Vintråden del II. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lightzone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 1 725

Bukefalos 30 år!

Lightzone

Trådstartare
Den förra blev full så jag tar den äran och startar en ny tråd!

Med fördel kan väl även andra drycker som i Sverige finnes på Systembolaget diskuteras och tipsas om :)

Själv undrar jag vart jag bäst säljer en njure för dessa skönheter :arghh:

Magnumtrilogin från Serge Pierlot (2012, 2015 & 2019)
IMG_6121.webp

Jag har ännu inte hittat något vin som funkat till svenne-tacos. Ska vi äta med vänner brukar vi oftast dricka ett glas innan maten eller köra på passande drinkar som en pitcher med margarita.
Sen till själva maten vatten och läsk. Men öl som exempelvis Corona (gärna med en klyfta lime i öppningen) funkar bra till och en och annan cider @Mineur

Min spontana tanke är öl, men ljus lager kanske inte är så festligt 😅

Annars typ pinot noir?

Jag har ännu inte hittat något vin som funkat till svenne-tacos. Ska vi äta med vänner brukar vi oftast dricka ett glas innan maten eller köra på passande drinkar som en pitcher med margarita.
Sen till själva maten vatten och läsk. Men öl som exempelvis Corona (gärna med en klyfta lime i öppningen) funkar bra till och en och annan cider @Mineur
Tack hörni, jag är villig att hålla med om det mesta!

Det blev margarita till men för de som ville fanns även denna flaskan, som jag fick tips om på systemet: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gustave-lorentz-524401/ Alldeles för söt för mig som "vanligt" vin men det funkade faktiskt riktigt bra till maten.

Hämtat ut bubbel och återigen bevisat att jag inte borde tillåtas nära hyllorna med tillfälligt sortiment 💸
Självdisciplin vadå? Vilken tur då också att Systembolaget närmast här har extra mycket tillfälligt sortiment :angel:

IMG_6377.webp

Annars har jag bland annat testar en Celler Kripta, ekfatslagrad cava.
Inte värd pengarna, fattonnerna satt som ovanpå en helt vanlig citrusig cava. Not a match made in heaven..

Gremillet, kruttorr, men äpplig. Roligare att analysera än att dricka 😅

Launois Blanc de Blancs Grand Cru Réserve, mycket prisvärd för 399:-! Jättegod.

Izadi Selección, 2022 har vi provat igen till grillat. "Kokosvinet", fortfarande i chock över hur gott det är när jag tycker att kokos och vaniljtonerna är så tydliga.. Många smaker som antyder söthet, men det är helt osött, typ.

Perfekt grillvin. Sambon fick feeling och beställde 8 flaskor eftersom det är i tillfälliga sortimentet, så ska väl försöka få plats med några i vinkylen :D

Baron De Ley Reserva är en såndär trygg flaska som alltid är bra. Lite uppåt i pris de senaste åren men levererar bra. Idag väldigt god till en flankstek i pepparsås.
Jaa!!! Den är underbar! Har dock fått ett par korkiga exemplar som jag fått lämna tillbaka. Men annars - mums!

Åh, Gran Reservan av Baron de Ley vill jag prova! Kanske får köpa imorgon 🤔

Ska också unna mig en flaska Charles Heidsieck, sådetså! Inte provat tidigare :D
Jag gillar inte CH 😛 Provade Blanc de Blancen när den var på tillfälligt sortiment vid två tillfällen och blev så besviken.

Jag gillar inte CH 😛 Provade Blanc de Blancen när den var på tillfälligt sortiment vid två tillfällen och blev så besviken.
Nej men så får du inte säga 😅
Tänkte prova den ”vanliga” brut reservan. Och nu är jag ju så nyfiken att jag inte kan låta bli. Återkommer med recension :angel:

Den där Pacinan förresten... Tyckte det ringde någon svag klocka.
Hittade tillslut nåt gammal "vindokument" på datorn där den stod med.
Rödmarkerad, 1/10, Köp inte igen! :rofl:

Visst ja. Naturvin som smakade sträv jord.
Det blev faktiskt återlämning på den :angel:

Idag ska vi hämta ut Izadibeställningen, och jag kanske köper hem ett par flaskor "ostbågeviner". Något fylligt, rätt fruktigt, inte för galna tanniner. Skulle vilja hitta något franskt, om någon sitter på ett tips! (Château Quinsac räknas inte :D )
Om det nu ska hålla på och vara höstväder så...

Sedan roar jag mig med att läsa om gamla vintråden. Blir problematiskt shoppingsugen, dessutom har ju en massa viner utgått. 😅

Vinprovning igår, utlovade minst 8 viner visade sig vara 13…

Lite blandad kompott, men ett bra portugisiskt vitt, ett riktigt bra Riesling, en oväntat bra billig rosé från Sydafrika (hummersåsen till lade den perfekt i munnen) och ett riktigt bra rött sydfranskt.

Näst dyraste vinet (en Barbaresco) föll oss inte alls i smaken. Noteringen från dottern blev ”ekvivalent med BOBs jordgubbssaft”.

@athena_arabians såg i gamla tråden att du köpte Jamesse (premium, hujedamig)?
Hur är de? Är väldigt sugen på att köpa champgneglas och ställa bort flöjterna.. Men är kluven mellan dessa på 30cl:
https://www.artglassvista.se/new-grand-champagneglas-30cl-6-pack
och dessa på 40cl:
https://www.artglassvista.se/new-grand-champagneglas-40cl-6-pack

Egentligen helst 40cl då de är ultralight osv.. Men kommer de bli helt galet stora?
"Riktiga" Jamesse vågar jag nog inte köpa, inte som bjudglas iallafall 😅

Obs att jag inte är megastalker, men läser igenom gamla vintråden JU :rofl:

@athena_arabians såg i gamla tråden att du köpte Jamesse (premium, hujedamig)?
Hur är de? Är väldigt sugen på att köpa champgneglas och ställa bort flöjterna.. Men är kluven mellan dessa på 30cl:
https://www.artglassvista.se/new-grand-champagneglas-30cl-6-pack
och dessa på 40cl:
https://www.artglassvista.se/new-grand-champagneglas-40cl-6-pack

Egentligen helst 40cl då de är ultralight osv.. Men kommer de bli helt galet stora?
"Riktiga" Jamesse vågar jag nog inte köpa, inte som bjudglas iallafall 😅

Obs att jag inte är megastalker, men läser igenom gamla vintråden JU :rofl:

Jag är enormt besviken på Jamesse-glasen faktiskt. Jag köpte de maskintillverkade och jag tycker inte de lever upp till ryktet och framför allt var det en bedrövlig finish på dem. När jag kontaktade återförsäljaren och undrade om det var andrasortering jag fått så fick jag ett snorkigt svar att Jamesse hade ingen andrasortering. Det betyder att de inte har någon produktkontroll kan jag säga, det var alltså tydliga tillverkningsfel på två av glasen.

Sedan är kanske mina smaklökar inte så avancerade men jag tycker inte formen tillför så mycket. Numera dricker jag champagne i Orrefors Intermezzo Balance:

618LnueeDIL._AC_SL1500_.jpg

Det glaset är ypperligt till vitt vin också. Champagneflöjter har jag aldrig förstått mig på, jag avskyr att dricka ur dem.

Jag är enormt besviken på Jamesse-glasen faktiskt. Jag köpte de maskintillverkade och jag tycker inte de lever upp till ryktet och framför allt var det en bedrövlig finish på dem. När jag kontaktade återförsäljaren och undrade om det var andrasortering jag fått så fick jag ett snorkigt svar att Jamesse hade ingen andrasortering. Det betyder att de inte har någon produktkontroll kan jag säga, det var alltså tydliga tillverkningsfel på två av glasen.

Sedan är kanske mina smaklökar inte så avancerade men jag tycker inte formen tillför så mycket. Numera dricker jag champagne i Orrefors Intermezzo Balance:

Det glaset är ypperligt till vitt vin också. Champagneflöjter har jag aldrig förstått mig på, jag avskyr att dricka ur dem.

Hmm så frustrerande!!
Jag gillar ju tulpanen, och det vore kul att kunna bjuda ur något som är bättre än flöjterna (köpte dem som ung och dum okej :D ) men som ändå är "champagniga". Det är säkert ett ord..
Iofs inte mycket att förlora på att beställa - får kolla returvillkoren bara.

Annars blir det riedel veritas, antingen sauvignon blanc eller old world syrah när jag och sambon dricker bubbel.
De är magiska, men läskiga 😅

Nej, vad tråkigt. :down: Jag var också sugen på att beställa Jamesse eftersom jag tycker att den formen är bäst till min typ av champagne.

Här dricks champagnen än så länge ur Spiegelaus vinprovarglas (praktiskt eftersom de kommer med en väska ifall man ska bort på provning :D ) och vin som behöver luftvolym ur OpenUp från Chef & Sommelier.

Liknande trådar

• R
    Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka