Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Även med 2015 smakar en lagomkryddad ryggbiff på grill extremt bra. Med färdig bea. Och råstekt potatis. Och grym chimichurri. Vittnesmål från ikväll , superfärskt. Till och med lite vin kvar, så vi kan distans-skåla!

(Från att inte ha haft en aning vad vi skulle äta blev det mer än bra, och vinet hjälpte till...)

Ah, en rätt precis i min smak :D

Vågade inte korka upp det förrän jag fått något tips :p

Gillar skarpt ordet distans-skåla och skålar tillbaka när det blir dags ;)
 
Jag skulle tro att båda är ganska runda, mjuka, med lite sötma - jag stödjer biff och bea eventuellt lasagne eller bolognese till ripasson om man kör klassisk kryddning. Dvs inte allt för hårt kryddade kötträtter. Ganska rena smaker

Aha, förstår att du menar de två olika flaskorna, bordeaux- samt ripassovinet :)

Ripasson är en favorit som jag också tacksamt tar emot tips på maträtter till :D

Har provat Morbergs köttfärssås till ripasson och det var riktigt bra, så kan tänka mig att en lasagne är lika bra :up:
 
Jag skulle tro att båda är ganska runda, mjuka, med lite sötma - jag stödjer biff och bea eventuellt lasagne eller bolognese till ripasson om man kör klassisk kryddning. Dvs inte allt för hårt kryddade kötträtter. Ganska rena smaker
Även med 2015 smakar en lagomkryddad ryggbiff på grill extremt bra. Med färdig bea. Och råstekt potatis. Och grym chimichurri. Vittnesmål från ikväll , superfärskt. Till och med lite vin kvar, så vi kan distans-skåla!

(Från att inte ha haft en aning vad vi skulle äta blev det mer än bra, och vinet hjälpte till...)

Nu är första flaskan uppdrucken till grillad nöt ytterfilé, rostade grönsaker/potatis och bea :)

Såå gott :d

Distans skål :p

33730
 
Vad är det :confused:

Har provat kanel till pulled pork och kan tänka mig att det kan passa i en lasagne också

En mumsig rätt som äts i Israel, Mellanöstern och Nordafrika. Äter alltid när jag är i Israel. Går att variera i all oändlighet men basen är typ kryddig tomatsås, ofta kryddad med chili, vitlök, spiskummin, koriander och kanske lite rökt paprika. Sen pocherar du ägg direkt pannan.
Går att göra med kött, fisk eller vad som. I Israel är det nästan vanligast med vegetarisk, då ofta med aubergine till. Vill man ha matigare kan man också slänga ner couscous i tomatsås-basen!
Oerhört gott!
Görs direkt i stor panna och man delar och äter oftast med bröd som man skyfflar med :D

Jag brukar ofta göra med lax!

33734
 
Nu hittade jag också bordeaux-vinet från 2014. Smakade och gillade den från 2015 så ser fram emot att korka upp denna. MEN vad tusan har man för mat till om man inte äter kött?
 
En mumsig rätt som äts i Israel, Mellanöstern och Nordafrika. Äter alltid när jag är i Israel. Går att variera i all oändlighet men basen är typ kryddig tomatsås, ofta kryddad med chili, vitlök, spiskummin, koriander och kanske lite rökt paprika. Sen pocherar du ägg direkt pannan.
Går att göra med kött, fisk eller vad som. I Israel är det nästan vanligast med vegetarisk, då ofta med aubergine till. Vill man ha matigare kan man också slänga ner couscous i tomatsås-basen!
Oerhört gott!
Görs direkt i stor panna och man delar och äter oftast med bröd som man skyfflar med :D

Jag brukar ofta göra med lax!

Visa bifogad fil 33734

Låter spännande det där, gillar alla ingredienser och kryddor, tack för tipset :)
 
En mumsig rätt som äts i Israel, Mellanöstern och Nordafrika. Äter alltid när jag är i Israel. Går att variera i all oändlighet men basen är typ kryddig tomatsås, ofta kryddad med chili, vitlök, spiskummin, koriander och kanske lite rökt paprika. Sen pocherar du ägg direkt pannan.
Går att göra med kött, fisk eller vad som. I Israel är det nästan vanligast med vegetarisk, då ofta med aubergine till. Vill man ha matigare kan man också slänga ner couscous i tomatsås-basen!
Oerhört gott!
Görs direkt i stor panna och man delar och äter oftast med bröd som man skyfflar med :D

Jag brukar ofta göra med lax!

Visa bifogad fil 33734

Naan ar bara bast till Shashuka ... vare sig det ar vegetarisk eller med nagon form av kott/fisk. Den ar ocksa vansinnigt god med skaldjur om man har lite musslor och grejor. :d
 
Fortsätter Riesling-spåret Tegernseehof från 2008. Det luktade matjord när jag öppnade flaskan. Första klunkarna påminde om kräftspad. Mjuk, mjuk sprits. Österrikisk muskel-Riesling för 199 kr (Fast jag borde äta mat på kvällarna och inte bara dricka vin. Den här till en krabba :love:)
33890
 
Fortsätter Riesling-spåret Tegernseehof från 2008. Det luktade matjord när jag öppnade flaskan. Första klunkarna påminde om kräftspad. Mjuk, mjuk sprits. Österrikisk muskel-Riesling för 199 kr (Fast jag borde äta mat på kvällarna och inte bara dricka vin. Den här till en krabba :love:)
Visa bifogad fil 33890
Men usch så mycket dyrt vin jag köpt på senaste tid :( Å andra sidan höll jag i ett naturvin av alvarhino som jag inte köpte och som kostade lika som alla rieslingarna
 
Men usch så mycket dyrt vin jag köpt på senaste tid :( Å andra sidan höll jag i ett naturvin av alvarhino som jag inte köpte och som kostade lika som alla rieslingarna

För tillfället medger min ekonomi att jag nästan kan strunta i prislappen... så det gör jag :D Jag har inga arvingar och mest pengar när man dör vinner inte, dvs jag köper champagne :rofl:

Edit: Jag har jobbat så mycket att jag blivit sjuk av det... då ska jag iaf ha något gott att dricka.
 
Fortsätter Riesling-spåret Tegernseehof från 2008. Det luktade matjord när jag öppnade flaskan. Första klunkarna påminde om kräftspad. Mjuk, mjuk sprits. Österrikisk muskel-Riesling för 199 kr (Fast jag borde äta mat på kvällarna och inte bara dricka vin. Den här till en krabba :love:)
Visa bifogad fil 33890

Åh den ligger och väntar i vinkylen! Kanske ska ta den till en skaldjurskväll då med andra ord?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp