bilden fotade jag nyss när vi var ute och hon fick syn på några lekande barn:
273571102_2202046466610388_4103320771862460911_n.jpg


Här var Ebrah 4 månader (och 1 vecka) gammal:
12241566_570633156418402_642358633400707459_n.jpg


Även om nu Ebrah var i något högre hull än vad Lily är för tillfället så tycker jag att man ser ordentliga skillnader mellan dem. De är dock lika höga i mankhöjd, vilket jag gillar, för då kanske Lily slutar på samma mankhöjd som Ebrah och jag tycker det är en väldigt lagom storlek :)

Annars jobbar vi på med lite allt möjligt.
Lily har visat sig inte vara så brydd om regn och rusk så länge hon har tillräckliga kläder för att hållas varm. Hon har bekantat sig med konstiga statyer i centrum och träffat två hundar till som inte hör till familjen. Vi leker mycket och tränar lite tricks, sitt och stå verkar hon förstå och igår började hon bjuda på läggande också. All hantering är också enkel, vilket verkligen uppskattas.

Inkallning fungerar fortsatt bra, men hon har blivit betydligt mer modig bara senaste 1 1/2 veckan ungefär, springer på rejält ute nu och har inga problem med att jaga Ebrah i högt tempo eller själv bli jagad. De flyger fram och hon är vild, smidig och fantastisk :love:

Än så länge allt jag kunnat önska av en liten salukivalp, och förhoppningsvis får vi snart svar på DNA test om vilken färg hon är :p Börjar bli lite nyfiken på det.
Väldigt snygg! Jag gillar verkligen modellen
 
Fortsatta uppdateringar om Lily då ;)
4,7 månader gammal enligt min räknare i mobilen (eftersom jag är så usel på att hålla koll på sådant själv :angel: )

Någonstans 54 1/2 till 55cm hög. Vet inte vad hon väger dock (vägrar ställa mig själv på våg, väntar tills jag får hjälp eller något). Täcket som är i strl 55 är fortfarande för långt, men inte jättemycket. Hon verkar följa samma takt som Ebrah när det gäller mankhöjden, men ligger konstant ca 1cm över. Hoppas hon inte tänker bli så mycket högre.

Vi går utan problem på vanliga långpromenader, de långa långpromenaderna får dock vänta.

Skulle jag bedöma henne utifrån samma punkter som är med på ett BPH (vilket jag planerar att gå när hon har åldern inne) så ser jag det såhär:
Främmande personer: Glad och trygg, men tappar snabbt intresse.
Föremålslek: Jättekul med skinnleksaker och bollar, annat är kul ibland. Spelar inte så stor roll vem som leker med henne heller.
Matintresse: Äter med god aptit för det mesta, lite petig med vilka sorters mat som är goda när tänderna kliar som mest. Godis är gott!
Visuell överraskning: Kan hoppa bakåt vid de få tillfällen som något är läskigt. Avreagerar snabbt!
Skrammel: Fullständigt obrydd.
Närmande person: Konstigt klädda kan hon absolut reagera på, men på ett nyfiket sätt.
Underlag: Helt obrydd. Går glatt på isen ute, gallret vid porten, asfalt, gräs, berg, alla typer av golv och i trappor.
Skott: Har varit på promenad nära skjutbana utan att bry sig öht. Hörde en enstaka smäll på annat ställe, hoppade till men absolut inte något kvarstående obehag när hon landade på marken igen en millisekund senare.

Lätt att lämna hemma med Ebrah (testat upp till 1 timme och 35 min). Fortsatt okomplicerad i hantering. Lär sig blixtsnabbt när vi tränar och har troligen kopplat att klick = godis nu. Jäklar vad snabbt hon kan sätta sig och som hon står fastlåst i marken när jag säger "stå" :D

Har även ägnat lite tid åt att kolla lite mer noga på hennes stamtavla för att verkligen få grepp om varifrån hundarna i stamtavlan kommer. Att det är mycket COO-linjer (country of origin) och fullt av hundar som sprungit bra på open field coursing (jakt på riktig hare) vet jag, men det är ju kul att veta mer exakt :D

Så, OM någon skulle vara lika nyfiken av sig som jag är så ser det ut såhär för Lily:
Pappas sida:
Farfar, ca hälften gammalt amerikanskt som går tillbaka till gammalt engelskt. Andra hälften är linjer från Saudiarabien.
Farmor, hälften svenskt/engelskt, hälften iranskt.

Morfars far, ca 1/4 israel, resten gammalt amerikanskt.
Morfars mor, ca 1/2 Saudiarabien, 1/2 gammalt amerikanskt.
Mormor, mestadels gammalt amerikanskt.

Mammas sida:

Pappa nästan enbart saudilinjer (pyttelite gammalt engelskt)

Morfar: I princip enbart saudilinjer.

Mormors far: 1/4 Qatar, 1/4 Saudi, 1/2 Baharin

Mormors mor: 1/2 Syrien, 1/8 Turkiet, Resten Saudiarabien.

Redan i 4e led finns det inmönstrade hundar och sedan blir det mycket sådant. Jag kan också se att flera av släktingarna blivit 15-16 år gamla och jag kan se bilder på måånga hundar även långt bak i leden. Det är SÅ uppskattat med en internationell hemsida som samlar stamtavlor, just för sådana här fall. Inavelsgraden är snudd på obefintlig, men blir inte helt 100% i beräkningen eftersom det är så mycket luckor. Det är i alla fall en mycket trevlig stamtavla att titta på för mig, framförallt när det i Sverige annars är så att det finns vissa hundar som dyker upp i snudd på varenda stamtavla oavsett uppfödare.

J*vlar vilken bra valp jag fått tag på :love:
274063305_2206073842874317_2879841874218255987_n.jpg
 
Dags för nästa Lily-uppdatering :p

Fick svar på DNA-test nu.
Hon är fri från NCL (riktigt otrevlig sjukdom som orsakar tidig död på salukis. Otroligt ovanlig, men man vill ju gärna hålla det så också. Står mer om den här: https://saluki.se/images/docs/NCL-2021.pdf). Hade inte väntat mig annat, men känns såklart skönt att ha det klart :)

Hon har också endast 3% inavel, och det är då totalt sett genetiskt, inte uträknat genom att man tittat på stamtavlan eller så. (Tittar man i 10 led på stamtavlan så blir det bara 0,64% inavel och på 5 generationer är det 0%). Det är betydligt lägre än salukis generellt och absolut lägre än hundar generellt.
274769519_2211054295709605_6007757611096429841_n.jpg


Och justja, hon dödar allt plastskräp som flyger förbi på gatan (finns tyvärr en del skräp häromkring...), är helt galen i fåglar och försöker själv att flyga för att kunna jaga dem, ser och upptäcker allt och är väldigt intresserad av dofter generellt. Upplever dock inte att hon spårar vilt, än. Hon jagar inte heller bilar, cyklar eller annat olämpligt. Hästar bryr hon sig inte om. Fåglar ska vi försöka skvallerträna på.
 
Tänkte jag också skulle dra mitt strå till stacken för att hålla denna senaste vinthundstråd vid liv så skriver här istället för att starta en ny separat tråd.

Funderar på lure coursing. Vinthund har jag haft förut, men inte kört LC. Om vi bara skulle komma iväg en eller två gånger om året (pga långa avstånd/dåliga kommunikationer, inte ointresse), hur håller jag bäst igång dessemellan? Menar inte motionsmässigt, utan mer mentalt och just i relation till LC. Vad kan jag göra mellan gångerna för att voffis inte ska tappa det hon lärt sig? Har det väl satt sig är det säkert ingen fara antar jag, men om det skulle bli glest mellan tillfällena redan i början vid inlärningen är det kanske en annan sak.?

Vanlig kapp, är det alls något att fundera på som komplettering? Eller är det bara för whippisar och greyhounds här i Sverige? Jag vet att andra sorters vinthundar får vara med (iaf på träning/prova på), men hur välkomna är de i praktiken? Inte så roligt att satsa pengar och tid om ingen de facto vill ha en där. :crazy: Kan ju skilja från klubb till klubb och mellan olika landsändar förstås.
 
Tänkte jag också skulle dra mitt strå till stacken för att hålla denna senaste vinthundstråd vid liv så skriver här istället för att starta en ny separat tråd.

Funderar på lure coursing. Vinthund har jag haft förut, men inte kört LC. Om vi bara skulle komma iväg en eller två gånger om året (pga långa avstånd/dåliga kommunikationer, inte ointresse), hur håller jag bäst igång dessemellan? Menar inte motionsmässigt, utan mer mentalt och just i relation till LC. Vad kan jag göra mellan gångerna för att voffis inte ska tappa det hon lärt sig? Har det väl satt sig är det säkert ingen fara antar jag, men om det skulle bli glest mellan tillfällena redan i början vid inlärningen är det kanske en annan sak.?

Vanlig kapp, är det alls något att fundera på som komplettering? Eller är det bara för whippisar och greyhounds här i Sverige? Jag vet att andra sorters vinthundar får vara med (iaf på träning/prova på), men hur välkomna är de i praktiken? Inte så roligt att satsa pengar och tid om ingen de facto vill ha en där. :crazy: Kan ju skilja från klubb till klubb och mellan olika landsändar förstås.
Du behöver inte göra något öht :) När de springer lure coursing är det en fördel om de inte springer för ofta, för att de inte ska lära sig. Med kapplöpning blir det annorlunda eftersom de där startar ur startbox, vilket behöver tränas in och gärna hållas som fräsch kunskap för hunden. På lure coursing så håller du i hunden innan du släpper och den springer. Antingen kan den jaga, eller så kan den inte. Om den kan så är det inget som behöver tränas/underhållas och kan den inte så är det ofta kört oavsett träning.

Risken om man kör dem för ofta på LC är att de lär sig att trasan bara går som i en "cirkel" (även om det är raksträckor och kurvor på denna cirkel), och så börjar de gena massor eller som vissa extrema hundar gör: springer rakt från start till mål och ställer sig vid mål för att vänta på trasan där :rofl:

Andra vinthundar än greyhound/whippet är absolut välkomna på kappbanan, men det ordnas inte tävlingar för andra raser (pga för få deltagande hundar i dagsläget). Det har hänt att det körts salukitävlingar, men det hör till ovanligheterna. Träna är dock inga som helst problem.

Har du någon vinthund i dagsläget? Vilken del av landet bor du i på ett ungefär? :)
 
Du behöver inte göra något öht :) När de springer lure coursing är det en fördel om de inte springer för ofta, för att de inte ska lära sig. Med kapplöpning blir det annorlunda eftersom de där startar ur startbox, vilket behöver tränas in och gärna hållas som fräsch kunskap för hunden. På lure coursing så håller du i hunden innan du släpper och den springer. Antingen kan den jaga, eller så kan den inte. Om den kan så är det inget som behöver tränas/underhållas och kan den inte så är det ofta kört oavsett träning.

Risken om man kör dem för ofta på LC är att de lär sig att trasan bara går som i en "cirkel" (även om det är raksträckor och kurvor på denna cirkel), och så börjar de gena massor eller som vissa extrema hundar gör: springer rakt från start till mål och ställer sig vid mål för att vänta på trasan där :rofl:

Andra vinthundar än greyhound/whippet är absolut välkomna på kappbanan, men det ordnas inte tävlingar för andra raser (pga för få deltagande hundar i dagsläget). Det har hänt att det körts salukitävlingar, men det hör till ovanligheterna. Träna är dock inga som helst problem.

Har du någon vinthund i dagsläget? Vilken del av landet bor du i på ett ungefär? :)

Haha, det låter ju nästan för bra för att vara sant. Jag som gått och oroat mig på sistone hur det ska gå ihop och om jag skulle bli tvungen att avstå från LC-linjerna som jag gillar bäst (borzoi)

Nej, ingen vinthund i dagsläget då min förra inte lever längre. Hade från början tänkt skaffa nåt helt annat emellan när sorgen var som mest intensiv, för jag klarade inte ens av att se åt vintisar på ett bra tag, men livet är kort och det är dem mitt hjärta tillhör mest trots allt. Så bestämde mig för att vänta lite bara tills jag kom över det värsta men hann inte skaffa valp igen innan pandemin satte igång. Hoppas det ska bli av senare i år men vet inte när så har inte span på någon specifik kull utan mest bara en handfull kennlar och på ett ungefär vilka linjer jag gillar.

Vet inte exakt var jag hamnar förutom att det troligtvis blir södra/mellersta Norrland nånstans. Letat hus vid Höga Kusten mest, men måste kanske mellanlanda i hyres- eller bostadsrätt först för att komma iväg i år, och hus kan sen bli nästan var som där jag hittar nåt bra jag har råd med måste jag nog inse nu, i dessa tider.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
106 415
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 937
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp