Vintråden del II. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lightzone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 1 725

Bukefalos 30 år!

Nej, vad tråkigt. :down: Jag var också sugen på att beställa Jamesse eftersom jag tycker att den formen är bäst till min typ av champagne.

Här dricks champagnen än så länge ur Spiegelaus vinprovarglas (praktiskt eftersom de kommer med en väska ifall man ska bort på provning :D ) och vin som behöver luftvolym ur OpenUp från Chef & Sommelier.

Jag kan ju ha fått måndagsexemplar men jag tycker inte formen tillför så mycket, helt ärligt. Jag är som sagt nöjd med mina Intermezzo Balance och de går ju utmärkt att använda till andra viner också.

Till mogna viner älskar jag Intermezzo Mature men de är hemska att diska! :rofl: OpenUp är säkert bra men de landar illa i mina ögon 🫣 jag tycker verkligen att de inte är vackra så jag skulle aldrig använda dem.

Hmm så frustrerande!!
Jag gillar ju tulpanen, och det vore kul att kunna bjuda ur något som är bättre än flöjterna (köpte dem som ung och dum okej :D ) men som ändå är "champagniga". Det är säkert ett ord..
Iofs inte mycket att förlora på att beställa - får kolla returvillkoren bara.

Annars blir det riedel veritas, antingen sauvignon blanc eller old world syrah när jag och sambon dricker bubbel.
De är magiska, men läskiga 😅
Jag älskar våra Riedel Veritas. Tycker de är suveräna till champagne. Använder de även som vitvinsglas, förutom chardonnay.

Jag älskar våra Riedel Veritas. Tycker de är suveräna till champagne. Använder de även som vitvinsglas, förutom chardonnay.
Sauvignon blanc glaset? De är super :love:
Men vill ha tulpaner när det vankas folk över, tänker jag :angel:
Helst något mellanting så man vågar hålla i dem bland människor. 😅

Precis öppnat en flaska Chateau de Seguin (inspirerad av förra tråden), gott! Ville verkligen ha ett glas rött till cheez ballz (so sue me :bag: ) och det var rimligt prissatt nog, om resten av flaskan blir rödvinssås.

Det var lite för varmt, men gott rött och särskilt för 119kr. Ahem, hade fått för mig det kostade 99, men iallafall 😅 These days är det bra.

Annars fyller sambon år i helgen och presenten lutar åt middag och gott att dricka till (present till vem? Kan man undra :angel:).

Funderar på att köpa en Taittinger Brut Millesime 2018 eftersom deras Brut Reserve är vår första favoritchampagne 🤔
Men den kostar ändå 769kr så tänkte passa på att fråga här!
Om man ändå ska lägga 700-800 på en flaska, finns det något som är sådär helt out there på wow-skalan?
(Låter som att jag ska lägga typ 7000kr nu men :rofl: )

Köpte ett Müller-Thurgai som skulle vara torrt. Det var sött. Jag vill ha torra viner så detta var inte gott. Besviken.

Precis öppnat en flaska Chateau de Seguin (inspirerad av förra tråden), gott! Ville verkligen ha ett glas rött till cheez ballz (so sue me :bag: ) och det var rimligt prissatt nog, om resten av flaskan blir rödvinssås.

Det var lite för varmt, men gott rött och särskilt för 119kr. Ahem, hade fått för mig det kostade 99, men iallafall 😅 These days är det bra.

Annars fyller sambon år i helgen och presenten lutar åt middag och gott att dricka till (present till vem? Kan man undra :angel:).

Funderar på att köpa en Taittinger Brut Millesime 2018 eftersom deras Brut Reserve är vår första favoritchampagne 🤔
Men den kostar ändå 769kr så tänkte passa på att fråga här!
Om man ändå ska lägga 700-800 på en flaska, finns det något som är sådär helt out there på wow-skalan?
(Låter som att jag ska lägga typ 7000kr nu men :rofl: )

Jag gillar Taittinger men kommer ändå med två förslag :D

Jag blev somt sagt enormt förtjust i Ruinart Blanc de Blancs (även om den ligger lite lite högre i pris): https://www.systembolaget.se/produkt/vin/ruinart-8829101/

images

Sedan älskar ju jag Roederer och deras vintage är väldigt bra (det var ju vintagen som gjorde att jag köpte första flaskan - den såg så ensam ut på hyllan på Bolaget i stan i Borlänge :laugh:): https://www.systembolaget.se/produkt/vin/louis-roederer-7651001/

inriver-prod%2FVintage_2016_Flaska_och_Giftbox_xtwqeq

Köpte ett Müller-Thurgai som skulle vara torrt. Det var sött. Jag vill ha torra viner så detta var inte gott. Besviken.

Men var det ett bra vin eller ett dåligt? Tråden är ju till för tips och diskussioner om vin, dvs även om en inte gillar en viss typ av vin så kan det fortfarande vara av bra kvalité.

Jag gillar Taittinger men kommer ändå med två förslag :D

Jag blev somt sagt enormt förtjust i Ruinart Blanc de Blancs (även om den ligger lite lite högre i pris): https://www.systembolaget.se/produkt/vin/ruinart-8829101/

images

Sedan älskar ju jag Roederer och deras vintage är väldigt bra (det var ju vintagen som gjorde att jag köpte första flaskan - den såg så ensam ut på hyllan på Bolaget i stan i Borlänge :laugh:): https://www.systembolaget.se/produkt/vin/louis-roederer-7651001/

inriver-prod%2FVintage_2016_Flaska_och_Giftbox_xtwqeq
Roederer 2016 låter som en dröm :love:

Jag puttar upp den här tråden då jag ska ut på en drömresa i sommar.
Vi ska bila till Frankrike och champagne närmare bestämt!

Mitt största problem är hur jag ska kunna välja vilka champagnegårdar vi ska besöka!
Har ni några bra tips, gärna på mindre producenter som kanske inte går att få tag på här hemma?

Liknande trådar

• R
    Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur