Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Undrar mest om personalen tyckte det var underligt att en kund vände och vred på varenda flaska på hyllan och plötsligt såg väldigt lycklig ut när en 2014 kom fram bland alla 2015-flaskor och snabbt lade ned den i korgen. Crazy customer type of thing.

Köpte för övrigt en 2015 för referens också.

Falun hade en Pol Roger Vintage från 2009 kvar som är väldigt god men jag har 2012 som ska vara ännu bättre så 9:an fick stanna i butiken.
 
33014
 
@tornblomma s vin är köpt och borta :cry: Hoppas det var tornis själv som hann dit med sin Dramaten. Å andra sidan nämns vinet i Châteu Vadå. Slottet ska inte finnas, men samtidigt vad spelar det för roll om de gör goda viner där?
 
Lite vintips? Jag ska på middag i morgon, vi ska käka sur sydostasiatisk curry. Säger jag thai till folket på systemet så säger de riesling, pinot gris eller pinot grigio. ALLTID, utan undantag. De vill ha sötma för att balansera ev hetta, men ingen i sällskapet har något emot om just hettan blir lite rivig. Har ni något roligare förslag? Finns den på box är det ännu bättre, vi kommer nog bli ett litet gäng.

Curryn är sur, mycket citron/lime, även en del bittra smakämnen från någon sorts gurkväxt (smakar typ saltgurka), innehåller fisk. Lite chili men det är en förhållandevis mild rätt.
 
Lite vintips? Jag ska på middag i morgon, vi ska käka sur sydostasiatisk curry. Säger jag thai till folket på systemet så säger de riesling, pinot gris eller pinot grigio. ALLTID, utan undantag. De vill ha sötma för att balansera ev hetta, men ingen i sällskapet har något emot om just hettan blir lite rivig. Har ni något roligare förslag? Finns den på box är det ännu bättre, vi kommer nog bli ett litet gäng.

Curryn är sur, mycket citron/lime, även en del bittra smakämnen från någon sorts gurkväxt (smakar typ saltgurka), innehåller fisk. Lite chili men det är en förhållandevis mild rätt.

Du får lite samma svar - De Bortoli (Gewürztraminer och riesling, 6403) är en enklare favorit som också funnits på box. Inte speciellt söt. Annars tycker jag Pinot Noir-vinerna från Chile funkar super till asiatiska smaker också. Lillboxen (Sibaris 4016) har varit ett gott prisvärt vin. Casillero del Diablo ett annat välkänt (6603).
 
Du får lite samma svar - De Bortoli (Gewürztraminer och riesling, 6403) är en enklare favorit som också funnits på box. Inte speciellt söt. Annars tycker jag Pinot Noir-vinerna från Chile funkar super till asiatiska smaker också. Lillboxen (Sibaris 4016) har varit ett gott prisvärt vin. Casillero del Diablo ett annat välkänt (6603).
Smakklockan säger att det är sötare än vad sällskapet gillar. Vi är torrisar :). Ska fundera lite på pinoten, och kanske kan tillägga att jag kan tänka mig att lägga lite till på vinet. Det måste inte vara superbilligt, bara det är gott.
 
Smakklockan säger att det är sötare än vad sällskapet gillar. Vi är torrisar :). Ska fundera lite på pinoten, och kanske kan tillägga att jag kan tänka mig att lägga lite till på vinet. Det måste inte vara superbilligt, bara det är gott.

1075817.jpg

Detta är annars också en favorit. Torrt och inte sött, relativt hög syra utan att smaka sådär chardonnay-surt så det borde fungera till er gryta. Groh Organic. Dock är druvan grauburgunder (dvs pinot gris) men jag gillar det mycket och föredrar också torra viner till mat.
 
Smakklockan säger att det är sötare än vad sällskapet gillar. Vi är torrisar :). Ska fundera lite på pinoten, och kanske kan tillägga att jag kan tänka mig att lägga lite till på vinet. Det måste inte vara superbilligt, bara det är gott.

Definitivt en Pinot Noir da ... Inte alls en sot druva utan torr som passar sa vansinnigt bra till kryddiga ratter da den inte har sa "blommig" eller "fruktig" smak i sig sjalv.
 
Smakklockan säger att det är sötare än vad sällskapet gillar. Vi är torrisar :). Ska fundera lite på pinoten, och kanske kan tillägga att jag kan tänka mig att lägga lite till på vinet. Det måste inte vara superbilligt, bara det är gott.

Då har jag ett annat bra tips. Biecher nr 2198 Riesling Reserve 2017. Torris-torrt från Alsace, men finns bara på flaska.

Trots att jag älskar Chardonnay annars skulle jag nog undvika det till hetta/syra-kombon du nämnde.

Hos kolleger i Frankrike för några år sedan hade vi vinprovning på lunchen (:angel:) från en kollegas föräldragård, som låg mot Alsace. Det var extremt gott och balanserat, en variant helt knastertorr och en annan sötare (lite för söt för min del). Tyvärr finns det inte att köpa - jag fick inte ens köpa en slatt på plats. Men det gjorde att jag fick upp ögonen för Riesling-viner som jag annars helt enkelt aldrig gillat för att de normalt är för sötsliskiga.

(För övrigt var lunchen hämtlåda i konferensrummet från lunchhaket - bara det att lunchhaket i detta land packade ned 3-rätters med tillägget ostbricka och vindruvor. Lunchlåda deluxe++ liksom med säkert 10 plastlådor i stor kartong per person.)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp