Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Snabb fråga: Om en person kommer till middag och har med sig en flaska vin, bör man då dricka vinet till middagen (om det passar) eller spara? Är det oartigt något av alternativen??
 
Snabb fråga: Om en person kommer till middag och har med sig en flaska vin, bör man då dricka vinet till middagen (om det passar) eller spara? Är det oartigt något av alternativen??
Det här funderar jag också på ibland! Mina föräldrar sparar det alltid till ett senare tillfälle då de alltid har tänkt ut ett "eget" vin (och ibland även luftat, tempererat det osv) i förväg som de vill servera till maten. Jag vill spontant göra samma sak men har märkt att det här i UK är ganska vanligt att man tar presentvinet till maten, så ofta blir det att jag gör det för att inte riskera att vara oartig. Vet inte om det är något kulturellt eller bara väldigt individuellt helt enkelt.

Summa summarum: Jag förväntar mig aldrig att flaskan jag har med mig ska öppnas samma kväll, för mig är det just en present som jag tänker att värdparet får avnjuta vid något annat tillfälle, men det händer mig ganska ofta att folk korkar upp den och då har jag inget emot det heller.
 
Snabb fråga: Om en person kommer till middag och har med sig en flaska vin, bör man då dricka vinet till middagen (om det passar) eller spara? Är det oartigt något av alternativen??

Jag brukar tänka att man kan kolla. Ofta har kanske värden planerat menyn och köpt vin med menyn i åtanke. Man kanske inte chansar på att gästen har ett perfekt vin till maten med sig (om man inte typ meddelat menyn i förväg ;) )

Jag hade nog kunnat säga typ ”åh gott med lammfilé, jag tror vinet jag har tagit med skulle passa bra till maten, om ni inte redan har en flaska ni tänkt er”
 
Snabb fråga: Om en person kommer till middag och har med sig en flaska vin, bör man då dricka vinet till middagen (om det passar) eller spara? Är det oartigt något av alternativen??

Aldrig till maten, en tackar så mycket för den vänliga gåvan och säger att en ska laga något riktigt gott att dricka den till. Har jag stått och lagat mat har jag givetvis matchat den med drycken jag tänkt ha till plus att jag har ju luftat vinet som ska vara till om det är ett sådant vin.

Edit: Undantaget då @tornblommas exempel ovan men då har en ju kommunicerat det innan.
 
Vanligtvis är jag ganska enkelspårig i min vinsmak - det blir mycket sydfranskt av syrah, grenache och mourvedre.

Men ibland passar den typen av vin inte alls till maten och därför snubblade jag nyligen över denna pinot noir. Bärig, frisk och lätt, helt annorlunda än de vanliga sträva och fylliga viner jag brukar gilla - och riktigt gott! Ikväll dracks det till rödbetor med chèvreost, olivolja och pinjenötter.

Meinklang Pinot Noir 2020, 129 kr

1636136670960.jpeg
 
Snabb fråga: Om en person kommer till middag och har med sig en flaska vin, bör man då dricka vinet till middagen (om det passar) eller spara? Är det oartigt något av alternativen??
Jag skulle säga att det här råder kulturella skillnader. I Spanien tycker jag det är vanligt att det vin en gäst har med sig dricks under kvällen - dock lite beroende på vad för typ av middag det är såklart. Främst skulle jag säga att man gör så (dricker gästens vin) på mer "avslappnade"/enklare middagar (tex barbecue), middagar med nära vänner och släkt osv. Seden att man dricker gästens vin är tänkt som en "positivt" gest, värden fick ett vin och delar då på det med gästerna. Typ. Skulle jag ta med mig vin hem till mina spanska släktingar skulle de med största sannolikhet öppna det vinet.

I Sverige tycker jag inte det är lika vanligt att man gör så. Kanske ofta för att värden har planerat vilket vin som passar till maten.
 
Vanligtvis är jag ganska enkelspårig i min vinsmak - det blir mycket sydfranskt av syrah, grenache och mourvedre.

Men ibland passar den typen av vin inte alls till maten och därför snubblade jag nyligen över denna pinot noir. Bärig, frisk och lätt, helt annorlunda än de vanliga sträva och fylliga viner jag brukar gilla - och riktigt gott! Ikväll dracks det till rödbetor med chèvreost, olivolja och pinjenötter.

Meinklang Pinot Noir 2020, 129 kr

Visa bifogad fil 79088
Tack för tips :) Fanns tom på min lilla butik i småstan :)
 
Vanligtvis är jag ganska enkelspårig i min vinsmak - det blir mycket sydfranskt av syrah, grenache och mourvedre.

Men ibland passar den typen av vin inte alls till maten och därför snubblade jag nyligen över denna pinot noir. Bärig, frisk och lätt, helt annorlunda än de vanliga sträva och fylliga viner jag brukar gilla - och riktigt gott! Ikväll dracks det till rödbetor med chèvreost, olivolja och pinjenötter.

Meinklang Pinot Noir 2020, 129 kr

Visa bifogad fil 79088
Den bar jag hem idag! Den får bli nästa som öppnas.
 
Snabb fråga: Om en person kommer till middag och har med sig en flaska vin, bör man då dricka vinet till middagen (om det passar) eller spara? Är det oartigt något av alternativen??

Oartigt tänker jag inte. Men jag ger den ofta som en present för senare tillfälle och det är ju inte säkert att det passar utmärkt till maten som serveras. Så jag tänker ”spara”, men om det visar sig kunna vara en hit, varför inte?
 
AB1BB71B-886C-45CB-B2C6-AD7CEF08F118.jpeg


Det här smakade jag på igår, det var ingen höjdare. Nån på vivino beskrev det som sur saft och jag får nog hålla med :p
 
Igår åt vi en 9-rätters avsmakningsmeny på en riktigt trevlig restaurang här i krokarna och vinerna som serverades till gick inte av för hackor de heller. :d

254277084_10158371403598359_8354227436587000099_n.jpg



257179450_10158672081343719_271184629548514219_n.jpg


(flaskorna står inte uppställda i den ordning de serverades)

Servitören är sommelier och det var jättekul att höra honom berätta om de olika vinerna, producenterna de kom från och hur de tänkt när de parat ihop dem med de inte alltid helt lätta smakerna på menyn.
 
Igår åt vi en 9-rätters avsmakningsmeny på en riktigt trevlig restaurang här i krokarna och vinerna som serverades till gick inte av för hackor de heller. :d

254277084_10158371403598359_8354227436587000099_n.jpg



257179450_10158672081343719_271184629548514219_n.jpg


(flaskorna står inte uppställda i den ordning de serverades)

Servitören är sommelier och det var jättekul att höra honom berätta om de olika vinerna, producenterna de kom från och hur de tänkt när de parat ihop dem med de inte alltid helt lätta smakerna på menyn.

Gud vad härligt! Ser mkt gott ut. Bra pris också!

Jag och grannen sänkte 2500kr-flaskan i torsdags. Fick lite yolo-feeling efter lite dåliga nyheter från sjukvården. Den gick inte av för hackor!
 
Jag var på vinmässan igår. Ett hett tips för de som vill göra en resa till huvudstaden. Något bantad version i år mot hur det brukar vara, men efter coronan är man ju svältfödd på att öht kunna göra nåt alls och jämfört med det var det storslaget ;)
 
Jag var på vinmässan igår. Ett hett tips för de som vill göra en resa till huvudstaden. Något bantad version i år mot hur det brukar vara, men efter coronan är man ju svältfödd på att öht kunna göra nåt alls och jämfört med det var det storslaget ;)
Roligt! Vi ska på naturvinsmässa nästa helg 😃 (också i stockholm).
Nästa år hoppas jag att Mat & Vin-mässan kommer tillbaka, vi var där året innan corona och hittade massa spännande viner som vi sedan köpte (bland annat från en kvinnlig georgisk vinmakare och ett från en kvinnlig tysk vinmakare), och åt mycket god mat.
 
Roligt! Vi ska på naturvinsmässa nästa helg 😃 (också i stockholm).
Nästa år hoppas jag att Mat & Vin-mässan kommer tillbaka, vi var där året innan corona och hittade massa spännande viner som vi sedan köpte (bland annat från en kvinnlig georgisk vinmakare och ett från en kvinnlig tysk vinmakare), och åt mycket god mat.

Vad är det för naturvinmässa? Vore ju nåt för mig egentigen....
 
Gud vad härligt! Ser mkt gott ut. Bra pris också!

Jag och grannen sänkte 2500kr-flaskan i torsdags. Fick lite yolo-feeling efter lite dåliga nyheter från sjukvården. Den gick inte av för hackor!

Ja, det var fantastiskt gott! Restaurangen är väl värd sin fina White Guide-recension. Just det bra priset reagerade vi också på efter att ha ätit tilltuggen som bara de var väl värda ett par hundralappar, även med lantismått mätt...

Hoppas att det inte var värre nyheter än att vi kan se fram emot mycket mer inspiration vad gäller både vin, konst och livsstil från dig!:heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp