Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Tusen tack för alla tips. Det blev ett annat vin efter lite diskussion med personalen. https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/leth-420001. Men jag behåller tipsen, vi äter asiatiskt ofta.
Det är ett helt OK vin. Släktings standard go to när hen fortfarande drack vin (men sedan kommer ni att snöa in på Grüner veltliner. Fast jag tror att det är samma druva som i Törley )

Den Leth Duett som är en blandning Grüner veltliner Riesling är också ett väldigt trevligt matvin.

Viner som har en mer utpräglad syra kan ofta vara sötare utan att upplevas som sliskiga (vid tillverkning av bubbely får man använda socker och vinet räknas som extra brut med upp till 6 g/l. En brut kan ha upp till 12 g och de flesta upplever det ändå som ett torrt vin. Kör man bara druvorna och låter jäsningen avstanna när det naturliga sockret är slut hamnar man ofta runt 0-3 g/l)
 
Det är ett helt OK vin. Släktings standard go to när hen fortfarande drack vin (men sedan kommer ni att snöa in på Grüner veltliner. Fast jag tror att det är samma druva som i Törley )

Den Leth Duett som är en blandning Grüner veltliner Riesling är också ett väldigt trevligt matvin.

Viner som har en mer utpräglad syra kan ofta vara sötare utan att upplevas som sliskiga (vid tillverkning av bubbely får man använda socker och vinet räknas som extra brut med upp till 6 g/l. En brut kan ha upp till 12 g och de flesta upplever det ändå som ett torrt vin. Kör man bara druvorna och låter jäsningen avstanna när det naturliga sockret är slut hamnar man ofta runt 0-3 g/l)
Jag sitter och längtar efter ett glas vin i solen :) därav värdelösa inlägg.

(PS mycket sämre viner en boxviner har smakat helt OK på rätt plats eller i rätt sällskap i solen)
 
Det är ett helt OK vin. Släktings standard go to när hen fortfarande drack vin (men sedan kommer ni att snöa in på Grüner veltliner. Fast jag tror att det är samma druva som i Törley )

Den Leth Duett som är en blandning Grüner veltliner Riesling är också ett väldigt trevligt matvin.

Viner som har en mer utpräglad syra kan ofta vara sötare utan att upplevas som sliskiga (vid tillverkning av bubbely får man använda socker och vinet räknas som extra brut med upp till 6 g/l. En brut kan ha upp till 12 g och de flesta upplever det ändå som ett torrt vin. Kör man bara druvorna och låter jäsningen avstanna när det naturliga sockret är slut hamnar man ofta runt 0-3 g/l)
Ja vi pratade en stund om syra och kom fram till att detta hade tillräckligt (de italienska pinot grigio som jag har köpt några gånger har det inte). Men jag vet inte hur bra koll han hade, egentligen. Min favvoperson verkar ha slutat :(.

Men visst är det spännande hur sötma kan upplevas. Jag tycker att NZ sauvignon blanc smakar mycket sötare än fransk, men båda har en sockerhalt på mindre än 3 g/l. Och en del prosecco som heter extra dry är allt annat än torrt i smaken. Där tittar jag alltid noga på smakklockorna.
 
Live-rapport från Systembolaget vid NK

33390
 
Det är väl inget fel med lådvin?
Det finns lådviner som är utmärkta vardagsviner.
Och om man finner glädje i ett enklare vin så har man pengar över till annat också :up: Sedan är det roligare att hitta det där prisvärda vinet som överraskar en positivt, än att avstå ytterligare en bok eller ett hundtäcke för att det ska stå rätt på etiketten.

Vin dricker man i begränsade mängder för att det är gott och trevligt. Man kan också prata vin på ett sätt som är svårt när det handlar om t.ex. läsk vilket ger en extra social dimension. Men mer än så är det faktiskt inte.
 
Det är väl inget fel med lådvin?
Det finns lådviner som är utmärkta vardagsviner.

Tja, rent generellt tycker jag viner på storbox är helkasst - eftersom de driver upp konsumtionen hos människor. Står framme. Uppmuntrar till att ta ett glas till eller varje dag för att inte bli dåligt.

Det är ett förpackningsformat som inte alls passar min vinkonsumtion. 3 liter vin som måste drickas upp ganska fort för att inte bli dåligt (själva den där stressen att man köpt massor av vin som måste drickas upp....) Jag kan inte tänka mig att boxvin i praktiken blir så mycket billigare, åtminstone för min del blir det dyrare med mycket kassation.

Praktiskt är det när man är utomhus eller många, och om boxen går åt på en kväll blir det dessutom inte dåligt.

Kvalitetsmässigt finns det mesta även på låda från botten upp till bra viner. De riktigt fina finns inte, men de dricker man inte så ofta ändå. Själv köper jag ofta småflaskor och där är inte kvaliteten bättre , men volymen perfekt.

Har inga problem att dricka boxvin, men köper det aldrig längre.
 
Drack ett vin som jag upplevde som en bra mycket klassisk, lite gammeldags Riesling. Frukt- och blomslaget. Komplett med Riesling-sprits (som nog har mer med Tysklands klimat och att man inte hade sulfit i förr, än med druvan). Jag upplevde den som sötare än smak-klockan anger. Köpte den på rekommendation - jag gillar inte klonkiga flaskor.
1563729547245.png

Det skulle vara spännande att prova den ihop med t.ex. Kung-Fu Girl som är en modern, nya-världen-riesling
 
Senast ändrad:
Har nyligen läst att just Pinot Noir druvan skulle vara "bättre än andra druvor? Kollade i min vanliga butik och det fanns enbart en flaska med den druvan.

När det gäller vitt vin så gillar jag Riesling och liknande. Allt utom Chardonnay duger.
 
Drack ett vin som jag upplevde som en bra mycket klassisk, lite gammeldags Riesling. Frukt- och blomslaget. Komplett med Riesling-sprits (som nog har mer med Tysklands klimat och att man inte hade sulfit i förr, än med druvan). Jag upplevde den som sötare än smak-klockan anger. Köpte den på rekommendation - jag gillar inte klonkiga flaskor.
Visa bifogad fil 33513
Det skulle vara spännande att prova den ihop med t.ex. Kung-Fu Girl som är en modern, nya-världen-riesling

Kung-Fu drack jag häromdagen och gillade. Mycket lättdrucket och gott till innan maten då det var lite sötare men absolut inte sliskigt.
 
Jag måste tipsa om en riesling i beställningssortimentet. Vi fick smaka den på en middag med tema riesling i våras och blev så sålda att vi beställde några flaskor på stört, trots att vi mest dricker rött annars.

33673

Kostar 149 kr men smakar dyrare än så! Nr 73803 på systemet.
 
Så, nu har två flaskor 2015 landat i mat- (hrm, numera vin-) källaren :D

Skulle behöva lite tips på maträtter som funkar bra med dessa?

Visa bifogad fil 33672

Även med 2015 smakar en lagomkryddad ryggbiff på grill extremt bra. Med färdig bea. Och råstekt potatis. Och grym chimichurri. Vittnesmål från ikväll , superfärskt. Till och med lite vin kvar, så vi kan distans-skåla!

(Från att inte ha haft en aning vad vi skulle äta blev det mer än bra, och vinet hjälpte till...)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp